جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فریمن هم از نابرابری‌های جنسیتی هالیوود انتقاد کرد

سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 584768
افشاگری‌های جنسی در هالیوود باعث شده انتقاد به تبعیض جنسیتی که در بی‌عدالتی دستمزدها میان مردان و زنان در هالیوود وجود دارد و طی دو، سه سال اخیر سر باز کرده بیش از پیش مورد ملامت قرار بگیرد.
فریمن هم از نابرابری‌های جنسیتی هالیوود انتقاد کرد
به گزارش جهان نيوز، افشاگری‌های جنسی در هالیوود باعث شده انتقاد به تبعیض جنسیتی که در بی‌عدالتی دستمزدها میان مردان و زنان در هالیوود وجود دارد و طی دو، سه سال اخیر سر باز کرده بیش از پیش مورد ملامت قرار بگیرد.
پیش از اینکه رسوایی واینستین تهیه‌کننده سرشناس هالیوودی مطرح شود یکی، دو سال بود که مسئله تبعیض جنسیتی در پرداخت دستمزدها از سوی برخی بازیگران زن هالیوود مطرح شده بود اما صدای زنان شنیده نمی‌شد، رسوایی‌های جنسی در هالیوود بار دیگر موضوع دستمزها را برجسته کرده و البته باعث شده برخی از مردان نیز در دفاع از زنان به این مسئله ورود کنند.

پس از آنکه چند روز پیش رابرت ردفور بازیگر سرشناس امریکایی و مؤسس جشنواره فیلم ساندنس در نشستی مطبوعاتی با حمایت از شنیده شدن صدای زنان در صنعت سینما، این امر را نقطه اوجی برای این صنعت خواند، مورگان فریمن بازیگر کهنه‌کار هالیوود نیز دو روز پیش وقتی برای گرفتن جایزه یک عمر دستاورد از انجمن بازیگران روی صحنه رفت، با سخنرانی خود به نابرابری جنسیتی در هالیوود انتقاد کرد.
مورگان فریمن که قرار بود در مراسم امسال اهدای جوایز بازیگران امریکا با دریافت جایزه دستاورد یک عمر تجلیل شود، هنگام پذیرش این جایزه با سخنانی کوتاه ولی تأثیرگذار و متفاوت از نابرابری جنسیتی در هالیوود گلایه کرد.

    نگاهی مترقی وجود ندارد
فریمن در این سخنرانی و با اشاره به مجسمه‌ای که به عنوان جایزه به وی اهدا شد، گفت: نمی‌خواستم این کار را بکنم، اما حالا به شما می‌گویم چه چیز این مجسمه و اهدای آن نادرست است؛ اینکه نگاهی مترقی وجود ندارد. در برابر ما همچنان نابرابری جنسیتی وجود دارد. شاید این حرف‌ها به معنی شروع چیزی باشد.فریمن پس از دریافت جایزه خود افزود: این فراتر از افتخار است، این به معنی جا داشتن در تاریخ است.

وی با تشکر از انجمن بازیگران، فرزندانش، همکار تجاری‌اش، همسرش در زندگی و نیز ریتا مورنو که این جایزه را به فریمن اهدا کرد، یادی از گذشته کرد که خودش در سال ۲۰۱۴ همین جایزه را به وی اهدا کرده بود. این دو همدیگر را در ۵۰ سال اخیر می‌شناختند و همکاری با یکدیگر را از سال ۱۹۷۱ در سریال مدرسه‌ای «کمپانی الکتریک» شروع کرده بودند.
مورنو روی صحنه گفت: مورگان به نوعی چیزی بیش از فقط یک بازیگر است، او یک روایتگر، یک تهیه‌کننده، یک بشردوست و یک گنجینه ملی است.
   
زبان سرخ، سر سبز می‌دهد بر باد

فریمن ۸۰ ساله که اسطوره‌ای سینمایی محسوب می‌شود، یک جایزه از انجمن بازیگران صحنه نیز دارد، دو گلدن گلوب گرفته و یک اسکار برای بازی در فیلم «دختر میلیون دلاری» در کارنامه‌اش است.
وی زمانی گفته بود: زبان سرخ سر سبز می‌دهد بر باد و حرف‌هایت تو را در حرفه‌ات پایین می‌کشد. این پس از آن بود که وی نقش‌های مهم را یکی پس از دیگری از دست می‌داد. بازیگر نامدار در مصاحبه‌ای با ورایتی گفته بود: من می‌خواهم نگرش مردم را عوض کنم. نگرش آنها درباره سیاهپوستان به عنوان امریکایی و درباره خود امریکا، باید عوض شود.
فریمن پنجاه و چهارمین دریافت‌کننده جایزه دستاورد یک عمر انجمن بازیگران بود. این جایزه هر سال برای یک عمر دستاورد بازیگری و نیز مشارکت بشردوستانه اهدا می‌شود.

سال پیش لیلی تاملین این جایزه را دریافت کرد و برای سخنرانی‌اش درباره رئیس‌جمهور جدید و مشابهت ‌دیدگاه‌هایش با نازی‌ها خبرساز شده بود. در شرایطی که جامعه امریکایی به طرزی کم‌سابقه با اعتراض علیه رفتارها و گفتارهای رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفته و عرصه سیاسی امریکا را با بداخلاقی‌های معینی روبه‌رو کرده است، صنعت فیلمسازی هالیوود نیز با موجی بی‌سابقه از بداخلاقی مواجه است. بداخلاقی‌هایی که به عنوان زخمی کهنه در حال سر باز کردن هستند.

منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *