پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
کارگردان «خارج از دید»:

با برخی شعارها، سر هنرمندان کلاه می‌گذارند

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب: 584342
مهدی نقویان گفت: شعارهایی داریم که هنر برای هنر است یا هنر از سیاست جدا است؛ این کلاه بزرگی است که سر هنرمندان جهان سوم گذاشته اند.
با برخی شعارها، سر هنرمندان کلاه می‌گذارند
به گزارش جهان نيوز،  قرار است منشور مستند انقلاب اسلامی، دیروز، یکم بهمن ماه، ساعت 18 با حضور کارگردانان، مدیران و تهیه کنندگان سینمای مستند در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد. به همین بهانه خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص مستند انقلاب با مهدی نقویان، کارگردان و مستندساز جوان کشور که مستند «خارج از دید» او این شب ها از تلویزیون پخش می شود، گفتگویی داشته است.

مهدی نقویان در ابتدای این گفتگو خصوص انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب ما مانند انقلاب هایی دیگر کشورها نبود، انقلاب 57 یک انقلاب فرهنگی بود و قرار بود به کشور های دیگر صادر شود و یاری دهنده مظلومان باشد.

وی افزود: به نظرم این ایدئولوژی در بخش سیاسی بيشتر موفق بوده است ولی در فرهنگ و هنر کمتر توانسته ایم انقلابمان را معرفی کنیم و بعد از چهل سال این تحول اندک-اندک در حال روی دادن است.

نقویان ادامه داد: بعد از فتنه 88 مسئله هنر و رسانه، بین بچه های انقلاب بیشتر جدی گرفته شد؛ این مساله هم از سوی مسئولان و مدیران فرهنگی هم از سوی کسانی که دغدغه مند بودند اتفاق افتاد.

این مستندساز در پاسخ به اینکه اولویت مستند انقلاب چیست، به منشور تجدید عهد هنر امام اشاره کرد و گفت: منشور تجديد عهد هنر که پيام امام خمینی(ره) خطاب به هنرمندان است متاسفانه مهجور است و آنگونه که باید به آن پرداخته نشده است. آن چه در اين پيام بيشتر به چشم مى آيد پيوندى است كه ميان هنر و مبارزه ساخته اند.

وی ادامه داد: شعار هایی داریم که مثلا هنر برای هنر است یا هنر از سیاست جدا است که به نظرم این یک کلاه بزرگی است که سر هنرمندان جهان سوم گذاشته اند.  هنر غرب کاملا هنر مبارزه و سیاست است. در واقع اگر شما عامه پسندیده ترین محصولات هنری غرب را ببینید، در می یابید که حتما با یک تذکری از جمله سبک زندگی و ... همراه است و این موضوع حتی در بيشتر مستندهای حیات وحش هم با مضامين داروينيسم و تئورى بيگ بنگ اتفاق مى افتد.

مهدی نقویان در توضیح اینکه مهمترین دلیل خلق نشدن یک اثر هنری خوب، خود هنرمند است، گفت: این جمله به این معنی است که هنرمند خودش را یک سد قرار میدهد تا یک اثر مطلوب خلق نشود. يعنى به خاطر تعارفاتی که با خودش دارد حرفش را نمی زند.

وی ادامه داد: شهید آوینی هم در زندگی نامه اش که خودش آن را نوشته می گوید: اول بنده تعارف را با خودم و سپس با ديگران کنار گذاشتم.

این مستندساز در خصوص پیشرفت آثار انقلابی در کشور گفت: در چند سال گذشته در حوزه مستند انقلاب، یک سیلی در حال شکل گیری است که هم کیفیت تکنیکی دارد هم کیفیت محتوایی، تا عرصه سینمای مستند که چندسالی منفعل مانده بود را دوباره شاداب کند.

وی اضافه کرد: مستند سازی در ایران برخلاف رشته های هنری دیگر در سطح اول در دنیا رقابت می کند و جای خوشحالی دارد که سینمای مستند انقلابی نیز با سینمای مستند جهانی رقابت می کند و بعضا پیروز هم شده اند.

در ادامه این گفتگو مهدی نقویان در توضیح نقد منصفانه گفت: شهید آوینی مى گفت که مخملباف در کارش شک می کند، راهکار نمی دهد و جواب این شک را به مخاطب نمی دهد؛ چون خود مخملباف شكاك است و هيچوقت به جواب نمى رسد.

وی اضافه کرد: به نظر من وقتی ما یک آسیب اجتماعی یا سیاسی را نقد می کنیم در صورتی می تواند منصفانه باشد که یک راهکاری ارائه دهیم. وقتی یک هنرمند یک مشکلی را درک میکند باید راهکار هم بدهد و الا فرق یک هنرمند با یک فرد عادی در چیست؟ این کار هنرمند است که این بار را بردارد و راهکار بدهد.

این مستندساز در خصوص جریان حاکم بر فضای سینمای ایران  گفت: جریان حاکم بر سینمای مستند داستانی ما، در کشف آسیب های اجتماعی برخى مواقع خیلی دقیق عمل می کند ولی راهکار درستی ارائه نمی دهد و غالبا به بن بست می رسد و مشکل را رها می‌کند؛ اگر این مشکل حل شود بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *