پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

تفاوت «چاقی مفید» با «چاقی مضر» چیست؟

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 584337
هنگام مراجعه اشخاص با شکایت از "چاقی" ابتدا باید شخص را نسبت به وجود "چاقی مفید و چاقی مضر" توجیه کرد و سپس تدبیر یا تدابیر لازم را اعمال کرد.
تفاوت «چاقی مفید» با «چاقی مضر» چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، محمد عبادیانی درباره چاقی اظهار کرد: از نظر مکتب طب ایرانی، "چاقی"  یا سَمن دارای تعریف خاصی است, بر اساس تعریف این مکتب "چاقی"  به دو نوع مستحسن و غیرمستحسن تقسیم می‌شود.

وی افزود: "چاقی" مستحسن یا چاقی مفید به وضعیتی گفته می‌شود که در آن نسبت عضلات به استخوان‌های بدن، به گونه‌ای است که توانایی مفاصل و حفظ حرارت حَیَوانی بدن به صورت طبیعی پشتیبانی می‌شود, در واقع در این نوع از "چاقی" ، فشاری بر مفاصل، قلب و عروق وارد نمی‌شود؛ بلکه از آنها حمایت نیز می‌شود. 

این استاد دانشکده طب سنتی تصریح کرد: اما "چاقی"  غیرمستحسن یعنی "چاقی"  مضر که بیماری به حساب می‌آید، تحت عنوان سَمن مفرط در کتب آمده است و به آن نوع از "چاقی"  گفته می‌شود که مانع صدور افعال طبیعی، از مجاری طبیعی می‌شود. 

عبادیانی اذعان کرد: هنگام مراجعه اشخاص با شکایت از "چاقی" ابتدا باید شخص را نسبت به وجود "چاقی مفید و چاقی" مضر توجیه کرد و سپس تدبیر یا تدابیر لازم را اعمال کرد و به این ترتیب باید برای بیمار شرح داد که وزن طبیعی و غیرطبیعی چیست.

 وی خاطرنشان کرد: وقتی رطوبات و بلغم‌هایی که موجب "چاقی"  شده است را از بدن بیمار خارج می‌کنیم باید توجه داشته باشیم، صفرایی که برای گرم نگه داشتن آن مقدار از رطوبات و بلغم‌های بدن ترشح می‌شده، کاملاً همراه رطوبات خارج نمی‌شود و همین امر باعث می‌شود علائم افزایش صفرا در بیمار بروز کند که در واقع این بیماری نیست؛ اما اگر از بدن دفع نشود، زمینه‌ساز سوءمزاج صفراوی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *