پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱۶

تئاتر‌ی با مونولوگ‌هاي ركيك و کنایه به امام خمینی(ره)/ چرا كسي حواسش به تئاتر‌هاي روي صحنه نيست

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۲۳
کد مطلب: 584246
بيست متري جواديه اگرچه مدعي است در قامت يك نقد اجتماعي روي صحنه مي‌رود،‌اما به واقع يك نمايش هجوآميز مبتذلِ ركيك‌گوي بي‌ادبانه عليه مذهب و نمادهاي مذهبي است كه تا توانسته دهه 60 را به باد تمسخر و توهين گرفته است.
تئاتر‌ی با مونولوگ‌هاي ركيك و کنایه به امام خمینی(ره)/ چرا كسي حواسش به تئاتر‌هاي روي صحنه نيست
گروه فرهنگی جهان نيوز، ايزد مهرآفرين:بيست متري يا به تعبيري دقيق‌تر بيست متري جواديه، عنوان نمايشي است كه در تماشاخانه باران اجرا مي‌شود. در اين نمايش چهار مونولوگ از گذشته توسط چهار كاراكتر روايت مي‌شود؛ شخصيت‌هايي كه از دهه 60 آمده‌اند.

چهار جوان حدفاصل سال‌هاي 60 به دلايلي گم‌وگور مي‌شوند و حالا كه انگار از سراي ديگر بازگشته‌اند حرف‌هايي براي گفتن دارند؛ مونولوگ‌هايي كه البته با تحريف و تمسخر همراه است. يكي از رويكردهاي جديد تئاتر روشنفكري تخريب دهه 60 به عنوان دهه آغازين شكل‌گيري انقلاب است تا به اين واسطه مجموعه رفتارها و ارزش‌هايي كه با انقلاب اسلامي نهادينه شد، به طور كلي تخطئه و تخريب شود.

وقتي در نمايشنامه‌اي به دهه 60 حمله مي‌شود، نقطه آغازين شكل‌گيري ارزش‌هاي نظام برآمده از انقلاب را مورد تهاجم قرار داده است. در بيست متري جواديه اذان، روضه، نوحه، حجاب و ديگر نمادها و مؤلفه‌هايي كه ارزش اسلامي تعريف مي‌شوند، با تمسخر نقد مي‌شوند. در كنار اين تمسخر تصوير كلي نمايش يك ديكتاتوري عجيب و غريب در آن دهه است.
 
بر پایه گزارش جوان، اين نمايش البته تلاش كرده است رابطه بين نسلي از دهه 60 تا 90 را به چالش بكشد و نقدهاي اجتماعي جدي به برخي موضوعات دارد كه اگر با تمسخر و تحريف همراه نمي‌شد، قابل تأمل‌تر مي‌نمود. حجم توهين و تمسخر آنقدري بالاست كه حتي اگر نقد منصفانه‌اي هم در نمايش مطرح شود، در ذيل تخطئه‌هاي ركيك و هتاكانه مخفي مي‌ماند.

كاراكتر اول با نام شهرام اين ارتباط بين‌نسلي را با اين جمله كه «ديگه خيلي وقته كسي با صداي اذون بيدار نميشه» مطرح مي‌كند و تلاش اين كاراكتر دعوت به اعتراض است عليه وضعيتي كه «اكنون» وجود دارد؛ در حالي كه خود او در حال وجود ندارد.

اگرچه هر چهار كاراكتر نمايش در مونولوگ‌هاي خود از الفاظ مبتذل و ركيك فراواني استفاده مي‌كنند،‌اما كاراكتر اول بيش از بقيه از اين الفاظ در مونولوگ‌ها بهره مي‌برد. مرجان كاراكتر دوم است. دختري كه در بيست متري جواديه در دهه 60 با مانتو رفت‌وآمد مي‌كرده و همين موجب شده در اواسط دهه 60 در كلانتري 17 جواديه گم‌وگور شود؛ همين قدر ابتدايي و مضحك. او هم الفاظ ركيك كم ندارد.

سيامك و سيف‌الله كاراكترهاي بعدي هستند كه حتي معاد و آخرت را با طنز و تمسخر مطرح مي‌كنند و به امام(ره) نيز كنايه مي‌زنند. آنجا كه از زبان يكي از كشته‌شدگان دهه 60 (به تعبير نمايش) از پايين آوردن عكس‌ها بعد از انقلاب و بالابردنشان صحبت مي‌كنند.
 
همه اين الفاظ ركيك در شرايطي در كار بهرامي استفاده مي‌شوند كه او در گفت‌وگويي به سمت هجويات رفتن كارهاي مربوط به دهه 60 را نقد كرده بود،‌اما خود به بدترين شكل ممكن اين اتفاق را رقم زده است. مونولوگ‌هاي استفاده شده در اين نمايش روايت تلخي‌هاي پياپي‌اند؛ تلخي‌هايي كه تصورش نيز براي مخاطب تلخ و اگزجره است. تصوري از دهه 60 كه تنفر از اين دهه و اتفاقات آن را القا مي‌كند.

به طوري كه گويي دهه 60 سراسر پليدي، زشتي، آزار و اذيت و توأم با ديكتاتوري بوده است. اگرچه كارگردان مدعي است به نقد اجتماعي و اختلافات بين نسلي مي‌پردازد، اما اين نمايش در مسيري كه طي مي‌كند، فراتر از نقد اجتماعي به نقد سياسي و فرهنگي مي‌پردازد البته نقدي كه سراسر با تخريب و تخطئه و توهين و عقده‌گشايي نسبت به دهه 60 همراه است.

اينكه جواناني از دهه 60 به دلايلي كه نمي‌توان آنها را درك كرد توسط نيروهاي منتسب به حكومت ناپديد و كشته شوند يا تفسيرهاي ديگري كه مي‌شود از اين نمايش كرد، بيش از آنكه به واقعيت نزديك باشد به تحريف و دروغ پردازي نزديك‌تر است، اما در بسته‌بندي‌اي كه مخاطب آن را بپذيرد به او القا مي‌شود.

چهارنفري كه روي صحنه مونولوگ مي‌كنند، نماد چهار طبقه و قشر هستند كه همگي توسط حكومت مورد هجمه قرار گرفته و سر به نيست شده‌اند. (اينطور كه نمايش روايت مي‌كند.) اتفاق آزار‌دهنده ديگر در نمايش توهين صريح و بدون لفافه به نمادهاي مذهبي مانند اذان است.

اگرچه ايده نخ‌نماي نمايش تلخي همراه با نمادهاي مذهبي استعاره گرفته شده از سينماي فرهادي است،‌ اما در «بيست متري جواديه» نيز تكرار مي‌شود. صحنه آخر نمايش كه هر چهار كاراكتر همزمان روايت همه تلخي‌هايشان را با چند جمله بيان مي‌كنند، اذان هم پخش مي‌شود تا مؤلفه‌هاي مذهبي تخطئه و تخريب شود.

بيست متري جواديه اگرچه مدعي است در قامت يك نقد اجتماعي روي صحنه مي‌رود،‌اما به واقع يك نمايش هجوآميز مبتذلِ ركيك‌گوي بي‌ادبانه عليه مذهب و نمادهاي مذهبي است كه تا توانسته دهه 60 را به باد تمسخر و توهين گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قابل توجه مسئولان سایت جهان نیوز: اخیرا اغلاط تایپی در مطالبتان فراوان شده این اغلاط حتی به تیترها هم نفوذ کرده از جمله نویسنده مفاتیح الجناح
سروش
Iran, Islamic Republic of
شماها از پس این یاگو ها به تنهایی بر نمی این از شاگردان استاد صفائی حایری کمک بگیرید، متاسفانه گاهی اونقدر دور اندیش و متواضع نیستیم که از متخصصان امور دینی که متعهد و به اسلام و نظام هستند کمک بگیریم، نتیجه این می شود که نظریه پرداز و مغز متفکر که مثل اصلاح طلبان پاسخگو و طرح مساله کند ندارین.
Iran, Islamic Republic of
خب اینها برای همین کارها از دولت فعلی حمایت کردن! بدون کوچکترین مزاحمتی به ارزش‌های اسلام و انقلاب اهانت کنن و تا میتونن خط قرمزهای ملت و مملکت رو زیر پا بذارن.. مثل اینکه هیچ دستگاه نظارتی وجود نداره!!!
Iran, Islamic Republic of
بنظر شما افراطیون محترم،نمایش نامه نویسان،کارگردانان،ناشران و نویسندگان چه کنند که به شماها برنخورد؟بمیرن تا شما راحت بشین؟چرا فکرتان را نگاهتان را و قلم هایتان را در راه رضای حق تعالی بکار نمی گیرید؟چرا از گذشته ی کشور عزیزمان خجل هستید و چرا این همه دشمن تراشی و توهم توطئه دارید
Iran, Islamic Republic of
توهم توطئه شما دارین که نارضایتی به حق مردم رو برنمی‌تابید و با هر انتقادی اونها رو به انواع و اقسام القابی که در شان خودتون هست متهم می‌کنین.
مگه توی این ۴۰ سال همین به‌اصطلاح اهالی قلم و تئاتر چه کار می‌کردن که دیگه نمیتونن و بجاش راه رد شدن از روی ارزش‌ها و اعتقادات ملت رو در پیش گرفتن؟!
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
حال شما را که هی میگید توهم توطئه مثل حال آن جوجه ای می دانم که داستانش به شعر در کتابهای فارسی ابتدائی بود که مادر آن جوجه او را نصیحت می کرد که مواظب باش گربه دشمن خانوادگی مرغ و جوجه هاست و اگر حواست را جمع نکنی می خوردت . ولی جوجه خوش خیال حرف مادر را قبول نمی کرد و :"جوجه گفتا که مادرم ترسوست/به خیالش که گربه هم لولوست /گربه حیوان خوش خط و خالی است /فکر آزار جوجه هرگز نیست " و بالاخره در آخر داستان همین خوش خیالی جوجه ، او را طعمه گربه کرد شما هم خوش خیالید و دلسوزی افراد دلسوز را به تمسخر می گیرید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
زلزله 5 ریشتری که چیزی نیست اگر تا حالا این شهر زیرورو نشده باید تعجب عجب صبری خدا دارد
به بعضی تهرانیا جسارت نشه
Iran, Islamic Republic of
های گفتی عجب صبری خدا دارد
Canada
حرف حق تلخه
در جواب آقای هاشمی
Romania
بهتر نیست شما صرفا بفکر جوجه ی خویش باشید تا از گزند گربه در امان باشد؟دیگران بفکر خویش هستند و نیاز به داعیه ی مهربان تر از مادر ندارند،توطئه و دشمن ساختگی مارا سالهاست به عقب رانده که عامل آن تفکر امثال شما ست
کامنت منو بذار جهان
Iran, Islamic Republic of
جنس شما تهرانی ها با مردم ایران فرق میکنه.شما در یک وادی دیگر هستید.خودبرتربینی کاذب دارید در حالیکه هیچی نمیفهمید.بیشترین آمار مراجعه به جادو جنبل کن ها رادارید.بیشترین معتقدین به فال قهوه ها و ... مردم تهرانند. بیشترین تأثیر از غرب را شما میگیرید.جالبه بیخبر ترین آدمها نسبت به آنچه در کشور و جهان اطرافشان میگذرد تهرانیها هستند..به خدا دیدم که میگم.واقعاخدا عجب صبری دارد.اگر تابحال این شهر با این همه فساد و جنایت کن فیکون نشده بخاطر کنوز مخفی و بزرگانی است که در آن هستند.خدا وجود رهبر عزیزمان را از شر حسودان و خناسان ساکن تهران محافظت بفرماید.
Iran, Islamic Republic of
80 درصد تهرانی ها همان مهاجران شهرستانی هستند.دست رو دل ما بومی ها نگذارید که تمام مشکلات این شهر را شما ها بوجود آوردید ....گرفتن زمین های شهر گرفتن (حتی قبرستان ها یه آمار بگیرید از هرده تا متوفی چندتاش شهرستانی مقیم تهرانه )شغل هاوپست هاتواداره ها (با همشهری بازی وزدوبندها هاتون شامل همه اقوام مقیم که کافیست یکی به جایی برسه یه صوت می زنه همه اهل ده سرازیر می شوند)بی نظمی ها وفرهنگ پایین رانندگی وشهرنشینی واقعا که تواصول شهرنشینی 50 سال عقب تر هستیدوحاشیه نشینی ودستفروشی وووووخیلی چیزهای دیگر ......سال 57 جمعیت تهران با شهرستانی های دهه 30-40-50 چهارونیم ملیون الان 13 ملیون خیلی از دهات اطراف تهران الان شدند شهرستان ....کی پُرش کرد؟!!!!!
غیر از این است
Iran, Islamic Republic of
آهان دقیقا منظورم همین خودبرتربینی و نژاد پرستی بعضی از شماها بود...
غیراز این است
Iran, Islamic Republic of
آقای جهان این همه حرف من نبود.درسته؟
Iran, Islamic Republic of
با این توصیفات یاد نمایش خیابانی شیراز در سالهای قبل از انقلاب افتادم . ظاهرا براندازی فرهنگی نرم نرمک شروع شده.