کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای «دیکته نوشتن» ظریف در مذاکرات چیست؟

1 بهمن 1396 ساعت 15:47

اما ماجرای املا نوشتن ظریف مذاکرات هسته ای چیست؟ آیا این موضوع فقط مستند به سخنان جلیلی یا گزارش یک اندیشکده امریکایی است یا شواهد دیگری نیز برای تایید آن هست؟


به گزارش جهان نیوز، امیرحسین ثابتی: طی روزهای گذشته بحث «دیکته نوشتن» تیم مذاکره کننده هسته ای در ماجرای برجام خبرساز شده. هفته گذشته نیز یاسر جبراییلی در مناظره با مدیرمسئول شرق به همین نکته اشاره کرد که برجام حاصل همان چیزی است که از ماه ها قبل از توافق، یک اندیشکده امریکایی آن را منتشر کرده بوده و عملا ظریف و تیمش هرچه طرف مقابل گفته اند را رونویسی کرده اند.

اما اولین بار آبان سال95 بود که سعید جلیلی مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در دانشگاه شیراز به ماجرای دیکته نوشتن ظریف و یارانش در مذاکرات اشاره کرده بود: «آنچه در گفتگوها بر آن تاکید داشتیم این بود که گفتگو محل دیکته نوشتن نیست. نباید اجازه داد دیکتاتور ها مذاکرات را جایی برای دیکته منویات خود قرار دهند. اگر مذاکره جای انشا خواندن نیست جای املا نوشتن هم نیست!».

اما ماجرای املا نوشتن ظریف مذاکرات هسته ای چیست؟ آیا این موضوع فقط مستند به سخنان جلیلی یا گزارش یک اندیشکده امریکایی است یا شواهد دیگری نیز برای تایید آن هست؟

فابیوس وزیر خارجه فرانسه پاییز2016 در گزارشی مفصل که در فصلنامه واشنگتن منتشر کرد، روایت جالبی از این موضوع مطرح می کند. روایتی که علیرغم گذشت بیش از یک سال از انتشار توسط طرف ایرانی نیز تکذیب نشد. فابیوس بیان می کند که در برهه ای، سند محرمانه توافق شده بین ایران و آمریکا به عنوان خروجی نهایی توافق لو می رود ولی در ادامه وقتی فرانسه خواستار اصلاح آن سند می شود، ظریف و تیم مذاکره کننده ایرانی 3 روز در برابر آن  مقاومت می کنند اما نهایتا همان اصلاحات را هم می پذیرند و خروجی نهایی توافق هسته ای بر اساس همان سند اصلاح شده شکل میگیرد. به عبارت ساده تر، 1+5 املا میگفته و تیم ایرانی بعد از 3 روز مقاومت! همان را مینوشته

"افشای وجود یک کانال مخفی مذاکرات دوجانبه میان تهران و واشنگتن به بروز درگیری لفظی میان نماینده آمریکا و فرانسه منجر شد، اما نهایتا همین سند مبنای مذاکرات قرار گرفت، با وجود موافقت همه با مفاد این سند، این فرانسوی‌ها بوده‌اند که با آن مخالفت کرده و دیگر اعضای 1+5 را به اصلاح سندی واداشته‌اند که پیشتر بین تهران و واشنگتن مورد توافق قرار گرفته بود. این تغییر ناگهانی سند با واکنش تند ظریف مواجه شده و او تهدید کرد که ممکن است ایران از مذاکرات خارج شود. با این وجود طرفین نهایتا موافقت کردند که مذاکرات کارشناسی برگزار و این اصلاحات بررسی شوند. نهایتا جلسه وزیران خارجه برگزار شد و ظریف پس از 3روز مقاومت درخواستهای جدید طرف مقابل را پذیرفت."


کد مطلب: 584213

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/584213/ماجرای-دیکته-نوشتن-ظریف-مذاکرات-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com