جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۶۸

ماجرای «دیکته نوشتن» ظریف در مذاکرات چیست؟

يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 584213
اما ماجرای املا نوشتن ظریف مذاکرات هسته ای چیست؟ آیا این موضوع فقط مستند به سخنان جلیلی یا گزارش یک اندیشکده امریکایی است یا شواهد دیگری نیز برای تایید آن هست؟
ماجرای «دیکته نوشتن» ظریف در مذاکرات چیست؟
به گزارش جهان نيوز، امیرحسین ثابتی: طی روزهای گذشته بحث «دیکته نوشتن» تیم مذاکره کننده هسته ای در ماجرای برجام خبرساز شده. هفته گذشته نیز یاسر جبراییلی در مناظره با مدیرمسئول شرق به همین نکته اشاره کرد که برجام حاصل همان چیزی است که از ماه ها قبل از توافق، یک اندیشکده امریکایی آن را منتشر کرده بوده و عملا ظریف و تیمش هرچه طرف مقابل گفته اند را رونویسی کرده اند.

اما اولین بار آبان سال95 بود که سعید جلیلی مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در دانشگاه شیراز به ماجرای دیکته نوشتن ظریف و یارانش در مذاکرات اشاره کرده بود: «آنچه در گفتگوها بر آن تاکید داشتیم این بود که گفتگو محل دیکته نوشتن نیست. نباید اجازه داد دیکتاتور ها مذاکرات را جایی برای دیکته منویات خود قرار دهند. اگر مذاکره جای انشا خواندن نیست جای املا نوشتن هم نیست!».

اما ماجرای املا نوشتن ظریف مذاکرات هسته ای چیست؟ آیا این موضوع فقط مستند به سخنان جلیلی یا گزارش یک اندیشکده امریکایی است یا شواهد دیگری نیز برای تایید آن هست؟

فابیوس وزیر خارجه فرانسه پاییز2016 در گزارشی مفصل که در فصلنامه واشنگتن منتشر کرد، روایت جالبی از این موضوع مطرح می کند. روایتی که علیرغم گذشت بیش از یک سال از انتشار توسط طرف ایرانی نیز تکذیب نشد. فابیوس بیان می کند که در برهه ای، سند محرمانه توافق شده بین ایران و آمریکا به عنوان خروجی نهایی توافق لو می رود ولی در ادامه وقتی فرانسه خواستار اصلاح آن سند می شود، ظریف و تیم مذاکره کننده ایرانی 3 روز در برابر آن  مقاومت می کنند اما نهایتا همان اصلاحات را هم می پذیرند و خروجی نهایی توافق هسته ای بر اساس همان سند اصلاح شده شکل میگیرد. به عبارت ساده تر، 1+5 املا میگفته و تیم ایرانی بعد از 3 روز مقاومت! همان را مینوشته

"افشای وجود یک کانال مخفی مذاکرات دوجانبه میان تهران و واشنگتن به بروز درگیری لفظی میان نماینده آمریکا و فرانسه منجر شد، اما نهایتا همین سند مبنای مذاکرات قرار گرفت، با وجود موافقت همه با مفاد این سند، این فرانسوی‌ها بوده‌اند که با آن مخالفت کرده و دیگر اعضای 1+5 را به اصلاح سندی واداشته‌اند که پیشتر بین تهران و واشنگتن مورد توافق قرار گرفته بود. این تغییر ناگهانی سند با واکنش تند ظریف مواجه شده و او تهدید کرد که ممکن است ایران از مذاکرات خارج شود. با این وجود طرفین نهایتا موافقت کردند که مذاکرات کارشناسی برگزار و این اصلاحات بررسی شوند. نهایتا جلسه وزیران خارجه برگزار شد و ظریف پس از 3روز مقاومت درخواستهای جدید طرف مقابل را پذیرفت."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برجام = خیانت بزرگ
Iran, Islamic Republic of
ترجمه:
برجام=خیانت اکبر
Iran, Islamic Republic of
اون مقاومته جالبه!
نشون میده یه جای کار ایراد داشته که مقاومت میکردن
اما اینکه چرا بعد از مقاومت میرفتن امضا میکردن قابل تامله!
شاید از جایی با زبون سرخه ای بهشون فشار میومده که برو امضاکن گیر نده
احتمالات زیادی به ذهن میرسه...
نرگس
Iran, Islamic Republic of
برجام گیت
...
Iran, Islamic Republic of
برجام گیت
Iran, Islamic Republic of
من هم موافقم 100%
برجام = خیانت بزرگ برجام
Iran, Islamic Republic of
اگر به جای ظریف یک چوپان فرستاده بودیم مذاکره بهتر توافق می کرد. البته با عرض معذرت از چوپان های زحمتکش
Iran, Islamic Republic of
وزارت خارجه بعد از مناظره جبرائیلی با مدیر مسئول روزنامه شرق تایید کرد که متن پیشنهادی یک اندیشکده امریکایی مبنای برجام قرار گرفته است و متاسفانه از کار خود دفاع کرد.اینکه امریکا تعهدات برجامی را اجرا نمی کند و حتی تعلیق تحریم ها به تایید سه ماهه رییس جمهور امریکا منوط شده و پی در پی تحریم می شویم و ترکیب کمیته پیش بینی شده برای اعتراض به ناقض برجام بگونه ای است که اعتراض به ضرر ایران تمام می شود نشان از امضاء متن ارائه شده امریکا دارد.
Iran, Islamic Republic of
این رسوایی قرن است
سایتها و روزنامه های حامی دولت در شوک و بایکوت این رسوایی اند
سایتها و روزنامه های مردمی هم متاسفانه کم کاری میکنند در پرداختن به این موضوع
Iran, Islamic Republic of
یاسر جبراییلی: برجام حاصل همان چیزی است که از ماه ها قبل از توافق، یک اندیشکده امریکایی آن را منتشر کرده بوده و عملا ظریف و تیمش هرچه طرف مقابل گفته اند را رونویسی کرده اند.
مقام معظم رهبري: "نکته‌ی دوّم، بنده هیئت مذاکره‌کننده را - همین دوستانی که این مدّت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند - هم امین میدانم، هم غیور میدانم، هم شجاع میدانم، هم متدیّن میدانم؛ این را همه بدانند. اکثر حضّاری که اینجا تشریف دارید، از محتوای مذاکرات خبر ندارید؛ اگر شما هم از محتوای مذاکرات و جزئیّات مذاکرات و آنچه در مجالس میگذرد مطّلع بودید، به بخشی از آنچه بنده گفتم، حتماً اذعان میکردید."
"من البتّه علاوه‌ی بر اینها، بعضی از این دوستان را از نزدیک می‌شناسم، بعضی را از دور با سوابقشان می‌شناسم؛ اینها مردمانی هستند متدیّن و امین؛ اینها امینند"
"انصافاً غیرت ملّی هم دارند، شجاعت هم دارند، در مقابل یک تعداد کثیری از کسانی قرار میگیرند - که حالا نمیخواهم تعبیرِ متناسب واقعی را بکنم، چون گاهی تعبیرهایی هست که واقعاً شایسته‌ی آن تعبیرند امّا خب، مناسب نیست که ما به زبان بیاوریم - و انصافاً در مقابل آنها با شجاعت کامل، با دقّت کامل مواضع خودشان را بیان میکنند، دنبال میکنند و تعقیب میکنند."
"وزارت خارجه با توجه به اهداف و وظایف خود به‌خوبی فعال است و به‌خصوص در تجربه‌ی اخیر مذاکرات هسته‌ای، آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی از سر گذراندند... احساس قدرت و نشستن در مقابل ۶ قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت حضور و وجود خود به طرف‌های مقابل، از جمله نقاط قوت مذاکره‌کنندگان کشورمان در مذاکرات هسته‌ای بود. ایشان، تدین را مهمترین نقطه‌ی قوت آقای ظریف خواندند و افزودند: بنده مکرر برای شما عزیزان دعا می‌کنم...رهبر انقلاب افزودند: در اجرای برجام نیز باید نکات مهم و مورد نظر را دنبال کنید که تحقق این موارد هم امکان‌پذیر است، همچنان‌که آقای رئیس‌جمهور نیز به بنده گفتند دستیابی به برخی از نتایج ابتدا باورپذیر نبود اما شما ایستادید و ما هم ایستادیم و ممکن شد."
Iran, Islamic Republic of
هر وقت که اسم برجام میاد ،شما این متن رو کپی پیست شده تکرار میکنی.رهبر عزیزما در کدام قسمت از ""برجام " تعریف کردند؟ اینکه طرف ادم خوبی باشه یا متدین باشه یا...دلیل نمیشه کلاه سرش نره یا به دلیل فقدان بصیرت ونیز دلدادگی خاص به غرب ، زیر متنی که امریکائیها تهیه کرده اند ،امضا نزند.در تاریخ صدر اسلام نمونه های این افراد زیاد است مثل ابوموسی اشعری در ماجرای حکمیت تحمیلی.
از طرفی اگر برات حقیقت مهمه برو سایت رهبری وببین این ادم چقدر خطوط ترسیمی رهبر عزیزمان را رعایت کرده اند.خود ظریف در مجلس راس گفت که ""اشتباه کردم""
در ضمن مون از نقد ومناظره نمیترسه.چرا ظریف هرگز حاضر به مناظهر رودررو با منتقدان نشد؟!
Iran, Islamic Republic of
این حضرات هرچی خوب از آب در بیاد میشه کار و زحمت خودشون
هرچی خرابکاری میشه سریع میرن پشت بیانات رهبری قایم میشن
مرد حسابی رهبری همیشه مواضعشون پدرانه بوده، ایشان زمان خاتمی فرمود:آقای خاتمی 100درصد مورد تایید منه(خودم در نمازجمعه ای که ایشان فرمود بودم)، یا راجع به هاشمی و احمدی نژاد هم تعریفاتی داشتند اما آیا میشود روی این فرمایش الان مانور داد.
خود ایشان فرمود ملاک حال فعلی افراد است برادر عزیز من.
Iran, Islamic Republic of
داداش خودتو به اونراه نزن. اینکه رهبر مسئولین رو حمایت کنن یا تأیید کنن یا پشتیبانی کنن و... یک بحثه و اینکه اونا رو و عملکردشون رو با بالاترین الفاظ "توصیف" و "مدح" و "ستایش" کنند بحث دیگری است. ایشان خاتمی را هم تایید کردند ولی وی را مدح نکردند. به ارزنده ترین صفات وی (و عملکرد وی) را ستایش نکردند. اما برای توصیف عملکرد تیم مذاکره کننده ما از مضامینی استفاده کرده اند که با ادبیاتی که مدعیان پیروی ایشان استفاده میکنند فرسنگها فاصله دارد. با اینکه ایشان تاکید کردند هیچکس حق ندارد فرزندان این ملت (تیم مذاکره کننده) را سازشکار بداند و عمل آنها را در حد مجاهدت دانستند اما اوج مظلومیت رهبری را در رفتار، ادبیات و تفکرات مدعیان پیروی از ایشان میتوان دید.
United States
هر دفعه که این قضیه مطرح بشه من فرمایشات رهبر معظم رو مثل شمشیر می کنم تو چشم متعصبین کوردل. جمله هایی که در بالا نوشته شده (از جمله: "آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی از سر گذراندند") چهارماه بعد از امضاء برجام گفته شده. پس دیگه کار از کار گذشته بوده و مشخص هم نبود که بعد از انتخابات ریاست جمهوری دیگه ظریف، وزیر باشه یا نه. رهبر با کسی تعارف ندارند. حتی حاضر نشدند در نماز میت هاشمی بگویند "لا نعلم منه الا خیراً" حالا بیایند 4 ماه بعد از برجام بگویند "دستیابی به برخی نتایج از ابتدا باورپذیر نبود اما شما ایستادید و ما هم ایستادیم و ممکن شد" پس قضیه فقط این نیست که ظریف آدم خوبی بود یا دوستانش آدمای خوبی بودند ولی فریب خوردند. البته برجام می تونست معاهده ای بهتر از این باشه اگر تیم مذاکره کننده در برخی از عبارات وسواس بیشتری به خرج می دادند یا پافشاری بیشتری می کردند و هیچ کس منکر این نیست. (به قول معروف هر "خوبی" "بهتری" هم دارد) اما برجام در همین حد هم انقدر موفقیت بزرگی است که رهبر معظم انقلاب از آن به دستاوردی "باورنکردنی!" تعبیر کرده و میفرمایند: "دستیابی به برخی نتایج از ابتدا باورپذیر نبود اما شما ایستادید و ما هم ایستادیم و ممکن شد"
Iran, Islamic Republic of
شما که اهل گفتگویی شمشیر چرا
زیر پوست سبز اصلاح طلبی، موجود خشنی کمین کرده که همیشه مترصد یه فرصته...
Iran, Islamic Republic of
فرانسه میگوید ما پیشنهادی داشتیم که ظریف سه روز مقاومت کرد اما نهایتاً پذیرفت. یعنی چی؟ اولاً قرآن میفرماید "ان جائکم فاسق بنبأ فتبینوا" بعدش هم ظریف داشته این سه روز رو استخاره می کرده؟ یا داشته با زعمای قوم صلاح و مشورت می کرده؟ اصلاً اون پیشنهاد چی بوده؟ در مورد چی بوده؟ فرضاً اگه اونا یه پیشنهاد دادن (با فرض راستگویی کفار و دشمنان ما) و ما به دلایلی یا با اصلاحاتی پذیرفتیم، یعنی کل برجام فقط یه دیکته بوده که اونا گفتن و ما نوشتیم؟!!!! (الله اکبر، خدایا توبه)
Iran, Islamic Republic of
دیکته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا که
Iran, Islamic Republic of
فقط قسمت تعریفات را آوردید که طبیعیست اگر ایشان پشت آنها را خالی کند دشمن ضربه اش کاری تر میشود
انتقادات رهبری را که بیش از تعریفات بود را هم بیاورید تا منصف باشید
Iran, Islamic Republic of
شما هر وقت یک جمله (تأکید می کنم فقط یک جمله) از رهبر آوردی که مشخصاً یکی از بندهای برجام رو رد کرده باشن (یا حتی زیر سوال برده باشن) بعد من بقیه موارد رو خدمتت می نویسم. مثلاً یک جمله بیار که گفته باشن خوب نیست یا خوب نبود که توی راکتور اراک سیمان بریزیم. یا اورانیوم غنی شده رو تحویل اونا بدیم. یا تعداد سانترفیوژهامونو کم کنیم یا ... (فقط یه جمله بیار) بعله صحبتهای کلی هست که ما میتونستیم امتیازات بیشتری بگیریم یا در عمل جور بهتری عمل کنیم اما اینکه کلیت برجام رو زیر سوال برده باشند هرگز نبوده حالا اگه میگی بوده بیار تا من هم سخنرانی ایشون یکسال بعد از برجام رو برات بیارم که دیگه خودت این بحث مسخره رو تمومش کنی. واقعاً دلم میسوزه که مردم اهمیت برجام رو درک نمی کنن اونم بخاطر بی عرضگی این دولت و ناتوانی اون در پیشبرد امور هستش که نتونست از ظرفیتی که برجام ایجاد کرد در حل مشکلات مردم استفاده کنه.
Iran, Islamic Republic of
رهبری خودشون فرمودند در جزییات دخالت نمیکنند
رجوع کنید به فرمایش ایشان در باب عدم برچیده شدن تحریمها
شما یه نمونه از امتیازاتی که برجام داشت رو ذکر کنید طرف خارجی عمل کرده باشه
رفع تحریم
مبادله عرضی
...؟؟؟
فقط جنساشونو به ما فروختن و از بحران اقتصدی نجات پیدا کردن
Iran, Islamic Republic of
چرت نگو
حسن
Iran, Islamic Republic of
یه جمله نمونه از رهبری درباره نقد برجام خواسته بودی:
1 من به مذاکرات خوشبین نیستم.
2 خسارت محض.
3 خرشان از پل گذشت به ریش شما می خندند.
4 تعیین شروط 9 گانه جهت اجرای برجام.
و......
Iran, Islamic Republic of
حسن آقاي عزيز، برجام يك متن حقوقي است و شامل بندهاي اجرايي و حقوقي فراوان است. نقد برجام اين نيست كه ما بگوييم به مذاكراتي كه منجبر به اين متن خواهد شد خوشبين هستيم يا بدبين هستيم. اينكه بگوييم نتيجه اعتماد به آمريكا خسارت محض است (كه يقيناً هم همينطور است) يك حقيقتي است اما نقد برجام نيست. اينكه ما بگوييم دشمنان ما دنبال اين هستند كه خرشان از پل بگذرد يا امثال اين موارد، تماماً صحيح است اما نقد برجام نيست. اما ميرسيم به شروط 9 گانه. شما در اين شروط نقد برجام ميبيني؟ ايشان در بند 4 گفته اند قبل از اينكه در راكتور اراك سيمان بريزيد از عقد قرارداد بهسازي و مدرن سازي آن مطمئن شويد. (اين موضوع در متن برجام هم تصريح شده و لذا نقد برجام بحساب نمي آيد) اما نگفته اند سيمان نريزيد. يا مثلاً گفته اند از طرفهاي ذيربط كتباً امضاء بگيريد كه به مفاد برجام پايبند باشند. يا گفته اند كميته اي تشكيل شود و عملكرد طرفهاي ذيربط در خصوص برجام را پايش كند. يا گفته اند قرارداد محكمي براي فروش اورانيوم غني شده به خارجيان بسته شود. يا به دولت هشدار داده اند كه به برجام دلخوش نشود و از ظرفيتهاي داخلي غفلت نكند. يا فرموده اند مبالغي كه براساس اين توافقنامه وارد كشور مي شود صرف واردات محصولات مصرفي غربي به ويژه آمريكايي نگردد و ... اينها هيچكدام نقد برجام نيست. در ابتداي همان شروط نه گانه از تيم مذاكره كننده كه در «تثبيت نقاط مثبت» برجام تلاش كرده اند تشكر شده است. كمااينكه از منتقدين كه «نقاط ضعف» آن را تبيين كرده اند نيز تشكر شده است. اگر ما همه پيرو و مقلد مقام معظم رهبري باشيم از افراط و تفريط به دور خواهيم ماند و مشكلات مملكت قابل حل خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
همون نامه ای که نوشتند وگفتند در صورت رعایت این بندها برجام قابل اجراست
Iran, Islamic Republic of
عزیز جان! ادعای جبرائیلی و بعضی از کارشناسان را وزارت خارجه تایید کرد.مگر مجریان ایرانی برجام نظرات مکتوب رهبر انقلاب ذیل برجام را اجرا کردند؟
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی مثبت دادم
نگید برجام بگید ...
بوشناس
Iran, Islamic Republic of
چنان از واژه 6 قدرت جهانی نام میبرید که تصور میکنم نیاز به تعویض لباس زیر داشته باشید
Iran, Islamic Republic of
فاجعه برجام و لغو نشدن تحریمها نتیجه غفلت از هشدارهای مقام معظم رهبری و رعایت نکردن شروط 9 گانه ایشان بود.
Iran, Islamic Republic of
"وزارت خارجه بعد از مناظره جبرائیلی با مدیر مسئول روزنامه شرق تایید کرد [!!!] که متن پیشنهادی یک اندیشکده امریکایی مبنای برجام قرار گرفته است"[!!!!]
لعنت به دروغگو
لعنت به دروغگو
لعنت به دروغگو
Iran, Islamic Republic of
از هر طیف وهرجناحی.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
روابط عمومی وزارت امور خارجه در اطلاعیه‌ای با اشاره به سخنان میهمان یکی از برنامه‌های شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی در دومین سالگرد توافق هسته‌ای، این مطلب که در این برنامه عنوان شده متن برجام دقیقا همان چیزی است که ۱۴ ماه قبل از امضا شدن توسط یک موسسه آمریکایی نوشته شده بوده و آمریکایی‌ها فقط دیکته گفته‌اند را بی اساس و ادعا خواند و نوشت: زمان این تردستی‌های ژورنالیستی مدتها است که گذشته و مردم ما فریب این صحنه‌سازی‌های سیاسی توسط تازه از راه رسیدگان ناشی و کم اطلاع را نخواهند خورد. اما جالب است که دو سال پس از اجرایی شدن برجام هنوز عده‌ای دست از عقده گشایی برنداشته و با استفاده از فرصتی که متاسفانه رسانه ملی سخاوتمندانه در اختیارشان قرار می‌دهد، بی‌محابا به ملت شریف ایران و همه ارکان نظام، که از جزء به جزء مذاکرات و دشواری های آن آگاهی داشته و دارند توهین کرده و از آن مهم‌تر عزت و استقلال کشور را ملعبه اغراض سیاسی و جناحی خود قرار می‌دهند. در مورد این ادعای مضحک پیش از این مفصلا توضیح داده شده است. برجام محصول ۲۸ ماه مذاکره فرزندان " امین، غیور، شجاع و متدین " همین مردم است و اینکه در میانه راه یک موسسه مطالعاتی پیشنهادهایی را برای پایین آمدن مذاکره‌کنندگان آمریکایی از مواضع خود مطرح نماید و آنها هم قبول نمایند، اتفاقا نقطه قوت مذاکره‌کنندگان ایرانی است. اینکه طرف آمریکایی از همه خواسته‌های اصلی خود برای «غنی سازی صفر»، «عدم وجود راکتور آب سنگین»، «تعطیلی فردو» و ... کوتاه آمده و مجبور شود پرونده اتهامی جعلی خود علیه ایران (پی.ا م . دی) را به طور کامل کنار بگذارد، قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت را لغو کرده و در قطعنامه جدید به غنی‌سازی در ایران رسمیت بخشد، به خوبی نشان می‌دهد این اراده مردم بزرگ ایران بوده است که بر آمریکا تحمیل شده است.
Iran, Islamic Republic of
همه خواسته‌های اصلی خود برای «غنی سازی صفر»، «عدم وجود راکتور آب سنگین»، «تعطیلی فردو»
1.غنی سازی که نتونی بیشتر از سیصد کیلوش رو نگه داری به چه دردی میخوره.ترشی که نیست چندکیلوش به درد بخوره.دکور درست کردین ازش وبهش افتخار هم میکنید؟!
2.اب سنگین رو که توش بتن ریختید وصالحی که قول داده بود راکتور فوق پیشرفته! به جاش از کشورهای دیگه میخره! حتی نتونسته یه خط توافق برای مذاکره در مورد ایجادش برامون بیاره ،چه برسه به راکتور آب سنگین!
3.فردو هم شد ازمایشگاه فیزیک! درش بازه وتوش خالی از هر غنی سازی

واقعا تا کجا داریم به خودمون دروغ میگیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
برای همین تا قیامت فریاد می زنیم برجام = ... بزرگ برجام
Iran, Islamic Republic of
سخن شما: " حتی نتونسته یه خط توافق برای مذاکره در مورد ایجادش برامون بیاره"
لعنت به دروغگو
لعنت به دروغگو
لعنت به دروغگو
(بیش از یکسال هست که قرارداد بهسازی راکتور اراک امضا و اجرایی شده با یک شرکت چینی و با همکاری کشورهای صاحب تکنولوژی)
Iran, Islamic Republic of
:)) توهم بزرگ زدن هم حدی داره.قبول دارم لعنت به هرچی دروغگوست.
Iran, Islamic Republic of
مث این میمونه که یه نفر بزندت زمین و بشینه رو سینه ات و گلوتو فشار بده بعد تو با کلی بالا پایین بگی گلومو ول کن و اون با کلی منت ول کنه ولی هنوز روت نشسته باشه بعد بگی ببینید ما نظر خودمونو به اونا تحمیل کردیم و نذاشتیم اونا خفه مون کنن!!
Iran, Islamic Republic of
برجام بی جام بی جان
Iran, Islamic Republic of
برجام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
تیمی با 4عدد جاسوس+یه عده مفتون کدخدا ! وبا تز فوق هوشمندانه وبی نظیر در کل تاریخ= ""هـــــــــــر توافقی ،بهتر از عدم توافقه "" خروجی بهتر از این ننگ نامه نداره!
این اقایان عادتشون همینه ،اون از قطعنامه 598 ،اون از مذاکرات سعد آباد !
Iran, Islamic Republic of
ظریفه دیگه... نمیتونه زیاد مقاومت کنه
Iran, Islamic Republic of
پس چرا صداش رو برای جبرائیلی کلفت کرده
Iran, Islamic Republic of
چون زده توخالش !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
پس اين پاراگراف آخرى كه خودتون منتشر كرديد چى ميگه ؟! مگه اعلام نكرده سفير فرانسه مدعيه كه مذاكرات قبلاً بين دو طرف طى شده ؟! نماينده فرانسه از اين ناراحته كه چرا فرانسه نقشى در اين بين نداشته حالا شما تعبيرش ميكنيد به ديكته ؟! اگه ايران نقشى در اون مذاكرات - بوسيله ظريف يا هر شخص ديگرى - نداشته و به ادعاى شما ديكته بوده ميشه بگيد علت ناراحتى ظريف يا مقاومتش چه بوده ؟! مى بيند انسان هاى دروغگو چقدر راحت رسوا ميشن ؟! خجالت بكشيد بابا !
Iran, Islamic Republic of
عزیزم! دوباره همون امریکائیها اصلاحات فرانسه رو توی متن میگذارند ،یعنی بدترش میکنند وظریف جانتان هم پاش امضا میزنه.
Iran, Islamic Republic of
واقعا شرم آوره
برجام
Iran, Islamic Republic of
برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ
United States
ظریف نمره دیکته اش ۲۰ بود بهمین دلیل برای وزارت خارجه انتخاب شد تا موی دماغ برنامهای رئیس نشود و اجازه بده فریدون جان کارها را پیش ببرد. البته ظریف جان بقیه درسهاش رو مردود شده بود مخصوصا دیپلماسی.
M.sh
Iran, Islamic Republic of
نه اتفاقا همون دیکتشم ۲۰ نبود . یک‌نمونه کلمه lift!
Iran, Islamic Republic of
شاهکار روحانی اینکه ، دیکته نوشتن ظریف غلط املایی نداشت ! خوب دکتر دیگه !!! مهم غلط ننوشتنش بود ، حفظ مملکت کیلو چنده ! و....
Iran, Islamic Republic of
به نظرم بهترین جمله در مورد برجام بهترین جمله همون فرمایش رییسجمهور جون مبتکر نظریه بردبرده که : تا تاریخ تاریخه تاریخه.. واقعا هم همین طوره یعد ازقراردادی ننگین گلستان و ترکمنچای باید تو کتابای تاریخ بعد از این برجام رو هم اضافه کنن.
Iran, Islamic Republic of
به جناب زاکانی بفرمایید گیریم ظریف دیکته نوشت شما چرا در مجلس سریع به دیکته اینها نمره قبولی دادید. قسم حضرت عباس روببینیم یا دم خروس را برادر ارزشی!
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا زاکانی تا اخر هم برای مجلس سنگ تمام گذاشت وجزئیات شرم اور این ننگ نامه رو اعلام کرد.وقتی تصویب شد اشک ریخت.ولی لاریجانی ...
Romania
رهبری را از جزئیات اطلاع ندادند و به کلی گویی گزارش بسنده کردند و حالا میندازند گردن رهبری.تیم مذاکره کننده خائن نیستند سادگی کردند. ابوموسی اشعری خائن نبود ساده اندیش بود و به خاطر ساده اندیشی تاریخ طور دیگری ورق خورد بسیار ننگین
Iran, Islamic Republic of
شما ساده ای که خیانت اونا رو سادگی فرض کردی
Iran, Islamic Republic of
اینا اشعری نیستن
خوب میدونن چیکار دارن میکنن
با برنامه هم هستن
Iran, Islamic Republic of
رهبری چرا از خوشان دفاع نمی کنند که گردن ایشان نیفتد!؟
Iran, Islamic Republic of
بچه متدین انقلاب است پس کارش درست است خداوند متعال رحمت کند شهدای انقلاب هشت سال دفاع مقدس و شهدای هسته ای را که زحماتشان باد هوا شد ظاهرا بچه های انقلاب به گفته وزیر خارجه فرانسه این بار دست به کار مذاکره موشکی و نابودی دستاوردهای مشکی و نابودی خون و دستاوردهای احمدی مقدم ها شدهاند چه همت بلندی در نابود کردن دارند این دیپلمات های انقلاب
Iran, Islamic Republic of
فاینشنال تایمز: وزیر خارجه آلمان، پس از دیدار هفته گذشته مقام های اروپایی با ظریف در بروکسل، در تماسی با تیلرسون، او را در جریان توافق با ایران بر سر برنامه موشکی گذاشته است
Iran, Islamic Republic of
خدایش بیامرزد میرزا علینقی تفضلی کاشانی !! همانکه جده مادری این آقای ظریف است !! این حاج میرزا علینقی تفضلی سالیان سهم امام خود و یارانش را که از تاجران معروف بودند هزینه میکرد برای حضرت امام و بدست ایشون میرسانید !!و ظریف عزیز هم از بچگی حدود 14 سالگی رفته بود آمریکا تا درس بخواند و مشق کند و مهندسی شود و کارخانه پارچه بافی بیاورد و مردمی بیکار را مثل اسلاف کاشانی اش به نان و نوائی !! دست بر قضا ورق برگشت و ایشان در مجالست سر مایه داران حوزه پرور دین محکمی پیدا کرد و اسلام شناس خوبی شد و این اوضاع او را از همان آمریکا برد در دیپلماسی کشود و شد اینکه میبینید !! ایشون در ایران نبوده که کلاس انشاء و مشق خط در حوزه و مدرسه دیده باشد !! این داستانهای انشاء و علم بهتر است یا ثروت مال ما ایرونی های مانده در این برکه است !!آمریکا کامپیوتر است و آی تی و فن آوری و محاسبات ریاضی و دیگر دفترچه یادداشت نقویم دار وخودکار بغل سالنامه ای دو قروش هم ازرش ندارند !!چه توقع بیجائی دارید که چنین تصوراتی ؟؟؟ کدام نمایندگان ووزراء در اروپا و آمریکا را دیده اید که هرکدام حدود 7 کامپیوتر و لب تاپ در جلو خود آن لاین داشته باشند !!؟؟ این مختص ایرانی هاست ؟ ؟ دبدبه و کبکبه و ینگه و عصاکش و کوزه دار و قراوول و چاروادار و میر آخور و میر شکار !! آفتابه لگن هفت دست !! آب برای طهارت بایدرفت پای فشاری آورد ؟؟؟!!قدری صبوری کنید ! اینهائیکه من میشناسم مثل آقاظریف و آقا صالحی و آقا حسین موسویان کاشانی و آقا حسین محلوجچی کاشانی و..و.. !! اینها هم درس خوانده انور آبهایند و هم از اتفاق یکجورهائی فامیل و از خانواده های تجار و کشوری و لشکری و کار بلد !!اجازه بدهید ببینیم چه گلی بر سرمان خواهند زد !! صبو ر باشید همه سخای ها اینور دنیاست !! آنور دنیا هیچ خبری نیست !! اینور دنیایتان را خراب نکنید با شایعه و تهمت و افتراء ! و خدا بیامرزد همه طائفه تفضلی های کاشان و یثربی ها و محققی ها و ..و. که در همه چیز اول فکر دنیای خود بودند و بعد آخرت !!
Iran, Islamic Republic of
برجام ننگین نباید در مجلس و کل نظام تایید می شد حالا که شده همه مقصرند پس تو سر و کله هم نزنید و با این جناز ه ی بد بو و متعفن غیر قابل دفن و دفع بسازید و بسوزید که از ماست که بر ماست وقتی که هنگام انتخابات گوش و عقل خود را به کار نمی گیریم خدا و قرآن و امام زمان عجل الله تعالی فرجه را مد نظر قرار نمی دهیم و با توجیه بین بد و بدتر به بد رای می دهید این می شود عاقبت کار .( إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ)اللهم عجل لولیک الفرج ...
Iran, Islamic Republic of
برجام نتیجه دیپلماسی تسلیم و التماس.
برجام نتیجه اعتماد به دشمن قسم خورده
برجام نتیجه لبخند به دشمن و غرش به خودی
برجام نتیجه نشنیدن حرف مستندخودیهای دلسوز
برجام نتیجه اوهام روشنفکری
برجام نتیجه بی بصیرتی
برجام نتیجه توکل نداشتن به خدای مقتدرقهار
برجام نتیجه بی نتیجه ها
Iran, Islamic Republic of
مسول سابق تیم هسته ای 8سال ملت را سرکار گذ اشت و هر روز باعث تحریم های بیشتری شد
خدا را شکر که آن دوران سیاه تمام شد و رفت //
بختیاروند
اون 8سال راضی به خیانت نشد
Iran, Islamic Republic of
حداقل توی تیم مسئول سابق جاسوس نداشتیم و از مذاکرات ایشان متضرر نشدیم اما حالا صنعت هسته ای مون نابود شد و تحریم آیسا تمدید و تحریم کاتسا تصویب شد و تحریمها دوبله و سوبله شدند.
صابر
Iran, Islamic Republic of
حتی اگر یک آدم معمولی مذاکره میکرد غربی ها نمیتوانستند چنین توافقنامه خسارت باری را به ملت رشید ایران تحمیل نمایند وقتی دشمن متوجه شود که طرف مقابل تحت هر شرایطی نیازمند معامله ای است سعی میکند تا بصورت باورنکردنی امتیاز بگیرد و در مقابل تقریبا هیچ را وا گذار نماید.هرکس این توافقنامه را بخواند متوجه خسارات جبران نا پذیر ان می‌شود شاید اگر به طرف مقابل گفته میشدخودتان توافقنامه را بنویسید خیلی بدتر از این نمی شد .دولت چون در عرصه های مختلف عملکرد قابل دفاعی نداشت میخواست باتبلیغات گمراه کننده بر جام رادستاویز قرار دهد وناکار آمدی ها رامخفی نماید. متاسفانه نه تنها هیچکدام از ادعا های روحانی همچون لغو تمامی تحریمها در فردای اجرای برجام ، بازگشت اعتبار به گذرنامه ایرانی ، چرخیدن چرخ زندگی ،.رونق اقتصادی و...محقق نشد ، بلکه به بهانه های مختلف تحریمها اضافه شدو ...متاسفانه هنوز هم با عوامفریبی از برجام خسارت آفرین( و الوده به وطن فروشی وخیانت ) تبلیغ میشود.
Iran, Islamic Republic of
تکمیلی
آنچه باعث این همه خسارات تاریخی به ملت بزرگ ایران شد ۱-بی توجهی به رهنمودهاو شروط نه گانه رهبر حکیم انقلاب ۲-نیاز دولت به توافق به هر قیمت و تحت هرشرایطی برای دستاویز قرار دادن آن در تبلیغات انتخاباتی۳-خود باختگی ، ضعف شخصیت ، غفلت و اعتماد به دشمن ، وطن فروشی وجاسوسی برای غرب.