سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
گفت‌وگو با متین ستوده، بازیگر سریال «لیسانسه‌ها»

زنان «لیسانسه‌ها» در حاشیه نیستند

يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 584109
متین ستوده از زمان کودکی به دلیل شغل پدرش که مدیر تصویربرداری در سازمان صدا و سیما بود با فضای هنر آشنا شد. او در همان مقطع در سریال «بازنشستگی» به کارگردانی رضا فیاضی نقش نوه زنده‌یاد هادی اسلامی را بازی کرد.
زنان «لیسانسه‌ها» در حاشیه نیستند
به گزارش جهان نيوز، همچنین در مجموعه «این خانه دور است» نقش نوه زنده‌یاد حمیده خیرآبادی را به عهده داشت. همین سبقه و علاقه او را به سمت بازیگری سوق داد. ستوده تا قبل از مجموعه «یادآوری» در سریال‌هایی همچون سه دونگ سه دونگ، عملیات 125، فاخته، زمین انسان‌ها، چمدان، زمانه، پروانه، راستش را بگو و ... نقش‌هایی را بازی کرده بود، اما با ایفای نقش شیوا در یادآوری در میان مردم شناخته شد. این بازیگر بعد از آن در مجموعه «میکائیل» بازی کرد تا این‌که برای نقش ترانه در سریال «لیسانسه‌ها» انتخاب شد. گرچه او تا آن مقطع نقش‌های جدی را تجربه کرده بود، اما با پررنگ شدن این شخصیت در فصل دوم این سریال، توانمندی‌اش را در ژانر طنز نشان داد و یکی از جذابیت‌های مجموعه، کل‌کل‌های میان این شخصیت و رویا میرعلمی (خواهر آقای پلیس) است. می‌توان گفت متین ستوده نشان داده است می‌تواند هم از پس نقش‌های جدی بر بیاید و هم طنز. به بهانه این مجموعه با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
 
شخصیت ترانه در مقایسه با فصل اول سریال لیسانسهها پررنگتر شده و حتی در بخشهایی از قصه شاهد بدجنسیها و حسادتهای او نسبت به خواهر آقای پلیس هستیم و میتوان گفت مخاطب با وجوه تازهای از این شخصیت آشنا شده است. در این باره توضیح بدهید که چگونه ترانه به این سمت سوق داده شد؟
در بخشی از فصل اول سریال لیسانسه‌ها، ترانه با ازدواج مجدد پدرش مخالفت می‌کرد و حتی تنش‌هایی هم میان او و خواهر آقای پلیس (رویا میرعلمی) شکل می‌گرفت. از این بخش‌ها، بازخورد خوبی از مردم گرفتیم و با توجه به این‌که سروش صحت، کارگردان باهوشی است بنا به پیشنهاد خودش، من و خانم میرعلمی قرار شد این چالش‌ها در فصل دوم سریال لیسانسه‌ها پررنگ‌تر شود. اتفاقا هم خوب از آب درآمد و مردم خیلی دوستش دارند.

ضمن این‌که بخشی از بدجنسی‌های ترانه ذاتی نیست. در واقع خواهر آقای پلیس لج او را در می‌آورد و ترانه هم نسبت به او واکنش منفی دارد. البته در قسمت‌های آینده خواهید دید گرچه این دو شخصیت مثل دختر بچه‌ها با هم کل کل می‌کنند، اما همدیگر را دوست دارند.

چندی پیش در یکی از قسمتهای این مجموعه، کلکلهای ترانه و خواهر آقای پلیس به صداسازی کودکانه ختم شد. به نظرتان لجبازی آنها با وجود با نمک بودن به سمت کودکانه گرایش پیدا نکرده است؟
همان‌طور که تاکید کردم این دو لج یکدیگر را در می‌آورند و کل کل هایشان مثل دختر بچه‌هاست، اما همین کل کل به نمک سریال اضافه کرده و مردم هم دوستش دارند. اتفاقا به مرور شاهد کل کل‌های بامزه دیگری به غیر از صداسازی‌ها از این دو شخصیت خواهیم بود که در قسمت‌های بعدی خواهید دید.

همه این کلکلها در متن بود یا برخی هم بداهه شکل میگرفت؟
بخشی از کل کل‌ها را آقای صحت و صفایی در متن نوشته بودند و برخی اتفاقات هم سر سکانس‌ها و هنگام اجرا شکل می‌گرفت و ما هم هر چه به ذهنمان می‌رسید بداهه اتود می‌زدیم و در صورت تائید اجرا می‌کردیم.

نقش ترانه را در فصل دوم سریال لیسانسهها چطور ارزیابی میکنید؟
خیلی بیشتر دوستش دارم. در فصل دوم جای کار بیشتری برای ترانه وجود دارد و پارتنر بسیار خوبم خانم رویا میرعلمی واقعا عالی است و کار کردن مقابل او خیلی لذتبخش است.

خصیصه بدجنسی ترانه شما را در بازی اذیت نمیکرد؟
نه، چون بدجنسی ترانه ذاتی نیست و در جایی دیگر خواهیم دید با این که این دو نفر کل‌کل می‌کنند، اما همدیگر را دوست دارند و جنس کل‌کل آنها جنبه بازی و لجبازی کودکانه گرفته است تا بدجنسی‌های زنانه. وقتی کار آنها به درآوردن صدای مرغ و خروس می‌رسد، دیگر مهدکودکی می‌شوند. (با خنده)

ترانه در محل کارش هم کلکلهایی با همسرش مسعود دارد.
ترانه در کارش احساس مسئولیت می‌کند و نمی‌توان نام این کل‌کل‌های او را بدجنسی گذاشت. ترانه دلش می‌خواهد کارش را به بهترین شکل انجام بدهد، به همین دلیل از مسعود می‌خواهد او را در محل کار خانم مهندس صدا کند.

شما قبلا بیشتر تجربه نقشهای جدی داشتید و سریال لیسانسهها نخستین تجربه شما در گونه طنز است. این تجربه برایتان چه ویژگیهایی داشت؟
برای من به عنوان بازیگر خوشایند است توانمندی خودم را در گونه‌های مختلف محک بزنم. طبیعی است بازی حسی در یک مجموعه ملودرام با یک اثر طنز فرق می‌کند. البته در سریال‌های طنز معمولا زنان به حاشیه می‌روند، اما با همفکری سروش صحت سعی کردیم زنان، هم در حاشیه نباشند و هم صحنه‌های با نمک در سریال داشته باشند.

در ضمن ما خیلی رئال بازی کردیم که این برایم خیلی خوشایند بود. همچنین بازی و نوع کل‌کل‌هایی که میان ترانه و خواهر آقای پلیس شکل می‌گیرد برای مخاطب تازگی دارد.

یعنی باز هم نقش طنز پیشنهاد شود، میپذیرید؟
بستگی به کار دارد که متن و کارگردان خوبی داشته باشد. اگر آقای صحت تا آخر عمرم هر بار به من پیشنهاد بازی بدهد حتما با کمال میل می‌پذیرم، چون بهترین خاطرات زندگی‌ام همکاری با این پروژه است.در ضمن آقای صحت فقط کارگردان متبحری نیست، بلکه واقعا انسان خوبی است و بازیگر از او خیلی می‌آموزد.

ترانه تا چه میزان شبیه دختران امروزی است؟
حد وسط است. به نظرم ما به ازای شخصیت ترانه در جامعه زیاد است.

اما حرف زدن او و مسعود با یکدیگر خیلی لوس است.
گرچه ترانه با مسعود لوس حرف می‌زند، اما زندگی برایش جدی است.

به نظرتان شبیه دخترهای دهه 70 است؟
بله، حرف زدن ترانه شبیه دهه هفتادی‌هاست. به هر حال این نوع جنس ادبیات در جامعه میان جوانان رواج دارد. البته مسعود و ترانه اغلب کلمات عزیزم و عشقم را به شکل خاص ادا می‌کنند، در حالی ادبیات جوانان فقط به این دو کلمه ختم نمی‌شود. به هر حال این هم یکی از معضلات اجتماع است و ما در این سریال به این معضل هم
می‌پردازیم.

پیشبینی شما برای ساخت فصل سوم لیسانسهها چیست؟
شخصیت ترانه و دیگر شخصیت‌ها در فصل دوم بهتر شدند. در واقع نقش‌ها به قول معروف دم کشیده و پخته شده‌اند. شخصا شخصیت ترانه را پیدا کرده‌ام و با آن زندگی می‌کنم. به نظرم در فصل سوم، حضور ترانه و خواهر آقای پلیس بیشتر پررنگ می‌شود.

نقش زنان را در سریالهای طنز چطور ارزیابی میکنید؟
به نظرم این موضوع به توانمندی بازیگران مربوط می‌شود. مرجانه گلچین تکرار نمی‌شود و او خیلی خوب در چارچوب تلویزیون نقش طنز را بازی می‌کند، حتی نسبت به برخی کمدین‌های آقا هم بهتر است. البته همه بازیگران این توانایی را ندارند و آنها که توانا هستند باید شرایطی در قصه ایجاد شود تا بتوانند توانایی هایشان را نشان بدهند.

منبع:جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *