شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱۳

شبکه افق، الگویی مناسب برای جریان‌ سازی رسانه‌ای

يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 584095
سکوت رسانه‌ای سیاستی است که در بسیاری مواقع از سوی رسانه ملی دیده می‌شود و اگر هم پاسخگویی خاصی صورت بگیرد، معمولا با تاخیر همراه است.
شبکه افق، الگویی مناسب برای جریان‌ سازی رسانه‌ای
گروه فرهنگ جهان نيوز: یکی از وجوه بارز رسانه نه از منظر امروزی بلکه در مقام رسالت حقیقی این ابزار ارتباطی، صدق و درستی در بیان حقیقت وقایعی است که مخاطب از آن بی اطلاع است، خواه اتفاقاتی در گذشته باشند یا امروز، تفاوت در بیان ماجراست نه زمان آن چرا که بعضی حوادث و رویدادهای تاریخی، آنقدر تاثیرگذارند و در جریان زندگی امروز نقش‌آفرینی می‌کنند که هر نوع تغییر در باور نسبت به آنها، بر روی زندگی حال و آینده فرد و اجتماع موثر خواهد بود و اینجاست که نقش رسانه واقعی به مثابه چشم و گوش مخاطب، می‌تواند در تغییرات کوچک و بزرگ اجتماعات انسانی آشکار شود.

جلسه چهاردهم خرداد سال 1368 مجلس خبرگان رهبری، یکی از همان رویدادهای مهم تاریخ انقلاب اسلامی است؛ جلسه‌ای که نتیجه آن حدود سه دهه بر حوادث و اتفاقات پس از خود تاثیرگذار بوده است.

برگزیدن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران بعد از رحلت امام خمینی(ره) و مخالفت‌های شخص ایشان با این انتخاب در آن زمان و بیان جملاتی در رد این مسئولیت سترگ، دستمایه هجمه‌ای رسانه‌ای طی روزهای اخیر بوده و بهانه آن، انتشار فیلمی چند دقیقه‌ای از سخنان ایشان و بیان عبارت «رأی‌گیری موقت تا زمان برگزاری رفراندم» از سوی مرحوم هاشمی رفسنجانی در جلسه مذکور است.

فارغ از پاسخگویی‌های مختلف به این مسئله از سوی افراد مختلف، نیاز به شفاف‌سازی رسانه‌ای توسط یک شبکه تلویزیونی در چارچوب صدا و سیمای جمهوری اسلامی، امری بود که از همان ابتدا نیاز به آن احساس می‌شد چه اینکه بدخواهان و طراحان حمله به جایگاه ولایت فقیه و رهبری نظام اسلامی از همین طریق و با استفاده از چنین ابزاری، این هجمه را آغاز کرده بودند.

سکوت رسانه‌ای سیاستی است که در بسیاری مواقع از سوی رسانه ملی دیده می‌شود و اگر هم پاسخگویی خاصی صورت بگیرد، معمولا با تاخیر همراه است که این مسئله جای بحث و بررسی بیشتری دارد؛ در مسئله اخیر هم تا چند روز، رسانه ملی سکوت اختیار کرد اما این روند چندان طول نکشید و شبکه «افق» پا پیش نهاد و برنامه‌ای تلویزیونی را به این موضوع اختصاص داد.


اینکه چرا همین سکوت چند روزه هم اتفاقا افتاد و پاسخگویی یا به عبارتی شفاف‌سازی ماجرا از همان ابتدا در دستور کار قرار نگرفت هم جای سخن است اما اقدام قابل توجه شبکه افق را نباید نادیده انگاشت چه اینکه این رسانه انقلابی نشان داده است در مواقع مختلف از جمله حادثه حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی، زلزله پایتخت و کرمانشاه و نیز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، از معدود رسانه‌ای است که با دعوت از مسئولان یا کارشناسان برجسته و در جریان وقایع، سعی در ایجاد فضای شفاف و پاسخگویی به شبهاتی دارد که خواه ناخواه در اذهان عمومی به وجود می‌آیند.

در این ماجرا هم اختصاص یک قسمت برنامه «جهان آرا» از سوی شبکه افق به مسئله انتخاب رهبری نظام اسلامی با حضور یکی از حاضران در جلسه 14 خرداد 68 نقش مهمی در آرام‌سازی فضای رسانه‌ای نسبت به این هجمه شد، برنامه‌ای که کوشید علاوه بر گفت‌وگو با آیت‌الله مجتهد شبستری، از طریق پخش بخش‌های منتشر نشده‌ای از جلسه مذکور، واقعیت ماجرا را آنطور که اتفاق افتاده به مخاطب نشان دهد، مخاطبی که از چند روز قبل، در معرض یک شبهه تاریخی قرار گرفته و به دنبال حقیقت می‌گردد.

از رسانه ملی انتظار می‌رود اینگونه جریان‌ها را در شبکه‌های مختلف به راه بیندازد و پیشگام پاسخگویی شفاف و بی واسطه به مخاطبانی شود که بعضا اعتماد کامل به صدا و سیما را از دست داده‌اند یا در کنار رسانه ملی، به اخبار شبکه‌های خارجی فارسی‌زبان و حتی کانال‌ها و فضاهای مجازی گوش می‌سپارند و در این بین شبکه افق می‌تواند الگوی خوبی برای چنین جریانی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بهترین برنامه در صدا وسیما از نظر من همین جهان آرا هست
سروش
Iran, Islamic Republic of
این جریان سازی در شبکه ها و سایت های خبری هم می تواند اتفاق بی افتد، در جهان نیوز و.. کاش فقط تمرکزتان را روی مسایل سیاسی نگذارید، جامعه مذهبی ما نیاز یه تغذیه دارد، نه از سوی هر عالمی، کسی که ظرافت های امر به معرف و نهی از منکر یا آماده سازی برای ظهوری آقا را بلد هست باید بیشتر از آنها استفاده کرد.
Iran, Islamic Republic of
صدا و سیما و این برنامه فقط و فقط ضعف ها را برای کبیدن جریان رقیب است. تو تمام میزگردها و برنامه های گفتگو فقط انتقاد، ضعف و مشکلات مطرح می شود بدون یک مورد اشاره به پیشرفت، موفقیت یا پیشنهاد اصلاحی! متاسفانه این شیوه باعث شده مردم اعتمادشان به مسئولین و دولت ها کم شود.
احمد
Iran, Islamic Republic of
ایشون یکی از پرتلاشهای عرصه رسانه ای اصولگرایی است خداحفظش کند .
Iran, Islamic Republic of
چی چی رو خدا حفظش کنه ؟!

Iran, Islamic Republic of
آره واقعا خیلی مناسبه! بقیه پایداری چی ها رو هم بیارین مناسب تر هم میشه اصلا برنامه نود را هم بدین اینا
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم..
کلا شبکه افق در انحصار یک تفکر و جریان خاصه...
هر چند همه صدا سیما همینه
ولی در مورد افق خیلی خیلی پررنگه...
Iran, Islamic Republic of
شبکه افق الگویی برای لجن پراکنی و ابزاری برای ایجاد تنفر بیشتر از انقلاب و مفاهیم پایه..
Iran, Islamic Republic of
برنامه جهان آرا در مجموع موفق و قابل استفاده است.
United Kingdom
بدون شک علت بوجود امدن رسانه تاثیر بر مخاطب است و رسانه ای که مخاطب تاثیر نداشته باشد یا فقط برای قشر محدودی باشد خودبخود دارای ایراد و اشکال است کاش اماری از مخاطبین این شبکه هم ارایه میشد!!
. طبق معمول بعد از سپری شدن جو و فضای معمول و تاثیر گزاری این فضا بر ذهن مخاطب ، تازه یادشان افتاده که جواب بدهند. که در اینصورت نمیتوان کار رسانه ای قابل قبول ارایه کردو دیگر تاثیری ندارد. در واقع جبهه جنگ رسانه ای را دیگران تعریف میکنند و ما محبور به جنگیدن در جبهه انان هستیم.
Canada
...
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Canada
حيف وقت
حيف عمر
حيف اعصاب كه براى ديدن اين شبكه هدر بره و خطخطى بشه