جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آیا کریستال چینی به سانچی ایرانی خیانت کرد؟

يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 584068
سؤال اساسی این است که چرا دلاوران سانچی تا آخرین لحظه کشتی را ترک نکرده‌ا‌ند؟ احتمالا در حال تلاش برای نجات کشتی بودند؛ اما اینکه چرا کریستال چینی در بهترین موقعیت به ضعیف‌ترین جای سانچی ضربه زد، جای سؤال است؟
آیا کریستال چینی به سانچی ایرانی خیانت کرد؟
به گزارش جهان نيوز، حوادث برخورد کشتی‌ها در دریا به دلیل وجود سامانه‌های کنترلی برای حرکت شناورها و همچنین قوانین و آموزش‌های دریانوردی، به‌ندرت رخ می‌دهد. فقط کافی‌ است برخورد شناورها را به صورت درصدی از میزان ترددها و سفرها استخراج کرد تا معلوم شود آمار برخوردها درصد ناچیزی از سفرهاست. حوادث صنعتی به‌ویژه وقتی مقیاس بزرگی به خود می‌گیرند، متأسفانه با فاجعه و هزینه‌های انسانی گزاف همراه می‌شوند. سانچی از آن دست حوادثی است که فاجعه‌ای به ابعاد مرگ ٣٢ نفر را رقم زد و کشوری را به عزا نشاند. متأسفانه اظهارنظرهای غیرکارشناسی و نشأت‌گرفته از منطق غیرفنی نیز از حواشی این قبیل پدیده‌های تلخ است که خود معضلی در فضای رسانه‌ای ایجاد کرده و هرکسی در هر مقامی، در فضای مجازی به خود جرئت و جسارت اظهارنظر در این زمینه را می‌دهد. اما برخی از قوانین و شرایط دریانوردی، اشتراکاتی با فعالیت‌های فراساحل در صنعت نفت دارد. وقتی موضوع حادثه، یک نفت‌کش حامل یک ‌میلیون بشکه میعانات گازی است، این اشتراکات بیشتر می‌شود. به همین دلیل با منطق دانش نفت و گاز می‌توان برای برخی از ابهامات حادثه سانچی پاسخ‌هایی ارائه داد. برای این کار، در ابتدا باید چند تعریف ساده بیان شود. میعانات گازی، بخش مایع یک مخزن گازی است که جدایی آن از گاز، تابع فشار و دماست و معمولا در شرایط محیطی به شکل مایعی شیری‌رنگ است. 

ارزش آن از نفت بیشتر است و کیفیتی بین نفت و گاز دارد. همچنین فراریت آن از نفت بیشتر و از بنزین کمتر است و در واقع، خود ماده اولیه تهیه برخی از بنزین‌های با کیفیت بالاست. 

اگر میدانی که میعانات گازی از آن استخراج می‌شود، گاز خطرناک سولفید‌هیدروژن داشته باشد، تنها درصدی از این گاز در میعانات گازی محلول خواهد بود و معمولا خطر میعانات گازی از نظر آلوده‌کردن محیط به سولفیدهیدروژن صدها بار کمتر از گاز محتوای آن است. برای صادرات میعانات گازی نیز معیارهای مشخصی وجود دارد؛ برای مثال، میزان آب و نمک موجود در نفت نمی‌تواند از ١٠ ptb (جزء در‌ هزار بشکه) ‌بیشتر باشد یا میزان سولفیدهیدروژن محلول در میعانات گازی باید زیر ٢٠ ppm (جزء در ‌میلیون) باشد. 

هر کشتی یا دکل در دریا قوانین مشابهی به این شرح دارد: 

١. نقاطی به‌عنوان نقاط تجمع برای مواقع اضطراری وجود دارد. در نقاط تجمع، ماسک و کپسول، جلیقه نجات و قایق نجات به اندازه همه نفرات کشتی و دکل موجود است. هر دو سمت کشتی (Port و Starboard) دارای نقاط تجمع هستند و در صورت بروز سانحه در یک سمت، می‌توان از سمت دیگر استفاده کرد. 
هر خطری، آژیر و رنگ چراغ مخصوص خود را دارد (برای مثال آتش، گاز یا آژیر ترک کشتی یا دکل). همچنین معمولا مانورهای هفتگی نیز برای حفظ آمادگی پرسنل در دریا اجرا می‌شود. 

٢. قایق‌های نجات از جنس فایبرگلاس و سرپوشیده‌اند. در آنها مقداری امکانات اولیه فراهم است و برای دورشدن از سانحه طراحی شده‌اند (و نه دریانوردی). از سوی دیگر، به سیستم ضدآتش مسلح هستند؛ اما این سیستم ضدآتش فقط یک مسیر لوله در قسمت بیرونی بالای قایق است که آب دریا را با پمپ کوچکی از پایین کشیده و اندکی بدنه قایق را خیس می‌کند و اگر حجم آتش گسترش یابد، کارایی نخواهد داشت. پس تصور اینکه در مقیاس حوادثی مانند سانچی کارایی داشته باشد، غیرمعقول است. 

٣. نفت‌کش‌ها و کشتی‌های بزرگ مجهز به چندین سیستم رادار و مسیریابی هستند و گمان بر اینکه بدون ابزار مکان‌یابی و مسیریابی به راه خود ادامه می‌دهند، محلی از اعراب ندارد. 

٤. شناورهای بزرگ، قدرت مانور پایینی دارند و ممکن است برای اجتناب از برخورد، ناچار باشند از فواصلی مانند هشت یا ١٠کیلومتری برای تغییر مسیر اقدام کنند. پس اگر قرار است برخوردی صورت گیرد، از آن فاصله همه در جریان وقوع آن خواهند بود. 

٥. یک‌ میلیون بشکه میعانات گازی به تنهایی و بدون سوخت کشتی برای ساختن یک هنگامه آتش کافی است. طبیعی است که گرمای ناشی از آتش، باعث تبخیر میعانات گازی و اشتعال و انفجار آن می‌شود. نباید تصور شود که میعانات گازی به حالت گاز در محیط موجود است؛ اما طبیعی است هر مایعی با گرما تبخیر می‌شود و از فاز مایع به فاز گاز می‌پیوندد. 

اکنون سؤال اساسی این است که چرا دلاوران سانچی تا آخرین لحظه کشتی را ترک نکرده‌ا‌ند؟ 
احتمالا در حال تلاش برای نجات کشتی بودند؛ اما اینکه چرا کریستال چینی در بهترین موقعیت به ضعیف‌ترین جای سانچی ضربه زد، جای سؤال است؟ 

بدبینانه‌ترین تحلیل این است که هنگامی که آنها به هر دلیلی از وقوع برخورد مطمئن شدند، سعی کردند خسارت خودشان را به حداقل برسانند. این یعنی مسیر به گونه‌ای طراحی شد که با دماغه به کمر سانچی برخورد کنند. همه اینها را در یک فضای ملتهب چند ١٠دقیقه‌ای به همراه ضعف چینی‌ها در برقراری ارتباط به انگلیسی و اخلاق و منش چینی که بارها در تجارت و اقتصاد مسبوق بوده است، ترکیب کنید. اما آتش سه ضلع دارد که شامل ماده سوختنی، گرما یا شعله و اکسیژن یا هواست. ماده سوختنی در برخورد با کریستال از ضعیف‌ترین جای کشتی به بیرون نشت کرده و با هوا ترکیب شده است؛ اما باید در جست‌وجوی آن بود که شعله، جرقه و دما از کجا به مجموعه اضافه شده است. در واقع همین «عامل» بوده که در لحظه برخورد باعث انفجار شده است. اظهارنظر و دفاع آقای بروجردی از چینی‌ها نیز در نوع خود جالب است! در‌حالی‌که با توجه به نبود اطلاعات کافی و نیاز به بررسی کارشناسی و دقیق حادثه و تحلیل یافته‌ها از جعبه سیاه، حداقل سؤالی که پرسیده می‌شود این است که چگونه کریستال در بهترین حالت به ضعیف‌ترین جای سانچی برخورد کرد؟ 

در پایان بی‌مناسبت نیست یاد و خاطره همه عزیزان ازدست‌رفته صنعت نفت به‌ویژه سانچی و رگ‌سفید را گرامی داریم. درود خود را نثار تمامی تلاشگران و فعالان عرصه اقتصاد می‌کنیم.

منبع: شرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *