جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱۰
در محضر مجتهدی؛

بجای تظاهر کردن، قلب را باید صاف کرد

يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 584023
آیت الله مجتهدی: در پیشگاه خداوند به گناهانی که انجام داده‌ای، به بدی‌هایی که در قلبت مخفی کرده‌ای اعتراف کن.
بجای تظاهر کردن، قلب را باید صاف کرد
به گزارش جهان نيوز، زمانی حضرت موسی بن عمران(ع) یاران خود را پند و اندرز می ‌داد که ناگاه مردی برخاست و پیراهن خود را پاره کرد. خداوند عزوجل به او وحی کرد: «ای موسی به او بگو که پیراهن خود را پاره نکن، بلکه دلت را برای (محبت و عشق به من) بگشای».

آیت‌الله مجتهدی در شرح این حدیث می‌گوید: یک روز حضرت موسی(ع) اصحابش را موعظه می‌کرد که ناگهان یک نفر از جایش بلند شد، و در حالی که ناراحت شده بود، پیراهنش را پاره کرد. بعضی‌ها هستند که وقتی موعظه می‌شنوند، حالشان منقلب می‌شود؛ من شصت سال پیش دیدم که «آمیرزا چلویی» مشغول موعظه بود که یک نفر غش کرد؛ ما قدیم دیده بودیم افرادی را که غش می‌کردند.

ایشان ادامه دادند: «پیراهنت را پاره نکن، قلبت را صاف کن»، یعنی در پیشگاه من به گناهانی که انجام داده‌ای، به بدی‌هایی که در قلبت مخفی کرده‌ای اعتراف کن. همه چیز را بگو؛ حالا باید از مردم حلالیت بطلبی، پیراهن پاره نکن و تظاهر ننما. بعضی‌ها در هیئت تظاهر می‌کنند، داد و فریاد می‌کنند، نمی‌گذارند مردم به روضه گوش کنند و حال آنکه وقتی تحقیق می‌کنی می‌بینی همین آدم نصف مالش حرام است.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی بیان کرد: حدیث خوبی است، مرحوم مجلسی در شرح این حدیث می‌گوید: «هدف از این حدیث، توبیخ آن شخص بود، خداوند می‌خواهد این شخص به خاطر گناهانی که در باطن خود پنهان کرده توبیخ کند».

وی در پایان گفت: باید ریشه‌ای درست شویم، نه اینکه دو میلیون خرج کنیم تا بر دیوار خشتی، رنگ روغن بزنیم. اگر اصلاح شویم، آن وقت است که گریه ما فایده دارد، پیراهن پاره کردنمان فایده دارد؛ درحالی که تظاهر به مقدسی که خوبی ها را نمایش دهیم و بدی ها را مخفی کنیم، فایده ای ندارد.

منبع: احسن الحدیث
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمد
Iran, Islamic Republic of
خداوند بردرجاتش بیفزاید این مرد بزرگ را
Iran, Islamic Republic of
موافقم و چقدر خلا وجودی امثال ایشون حس میشه خداوند وجود علمای عامل رو برای جامعه حفظ کنه. انشاء الله.
Denmark
منطق آ قا ی خا منه ای را هم تو ضیح بد هید بفهمیم ایراد و اختلاف کجاست تا فتنه که برای دعوا ی قو می و خا نوا دگی طرا حی شد ه است با اختلا ف و ا ختلا ف سیا ست و فکر جداشو د فتنه رایکی از بیرو ن بین دو نفر ساده و کم عقل می اندا زد روشن حرف بز نید کنایه و شعر و متل و ا ها نت زیبند ه مسلما ن نیست
Iran, Islamic Republic of
آخه اینجا چه مطلبی در مورد فتنه بود که نظر گذاشتی ؟

اما در نحوه نام بردن و یاد کردن از رهبر بزرگوار ادب لازم را رعایت کنیم
در صدر اسلام هم ابتدا عده ای پیامبر صلی الله علیه و آله را به نام صدا و یاد می کردند که مورد نهی پروردگار قرار گرفتند : که پیامبر را همانند صدا زدن همدیگر نخوانید

از جمله حقوق پدر بر فرزند آن است که او را با نامش ننامد بلکه با تعابیری همچون پدر ، بابا و مانند آنها خطاب قرار دهد و یاد کند

رهبریمان موقعیتشان موقعیت و جایگاه پیامبر است از جنبه حکومتی
امام راحل (ره) فرمودند : ولایت فقیه ولایت رسول الله است
همان طور که پیامبر و امیر المومنین علیهما و آلهما السلام پدران امتند
ولی فقیه عهده دار نقش آنها هم پدر امت است در غیاب امام معصوم علیه السلام

پس پاس بداریم
Iran, Islamic Republic of
فتنه برای براندازی بود
هم اصل دین
و هم نظام مبتنی بر آموزه های آن را هدف قرار داده بود
حسنا
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم برای تویی که نصیحت یک استاداخلاق مرحوم رو هم ابزاری برای عقده گشایی خودت می کنی!!!!!!!!یه بار دیگه متن رو بخون شاید بتونه درمونی برای دل مریضت باشه.
هادی
Iran, Islamic Republic of
عزیزم متنو بخون اخلاقیه نه سیاسی.عادت داری آسمون ریسمون ببافی.
Iran, Islamic Republic of
اومدی یه چیزی بگی!!!!!!!!!! ای کاش به جای گفتن حرف های بی ربط ،در مورد موضوع گفته شده فکر می کردی. رَحِمَ اللهُ اِمرآً تَفَکَّرَ.
Iran, Islamic Republic of
داداش چه ربطی داشت.؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
لطفا یه نمونه صحبت و یا سخنرانی که ایجاد اختلاف کرده رو نام ببر؟؟؟؟؟خیلی بده فک آدم عادت به گفتن خزعبلات پیدا کنه!!!حالا خوبه ایشون یک تنه در همه ی زمینه ها و فرمایشاتش به تقویت مای ملی و ایران یکپارچه تاکید ،و این امر رو بر قومیت ها ترجیح و حتی عامل تقویت قومیت ها می داند.