سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۱
پایگاه آمریکایی عنوان کرد؛

ایران و روسیه «زوج قدرت» خاورمیانه

جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 583422
«در نهایت روشن نیست تصمیم ترامپ درباره برجام در 4 ماه آینده چه باشد؛ اما مسکو و تهران که به خاطر نیازشان به حمایت یکدیگر به هم نزدیک شده اند، تلاش خواهند کرد تا توافق هسته ای را محفوظ نگه دارند...»
ایران و روسیه «زوج قدرت» خاورمیانه
به گزارش جهان نيوز؛ پایگاه آمریکایی "المانیتور" (almonitor) با انتشار گزارشی تحت عنوان "ایران و روسیه برای حفظ توافق هسته ای هماهنگ هستند" به تحلیل روابط تهران و مسکو و آینده توافق هسته ای پرداخته است.
 
در این گزارش می خوانیم:
«شورای روابط خارجی اروپا دو سال پیش، ایران و روسیه را "زوج قدرت" در خاورمیانه خوانده بود؛ به نظر می رسد هنوز هم روابط فی‌مابین این دو کشور به خوبی برقرار است.»
 
در گزارش شورای روابط خارجی اروپا آمده بود: « روابط ایران و روسیه با همکاری نظامی طرفین در سوریه به اوج بی‌سابقه خود رسیده ‌است. در طول یک سال گذشته این دو کشور وارد مرحله جدیدی از همکاری نظامی بی‌سابقه در روابط خود از زمان جنگ جهانی دوم شده‌اند.»
 
المانیتور در ادامه می نویسد:
«سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در 10 ژانویه در سفر محمد جواد ظریف به روسیه و اتحادیه اروپا برای گفتگو درباره توافق هسته ای با او دیدار کرد. این نشست ها دقیقا قبل از صدور بیانیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در 12 ژانویه در رابطه با برجام صورت گرفت و مسکو و تهران بر پایبندی خود بر توافق هسته ای تاکید کردند.
 
پس از آن، در گزارش منتشر شده از سوی وزارت خارجه روسیه عنوان شد: "تلاش های صورت گرفته از سوی واشنگتن برای تضعیف اجرای توافق هسته ای تاثیری منفی بر ثبات و امنیت منطقه خواهد داشت و همچنین ارزش دیپلماسی چند جانبه به عنوان ابزاری مناسب برای پیش برد رژیم منع گسترش تسلیحات هسته ای را زیر سؤال می برد."
ترامپ پیش از صدور بیانیه در روز 12 ژانویه با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و همچنین متحدان آمریکا در اسرائیل و عربستان سعودی و تیم امنیت ملی خود گفتگو کرده بود. تصمیمات گذشته ترامپ در حوزه سیاست خارجی ثابت کرده است که حتی اگر همه چیز و همه کس با برداشتن یک گام رادیکال و تندروانه مخالف باشند باز هم ممکن است ایالات متحده به سمت آن حرکت نماید. اما این بار ترامپ توافق هسته ای را تایید کرده و در عین حال تاکید کرد که این اقدام تکرار نخواهد شد.
 
به نظر می رسد اقدام ترامپ می تواند برای او پیچیده و دشوار باشد؛ هر گونه تلاش ترامپ برای کنار گذاشتن توافق هسته ای با مخالفت داخلی و خارجی مواجه خواهد شد و شهرت و اعتبار این کشور را به عنوان امضاء کننده توافقات بین المللی زیر سؤال خواهد برد.
 
ایران و روسیه تاکید کرده اند که هیچ جایگزین دستیافتنی برای توافق هسته ای وجود ندارد. ترامپ عنوان کرده است که توافق هسته ای باید به برنامه موشکی ایران و اقدامات این کشور در منطقه نیز بپردازد. اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سفر ماه نوامبر خود به تهران عنوان کرد که "خروج یک جانبه از برجام به هر بهانه ای که باشد، قابل قبول نیست و هیچ رابطه ای میان این توافق بین المللی و توانایی هایی بالستیکی و دفاعی ایران وجود ندارد."
 
مسکو معتقد است که مشکل آمریکا با ایران حقیقتا برنامه انرژی هسته ای ملی این کشور نیست بلکه نفوذ ایران در منطقه است و نگران است که برداشته شدن تحریم ها به گسترش منابع و رشد نفوذ این کشور بیانجامد. از این رو روسیه انگیزه بیشتری برای متحد بودن با ایران دارد تا نقش حیاتی روسیه در صحنه بازی های منطقه و فرایندهای دیپلماتیک در خاورمیانه را به تصویر بکشد، هر چند ممکن است در مسائلی نیز با ایران در سوریه اختلاف نظر داشته باشند.
 
روسیه و ایران علاوه بر همکاری های نزدیکی که در سوریه داشته اند و بسیاری از تحلیلگران این همکاری ها را "استراتژیک" خوانده اند، تلاش کرده اند تا دست کم در ظاهر همکاری های نزدیکی در بسیاری از میدان های دیگر نیز برقرار نمایند.
 
در نهایت روشن نیست تصمیم ترامپ درباره برجام در 4 ماه آینده چه باشد؛ اما مسکو و تهران که به خاطر نیازشان به حمایت یکدیگر در موضوع سوریه به هم نزدیک شده اند، تلاش خواهند کرد تا توافق هسته ای را محفوظ نگه دارند.»
 
منبع:جام نیوز
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


SAABER
Canada
https://www.jahannews.com/news/583422

پایگاه آمریکایی عنوان کرد؛
ایران و روسیه «زوج قدرت» خاورمیانه
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۰
«در نهایت روشن نیست تصمیم ترامپ درباره برجام در 4 ماه آینده چه باشد؛ اما مسکو و تهران که به خاطر نیازشان به حمایت یکدیگر به هم نزدیک شده اند، تلاش خواهند کرد تا توافق هسته ای را محفوظ نگه دارند...»



http://www.rajanews.com/news/282499

چرا واکنش وزارت خارجه به خبر مذاکرات موشکی مصرف داخلی دارد؟/ داغ تکذیب‌های برجامی‌تان هنوز تازه است؛ بجای تکذیب خبر فایننشال تایمز سفیر آلمان را فرابخوانید
اما نکته جالب توجه آن‌جا است که وزارت امور خارجه تنها به تکذیب خبر منتشر شده اکتفا کرده در صورتی که مسئله اصلی طرح یک موضوع غیرواقعی درباره برنامه دفاع موشکی ایران توسط وزیر خارجه آلمان بوده است و دستگاه دیپلماسی کشورمان باید اعتراض رسمی خود را به این کشور اعلام می‌کرد. به همین جهت وزارت امور خارجه کشورمان باید سفیر آلمان در تهران را احضار می‌کرد تا از وی در مورد اظهارات کذب و غیر مسئولانه مقامات آلمانی توضیح بخواهد.