جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۴۵
مناظره منتقدان و مدافعان در سالروز اجرای برجام

رحمانیان: من همچنان از برجام دفاع می‌کنم/ تیم جلیلی کارش این بود درباره مکان بعدی مذاکرات صحبت کند!/ جبرائیلی: دلیل بخشی از تحریم‌ها نامه دوستان شما به آمریکا بود/ظریف گفته‌بود باید توافق کنیم تا رای‌بیاوریم

پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب: 583318
همزمان با دومین سالگرد اجرای برجام، مناظره صریحی بین رحمانیان، مدیرمسئول شرق و یاسر جبرائیلی، معاون پژوهشی سابق خبرگزاری فارس برگزار شد.
رحمانیان: من همچنان از برجام دفاع می‌کنم/ تیم جلیلی کارش این بود درباره مکان بعدی مذاکرات صحبت کند!/ جبرائیلی: دلیل بخشی از تحریم‌ها نامه دوستان شما به آمریکا بود/ظریف گفته‌بود باید توافق کنیم تا رای‌بیاوریم
گروه سیاست جهان نيوز: شب گذشته(چهارشنبه شب) همزمان با دومین سالگرد اجرای سند برجام، مناظره صریحی بین مدافعان و منتقدان برجام در برنامه ثریا انجام شد. در این مناظره، مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق به عنوان مدافع برجام از یک سو و سید یاسر جبرائیلی، کارشناس اقتصاد سیاسی و معاون پژوهشی سابق خبرگزاری فارس به عنوان منتقد از سوی دیگر حاضر شده بودند. اهم محورهای مطرح شده را در ادامه می خوانید:

مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق:
مهمترین سوالی که وجود دارد این است که چرا برجام؟ از سال ۸۲ تا ۹۲، حدود ۱۰ سال مذاکره داشتیم و بی نتیجه ماند، در دوران احمدی نژاد آمریکا سعی کرد یک اجماع جهانی ایجاد کند و برنامه هسته‌ای تعلیق شد و از لحاظ اقتصادی تحریم شدیم و دلار به حدود ۳۵۰۰ تومان رسید.

البته در آن دوران از لحاظ هسته‌ای پیشرفت‌های خوبی داشتیم و اگر تا دو سال دیگر تحریم‌ها را تحمل می‌کردیم به بمب هسته‌ای دست می یافتیم و البته ما  از نظر فتوای رهبر انقلاب به دنبال بمب اتمی نبودیم.

ما وقتی وارد برجام شدیم، پرونده هسته‌ای ما از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه سپرده شد و پیامش این بود که این موضوع سیاسی است.

سید یاسر جبرائیلی، کارشناس اقتصاد سیاسی:
معتقدیم برجام دستاورد‌های زیادی دارد و تجارب زیادی برای ما بوجود آمد. حدود ۳۰ سال است که برخی درخواست برای مذاکره با آمریکا داشتند.رهبر انقلاب فرمودند من به مذاکرات با آمریکا خوشبین نیستم اما برای اینکه تجربه بشود بروید و مذاکره کنید.

در برجام یک انحراف در مبانی وجود داشت و یک جور خوشبینی به آمریکا وجود داشت و آقای روحانی می‌گفتند برویم و با کدخدا ببندیم.

مسئله تحریم های همه جانبه صرفا به خاطر دولت قبل نبود بلکه پس از فتنه ۸۸ و نامه برخی از دوستان آقای رحمانیان به آمریکا مبنی بر اینکه حالا وقتش شده و پس از آن تحریم های همه جانبه به ایران اعمال شد.

سیاسی‌کاری سم است، فقط آقای روحانی سیاسی کاری نکرد بلکه آقای ظریف هم رفتند و در شورای روابط خارجی آمریکا گفتند که ما برای اینکه در داخل  رای بیاوریم باید این توافق را انجام بدهیم.

آمریکایی‌ها چرا باید به یک طیف سیاسی در داخل امید داشته باشند و آن طیف از این امید با خبر باشند و به آمریکایی ها بگویند با ما یک توافق بکنید و این امید آخرش بشود برجام.

پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی گرفته شد و به اداره خلع سلاح وزارت خارجه سپرده شد این یعنی ما اتهامات دشمن را پذیرفتیم.

مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق:
من موافق نظر آقای جبرائیلی نیستم. شما تمام مسائل جهان اسلام را به حوادث ۸۸ ربط می‌دهید. آقای ظریف این موضوع را تکذیب کردند. آقای روحانی نگفتند آمریکا کدخداست و اشاره ایشان به اروپایی‌ها بود و اینکه اگر شما می‌گویید آمریکا کدخداست، باشد حالا می‌رویم و با کدخدا صحبت می‌کنیم.

ما در برجام پیروز شدیم، وظیفه برجام این نبود که تمام مشکلات قبل و بعد از برجام را حل کند و معضلات ۴۰ ساله ما با آمریکا حل کند.

یک ایران هراسی قبل از برجام بوجود آمده بود، مبادلات بانکی نداشتیم، نمی‌توانستیم نفت بفروشیم، هواپیماهای ما نمی‌توانستند سوخت گیری کنند.

تیم قبلی کارش فقط این بود که بروند و بنشینند و درباره مکان بعدی مذاکرات صحبت کنند و توافق کنند.

سید یاسر جبرائیلی، کارشناس اقتصاد سیاسی:
آیا شما فیلم پخش شده از آقای ظریف را ندیده‌اید. آیا شما برجام را خوانده‌اید؟ آیا انصاف است که اینطور درباره تیم قبلی صحبت کرد، توافق آلماتی را فرآموش کردید؟

شما امروز می‌گویید که برجام نمی‌خواست مشکلات جهان اسلام را حل کنید. اما قبلا شما در روزنامه خود اینطور تیتر می‌زدید: اینک بدون تحریم، خلاص شدیم، تحریم خاک شد، امضای کری تضمین است، ۲۵۰۰ میلیون دلار از تاخیر برجام ضرر کردیم و آمدید عبارت آقای برژینسکی را تیتر کردید که «پیروزی بدون جنگ».

آقای روحانی گفتند تمام تحریم‌های اقتصادی و... لغو خواهد شد. شما یک آینده تخیلی و غیرواقعی از فضای بعد از برجام نشان دادید. چرا روزنامه شما امروز در سالگرد برجام هیچ مطلبی از برجام تابان نمی‌زند. آقای اوباما می‌گفت رژیم تحریم‌ها در حال فرو ریختن بود.

ما می‌گوییم چرا توافق بد کردید، نه اینکه چرا توافق کردید. مسئولین بارها گفتند که آثار تحریم‌ها همچنان باقی‌ست.

رویترز در گزارشی اعلام می‌کند که تهران یک بازار فوق‌العاده پر سود برای سرمایه گذاری‌ست.

انگلیس ۱۱۷ درصد رشد در صادراتش به ایران داشته و ذرت دامی، سویا و تراکتور صادر کرده است، ما صنعت خودرو سازیمان را به فرانسه دادیم و اکثر واردتمان تجهیزات خودرو است. همچنین آمدند و اطلاعات فاز۱۱ پارس جنوبی را گرفتند و بردند.

مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق:
من شجاعت دوستان را ندارم که شب را بگویم روز است و راست را بگویم دروغه. من همچنان از برجام دفاع می‌کنم بخاطر شرایطی که در آن بودیم.

برجام یکی از قابل دفاع ترین کاردر دیپلماسی دوران جمهوری اسلامی است و ما رفتیم و با ۶ قدرت جهانی نشستیم و مذاکره کردیم.

الزاما ما مشکلمان تحریم‌ها نیست بلکه داخلی است و هر قوه‌ای برای خودش جزیره‌ای کار می‌کند، اتفاقا اعتراضاتی که اخیرا شد نشان از مشکلات داخلی ما است.

در دولت نهم و دهم ۶ قطعنامه صادر شد که اگر ادامه پیدا می‌کرد ما نمی‌توانستیم دیگر نفت صادر کنیم.

سید یاسر جبرائیلی، کارشناس اقتصاد سیاسی:
ما تا حالا ذیل فصل ۴۲ نبودیم. لطفا راجع به وعده‌هایی که دادید و مبالغه کردید جواب بدهید.آقای رحمانیان راجع به واقعیات سخن بگویید نه تخیلات.

مشکلات مالی ما اصلا حل نشده و شاهدش نیز صحبت‌های آقای سیف است که گفت هیچ چیز حل نشده.

برجام الان چیز قابل دفاعی ندارد و دلیل این حاشیه‌های آقای رحمانیان همین است. شما واقعا برجام را خوانده‌اید؟ من از صادق زیبا کلام پرسیدم که برجام را خوانده‌اید و صادقانه گفت که نخوانده است.شما نیز صادقانه بگویید.

اروپا مقابل آمریکا نیست، آمریکا می‌گوید بیایید و مسئله موشکی و حضور درمنطقه را رها کنید و گرنه برجام را پاره می‌کنم، اروپا می‌گوید دست به برجام نزن و بیاییم و درباره مسائل موشکی و مسائل منطقه‌ای مذاکره کنیم، فرقشان فقط همین است. حساب اروپا از آمریکا اصلا جدا نیست.

مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق:
این سند اولین و مهمترین سندی است که در اروپای واحد به دنبال دفاع از آن هستند و نمی‌خواهند ذیل آمریکا تعریف شوند و اروپایی‌ها با حفظ برجام ازخودشان دفاع می‌کنند نه ازما.

برجام توافقی بود که از سر بدبینی نوشته شده و نه خوشبینی و دو سال زمان برد و این نشان از عدم اعتماد ما و طرف مقابل به همدیگر بود، در دوره تیم قبلی اصلا امکانش بود که کسی نقد بکند؟

دولت امروز آمریکا فقط مسئله‌اش برجام نیست، ترامپ در دوران انتخاباتش گفت که برجام را پاره می‌کند اما نتوانست و این نشان از قدرت برجام است.

برجام همچنان قابل دفاع است و تصور فضای بدون برجام غیر قابل تحمل است.بهترین سال‌های دولت روحانی ازبدترین سال‌های دولت احمدی نژاد از لحاظ درآمد ارزی بدتر بود.

 اکنون مشکلات مالی ما خیلی حل شده است.ما اگر دلمان برای جمهوری اسلامی می‌سوزد، باید بدانیم که همگی در یک کشتی هستیم و باید متحد باشیم.

سید یاسر جبرائیلی، کارشناس اقتصاد سیاسی:
متن کامل برجام ۱۴ ماه قبل از اجرای برجام توسط دولت آمریکا نوشته شده بود و من در کانالم خواهم گذاشت تا مردم ببینند. چرا برجام دو سال طول کشید. شما دیکته نوشتید نه توافق.

درتمام ۱۵ بند تعهدات برجام شما قبول کردید تعهدات ایران اول انجام شود و پس ازاجرای ما آمریکا تعهداتش را عملی کند.

شما ناظر برای اجرای برجام مشخص نکردید و ما به آقای عراقچی خصوصی بارها گفتیم که این نشان از صداقت ما بود و عراقچی نیز تایید کرد اما انجام نشد.

خنده دارترین بحث بازگشت پذیری است، تحریم‌ها تعلیق شد و شما می‌گفتید لغو می‌شود اما نشد.کاری که در دو ماه باید انجام می شد در ۲ روز انجام دادید و این باعث شد سانتریفیوژها خراب شوند و در انبارها رفت.چرا بتن ریختید در قلب راکتور؟ شما هم باید مثل طرف مقابل تعلیق می‌کردید.

آمریکا چرا باید تحریم‌ها را بردارد وقتی همه تعهدات مد نظرش از سوی ما انجام شده، اروپا اگر مدافع برجام بود باید مقابل آمریکا قرارمی‌گرفت.

ما همین الان هم راهکارهایی برای بی اثرسازی مکانیسم تحریم مالی داریم و درخواست داریم که دولت این نکات را عملیاتی کند.

بزرگترین حماقت ما این بود که درخواست برداشتن تحریم سوئیفت را داشتیم، آمریکا تمام تراکنش‌های سوئیفت را گرفت و با بررسی آن به اطلاعات مالی ما دست یافت.

ما الان دوباره داریم تحت سوئیفت مبادله می‌کنیم در حالی که می‌توانستیم مثل روسیه و چین سوئیفت را حذف کنیم و ازسیستم‌های غیرمتمرکز پیام رسان استفاده کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جریان اعتدال روحانی معتقدند
تا بحال از همه چیز حتی اقتصاد وام گرفتیم برای پیشبرد سیاست انقلاب
اما امروز دیگر وقت انست از سیاست انقلاب وام بگیریم برای پیشبرد اقتصاد مملکت و انهم در اولین پله اش با برجام 1 شروع شد که این نوزاد فلج بدنیا امد
Iran, Islamic Republic of
کج فهمی و لجاجت وجه مشترک همه غرب پرستان است
United States
برجام "شکستن اجماع جهانی بود علیه ایران" و نه این متن، و نه هیچ متن دیگری مانع دبه کردن آمریکا نمی شد چون دبه کردن و نقض عهد آمریکا به ماهیت شیطان بزرگ برمیگردد نه متن برجام. منصفانه ترين نظر در مورد برجام را مقام معظم رهبري در سخنراني ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ فرمودند: "هم افرادی که از برجام تمجید می‌کنند و هم مخالفان و منتقدان آن، در بیان نظرات خود گاهی مبالغه و اغراق می‌کنند، در حالی که برجام هم «نقاط مثبت و محسّنات» دارد و هم «نقاط ضعف و معایب» ...این معایب مواردی است که ما همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار می‌کردیم که طرف مقابل، طرف بدعهد و بد ذاتی است که دبّه در می‌آورد و زیر قول خود می‌زند...ايشان با تجلیل از تلاش فراوان و سخت مذاکره کنندگان هسته‌ای، تأکید کردند: آنچه که در خصوص برجام می‌گوییم، مطلقاً ناظر به زحمات و تلاشهای این برادران عزیز نیست، بلکه ارزیابی عملکرد طرف مقابل است."
حسینی_تبریز
United Arab Emirates
انصافا مناظره بسیار جذابی بود.مدیر مسئول روزنامه شرق اصلا حرفی برای گفتن نداشت.و بر عکس یاسر جبرائیلی با دست پر و با مستندات قوی و مستدل در برنامه حضور پیدا کرده بود.رحمانیان عملا دستانش را به عللامت تسلیم بالا برد.و اینگونه میتوانم با قاطعیت بگویم که جبرائیلی با شجاعت و استدلالها و مستندات قاطع و حیرت آور که برای بنده تازگی داشت توانست رحمانیان را ناک اوت کند.
Iran, Islamic Republic of
هرکجا حرف حق زده شود در مقابلش یا سکوت و تایید است (از سر عقل) یا اینکه انکار وفریب است (از سر نفاق و ریا).
واقعیت و حقیقت این است که برجام یک خسارت محض بود. ولی بازهم بعضی ها سعی در تغییر واقعیت دارند. اگر این واقعیت نیست پس با دلایل محکم و مستند بگویند مثلا "قبل از برجام ما نمیتوانستیم نفت بفروشیم الان میتوانیم" ، "بانکها دچار مشکلات مهمی بودند و الان نیستند"و....
با سند و مدرک.
United States
در سخنان آقای جبرائیلی نکات شایان ذکری وجود دارد:
- یاسر جبرائیلی: در برجام یک انحراف در مبانی وجود داشت و یک جور خوشبینی به آمریکا وجود داشت و آقای روحانی می‌گفتند برویم و با کدخدا ببندیم.
توضیح: اولاً در طول این 40 سالی که از انقلاب می گذرد آقای روحانی در هیچ سمتی، تا کنون، هیچ جمله ای که بتوان از آن "اعتماد و خوشبینی" به آمریکا را برداشت کرد بر زبان نرانده است. حتی یک جمله. در مورد کدخدا هم گفت که آمریکا کدخدای ما نیست اما کدخدای آنها (طرفهای مذاکره ما) است و به ما ثابت شده موضوع هسته ای، با گفتگوی با نوچه های کدخدا و بدون امضاء خود وی بسته نخواهد شد.
- یاسر جرائیلی: مسئله تحریم های همه جانبه صرفا به خاطر دولت قبل نبود بلکه پس از فتنه ۸۸ و نامه برخی از دوستان آقای رحمانیان به آمریکا مبنی بر اینکه حالا وقتش شده و پس از آن تحریم های همه جانبه به ایران اعمال شد.
توضیح: منتقدین برجام، انقدر این دروغ را تکرار کرده اند که خودشان هم باورشان شده است. فرش کنیم آمریکا بعنوان یک ابرقدرت منتظر نامه (به قول آقای جبرائیلی) دوستان آقای رحمانیان بوده تا تحریمها را برقرار کند. میشه بفرماید این وسط چرا کشور دوست و برادر "روسیه" و شریک و برادر عزیزمان "چین" چرا به این قطعنامه ها رأی مثبت دادند؟ البته در رد این سخن (نقش فتنه گران در تحریمهای بعد از سال 88) خیلی استدلالهای محکمی مطرح شده و اینجا وقت دوستان را نمی گیرم.
- یاسر جبرائیلی: پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی گرفته شد و به اداره خلع سلاح وزارت خارجه سپرده شد این یعنی ما اتهامات دشمن را پذیرفتیم.
توضیح: اولاً پرونده هسته ای تا آخر در شورای عالی امنیت ملی باقی ماند و نهایتاً نیز با رأی این شورا تصویب شد. در ثانی پرونده در اداره خلع سلاح وزارت خارجه مطرح نشد. آقای جبرائیلی از این موضوع که آقای بعیدی نژاد مدیر کل اداره امور خلع سلاح و مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه است چنین نتیجه ای گرفته است!!!!! (اون اداره خلع سلاح هم مربوط به تلاش ایران در راستای خلع سلاح بین المللی است نه خلع سلاح ایران!!!)
- یاسر جبرائیلی: لطفا راجع به وعده‌هایی که دادید و مبالغه کردید جواب بدهید.آقای رحمانیان راجع به واقعیات سخن بگویید نه تخیلات. مشکلات مالی ما اصلا حل نشده و شاهدش نیز صحبت‌های آقای سیف است که گفت هیچ چیز حل نشده.
توضیح: فرض کنیم وعده هایی که داده شده اشتباه بوده، به قول شما در فواید برجام مبالغه شده، آیا این بدین معنی است که امضاء برجام اشتباه بوده؟! ما داریم در مورد یک تفاهم نامه بین المللی صحبت می کنیم نه سخنرانی سیاسیون یا عملکرد ژورنالیستهای اصلاح طلب. ایشان به تیتر روزنامه ها اشاره می کند و می گوید چرا در امیددادن به مردم مبالغه کردید؟ خب غلط کردند که مبالغه کردند اما این موضوع بحث این مناظره نیست. دو طرف دارند در مورد مفاد توافقنامه صحبت می کنند و صحبت از عملکرد شخصی طرف مناظره یا دوستان وی بحثی انحرافی است. مضافاً اینکه به عنوان یکی از مدیران یک شرکت فعال در صنعت و معدن عرض می کنم که شرایط تعاملات ما با خارج در حال حاضر نسبت به قبل از برجام قابل مقایسه نیست. و این موضوع را هر فرد عاقل و آگاه و منصفی اذعان خواهد کرد.
چون طولانی شد، توضیح الباقی مغلطه ها، سفسطه ها و اشتباهات آقای جبرائیلی بماند برای بعد.
M.sh
Iran, Islamic Republic of
جناب طوطی! که میری از سایتهای حامی داعشون این چرندیات رو کپی پیست میکنی! اونی که از ترفند هرچی دروغ بزرگتر باورش راحتر استفاده میکنه حزب پوسیده لیبرالی شماست. اینی روحانی گفته مگر کره شمالی دیوانه هست که بره با امریکا مذاکره کنه! خود گویای موفقیت خیالی خیانتنامه برجام هست. اقای جبراییلی جز محدود افرادیست که با مستندات دقیق صحبت میکنه .این جمله که امضای کری تضمین هست! نشانده دهنده عمق اعتماد بزرگای حزبتون به شیطان اکبر بوده.
Iran, Islamic Republic of
آقاي M.sh محترم
سلام
من به شما توهيني كردم؟ اگر چنين چيزي اتفاق افتاده عذرخواهي مي كنم. جمله آقاي روحاني در مقام انتقاد از عهدشكني آمريكا گفته شده نه اينكه جمله اي عليه برجام باشه. چون همه ما ميدونيم برجام قراردادي بين ايران و آمريكا نبود. قراردادي بين ايران و جهان بود براي شكستن اجماعي كه در اثر قطعنامه هاي 1696، 1737، 1747، 1803، 1887و 1929 عليه ايران ايجاد شده بود و پيوسته به پيش مي رفت. در مورد جمله "امضاء كري تضمين است" نيز مفصلاً توضيح داده شده است كه اين جمله در راستاي بيان يك اصل حقوقي است نه اينكه شاهدي بر اعتماد ما به شخص كري باشد. وقتي جان كري نماينده تام الاختيار يك كشور است و از طرف آن كشور پاي توافقنامه اي را امضا مي كند اين امضا تعهدآور است و اصولاً در زمان عقد معاهده ها، غير از امضا، طرفهاي ذيربط تضمين ديگري وجود ندارد. اينكه در آينده چه كسي به امضايش پايبند است و چه كسي دبه در مي آورد موضوع ديگري است.
فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
آقای محترم
با همین گوش های خودم شنیدم و با چشمهایم دیدم که ظریف و عراقچی کرارامی گفتند توافقی که انجام شد بارحقوقی ندارد و برا ساس عدم اطمینان بنا شده است . ایا عدم اطمینان یعنی تو همه موارد را انجام بدهی و با مکانیزم فاجعه بار ماشه بنشینی اینطوراچمزت کنند ؟ ایا نقض عهد کرده اند یا حیر ؟ ایا ایران اینها را به کمیته مربوطه - غیر رسمی - منعکس کرده است یا نکرده است ؟ نتیجه چه شد ؟ موگرینی نگفت هردو دارند به تعهدخود عمل می کنند ؟ گفتم غیر رسمی منعکس شده چون اگر رسمی شود بصورت اتومات چه قصور از ایران باشد و چه نباشد برجام با مکانیزم فاجعه بار دواری در آن منتفی خواهد شد. سوال این است که چرا همه برگ ها را بدهیم و بعد بنشینیم کاسه چه کنم و انفعال بدست گیریم؟
میدانی تلخ تر از همه چیز که حتی بسیار بیش از زورگویی امریکالیی ها حقیر را ازار می دهد چیست ؟ بی توجهی و توجیه امثال شما .تورا بخدا کمی بخود بیایید .
Iran, Islamic Republic of
آقاي فرهنگ، فرموديد كه با چشم خود ديديد و با گوش خود شنيديد كه بارها، آقاي دكتر عراقچي و آقاي دكتر ظريف گفته اند "توافقي كه انجام شد بار حقوقي ندارد". اجازه دهيد درخواستي داشته باشم: اگر شما بتوانيد لينك اين جمله را در ذيل همين كامنت من وارد كنيد قول ميدهم تا زماني كه زنده ام در ذيل هيچ مطلبي هيچ كامنتي نگذارم. اما اگر نتوانستيد (كه هرگز هم نخواهيد توانست) از خداي خود بترسيد و تقواي الهي پيشه كنيد. راجع به الباقي سخنانتان هم توضيحاتي داشتم كه فعلاً مصدع نمي شوم.
Iran, Islamic Republic of
هموطن محترم
جنابعالی انچنان دم از تذکر به رعایت تقوای الهی در این حوزه می زنید انگار کسی که برجام را نداند و نشناسد فکر می کند یک عده منفور و نفس پرور افتاده اند بدنبال اینکه انرا بزنند و بکوبند . البته این در مورد ساده نگران موافق است وگرنه داستان در مورد برخی از این هم فراتر می رود .
انچه که کرارا دیدم و شنیدم خصوصا لابلای مذاکرات بررسی برجام در مجلس و توجیهاتی که اقایان کرارا در جواب معترضین می گفتند را فراموش نکرده ام .به احتمالل بسیاربالا خوانندگان نیز بیاد می اورند که متولیان برجام می گفتند این یک سند تعهد اور نیست و اگر خلف وعده کنند ما براحتی از ان خارج خواهیم شد . چه زود فراموش کردید . متاسفانه با همین سرعت از این گوش گرفتید و از ان گوش بدر دادید . اتفاقا بر اساس همین ادعاهای دوستان شما بود که افرادی مانند اقای دکترمحمد جوادلاریجانی پیشنهاد دادند که با توجه به تعهد اور بودن کاغذ برجام حتما ضرب ان توسط مقامات و مسئولین گرفته شود که منجر به موافقت مشروط شورای عالی امنیت ملی ، مجلس شورای اسلامی و از همه انها مهمتر و جامع تر موافقتنامه مشروط رهبری شد . به سوابق مصاحبه های دکترمحمدجواد لاریجانی در این خصوص مراجعه گنید . البته حتما براساس وقتم بررسی خواهم کرد و مسئله را در همین سایت منعکس خواهم کرد ولی باب بهانه برای شماها بازنیست ؟ توقع نداشته باشید من باور کنم که مثلا با اوردن لینک شما توجیه بشوید . نیازی به لینک نیست این همه شواهد اگر شما را متوجه نکرده است یک لینک در مورد یک موضوع فرعی با شما و امثال شما چه میتواند بکند؟ من با همان گرایی که در بالا دادم اگر مشتاق باشید دنبالش خواهید رفت و متوجه خواهید .
با تیپ هایی مثل شما چه در داخل و خارج زیاد سرو کار داشته ام بخاطر همین ، این تیپ ادعاها که مثلا من دیگر کامنت نمی گذارم و ال و بل را زیاد جدی نمی گیرم . طرف می گفت تحریم ها تمام شد و هزار مطلب دیگر . انها را فراموش کرده اید و افتاده اید بدنبال مسائل درجه چندم ؟ حق بدهید که شرط و عزم شما را زیاد جدی نگیرم .
.
Iran, Islamic Republic of
سایت محترم جهان نیوز
ضمن تشکر از وقتی که برروی بازبینی و انعکاس نظرات می گذارید خواهشمند است در صورت صلاحدید نظر تکمیلی اینجانب را به این هموطن محترم منعکس فرمایید . حقیر نظرخود را را در دوقسمت خدمت خوانندگان عزیز تقدیم می نماید.

قسمت اول
می خواهم در اینجا بدلیل تشابه دو موضوع گریزی به سند 2030 بزنیم که در ان برخی از مسئولین موافق ادعا می کنند این سند الزام اور نیست و این در حالی است که امضا این سند توسط دلسوزان متوقف شده است . اینکه که می گوید را در اینجا متذکر نمیشوم . یک جستجوی کوچک کافی است که ببینید که چه گفته است و می گوید . در این مقطع می گویند الزام اور نیست و درست مانند برجام وقتی امضا شد و مشکلات پدیدار شدند خواهند گفت الزام اور است .اگر سیاست راه بینداز جا بیانداز و یا در فرمی دیگر اشتباه و فرافکنی غیر از این است بنده را از این جهل مرکب و هوای نفسی که در ان گرفتار شده ام بیرون بکشید که بخداوندی خدا خوشحال می شدم اگر اشتباه کرده بود م و انچه که گذشت بهترین کاری بود که از دست برخی از این دوستان بر می امد .
در مورد برجام بدقت بخاطرم هست که ان اوایل مخالفین ایراد می گرفتند که این همه دارید امتیاز می دهید و خود را گرفتار می کنید . در مقابلش چه خواهید گرفت . در ان زمان که خیلی هم از ان نگذشته مسئولین مذاکره کننده که بدنبال امضا شدن ان بودند می گفتند اقا جان ما مطالباتمان را می گیریم و تحریم ها را نیز برمی داریم . در مقابل فلان امتیازات را هم می دهیم . اگر عمل نکردند برجام تعهد بین المللی نیست و ما از ان خارج خواهیم شد .و نهایتا انچه که نباید میشد شد . همه چیز را نقد دادند و نسیه ماند برای انجام توسط غربی های متعهد و انسان . انها را که انجام ندادند کم کم از این طرف صداها بلند شد که ای داد برجام سند است و شما نمی توانید نقض عهد کنید و از این حرف ها . بنده همواره برحام را بدقت دنبال کرده ام . در کنارش نگران بودم و خون دل خوردم . پیش بینی هایم نیز بدتر از حدی که متصوربودم به حقیقت پیوست . در همان زمان خاطرم هست افرادی مانند اقای محمد جواد لاریجانی بحث هایی را در مقابل ادعای دولتی ها مطرح کردند که در نظر قبلی عرض شد و گفتم که برایند چننین نظرلتی به موافق مشروط مسئولین و ارگان های بالاتر نظیر مجلس و شورای عالی امنیت ملی رسید.
بنده میتوانم وقت بگذارم و بروم در لابلای ارشیو ها و احتمالا میتوانم انچه که در لابلای خلل و فرج حافظه ام بروشنی نقش بسته است رابا اینکه موضع خیلی ریز و موردی است پیدا کنم . ولی تجربه این قبیل از مباحثات را چه با داخلی ها و چه با کاربران انگلیسی زبان متعصب بکرات داشته ام . طرف باید زمینه لازم را در خود ایجاد کرده باشد وگرنه در در این سطح از مباحث فقط انسان وقت خود را تلف کرده است . علی الحال و علیغم این مشکل که باعث کاهش انگیزه انسان می شود اجازه بدهید اثبات این مسئله را با ادرس دهی دقیق تر و مراجعه به فضای همان زمان محکم نماییم . در قسمت دوم هسته اصلی موضوع را با نشانی خواهید یلفت که در سطحی اساسی تر و فراتر از یک نقل قول موضعی دو ادم و مسئول بیان شده است.
فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
قسمت دوم
سایت محترم جهان نیوز
ضمن تشکر از وقتی که برروی بازبینی و انعکاس نظرات می گذارید خواهشمند است در صورت صلاحدید نظر تکمیلی اینجانب را به این هموطن محترم منعکس فرمایید . حقیر نظرخود را را در دوقسمت خدمت خوانندگان عزیز تقدیم می نماید.

قسمت دوم نظر

منعکس شده در تاریخ 15 شهریور 1394 در پایگاه اطلاع رسانی دیپلماسی ایرانی تحت عنوان تفسیری که طرفین از توافق هسته‌ای دارند : برجام؛ سندی داوطلبانه و غیرالزام‌آور
متن سخنرانی در نشست «بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی از منظر حقوق داخلی و حقوق بین الملل» در موسسه مطالعات حقوق عمومی
دکتر سید حسین سادات میدانی، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای: تفسیر اصلی برجام با طرف‌هاست. تا امروز نیز هیچ یک از طرف‌ها به اینکه برجام، سند الزام‌آور با مسئولیت‌های حقوقی است، اشاره‌ای نکرده‌اند.
در بخشی از سخنرانی موضع رسمی مذاکره کنندگان که تیم وزارت امور خارجه و هسته اصلی ان اقایان ظریف و عراقچی بوده اند تحت عنوان پاراگراف زیر بیان شده است :
"قصد و نیت طرف های سند برجام
نکته ای باید در نظر داشت، قصد و نیت طرف های سند است. در نهایت تفسیر برجام اصلی با طرف هاست. تا امروز نیز هیچ یک از طرف های برجام، اینکه سند الزام آور با مسئولیت های حقوقی است، اشاره ای نکرده اند. از طرفی سندی که کمتر در ایران مورد توجه قرار گرفته، بیانیه سیاسی جمهوری اسلامی ایران بود که حین قطعنامه 2231 به عنوان سند شورای امنیت به ثبت رسید. در بیانیه سیاسی ایران آمده که سند برجام، بخشی از بسته سیاسی قول و قرارهایی است که در یک فرایند سیاسی مورد پذیرش قرار گرفته است. در بند پنجم بیانیه سیاسی ایران آمده که جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که تعهدات داوطلبانه بوده و فقط آنها منوط به اجرای حسن نیت طرف مقابل، نسبت به آن پایبند بوده و اجرا می کند. ایران تعهدی را به لحاظ حقوقی نپذیرفته است. در واقع عدم اعتماد در سوی میز مذاکره، ضرورت انعطاف عمل برای پاسخ را می طلبیده و طرفین خواسته اند برای آینده در صورت عدم هرگونه حسن نیت، سونیت، یا عدم پایبندی، انعطاف عمل بدون محدودیت های حقوقی داشته باشند زیرا در حقوق بین الملل واکنش به عدم تعهدها دارای یک چارچوب است. دولت ها علاقه ای نداشتند که در چارچوب های مرسوم بین الملل خود را مقید کنند و آزادی عمل را با توجه به خاطرات و تجربیات گذشته نگه دارند. اما در عین حال مکانیزم هایی نیز در نظر گرفته شده است."
عبارت فوق موضع رسمی مذاکره کنندگان بو.ده است پس چطور میشود رییس و معاون تیم مخالف این نظر بوده باشند . لذا انچه که من شنیدم در سطحی محکم تر و جامع تر بوضوح اثبات شده است . البته عرض کردم شما می توانید باز هم منکر شوید که خواهید شد . چرا ؟ چون شواهد دیگری را منکر می شوید که بسیار شفافتر هستند و این موضوعات در مقابل انها در رده چندم و کاملا فرعی هستند .
Iran, Islamic Republic of
ضمنا اقای ناشناس من همین دیشب جواب شما را با ارایه کد و لینک دادم . امروز مراجعه کردم هنوز جاپ نشده بود . اگر سایت جهان صلاح دانست چاپ خواهد کرد و اگر هم نه که حداقل من کار خودم را انجام دادم . امیدوارم همواره کامنت بگذارید وانرا ترک نکنید ولی با مطالعه و اگاهی مناسب باشد . راجع به وحب و بغض و وجود انگیزه های ناصحیح صحبت نمی کنم چون در درون کسی نیستم الا خودم .
M.sh
Iran, Islamic Republic of
جناب طوطی! که میری از سایتهای حامی داعشون این چرندیات رو کپی پیست میکنی! اونی که از ترفند هرچی دروغ بزرگتر باورش راحتر استفاده میکنه حزب پوسیده لیبرالی شماست. اینی روحانی گفته مگر کره شمالی دیوانه هست که بره با امریکا مذاکره کنه! خود گویای موفقیت خیالی خیانتنامه برجام هست. اقای جبراییلی جز محدود افرادیست که با مستندات دقیق صحبت میکنه .این جمله که امضای کری تضمین هست! نشانده دهنده عمق اعتماد بزرگای حزبتون به شیطان اکبر بوده.
Iran, Islamic Republic of
ماست مالی نکن. حامی برجام از شما زرنگ تر بود اونجوری له لورده شد شما که دیگه.......
سرباز
Iran, Islamic Republic of
بابا برجام افتاب تابان. اما یه سوال:پزشکیان که حامی دولته گفته اگه برجام نبود روزی هزار میلیارد ضرر میکردیم حالا که برجام هست لطف کنید بگید تو این دوسال که حدودا ۷۰۰روز میشه روزی هزار میلیارد سود کردیم بگن این پول کجا سرمایه گذاری شده؟
دانا
Iran, Islamic Republic of
از همه چیز حرف زده شد به جز جاسوسان برجامی، خدا وکیلی اگه خود کشور آمریکا تو یکی از مذاکراتش یه جاسوس پیدا می شد چیکار می کرد کنگره و سناش برجام رو غیر معتبر و غیر قابل اجرا اعلام می کرد برجامی که جاسوسش دقیقه به دقیقه گزارش به طرف مقابل می داد می خواد چه ثمری برای مردم ضعیف جامعه ما داشته باشه فقط ثمرش برای قدرت گرفتن یه گروه خاص بود و البته فروش کالاهای اجنبی که تو این سال ها از وجود مبارک برخی آقایان دلال متصل به سیاستمداران تونستن مشکل اقتصاد و بیکاری کشورهای غربی رو حل کنند فقط یه سوال ما رییس جمهور و وزیر برای رفع مشکلات کشورمون انتخاب می کنیم یا رفع مشکلات کشورهای غربی ، برای همین دوستان غربی علاقه خاصی به رییس جمهور ما و ادامه برجام دارند
Iran, Islamic Republic of
ترامپ.نتانیاهو.شاه عربستان...... وخودشونو به چند قطعه مساوی تقسیم کردن وخودشونو تام و جری کردن که برجامو لغو کنن نتونستن( حالا پیدا کنید پرتغال فروش را)!!!!!!!!!!!!!!اگه پیداکردین که هیچ ولی اگه پیدا نکردین!!!! پس دیگه کی پیدا میکند ؟؟؟؟؟
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
پیر شی جوون..ای والله سید!
Iran, Islamic Republic of
سید یاسر جبرائیلی فردی مومن، دلسوز و انقلابی است. خداوند ایشان و امثال ایشان را حفظ کند.
Iran, Islamic Republic of
بعد از جنگ ودولت سازندگی بابرنامه ریزی و حساب شده طوری افکاروذائقه مردم را تغییر داده اند که وقتی یکی از نیروهای ارزشی بخاطر انقلاب وکشور قدمی برمی دارد.چنان با او بد برخورد می کنند که انگار هرکس مدح وستایش امریکارا انجام بدهد دلسوز وهرکس کوچک ترین مقاومتی داشته باشد بی سواد ودشمن مردم وپیشرفت کشور است.
United States
قابل توجه اقای یاسرخان
1- دوستان دلواپس اصولگرا تعمدا خود را به تغافل می زنند. اینها یادشان رفته که اصلا مذاکرات برجام برای چه بود. مذاکرات تنها در مورد پرونده هسته ای ایران بود. برجام تمام تحریمهای مرتبط با تحریمهای هسته ای را لغو کرد. این دوستان دلواپس اصولگرا صراحتا بگویند کدام تحریم پس از برجام تصویب شده که مربوط به پرونده هسته ای ایران باشد؟ کدام تحریم را سازمان ملل اتحادیه اروپا و حتی امریکا تصویب کردند که در مورد پرونده هسته ای ایران باشد. اگر تحریمی تصویب شده مربوط به مسایل غیر هسته ای ایران مثل حقوق بشر صنایع موشکی نقش منطقه ای ایران و... بوده است.
2- تمام تحریمها در برجام لغو شده و تنها مشکلی که در مورد برجام مانده مشکلات بانکیست و بیشتر این اشکالات به ساختارهای سیستم بانکی ایران بر می گردد. هیچ بانکی ممنوع از معاملات با ایران نیست و مشکل اینجاست که ان بانکها به راحتی مجددا به ارتباط و مراودات بانکی با ایران تن نمی دهند. چرا که قوانین و سیستم بانکی ایران از حمله پولشویی و ... با ساختارهای بین المللی سازگار نیست. و شاید بعضی از ان بانکها هنوز از ترس امریکا مراودات با ایران را هنوز عادی نکرده اند که این جزو حقوق ان بانکهاست. البته ما باید به سمتی برویک که بتوانیم اعتماد انها را جلب کنیم.
3- برجام قرار نبود تمام تحریمهای بین المللی در مورد حقوق بشر و موشکی و ... را حل کند. کاش همان زمان مسئولان این اجازه را می دادند تا در مورد بقیه مسایل هم گفتگو و مذاکره می شد تا مسایل باقی مانده هم حل میشد.
4- دوستان دلواپس اصولگرا به این سوال پاسخ نمی دهند که اتخاذ کدام سیاستها باعث تحریمهای گسترده ایران شد و اصولا چرا ان دولت قبلی اجازه داد تا این همه تحریم بر کشور تحمیل شود. و الان انها خواهان لغو ان تحریمها شده اند؟ این اقایان برای فرار از پاسخگویی به حوادث 88 استناد می کنند. یعنی معتقدند اگر حوادث 88 نبود تحریمها اتفاق نمی افتاد. این یک دروغ و مغلطه اشکار است.امریکا و شخص اوباما هیچگاه از معترضان 88 حمایت نکردند وگر نه معترضان شعار اوباما یا با اونا یا با ما را سر نمی دادند. حساب مردم معترض با خائنین خارج نشین جداست. شاید تنها یک تحریم بعد از حوادث 88 تصویب شده باشد که انهم به ان حوادث ارتباطی نداشت.
5- دوستان دلواپس پاسخ دهند که چرا امریکا و ترامپ و تیم جدیدش درصدد خروج از برجام هستند؟ مگر بقول اقای یاسرخان برجام دیکته امریکا نیست؟ حال پس چرا ترامپ از ابتدا گفت از برجام خارج خواهد شد و الان هم دائما تهدید می کند؟ اگر برجام بقول دلواپسان درجهت منافع امریکاست پس چرا دنبال پاره کردن ان هستند.؟
6- این اقای یاسرخان چگونه در یک برنامه تلویزیونی وزیر امورخارجه را به خیانت متهم می کند در حالیکه رهبر انقلاب بارها و بارها از ظریف و تیمش به عنوان سربازان خط مقدم که به انها اعتماد و اعتقاد دارد نام می برند؟ این است معنی ولایت دوستی اقایان؟
7- اگر برجام یک سند خیانت امیز است پس چرا تمام مسیولان ارشد از رهبری گرفته تا ریاست جمهوری مجلس شورای عالی امنیت ملی و مشاوران ارشد رهبری مثل ولایتی و صفوی و دیگران کاملا خواهان حفظ برجام و رعایت ان هستند. اگر برجام بد است پس چرا رهبری دستور لغو ان را نمی دهد.پس چرا شورای عالی امنیت ملی که نمایندگان رهبری در ان هستند خواهان پاره کردن ان نیستند؟ البته رهبری فرمودند اگر انها برجام را پاره کنند ما اتش می زنیم که حرفی کاملا درست است اما چرا رهبری نمی گویند که برجام غلط است و از ان خارج شویم؟ دوستان دلواپس که این همه دم از ولایت می زنند پاسخ دهندچرا؟ مگر برجام بدون اجازه رهبری مورد تصویب قرار گرفته است؟ مگر رهبری اجازه مذاکرات را در دولت احمدی نزاد و ادامه ان را در دولت روحانی ندادند؟ رهبری همواره گفتند که به امریکا اعتماد ندارند خب این حرف کاملا درست است اما اگر واقعا برجام مشکل داشت پس چرا رهبری با شروط چند گانه اجازه پذیرش ان را دادند؟ ایا این دوستان نمی دانند که برجام نتیجه اجماع نظام و مسیولان ارشد کشور است؟ انها چه چیزی را دارند زیر سوال می برند. بقول محسن رضایی این آقفایان دارند اقتدار رهبری و مجموعه نظام را زیر سوال می برند.
United States
حاجی خیلی هم نوشتی خسته نباشی. ولی شما خودتو خیلی قاطی دعوا نکن. انگار خارج از گود که چه عرض کنم اصلا اوتی. از همون گزینه اولت معلومه که چقدر اطلاعات داری و کی داره تعمدا خودشو به تغافل میزنه.
United Kingdom
دوست گرامی
اولا اوت اونهایی هستند که دایه ولایتمداریشون را با مخالفت آشکارشون با برجامی که با اجازه رهبری و بالاترین مقامات کشوری مورد موافقت قرار گرفت نشان دادند هستند.
دوما دوستان دلواپس اصولگرایت وضعیت مملکت را به جایی رسانده بودند که دیگر برای هیچ کس قابل تحمل نبود و خودشان پیشنهاد مذاکره با آمریکا را دادند و در عمان با آمریکاییها ( بنابه گفته رهبری) به مذاکره نشستند. علت این مذاکرات ان بود که سیاستهای غلط ۸ ساله آنها مملکت را به زیر شدیدترین تحریمها برده بود و رهبری جهت حفط منافع ملی و کشور با اتخاذ سیاست نرمش قهرمانانه باعث شدند تا کمی فشارهای بین المللی از کشور برداشته شود.
سوما با عوض شدن دولت در آن زمان این مذاکرات به دولت جدید رسید و اتفاقا آنکس که بیشتر از همه از مذاکرات و مذاکره کنندگان در این دوره حمایت کرد رهبری بودند و بارها و بارها در سخنرانی هایشان به شما اصولگراها نهیب زدند که مذاکره کنندگان را زیر سوال نبرید و آنها را خائن ننامید. اما شما ولایت معاشان همچنان مذاکره کنندگان را خائن می نامید. این است معنی ولایت ولایت گفتن شماها
سوما الان شماها مدعی شدید . چرا ان روز که مملکت را دولت پاک دست شما به زیر شدیدترین تحریمها برده بود برایش هورا می کشیدید و می گفتند که تحریمها یک نعمت بود. حالا مدعی شدید . شماها مدعی چه چیزی هستید.
چهارما ، الان دوسال از برجام گذشته است اما معلوم نیست که چرا شماها در دوسال گذشته مانده اید. الان بجای دادن راه کار و کمک برای حل مشکل در مناظرات تلویزیونی دوستان شما دیدید گفتیم دیدید گفتیم راه انداختید اما غافل از این هستید که خودتان این شرایط را بوجود آوردید.
شما فکر خیالی دارید که دنیا باید هرچه ما گفتیم قبول کنند . اینها اتهاماتی بیش نیست. در مذاکرات بده بستان وجود دارد دوتا می دی دوتا می گیری چهارتا میده دوتا می گیری. دادن و ستاندن امتیازات چیزیست که در مذاکرات عادیست. اما شماها بگونه ای تبلیغ می کنید که انگار دنیا نوکر و برده ما بوده و هر آنچه ما گفتیم باید انها بپذیرند.
فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
اقای محترم
در جواب شما فقط یک پاراگراف می نویسم . حال و حوصله توضیح واضحات مکرر را ندارم .
به موافقنامه مشروط رهبری در مورد برجام مراجعه کنید و ببینید بسیاری از شروط آن نقض شده اند یاخیر ؟ این است معنی نظر مساعد و یا نامساعدرهبری . اینکه پس چرا به استناد همان تاییدیه مشروط برجام را جمع نمی کنیم مصلحتی دارد که قطعا بوقتش یکی از مستدلات محکم ایران در جمع کردن برجام عدم تعهد غرب به مفاد موافقتنامه مشروط بالاترین مرجع رسمی این کشور است . حالا اگر شما بما طعنه عدم ولایتمداری می زنید بهتر است پارادوکس موافقنامه مشروط رهبری را با ادعای جنابعالی مبتنی بر رضایت و تایید ایشان از برجام حل کنید . عمرا اگر بتوانید .
Germany
دوست عزیز
هیچ پارادوکسی در تایید برجام توسط رهبری وجود ندارد. رهبری با شروطی برجام را پذیرفتند. آیا این شروط در متن مذاکرات بود و یا باید آن را در مذاکرات می گنجاندند؟ شروط رهبری در پایان مذاکرات اعلام شد. دلیلی وجود ندارد که طرف مذاکره حتما شروط ایران را بپذیرد. در مذاکره توافق صورت می گیرد نه اینکه تنها شروط یک طرف اعمال شود. اگر شما معتقدید که شروط رهبری نادیده گرفته شده است خود رهبری می توانند با توجه به اختیاراتشان برجام را لغو کنند همان کاری را که در توافق با سه کشور اروپایی در زمان خاتمی کردند. اما آیا حالا چنین کردند و با برجام را زیر سوال بردند.؟ رهبری بصراحت فرمودند ما پیش قدم در لغو برجام نمی شویم اما اگر آنها ان را پاره کنند ما ان را آتش می زنیم. ا یا معنای این حرف رهبری این نمی تواند باشد که رهبری علیرغم علم به اینکه شرایطشان رعایت نشده است اما حاضر نیستند پیش قدم در لغو برجام شوند.؟
بنابراین بدانید برجام حاصل اجماع مجموعه تصمیم گیران اصلی کشور از رهبری گرفته تا بقیه ارکان کشور است . اینگونه بحث های شما دقیقا ایستادن در برابر تصمیمات کلان نظام و رهبریست.
فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
می دانید جالب چیست این اعتماد بنفس شما من یکی را که کشته است . بی اختیار از این حرف های شما بعوض اینکه عبوس شوم خنده ام گرفت .
جالب اینکه بما تهمت ایستادن جلوی اقا را می زنید . یا خیلی پراکنده اید و یا سفسطه کردن را ناشیانه یاد گرفته اید چون سفسطه ناشیانه ای بود .
اصلا و اساسا اگر برجام را یک معاهده بین المللی بنامیم این معاهدات با تایید و تصویب مجلس و تایید نهایی رهبری جاری میشود . این امر در قانون اساسی تصریح شده است . امضای وزیر امور خارجه پای یک سند به تنهایی کفایت نمی کند . شمایی که این مسئله مهم را با این صراحت انکار می کنید احتمالا یا خود را به ان راه زده اید و یا سوراخ سمبه های اطلاعاتی تان زیاد است . اول قرار بود که نه مجلس و نه کسی دیگر نظرکتبی در مورد برجام ندهند و بعد با ان آشی که پخته شد هریک از ارگان های ذیربط بفراخور شرایط انرا مشروط کردند . اتفاقا بالعکس ان چیزی را که شما گفتید ایران می تواند مدعی شود که اقا ملاک ما تنها امضای محمد جواد ظریف نیست . او می تواند توافق کند ولی توافق او زمانی رسمی است که طبق قانون اساسی ما مسئولین وسازمان هایی هایی مانند مجلس انرا تایید کنند . لذا به غربی ها می توانند بگویند که شما اگر موافق نبودید چرا جلو امدید ؟ البته چرا جلو نمی امدند ؟ از این بهتر برایشان بود ؟ چه از دست دادند ؟ لذا قرارنیست شما بالعکس گل بخودی بزنید و ان چیزی را که از گلوی دشمن در می اید را تکرار کنید . این چیز ها را همین الان دشمن هم دارد می گوید جالب اینکه امثال ما را به ایستادگی جلوی نظام متهم می کنید . داداش اگر از این حرف ها میزنی اقلا یک مقدار به انچه که به ان استناد می کنی را از نظرتطبیق اطلاعات و قوانین مرتبط با ان قوام بده . از شما خیلی بیشتر انتظار داشتم .
در مورد تصمیم و عمل رهبر معظم انقلاب نیز رجای واثق دارم که در موقع مقتضی انجام خواهد شد . اینکه همین حالا بیاییم بیرون مورد تایید من هم نیست . انچه که بشدت نکوهیده است این روحیه طلبکاری و انکار دوستانی مثل شماست که با عرض معذرت اینطور ناشیانه و غیر حرفه ای استدلال و بدیگران حمله می کنید. ما که پس از روشن شدن وضعیت مذاکرات می گفتیم که چه خواهد شد . این همه انکار و تهمت و بی انصافی نسبت بما مفهومش چه می تواند باشد و اساسا اینکه حد اقناع شدن امثال شما مبنی بر اینکه این برجام پلاسیده است در کجاست ؟
خداحافظ .
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما برادر فهيم و دلسوز كه حقيقت برجام را حتى المقدور بيان فرموديد. متاسفانه دوستان مدعى اصول خودشان را جر داده اند تا برجام را كله پا كنند انگار يادشان رفته كه غربى ها داشتند يواش يواش ما را به نقطه پايان برسانند ؛ نفت در برابر غذا !
اين ياسر خان كه بقول شما دارد يقه مى دراند براى برجام و دانسته و نادانسته حرف از خيانت مى زند عمداً خود را به خ.... مى زند و نمى گويد كه چرا شوراى نگهبان يكدست اصول گرا ظرف يك دقيقه برجام را به تصويب رساند ؟! آنها كه مهره حسن روحانى يا ظريف نبودند جرا خيانت كردند و سند اسارت ملت ايران را تصويب كردند ؟! به نفعشان نيست سخنان لاريجانى را روز تصويب برجام در مجلس به ياد بياورند كه چگونه نظام، نظام مى كرد و تاكيد مى كرد نظام تصميم گرفته است تا اين سند تصويب شود ! بايد از عليرضا زاكانى و آنهائى كه سينه چاك كردند تا جلوى تصويب برجام را بگيرند بايد پرسيد حضرات با بصيرت ! اين نظامى كه بارها بر زبان لاريجانى رفت چه كسى بود ؟!
Iran, Islamic Republic of
خب اگر واقعا ما به این نقطه میرسیدیم که نفت در برابر غذا پس حتما باید تغییرات بنیادین در تفکر و شیوه مدیریت انقلابی کشور میکردیم.
اگر به گفته شما غربی ها به نقطه نفت در برابر غذا میرساندند به هیچ عنوان برای برجام دست و پا نمیزدند بلکه حتما در این نقطه کل حیثیت و انقلاب و اسلام را از کشور طلب میکردند.
و به آرزوی دیرینه خودشان میرسیدند. همه اتفاقات مجلس و نظام و شورای نگهبان و .... به چه دلیل اتفاق افتاد؟
به این دلیل که در برابر آقای روحانی به عنوان شخص اول اجرایی کشور کوتاه آمدند و لاجرم باید حمایت میکردند.
اگر من هم کاره ایی بودم وقتی جدیت و اطمینان در این حد از آقای روحانی و آقای ظریف میدیدم به خودم میگفتم اگر ذره ایی اعتماد وجود دارد بگذارید امتحان کنیم و از آقای روحانی حمایت کنیم.
مسبب همه خسارت محض برجام شخص آقای روحانی و تیم مذاکره کننده و همه افراد دخیل بودند.
رهبر معظم انقلاب خط قرمزها را مشخص کرد اما کدام یک رعایت شد؟
بوشناس
Iran, Islamic Republic of
بالاخره جنابعالی از کدام قسمت گلابی برجام نوش جان فرمودید که این چنین شما را متوهم کرده است.
Iran, Islamic Republic of
احتمالا شما از اون آدمایی هستین که ماشین چینی خریدن
Iran, Islamic Republic of
ماشینهای چینی محصول سیاستهای دولت پاک دستتان است که کل بازار و اقتصاد ایران را در اان ۸ سال ویرانگر در اختیار کالاهای بنجل چینی قرار دادند.
حسن
داداش زیاد شور نزن :
همینکه دلار شده 4460 تومان .
همینکه در دوسالگی برجام مردم در خیابان ها رقص و پایکوبی نمی کنند .
همینکه مدعیان سینه چاک برجام در دوسالگی برجام در روزنامه های خودشان سکوت کرده اند و دیگه تیترهای آنچنانی نمی زنند .
خودش نشان دهنده این هست که برجام چندان آش دهن سوزی نیست و کلاه گشادی بود که آمریکا و اروپا سر دیپلامات های کار بلد دولت یازدهم و دوازدهم گذاشتند .
با روحانی تا 1400
به عقب بر نمی گردیم
با روحانی تا 1400 آمریکا و اتحادیه اروپا به عقب برتون می گردونند .
Iran, Islamic Republic of
سوالهایی که در کامنت بالا مطرح شده بسیار جالب است. شما لطف کنید به این سوالات کامنت گدار محترم پاسخ بده. به سوالهای مطرح شده اش پاسخ ندادی. فقط یک سری حرفهای شعاری رو ردیف کردی.
امروزه ثابت شده اقتصاد ایران یک اقتصاد فاسد دولتی
است و تا وقتی اقتصاد دولتی است یعنی از کیسه مردم و نفت خرج کردن. و نداشتن مدیریت و کارآمدی ان در اقتصاد چیزیست که در این ۴۰ سال مملکت را به اینجا رسانده است.
اما لطف کن به سوالات مطرح شده در کامنت بالای شما و دوستانتان پاسخ دهید. پاسخ به این سوالات شاهد خیلی از مسائل را روشن خواهد کرد.
شیخ پاسخگو
Iran, Islamic Republic of
اطلاعات شما صحیح نمیباشد به چند دلیل
1- درست است که میخواست تحریمهای هسته ای برداشته بشه اما مسئولین به مردم میگفتند همه و تمام تحریمهاو...
2- مشکل اصلی وجدی در تحریم هم همان بانکی بود که سرجاش هست و اگر نیست هم کاری کردند که مثل قبل است.
3- اگر در مورد موشک هم مذاکره میشدداخل سوله های موشک بتن ریزی میشد.
4- اتفاقا شخص اوباما چند بار نام موسوی روبرد و حمایت کرد و نگذاشت تویتر تعطیل بش و....مثل اینکه یادتون رفته با یک جستجوی ساده در آپارات و غیره میتونید فیلمها رو ببینید.
و استناد به شعار معترضان مضحک است و درضمن شعار روزای اول بود.
5- مطمین باشین اگر ضرر برجام برای آمریکا بیشتر از نفعش بود تا بحا ترامپ تاجر مطمئنا پاره میکرد
6-اینکه امام خامنه ای و مسئولین بر حفظ برجام تاکید میکنند بخاطر اوفوا بالعقود و تعهد است نه نفع برجام. اما بارها تاکید فرمودند که اگر آنها پاره کنند ما هم آتش میزنیم و...
امام مجتبی ع نیز تا زمانی که معاویه پایبند تعهد باشند تاکید بر حفظ تعهد نامه دارند
United States
جناب شیخ پاسخگو
میشه بفرمایید در کدام بیانیه یا سخنرانی اوباما از موسوی حمایت کرد. در همان زمان که مردم معترض انتخابات بودند اوباما برای رهبری نامه می نوشت اتفاقا این حرفیست که رهبری گفتند. تاریخ نامه نگاری های اوباما را با رهبری سرچ کنید متوجه خواهید شد
دوما موسوی بارها و بارها بیان کرد که اعتراضات ما ربطی به بیگانگان ندارد . اتفاقا انکسانی که نقش منافقین و بیگانگان را بزرگ می کردند همان کسانی هستند که برای سرکوب هر گونه اعتراضی انها را به منافقینی ارتباطش می دهند که یک فرقه جانی و خائن و مرده هستند وجایگاهی در بین مردم ندارد. اما اقایان برای سرکوب هر نوع اعتراضی بلافاصله پای منافقین را وسط می کشند. والله خود منافقین باور به این همه قدرتی که اقایان از ان میترسند ندارند. مثل اینکه تظاهرات و اعراضات 80 شهر ایران را به منافقین ربظش می دهند. یعنی منافقین اینهمه قدرت و نفوذ در ایران دارند. اگه اینگونه است پس اقایان امنیتی چکار می کنند؟
شیخ پاسخگو
Iran, Islamic Republic of
عرض کردم اطلاعات شما دقیق نیست
هبر معظم انقلاب در دیدار 19 دی ماه 1394در جمع مردم قم فرمودند: «رئیس‌جمهور آمریکا اندکی قبل از آن قضایا به بنده نامه نوشته بود - نامة دوّم- و کلّی اظهارات موافقانه با بندة حقیر و با نظام جمهوری اسلامی (کرده بود)؛ بنده هم قصد داشتم جواب بدهم و نمی‌خواستم جواب ندهم؛ بعد که این قضایا اتّفاق افتاد، سریعاً موضع‌گیری کرد به نفع همان کسانی که علیه نظام، علیه انقلاب، علیه اسم اسلام در جمهوری اسلامی در خیابان‌های تهران ظاهر شدند و تمام کارهایی را که مخالفین کردند، مورد تأیید این‌ها قرار گرفت؛ البتّه بیشتر از این می‌خواستند بکنند، نتوانستند. حالا هم یک عدّه از مخالفین رئیس‌جمهور فعلی آمریکا می‌گویند شما در سال ۸۸ حمایت کامل نکردید از آن کسانی که علیه جمهوری اسلامی بودند؛ ولی چرا، حمایت کردند؛ منتها خب ملّت ایران به موقع حرکت کرد، به موقع وارد صحنه شد، کار درست را انجام داد.»
شیخ پاسحگو
Iran, Islamic Republic of
به موارد دیگر اگر نیاز است اشاره کنم مثلا
باراک اوباما در گفتگو با سی‌بی‌اس، 29 خرداد 88
باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا: من قبلاً هم گفته‌ام عمیقاً نگران انتخابات ایران هستم ... مخالفان رژیم ایران بدانند که جهان به آنها چشم دوخته است ... تظاهرات کنندگان ایرانی فقط در پی عدالت هستند. آنچه که شما در ایران شاهد آن هستید آن است که صدها هزار نفر از مردم این کشور که بر این باورند که صدایشان شنیده نمی‌شود و به طور مسالمت آمیز تظاهرات می‌کنند و در پی عدالت هستند و جهان شاهد آن است. ما از کسانی که در پی عدالت از یک راه مسالمت‌آمیز هستند پشتیبانی می‌کنیم و من می‌خواهم تکرار کنم که ما در کنار کسانی که متوجه راه حلی مسالمت‌آمیز برای این کشمکش خواهند بود، می‌ایستیم. ما معتقدیم که صدای مردم باید شنیده شود و این یک ارزش جهانی است که مردم و دولت آمریکا هوادار آن هستند.
خبرگزاری فرانسه ، 29 بهمن 88
باراک اوباما: ایرانی ها باید شجاعت لازم برای آزادی بیان را داشته باشند و به اعتراضات خود ادامه دهند.
-گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌‌ان‌‌ان، 19 مرداد 88
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا:ما نمی‌خواستیم بین اعتراض‌های قانونی و تظاهرات مردم ایران و رهبری قرار گیریم‏.‏ ما می دانستیم که اگر خیلی زود و شدید ورود کنیم‏، حکومت ایران سعی می کند از ما برای متحد کردن کشور علیه معترضان استفاده کند‏. بدین ترتیب ما پشت پرده کار می کردیم‏. ما کارهای زیادی می کردیم تا بدون اینکه سر راه واقع شویم، واقعاً به معترضان قدرت ببخشیم، ما به حمایت لفظی و پشتیبانی از مخالفان ادامه می دهیم‏.
3 آبان 1390 بی بی سی فارسی
کلینتون در یکی از اظهارنظرهای خود در این مورد می‎گوید آمریکا علاوه بر اظهارات علنی، اقدامات پنهانی فراوانی برای حمایت از سبزها در ایران انجام داده که نمی‎تواند آن‎ها را بازگو کند. / هیلاری کلینتون در مصاحبه سوم آبان 90 با بی بی سی فارسی، به صراحت گفت: «دولت آمریکا از بیرون ایران هر حمایتی از دستش بر می آمد از معترضان کرد، از جمله از سایت توییتر خواست که اعمال تغییرات خود را مدتی به تعویق بیندازد، اما در عین حال مراقب بود که زیاده روی نکند.»
شیخ پاسخگو
Iran, Islamic Republic of
لطفا یک سند بیاورید از اینکه موسوی گفته باشه اعتراضات ما ربطی به آمریکا و خارج ندارد
محسن
Iran, Islamic Republic of
ایشان (جناب حسن روحانی )در تمام این 40 سال سمت داشته اند از مجلس و خبرگان و شورای امنیت ملی و اتفاقا ایشان به عنوان لیدر مذاکرات دور اول در زمان اقای خاتمی تمام فعالیتهای هسته ای کشوررا پلمب کرد
تحریمهای بر جامی هیچکدام لغو نشده هیچ که به مجموع آنها افزوده شده است
موضوع حمایت رهبری از مدیران همچنان که بار ها هم فر موده اند یک سیاست راهبردی هست
و حمایتهای ایشان دلیلی نیست که اقدام آقای ظریف را که یک دیکته را که غربی ها گفته اند نوشته اند را مورد سوال قرار نداد
در باره 88 شما همچنان چشمانتان را بسته اید و نمی توان به شما فهماند که حامیانتان در غرب و اروپا با راهنمایی شما بر تحریمها افزودند
بخش اول تحریمها هم به دلیل همان ندانم کاری آقای روحانی در تعهدات غیر مسولانه به غرب اتفاق افتاد
یادتان هست که ایشان می فرمودند ما نمی خواهیم به شورای امنیت برویم و با این دلیل عوام فریبانه تعهدات سنگینی به غرب دادند اگر یادتان نیست خوب است به ان سالها یک مروری داشته باشید
متاسفانه انقدر شعار زده هستید که نمی توانید بفهمید که انها دوسال است با فریب پاره کردن بر جام از زیر بار تمام تعهداتشان به راحتی شانه خالی کرده اند و در این خیمه شب بازی باز هم متاسفانه شما دارید بجای پاسخ گویی از نتایج این خسارت محض می گویید که باید در باره بقیه موضوعات هم اجازه صحبت داده میشد
خب جناب دانشمند عزیز همین یکی که زاییدید دوتا تخم دو زردش رو نشون بدید بعدا برید پله بعدی
رهبری در تایید بر جام شرایطی را به شرایط مجلس اضافه کردند تا برای اجرای برجام رعایت شود می توانید بگویید شما که از ولایتمداران خورده می گیرید برای مثال حتی یک بند از این شرایط رهبری را حضرات مدیران مورد تاییدتان که سینه چاکشان هستید عمل کرده اند مگر رهبر ی حرف اول در تمام امور کشور نیست
مگر نمی گویید نظام خوب این شرایط رهبری عین نظام است بفرمایید این گوی و این میدان
ایرج
Iran, Islamic Republic of
جبرائیلی رحمانیان رو با خاک یکسان کرد . دمش گرم
Iran, Islamic Republic of
بعضی عکس هایی که برای تبلیغ گذاشته میشه اصلا عکس های خوبی نیست
به هر حال ممکنه واس کسی که مجرد باشه تاثیر بذاره
Iran, Islamic Republic of
بر جام ان اکسیری نبود که مس ما را به طلا تبدیل نماید بلکه به فرصت داد که مس ما به خاک تبدیل نشود
اقاي رحمانيان حق داريد از برجام دفاع كنيد چون استفاده سياسي داخلي را از ان برديد . كسي مخالف مذاكره عزتمند نيست كسي مخالف تعامل و حل و فصل مسائل نيست . كجاست شكستن كليه تحريم ها در روز امضا قارا داد به قول خودتان باالمره.
همه مسائل را اويزان برچام كرديد بيكاري و ريزگرد و محيط زيست رونق اقنصادي مسئله قوميت ها رشد اقتصادي معيشت و مسكن مردم راه و صادرات و واردات غيره ....الان خودتان به عنوان يك قاضي بي طرف قضاوت كنيد كدام يك از اين مسائل حل شد . اين همه تبليغ براي برجام كار درستي نبود .چون اول بايد نتيجه در زندگي مردم آن لمس مي شد گشايشي در وضعيت مردم ايجاد مي شد .
ايران هراسي كه الان بيشتر شده است اگر قبل از برجام ايرانيان به راحتي به امريكا مي رفتند الان كه ديگر نمي توانند سفر كنند آمريكا كه هر روز تحريم ها رابيشتر مي كند.
منكر دستاورد ان هم نبايد شد اين بي وجداني است مثل فروش نفت
اگر امريكا اين را هم از بين نبر د