جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

علت حمله به پرستاران ایران

سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 582751
قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه به احتمال زیاد و به دلیل همراهی نکردن نمایندگان مجلس و سازمان مدیریت، تعرفه پرستاری پس از ۱۰ سال این بار نیز در سال ۹۷ نیز اجرا نشود، به تشریح حملات و ضرب و شتم پرستاران کشور پرداخت.
علت حمله به پرستاران ایران
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، محمد شریفی مقدم در نشست خبری روز پرستار با اشاره به برگزاری هفته و روز پرستار اظهار داشت: مشکلات جامعه پرستاری پیچیده و بنیادین است از جمله تعرفه پرستاری که مصوب سال 86 مجلس است و در طول این سالها اجرا نشده است.
 
شریفی‌مقدم ادامه داد: براین اساس قرار بر این شد تا بسته‌های خدمات پرستاری توسط وزارت بهداشت به وزارت رفاه ارسال شود ولی وزارت رفاه آنچنان مشتاق بررسی این بسته‌ها نبود، در نهایت مبلغ 1000 میلیارد تومان برای تعرفه پرستاری پیشنهاد دادیم که توسط وزارت بهداشت موافقت شد ولی سازمان مدیریت به دلیل کمبود بودجه با آن مخالفت کرد و در نهایت تعیین این بودجه به مجلس رفت تا بررسی‌های نهایی صورت پذیرد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه بودجه‌های سلامت را مثلاً 5 هزار میلیارد به بیمه سلامت تخصیص دادند، ادامه داد: وقتی نظام پرداخت در کشور معیوب باشد مثلاً 55 درصد منابع بیمارستانی به یک گروه کوچک می‌رسد که همین گروه کوچک نیز قدرت را در دست دارند، که می‌توانیم اعضای این گروه را در مجلس و نهادهای دیگر از جمله بودجه ریزی کشور مشاهده کنیم شاهد آن خواهیم بود که هر جا لابی قوی تری داشته باشند بودجه‌ها به آن سمت سوق پیدا می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه مردم باید در انتخاب نمایندگان مجلس در ادوار دیگر دقت بیشتری کنند، افزود: زیرا نمایندگان کنونی مجلس علی الخصوص نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس فقط منافع یک گروه خاصی را دنبال می‌کنند و اگر اینطور پیش برود و در صحن مجلس نیز جواب نگیریم احتمالاً تعرفه پرستاری در سال 97 اجرا نخواهد شد.
شریفی‌مقدم با بیان اینکه نظام پرداخت ما باید براساس الگوهای بین المللی اجرا شود، گفت: همچنین با این وجود معوقات پرستاری نیز به طور میانگین 10 ماه عقب افتاده است.

وی به دلیل حملات و ضرب و شتم پرستاران کشور نیز پرداخت و عنوان کرد: چون پرستاران در صف نخست خدمت در حوزه سلامت هستند بیشترین حملات به پرستاران می‌شود مثلاً حتی اگر شوفاژ بیمارستان خراب شود و یا پزشک حضور نداشته باشد این پرستار است که باید پاسخگوی بیماران شود و به نوعی چون پرستار در خط نخست خدمت سلامت است همه مشکلات از دید پرستار دیده می‌شود و آنها مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با درخواست از قوه قضاییه برای برگزاری یک نشست و بررسی مشکلات پرستاران از منظر ایمنی شغل‌شان عنوان کرد: در همین ماه قبل دو پرستار مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.شریفی مقدم درباره هیات امنای شدن بیمارستانها به جایگاه پرستاران در این زمینه که بسیار کاهش یافته است، هشدار داد و گفت: در کشورهای مختلف، هر جا جمعیت بیشتری خدمت دهنده باشد باید جایگاه مدیریتی آن نیز ارتقا یابد، بطوریکه امروزه در دنیا مدیریت نظام پرستاری را پرستاران انجام می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *