جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

از «اغتشاش ۹۶» تا «قتل دختر ۶ ساله»

سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب: 582723
حتی در کشورهایی که مدعی آزادی بی‌قید و شرط هم هستند، مسولان، فضای مجازی را بی‌حساب و کتاب نمی‌گذراند و آنرا به میدان تاخت و تاز معاندان و آشوبگران تبدیل نمی‌کنند.
از «اغتشاش ۹۶» تا «قتل دختر ۶ ساله»
به گزارش جهان نيوز، در روزهای اخیر، در اکثر محافل عمومی اعم از سیاسی و اجتماعی و رسانه‌ای، صاحبنظران و حتی عموم مردم در خصوص فضای مجازی رها شده، توصیه‌های دغدغه‌مندانه‌ای را ارائه کردند.

در هیچ کجای دنیا، حتی در کشورهایی که مدعی آزادی بی‌قید و شرط هم هستند، مسولان و متولیان امر، فضای مجازی را بی‌حساب و کتاب نمی‌گذراند و آنرا به میدان تاخت و تاز معاندان و آشوبگران تبدیل نمی‌کنند.

همین چندی پیش بود که مقامات دو کشور شاخص اروپایی یعنی فرانسه و آلمان اعلام کردند، درصدد ارائه برنامه‌ای برای محدودیت فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی در کشورشان هستند.

در کشور ما نیز از مدت‌ها قبل، موضوع ضرورت ایجاد شبکه ملی اطلاعات مطرح شده است، که متاسفانه مسئولان امر در بُعد اجرایی تاکنون در این رابطه اهتمام لازم را نداشته‌اند.

مزایای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در جهان پرسرعت امروزی امری غیرقابل کتمان است، اما متعاقب آن، آسیب‌ها و خطرات این فضا و این شبکه‌ها نیز بسیار فزآینده است و در صورت عدم کنترل مراجع ذیصلاح، حتی برای یک جامعه واجد بحران امنیتی است.

در ذیل به دو اتفاق تاسف‌آور و تلخ اجتماعی که بستر شکل‌گیری آن‌ها فضای مجازی و موج‌سواری دشمنان در این فضا علیه منافع ملی و هویت و اخلاق ایرانیان بود، اشاره می‌کنیم:

فتنه ۹۶؛ نقش مخرب فضای مجازی در آشوب و اغتشاش
فتنه زمستان ۹۶ از مدت‌ها پیش در اتاق‌های فکری – عملیاتی «سیا» کلید خورده بود و آمریکایی‌ها بعنوان دشمنان شماره یک ملت ایران با گردآوردن همه گروه‌های معاند، تدارک ویژه‌ای برای آن دیده بودند که البته مانند گذشته بواسطه بصیرت ملت و اتحاد مسئولان حول محور اصل مترقی ولایت فقیه، شکستی مجدد را تجربه کردند.

فتنه آمریکایی زمستان ۹۶ با اسم رمزمعیشت (منحرف‌کردن مطالبات بحق اقتصادی مردم) و با هدف نهایی آشوب‌افکنی و اغتشاشگری در مرحله اول و تسلیح افراد مزدور و دست‌نشانده برای کشتار مردم در مرحله دوم، طراحی شده بود. فتنه‌افروزان بر مبنای مدل نتیجه گرفته خود در برخی کشورها بر آن بودند تا از پیرامون، آشوب‌ها را به مرکز بکشانند و سپس مدل تجربه کرده خود در سوریه یعنی گسیل سلاح و تروریست‌های اجاره‌ای را اجرا کنند که اقتدار فزآینده امنیتی و اطلاعاتی نظام جمهوری اسلامی طرح شوم آن‌ها را در نطفه خفه کرد.

طراحان فتنه‌ی در نطفه خفه شده زمستان ۹۶ در اجرای پروژه جنایتکارانه خود علیه ملت ایران، حساب ویژه‌ای بر روی شبکه‌های اجتماعی بویژه تلگرام کرده بودند.

از نخستین ساعات شروع آشوب‌ها، تلگرام و کانال‌های معلوم‌الحال آن، علنا به اتاق جنگ آشوبگران تبدیل شدند. این کانال‌ها مستقیما فرمان آتش و کشتار مردم را می‌دادند. آن‌ها به طور ویژه دستورالعمل ساخت و استفاده از ابزار و مواد تروریستی نظیر کوکتل‌مولوتف را بر روی خروجی خود قرار می‌دادند و مردم را ترغیب به تخریب اموال عمومی و تصرف اماکن دولتی می‌کردند!

اغلب این کانال‌ها که گردانندگانشان در خارج از کشور متنعم به جیره ومواجب سازمان‌های جاسوسی بیگانه هستند، آشکارا مردم و نیروهای انتظامی را تهدید به کشتن می‌کردند.

غلظت خشونت‌گرایی و نفرت‌پراکنی و تروریست‌پروری این کانال‌های تلگرامی به قدری زیاد شده بود که مدیران شبکه اجتماعی تلگرام مجبور شدند برای حفظ ظاهر و نشان دادن تعهدشان به پروتکل ضدخشونت‌گرایی، یکی از این کانال‌های مروج اقدامات تروریستی و تخریب‌کارانه را مسدود کنند، که البته گردانندگان کانال مزبور، کانال مشابهی را تاسیس کردند که از قضا از سوی مدیر تلگرام نیز تبلیغ شد!

تحلیل محتوای کانال‌های تلگرامی و برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی در مدت زمان آشوب‌ها، صحت این گزاره را به اثبات رساند که تلگرام بستر مناسبی برای تروریست‌هاست.

اقرار رسانه‌های خارجی به پیوند سرویس‌های جاسوسی و شبکه‌های اجتماعی
نقش‌آفرینی شبکه‌های اجتماعی و بویژه تلگرام در حوادث آشوب‌های اخیر و بسترسازی بیگانگان از این طریق، به قدری آشکار بود که چند روز پس از فروکش کردن این آشوب‌ها، رسانه‌های غربی ناگزیر به اقرار در این رابطه شدند.

پایگاه تحلیلی-خبری گلوبال ریسرچ اخیرا در گزارشی به پشت‌پرده آشوب‌های اخیر در ایران اشاره کرده و نوشته که «سرویس‌های اطلاعاتی (جاسوسی) خارجی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رادیویی سعی در ترغیب مردم ایران به بیرون آمدن و تظاهرات کردن داشتند؛ یکی از این پایگاه‌ها، کانالی تلگرامی به نام «آمدنیوز» (جاعل‌نیوز) بود که از خارج از ایران اداره می‌شود و از آشوبگران می‌خواست تا به پایگاه‌های پلیس و ساختمان‌های دولتی حمله کنند. این کانال تلگرامی از جمله پایگاه‌های پوششی دولت آمریکا است که عوامل اسرائیلی فارسی‌زبان آن را اداره می‌کنند».

پیش‌تر نیز یک سایت آمریکایی با نام «ماه آلاباما» طی گزارشی از نقش «سیا» سرویس جاسوسی آمریکا و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در آشوب‌های اخیر ایران، پرده برداشته بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در جریان نشست خبری روز یکشنبه (۲۴ دی) خود، گفت: «هیچکس تردید ندارد که در اغتشاشات اخیر، فضای مجازی موثر بود. دشمن از طریق فضای مجازی، تحریکات را بیشتر می‌کرد و آموزش می‌داد. بر همین اساس طبق تصمیم‌گیری شورای عالی امنیت ملی تصمیماتی اتخاذ شد و محدودیت‌هایی ایجاد گردید. اینکه آیا این ضررها اکنون برطرف شده و امکان تکرارش نیست، درپاسخ باید گفت که اگرامکان تکرار وجود دارد، باید از آن جلوگیری شود. قوه قضاییه مدتهاست دنبال این است که این موضوع را از لحاظ فنی بررسی کند تا ببینند که آیا امکان اینکه فضای مجازی در اختیار مردم باشد ودرآن مفسده‌ای صورت نگیرد، چگونه است و گفتگوها درحال حاضر پیرامون این مسئله است».

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه روز دوشنبه در جلسه مسئولان عالی قضایی در این رابطه، اظهار کرد: دلسوزان نظام به خوبی می‌دانند که دشمن می‌تواند از طریق فضای مجازی تأثیرگذار باشد. در همین حوادث اخیر، همه دستگاه‌های امنیتی اذعان داشتند که از مسیر یک پیام رسان، افراد تحریک به آشوب می‌شدند و در همین فضا ساخت بمب آموزش داده می‌شد. واقعاً کدام پدر و مادری می‌پذیرد که فرزندش از این طریق تحریک شود و پرچم کشور یا ساختمانی را آتش بزند؟ براین اساس ما معتقدیم نباید راه را برای دشمن باز کنیم.

حادثه قتل دلخراش دختر بچه ۶ ساله‌
ستایش قریشی دختربچه ۶ ساله‌ای بود که در فروردین ماه ۹۵ در منطقه ورامین توسط یک نوجوان ۱۷ ساله مورد تعرض قرار گرفت و پیکرش با اسید توسط قاتل سوزانده شد.

آن نوجوان، درهنگام ارتکاب جنایت، به شدت تحت تاثیر فیلم‌ها و صحنه‌های مستهجن و مبتذلی بود که به سادگی از طریق شبکه‌های اجتماعی به آن دسترسی پیدا کرده بود.

قاتلِ ستایش محبوسِ در فضای مجازی بود
محمدباقرالفت معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه آذرماه سال جاری در اختتامیه کارگاه هم‌اندیشی قضات برتر دادگاه‌های اطفال و نوجوانان با اشاره به پرونده قتل ستایش قریشی به تشریح جزئیات حاصل از مطالعه و بررسی این پرونده از سوی متخصصان اداره کل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی و تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی پرداخت و تصریح کرد: امیرحسین (قاتل ستایش) خود را محبوس در آن اتاق کرده و زندگی در فضای مجازی را در پیش گرفته بود. با همسالان خود نیز اصلا ارتباطی نداشته و اهل حضور در مسجد، حسینیه، کتابخانه و پارک هم نبوده است. در این سن و سال معمولا دیده می‌شود که نوجوانان به خانواده خود در حد خرید مایحتاج کمک می‌کنند، اما این نوجوان کارش این بوده که فقط در فضای مجازی روزی دو تا سه فیلم پورنو و ... را دانلود و تماشا کند. او به اصرار پدر و مادرش وبه دلیل افت و ضعف تحصیلی در یک مدرسه غیرانتفاعی نیز ثبت نام شده بود.

الفت با اشاره به تجربه امیرحسین در برقراری رابطه جنسی کامل با یک زن به مراتب بزرگ‌تر از خود در سن ۱۴ سالگی، خاطرنشان کرد: حال این سوال مطرح است که چرا یک بچه ۱۷ ساله چنین قتلی به این فجیعی را باید مرتکب شود؟ به دستور حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس محترم قوه قضاییه، آسیب‌شناسی پرونده قتل ستایش را برعهده گرفتیم که این کار به همت همکاران بنده دراداره کل پیشگیری‌های فرهنگی واجتماعی و اساتید دانشگاه انجام شد. ابتدا پرونده شخصیت متهم را بررسی کردیم تا ببینیم دقیقا داریم چه کسی را محاکمه می‌کنیم. این پسر نوجوان، ارتباط فوق‌العاده و ویژه‌ای با بعضی از شبکه‌های مجازی که خیلی خطرناک و فاجعه‌بار هستند، داشته است و تمام آسیب‌هایی که طی سالیان متمادی به او وارد شده، در یک بعدازظهر با دیدن یک دختربچه ظاهرمی‌شود و مانند یک هیولا با ستایش (مقتول) رفتار کرده است.

قاتل عضو یکی از کانال‌های غیراخلاقی تلگرام بود
جانشین دادسرای زنان، خانواده و اطفال، نیز پیرامون فاجعه قتل دلخراش دختر بچه ۶ ساله ورامینی، طی نشستی گفته بود: من بیشتر از سه بار با پسر نوجوان قاتل ستایش در کانون اصلاح و تربیت گفت‌وگو کردم. نتیجه همه آن صحبت‌ها این بود که انگیزه و علت عمده قتل ستایش، در تلفن همراه این نوجوان بود. او عضو یکی از کانال‌های غیراخلاقی تلگرام بوده و روز فاجعه، چند فیلم را در همان کانال تماشا می‌کند و به‌واسطه فشارهای روحی و نیازهای جنسی، چنان تصمیمی می‌گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب ورامین نیز در این رابطه در همان مقطع اعلام کرد: براساس اعترافات قاتل ستایش، این شخص در صبح روز حادثه به وسیله گوشی همراهش در حالی که در مدرسه بوده به مشاهده کلیپ‌های مستهجن مبادرت کرده است و این در حالی است که جنایت بعدازظهر همان روز به وقوع پیوست.

وکیل مدافع قاتل ستایش نیز تحت تاثیر بودن این فرد از بخش‌های مستهجن فضای مجازی را تایید کرد و طی مصاحبه‌ای گفت: کانال‌های مستهجن تاثیرات بسیار زیادی را متوجه موکل کرده است و در صحبت‌هایی هم که با وی داشتم، یکسری اتفاقات به وقوع پیوسته در گذشته، زمینه این حادثه را در موکل ایجاد کرده است.

کنترل فضای مجازی در کشورهای مدعی آزادی
فاجعه قتل دلخراش دختربچه ورامینی، تلنگری بود به مسئولان اجرایی که حتی در جوامع مدعی آزادی و رواداری و ولنگاری نیز، دسترسی‌ها به فضای مجازی بر اساس مولفه‌هایی، چون سن و سطح تحصیلات و سایر شاخصه‌ها، تعریف و کنترل شده است و اینچنین نیست که هر فردی بدون در نظر گرفتن مقتضیات، بتواند آزادانه در فضای مجازی سیر و سیاحت کند. شاخص‌ترین کشور در این رابطه کاناداست؛کشوری غربی که در آن مقررات سفت و سختی در زمینه دسترسی به فضای مجازی بر اساس معیارها و شاخص های مختلف، وجود دارد و تخطی از آن نیز تقریبا امکان‌ناپذیر است.

دو نمونه فوق‌الذکر اگر چه در ابعاد امنیتی و اجتماعی، فراگیری و تبعات وسیعی داشت، اما موارد مشابه آن با سطح حساسیت و پرداخت کمتر نیز به وفور قابل ارائه است.

روند کند شبکه ملی اطلاعات
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: متاسفانه روند راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور به کندی پیش می‌رود.

وی با اشاره به حوادث اخیر کشور افزود: این حوادث نشان داد که ما به شبکه ملی اطلاعات در کشور نیاز داریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: درحال حاضر کشورهایی که فشارهای استکباری ندارند به این نتیجه رسیده اند که باید مجهز به شبکه ملی اطلاعات باشند؛ به عنوان مثال کشور کره که اولین قدرت آی تی آسیاست توانسته است ۸۰ درصد شبکه اینترنت خود را ملی کند و فقط ۲۰ درصد آن را از بیرون تهییه می‌کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: کشوری، چون کشور ما که همیشه در معرض تهدیدات هستیم و در مرحله رویارویی با نظام سلطه قرار دارد قطعا باید به شبکه ملی اطلاعات مجهز باشد.

وی با بیان اینکه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات سالهاست از سوی مجلس به تصویب رسیده است، ادامه داد: در حال حاضر فرایند راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور به کندی پیش می‌رود.
فولادگر با بیان اینکه مجلس حاضر است برای پیشرفت روند شبکه ملی اطلاعات، با تصویب قوانین به دولت کمک کند، بیان داشت: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از جمله الزامات اصلی نظام ما تلقی می‌شود لذا حوادث اخیر کشور نشان داد که ما به شبکه ملی اطلاعات نیاز داریم.

باید دید مسئولان امر چه زمان به فکر می‌افتند و همت خود را مصروف ایجاد شبکه ملی اطلاعات و سالم‌سازی و پالایش فضای مجازی می‌کنند. امیدواریم تا دیر نشده و امنیت فیزیکی و روانی جامعه بیش از این در دست تعرض عوامل معاند قرار نگرفته، متولیان امر کاری کنند...

منبع: میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *