جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

لاوروف: آمریکا قصد تجزیه سوریه را دارد

سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 582543
وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: فرایند مذاکرات ملی سوریه در سوچی به پیشرفت فرایند ژنو کمک می‌کند.
لاوروف: آمریکا قصد تجزیه سوریه را دارد
به گزارش جهان نيوز، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با رسانه‌های این کشور در مسکو تاکید کرد، ضمن اظهار امیدواری درباره این که فرایند مذاکرات ملی سوریه در سوچی به پیشرفت فرایند ژنو کمک کند گفت: ما می‌خواهیم جلوی افتادن جهان به ورطه آشوب و انحطاط را بگیریم. بنابر این گزارش، سرگی لاوروف گفت: ما شاهد پیشرفت در مساله سوریه هستیم.

روسیه مشغول همکاری با ترکیه و ایران بر سر سوریه است در حالی که خود سوریه نیز آماده یک کنفرانس ملی می‌شود. او در ادامه به فرایند مذاکرات آستانه با میانجی‌گری روسیه، ترکیه و ایران پرداخته و گفت: بعد از آنکه دولت اوباما در تمایز قائل شدن میان مخالفان و تروریست‌ها در سوریه شکست خورد ما این فرایند را به جریان انداختیم.
وضعیت در سوریه با ثبات شده اما همچنان خطرهایی وجود دارند که از جمله آنها حمله اخیر به پایگاه حمیمیم روسیه است. لاوروف گفت: ما به موجب فرایند آستانه می‌خواهیم به گسترده‌تر شدن ابعاد طرف‌های سوری شرکت کننده در فرایند صلح کمک کنیم. لاوروف تاکید کرد: به نظر می‌رسد که بین موضع دولت اوباما و دولت ترامپ درباره سوریه فرق چندانی وجود ندارد.

نشانه‌ها حاکی از آن هستند که ظاهرا آمریکا نمی‌خواهد سوریه به عنوان کشوری در مرزهای فعلی آن حفظ شود. با وجود آنکه غرب به انتقاد از دولت سوریه از بابت اقدامات نظامی‌اش ادامه می‌دهد اما نیروهای سوری تنها در پاسخ به حملات تروریست‌های جبهه النصره اقدام می‌کنند.

وی گفت: ما این نگرانی را داریم که آمریکا مشغول پیگیری سیاست چند تکه کردن سوریه است در حالی که در قطعنامه‌های سازمان ملل از این بابت هیچ چیز وجود ندارد بنابراین ما می‌خواهیم یک شفاف سازی صورت بگیرد. او گفت: یکسری ابتکارعمل‌های آمریکا برای تامین امنیت مرزهای سوریه از طریق نیروهای مرزبانی کرد با واکنش منفی ترکیه مواجه شده و در عین حال روسیه هم می خواهد آمریکا به پرسش‌های موجود درمورد حفظ تمامیت ارضی سوریه پاسخ دهند. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره استقرار نیروهای تامین امنیت مرزی در سوریه گفت: همانطور که شاهد هستید این اقدام با واکنش منفی ترکیه مواجه شده است از نظر ما هم این اقدام سوالات جدی و مهمی را در رابطه با حفظ تمامیت ارضی سوریه به دنبال دارد.

مساله دیگر روابط میان ترکیه و کردهاست. این اولتیماتوم یک جانبه جدید نمی‌تواند در حل و فصل مساله عفرین موثر باشد. درباره کردهای سوریه نیز لاوروف گفت: کردها بخشی از ملت سوریه هستندو منافعشان باید مورد احترام قرار گیرد. این منافع باید در نشست سوچی نیز در نظر گرفته شود.

این یک مشکل است که ما با همپوشانی منافع و افراد ذی‌نفع روبرو هستیم و تمام تلاش ما ایجاد هماهنگی و در نظر گرفتن منافع تمامی طرف‌ها در سوریه و حتی بازیگران خارجی است که می‌توانند در اوضاع سوریه مداخله کنند و کسانی که می‌خواهند منافعشان در منطقه محفوظ بماند. لاوروف ابراز امیدواری کرد که طرف ترکیه‌ای استقرار ایست‌های بازرسی در اطراف ادلب سوریه را تکمیل کند. وی گفت: تا آنجا که میدانم فقط 3 تا از 20 ایست بازرسی ایجاد شده است.
رهبران ما درباره این مساله با یکدیگر گفتگو کرده‌اند. به تضمین داده شده که این اقدام سرعت بخشیده شود. امیدواریم که این امر به ایجاد ثبات در ادلب کمک کند. وزیر خارجه روسیه افزود: روسیه امیدوار است آتش بس در عفرین در شمال غرب سوریه که تحت کنترل کردهاست برقرار شود.

منبع:اعلام الحربی
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *