پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۹

برای استغفار کدام دعا را بخوانیم؟

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 582380
کارشناس علوم قرآنی گفت: دعای معروفی در دعای کمیل وجود دارد که به دعای استغفار معروف است و خوانده می شود. این دعا مستحب است که در قنوت نمازهای مغرب و عشا خوانده می شود و بیشتر مضمون آن استغفار است.
برای استغفار کدام دعا را بخوانیم؟
به گزارش جهان نيوز، سعید شمس کارشناس علوم قرآنی ،در خصوص دعاهای ویژه استغفار گفت: دعای معروفی در دعای کمیل وجود دارد که به دعای استغفار معروف است و خوانده می شود. این دعا مستحب است که در قنوت نمازهای مغرب و عشا خوانده می شود و بیشتر مضمون آن استغفار است.

وی اد ادامه به بخشی از این دعا اشاره و اظهار کرد: "یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّةِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّةِ یَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِیَّةِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَرَى سَجِیَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا یَا ذَا الْعُلَى فِی هَذِهِ الْعَشِیَّةِ": "اى خدایى که فضل و کرمت بر خلق دایم است و دو دست ‌عطا و بخششت به جانب بندگان دراز است اى صاحب بخشش هاى بزرگ درود فرست بر محمد و آلش که در اصل خلقت و فطرت بهترین خلقند اى خداى بلند مرتبه در همین شب گناه ما را ببخش."

این کارشناس علوم قرآنی در خصوص خوانده شدن این دعا در دیگر مناسبت های مذهبی تصریح کرد: این ذکر شریف در شب عید سعید فطر نیز خوانده مى ‌شود، همچنین توصیه بسیار به خواندن این دعا در شب های جمعه در قنوت نمازها شده است.

شمس به اعمالی که می توانیم در آخر هر هفته با دعای استغفار انجام دهیم اشاره و خاطرنشان کرد: می توانیم آخر هفته را با اعمالی که در طول هفته داشته ایم مرور کنیم و با این دعا از اعمال خطای خود استغفار کنیم و از خدای متعال بخواهیم که نسبت به خطاهایی که داشته ایم ما را مورد عفو خود قرار دهد

منبع:میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فعلا بدهید به هیئت دولت و بسیاری از مسئولین بخوانند تا از جهنم بتوانند راه فراری یابند تا برسد به مردم عادی ؟؟ هر چیز خوب را اول پیشنهاد به مردم عادی نفرمائید !! مال آنها صوابش که به مسئولیتها چسبیده اند ما نخواستیم !!
Iran, Islamic Republic of
تو نخواستی که نخواستی. ما مثل تو کافر نیستیم و نیازمان به دعا را میفهمیم. تو حق نداری به ارزش های اسلامی توهین کنی. علت مسؤولین بی کفایت، مردم بی دین است. خودت را خوب دیدی که مسؤولین خوب نصیبت بشه؟!
Iran, Islamic Republic of
تو نخواستی که نخواستی. ما مثل تو کافر نیستیم و نیازمان به دعا را میفهمیم. تو حق نداری به ارزش های اسلامی توهین کنی. علت مسؤولین بی کفایت، مردم بی دین است. خودت را خوب دیدی که مسؤولین خوب نصیبت بشه؟!
United States
بهترین دعا برای استغفار دو ایه از قرآن عظیم است:
{لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ}صدق الله العلی العظیم
{ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿٢٣﴾} صدق الله العلی العظیم
خداوند را با کلامی که خود به ما سفارش نموده و از ته دل و با خلوص نیت بخوانیم...امکان ندارد دست رد به سینه مان بزند... او خود فرموده است ارحم الراحمینم....
امیر
Iran, Islamic Republic of
این دعا در دعای کمیل نیست بلکه از ادعیه شبهای جمعه می باشد
سرور
Iran, Islamic Republic of
در دعای کمیل؟
سعید110
Iran, Islamic Republic of
به نظرم صلوات بر محمد و آل محمد بفرستید از همه بهتر است.
خصوصاً اگر در ادامه «به عدد ما احاط به علمک» را هم ذکر کنید.
«و عجل فرجهم» هم که جای خود را دارد.
راستی مگر می شود پیامبری را که خداوند متعال و ملائکه بی شمار او درود و صلوات می فرستند را نقد کرد؟!
آدم یاد حرف اولی که معتقد بود قلم و کاغذ لازم نیست .... می گوید! می افتد.
Iran, Islamic Republic of
کجای این دعا در دعای کمیل است. آنی که در دعای کمیل است این است:
اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَهْتِکُ الْعِصَمَ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُنْزِلُ النِّقَمَ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُغَیِّرُ النِّعَمَ اَللّهُمَّ اغْفِرْلىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَحْبِسُ الدُّعاَّءَ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُنْزِلُ الْبَلاَّءَ اَللّهُمَّ اغْفِرْلى کُلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتُهُ وَ کُلَّ خَطَّیئَةٍ اَخْطَاْتُها....
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
باسلام وخسته نباشید ازآقای شمس به پرسید این یادایم الفضل علی البریه کجای دعای کمیل است تاآنجاییکه مامیدانیم این دعادرشبهای جمعه خوانده میشود وشب نیمه شعبان ودردعای کمیل نیست خواهشمنداست نظرایشان را بعنوان کارشناس به ایجانی اعلام فرمایید تاهدایت شوم منتظرجواب هستم