کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لوازم خانگی؛ صنعتی پر فروش اما کم کیفیت

24 دی 1396 ساعت 11:09

صنعت لوازم خانگی در ایران بیش از نیم قرن قدمت دارد اما به نظر می‌رسد برندهای ایرانی نتوانسته‌اند در این مدت مانند برندهای کره‌‌ای و ژاپنی در بازارهای جهانی نقش‌آفرینی کرده و برای کشور ارزش افزوده ایجاد کنند.


به گزارش جهان نیوز، از سوی دیگر برخی گمان می‌کنند لوازم خانگی مورد نیاز مردم ما، از انواع چینی و چرخ گوشت و سبزی خردکن گرفته تا لوازم خانگی بزرگ مانند یخچال و ماشین لباسشویی، از طریق واردات تامین می‌شود و برندهای ما بیکار نشسته‌اند، در حالی که چنین نیست. در طول سال‌های گذشته مجوزهای زیادی برای توسعه این صنعت از سوی وزارت صنایع وقت صادر شده و برخی صنعتگران سرمایه خود را صرف توسعه صنعت لوازم خانگی کرده‌اند.

 در این میان برندهای داخلی و مشارکتی توانسته‌اند حدود ۷۵ درصد نیاز داخل را تامین کنند. این رقم ‌اندکی برای صنایع لوازم خانگی ایران نیست و نشان دهنده آن است که درصورت رونق بازار، این صنعت قادر است علاوه بر تامین نیازهای داخلی به صادرات روی آورده و محصولات خود را در یک بازار رقابتی ارائه دهد. اما با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی که از سال ۹۰ آغاز شد، این صنعت نیز دچار مشکل شد و نتوانست خود را همپای سایر برندها، به روز کند و فناوری‌اش را ارتقا دهد.

افزایش قیمت پنج درصدی
حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در خصوص گرانی‌های اخیر لوازم خانگی می‌گوید: حدود یک ماه است که شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی به دلایل مختلف هستیم و پس از بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که قیمت لوازم خانگی تولید داخل به طور متوسط پنج درصد نسبت به ماه گذشته، رشد داشته و لوازم خانگی خارجی نیز بیش از پنج درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

افزایش پنج تا ۲۰ درصدی قیمت فولاد و پتروشیمی به عنوان مواد اولیه در تولید لوازم خانگی و نیز تحولات قیمت ارز در بازار از علل اصلی افزایش قیمت لوازم‌خانگی به شمار می‌رود. به گفته مسئولان در صورتی که شرایط بازار دستخوش تغییر نشود و همچنان شاهد افزایش قیمت دلار باشیم به طور حتم قیمت لوازم خانگی نیز با رشد قیمت همراه خواهد بود اما اگر جلوی افزایش قیمت دلار در بازار گرفته ‌شده‌و برای این مساله چاره‌اندیشی شود، قیمت لوازم خانگی با افزایش روبه‌رو نخواهد بود.

فضای تبلیغات بستر امن برندهای خارجی
آرمان خالقی، دبیرکل انجمن لوازم خانگی ضمن تاکید بر لزوم استفاده‌ جدی کسب و کارها از ابزار بازاریابی و اشاره به بالا بودن هزینه تبلیغات در ایران گفت که برندهای خارجی، فضای تبلیغات محیط را قبضه کردند. موضوع بازاریابی یکی از ملزومات تولید است. کسب و کارهای مختلف با توجه به ماهیتی که دارند، در شرایط سخت و در شرایطی که فشارهای بیرونی درخصوص محیط نا مساعد کسب‌وکار به آن‌ها وارد می‌شوند، باید به بازاریابی و تبلیغات توجه جدی داشته باشند. رقبای خارجی به خوبی از ابزار تبلیغات و بازاریابی استفاده می‌کنند. با وجود آنکه می‌دانیم از رقبای خارجی یک قدم عقب تر هستیم، زمانی به فکر بازاریابی می‌افتیم که یک بازار محصول را از دست داده‌ایم یا به رقبا واگذار کردیم.

عدم حمایت صدا و سیما از تولید ایرانی
متاسفانه تبلیغات محیطی و تبلیغات رسانه‌ای هزینه‌های بسیار بالایی دارد و کسب و کارهای ما نمی‌توانند به سراغ آن‌ها بروند؛ در حالی که می‌بینیم در کشوری مثل ترکیه با تنوع کانال‌های بسیار زیاد و هزینه‌های متناسب، موضوع تبلیغات به راحتی قابل پیگیری است اما در ایران به‌دلیل ایجاد مافیا در حوزه تبلیغات عمومی و کنسرسیوم‌هایی که این شرکت‌های انحصاری با ‌یکدیگر تشکیل می‌دهند، نرخ انواع تبلیغات به خصوص در صداوسیما و فضاهای شهری بسیار بالا رفته است.

امروز تولیدکنندگان ما توان این را ندارند که ماهانه120 میلیون تومان برای یک بیلبورد در اتوبان‌های تهران هزینه کنند یا تبلیغات گران قیمت صدا و سیما را مورد استفاده قرار بدهند، در حالی که امروز فضای بازاریابی نوین به خصوص بازاریابی دیجیتالی می‌تواند بسیار هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات کسب و کارها را کاهش دهد. در این باره دستگاه‌های مسئول تصمیم گرفتند به تازگی برای حمایت از تولید ایرانی به فروشندگان پوشاک ایرانی تسهیلاتی ارائه دهند و در زمینه تبلیغات رسانه‌ای با آن‌ها همراهی ‌کنند. با این حال، انتظار می‌رود که در سایر صنایع این اتفاق اساسی ‌برای حمایت از تولید داخلی صورت بگیرد.

ایرانی‌ها پرفروش‌ترند؟
بازار لوازم خانگی از جمله بازارهایی است که همواره مورد توجه عموم قرار دارد و مردم تغییر و تحولات قیمتی آن را زیر ذره بین‌می‌برند.

در این میان قیمت انواع لوازم خانگی در بازار بسته به نوع برند،کیفیت، ایرانی یا خارجی بودن متفاوت است. برندهای خارجی قیمت بیشتری نسبت به برندهای ایرانی دارند و محصولات ایرانی به‌طور نسبی از تقاضای بیشتری برخوردارند. در هفته‌های گذشته، صحبت‌هایی مبنی بر افزایش قیمت انواع لوازم خانگی مطرح و گفته شد که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه، نرخ لوازم خانگی افزایش می‌یابد؛ چراکه افزایش قیمت فولاد و پتروشیمی در چند وقت اخیر از جمله دلایلی محسوب‌می‌شود که انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی برای گران شدن لوازم خانگی مطرح کرده است. این در حالی است که فروشندگان نسبت به کمبود تقاضا در بازار گله‌مند و معتقد هستند که بازار شرایط افزایش قیمت را ندارد، چرا که منجر به کاهش بیشتر تقاضا در بازار لوازم خانگی می‌شود.

ایران هاب منطقه می‌شود
درهمه بخش‌ها ما شاهد حضور کالاهای تولید مشترک در بازار هستیم. بر همین اساس در موارد متعدد تلاش این شرکت‌ها و کارخانه‌ها بر آن است که از ایران به‌عنوان پایگاه صادراتی برای منطقه خلیج‌فارس استفاده کنند؛ به‌گونه‌ای‌که پیش‌بینی می‌شود در دو سال آینده یا حتی پیش از آن، ایران به هابی برای صادرات لوازم‌خانگی سامسونگ و ال‌جی در منطقه تبدیل شود.

کشور ما با توجه به نزدیکی به کشورهای خاورمیانه، گزینه‌ بسیار مناسبی برای صادرات لوازم‌خانگی برندهای مختلف محسوب می‌شود؛ چراکه برای مثال، سامسونگ و ال‌جی در گذشته در خاورمیانه خط تولیدی نداشته‌اند و شاید فقط یکی از آن‌ها در زمینه تولید تلویزیون در نزدیکی مصر، محلی برای تولید به خود اختصاص داده است.

منبع:اقتصاد انلاین


کد مطلب: 581821

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/581821/لوازم-خانگی-صنعتی-پر-فروش-اما-کم-کیفیت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com