کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تکمیل زنجیره تولید مانع خام فروشی می‌شود

24 دی 1396 ساعت 10:47

رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید مانع خام فروشی می‌شود گفت: باید زنجیزه‌ای را تکمیل کنیم که ارزش افزوده ایجاد کند چون تولید برخی از کالاها صرفه اقتصادی ندارد.


به گزارش جهان نیوز، ابراهیم جمیلی درباره کسری تراز تجاری کشور اظهار کرد: کسری تراز تجاری عامل های مختلفی دارد از جمله بدعهدی های که در برجام وجود دارد و عدم یکسان سازی نرخ ارز از جمله مهم ترین دلایل است.
 
وی افزود: عدم یکسان سازی نرخ ارز موجب شده تا برخی کالاها با ارز مبادله ای وارد شده و علاوه بر اینکه میزان واردات را بالا می برند موجب از دست رفتن قدرت رقابت شرکت های داخلی که کالای مشابه را در کشور تولید می کنند نیز می شوند.

رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: در این زمینه نیاز به تلاش دائمی داریم و باید آن را به جایی برسانیم که هم بازاریابی جدید داشته باشیم هم بازارهای قبلی را بتوانیم حفظ کنیم.

جمیلی با بیان اینکه هر چقدر از صادرات کشور کم شود قدرت مان را در بازارهای جهانی ضعیف می کنیم تاکید کرد: می توانیم با افزایش صادرات تنوع ارزی داشته باشیم و هم وابستگی به نفت را کاهش دهیم و هم درآمد ملی مان را بالا ببریم که به رشد اقتصاد کشور کمک کند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم جلوی رانت و فساد را بگیریم باید طبق یک برنامه ریزی و بسترسازی مناسب نرخ ارز را تک نرخی کنیم.

رئیس خانه اقتصاد ایران درباره خام فروشی نیز اظهار کرد: بیشترین کالای که خام فروشی می کنیم نفت است و اگر خواهان این هستیم که خام فروشی نکنیم باید ارزش افزوده در فرآوردهای نفتی ایجاد کنیم تا نفت خام صادر نشود.

جمیلی خاطرنشان کرد: روی هر ماده نفتی که فرآوری صورت می گیرد، باز هم ماده خام برای صنایع پایین دستی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه عده ای صادرات پتروشیمی را هم به حساب خام فروشی می گذارند، افزود: این حرف اشتباه است، اگر عملیاتی بر روی کالای انجام بگیرد از خام فروشی خارج می شود .

رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه تا می توانیم باید ارزش افزوده ایجاد کنیم گفت: باید زنجیره تولید خود راتکمیل کنیم البته باید زنجیزه‌ای را تکمیل کنیم که ارزش افزوده ایجاد کند چون تولید برخی از کالاها صرفه اقتصادی ندارد.
جمیلی ادامه داد: باید ببینیم در چه کالایی مزیت اقتصادی داریم و چه کالایی برای ما ارزش افزوده بالایی دارد سپس به سمت تولید آن برویم.

وی با اشاره به تاثیر قیمت تمام شده در خام فروشی ادامه داد: باید کالای تولید کنیم که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمتی توان رقابت و عرض اندام با رقبا را داشته باشد.

منبع:میزان


کد مطلب: 581802

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/581802/تکمیل-زنجیره-تولید-مانع-خام-فروشی-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com