پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

دستور لاریجانی درباره حادثه نفت کش ایرانی

يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 581793
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حادثه تصادف کشتی ایرانی در روزهای اخیر بسیار تأسف‌بار است و لازم است کمیسیون امنیت ملی مجلس این موضوع را تا انتها پیگیری کند.
دستور لاریجانی درباره حادثه نفت کش ایرانی
به گزارش جهان نيوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (24دی 96) گفت: تصادف کشتی نفتکش در طول هفته اخیر نگرانی زیادی در جامعه ایجاد کرد، کمیسیون امنیت ملی مجلس مستمرا پیگیری لازم از طریق دستگاه‌های مختلف را در این باره به عمل آورد. ستاد بحران با کمک دولت چین فعال شد.

وی ادامه داد: این حادثه بسیار تاسف‌ برانگیز است و لازم است تا نهایت کار کمیسیون امنیت ملی موضوع را دنبال کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حوادثی که در 20 روز گذشته در کشور رخ داد از ابعاد مختلف در رسانه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه یکشنبه هفته گذشته نیز مسئولین امر گزارش‌هایی پیرامون این حوادث به مجلس ارائه کردند.

لاریجانی در ادامه این مطلب عنوان کرد: اهمیت این موضوع و زوایای پنهان آن به نحوی است که همچنان باید مورد واکاوی بیشتر قرار گیرد اما فصل مشترک اکثر این تحلیل‌ها اموری چند است.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و بیکاری نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد کرده است که انتظارات عمومی سرعت عمل در حل این مشکلات است، تصریح کرد: از طرفی حل برخی امور پیچیده اقتصادی در کشور نیازمند زمان است. در چنین شرایطی ضرورت دارد اولا دولت و مجلس متناسب با شرایط کشور از تحمیل فشارهای اقتصادی جلوگیری کند و ثانیا افزایش تولید محور اصلی بودجه سال آینده باشد و عمران کشور فرع بر هزینه‌های جاری تلقی نشود.
وی افزود: دیگر اینکه اگر در حل مسائل اقتصادی از توان مردم هر چه بیشتر استفاده شود و آنان مشارکت داشته باشند زمان حل مسائل کاهش می‌یابد و نیز به دلیل مشارکت مردم زمان طبیعی حل مسائل قابل درک می‌شود، لازمه تحقق این امر این است که مسائل به روشنی برای مردم توضیح داده شود و راه‌حل‌های مختلف با آنان درمیان گذاشته شود و با همفکری مردم گام‌های توسعه برداشته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسئولان توسعه‌ای کشور باید با کمک رسانه‌ها در حرکت‌های توسعه‌ای کشور تفاهم لازم با مردم را اصل قرار دهند، توسعه با بخشنامه و دستورات اداری سامان نمی‌گیرد، تفاهم با نخبگان و توده مردم و متقاعد کردن آنان در اقدامات اصلاحی اقتصادی ضروری است، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی خواهند داشت و باید وظیفه ملی خود را بشناسند و به درستی عمل کنند.
لاریجانی خاطرنشان کرد:  تلاش‌های کمیسیون تلفیق برای تنظیم بهتر بودجه سال آینده برای تنظیم بهتر بودجه سال آینده در خور تحسین است، مخصوصا گام‌هایی که در جهت رفع تبعیض در حقوق‌ها و پاداش پایان خدمت برداشته‌اند ارزشمند بوده است.

وی افزود: همه ما در مجلس باید تلاش کنیم که پیام بودجه سال آینده حرکت معنادار در تولید، صادرات و عمران کشور و نزدیک شدن درآمدها به یکدیگر و رفع تبعیض باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی مشکلات در کشور بوجود می‌آید که نیازمند سرعت عمل در حل آنها است، نظیر مسائلی که در موسسات اعتباری حادث شد وقت زیادی در کشور صرف هماهنگ‌سازی در این زمینه شد و همین زمان باعث نگرانی سپرده‌گذاران شد، گرچه امروز در مراحل نهایی این مشکل قرار داریم لکن بانک مرکزی باید با سرعت عمل بیشتری پیگیر حل موضوع باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: کشمکش‌های سیاسی در جامعه ما به نحو آزاردهنده‌ای مردم را از صحنه سیاست فراری داده است و کاهش اعتماد را باعث شده است؛ انتخابات یک ابزار مبارک برای مردم سالاری است به شرط آنکه به روش متین و زمان مشخص مورد استفاده واقع شود، اگر در جامعه فضای انتخابات به درون زمان تلاش و کار امتداد یابد انتخابات از حالت ابزار به هدف تبدیل می‌شود و عملا مانع توسعه می‌شود. التهابات انتخابات باید پس از رای مردم توسط نخبگان سیاسی به مبدا اشتراک عمل سیاسی جامعه بدل شود و نه آغاز مناقشات.

وی افزود: متاسفانه برخی تحلیل‌ها در رسانه‌ها نشانگر این است که پس از گذشت هفت ماه از انتخابات همچنان فضای رد و بدل سیاسی با پس زمینه انتخابات آن هم با سیاه‌نمایی ادامه دارد و این امر نتیجه انتخابات را که باید مبنای وفاق سیاسی باشد به چالش جدید با فرسایش بدل کرده است که نتیجه آن چیزی جز سرخوردگی و عقب‌افتادگی در توسعه نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در تحلیل جامع خود همه را دعوت به همگرایی و همراهی و هم افزایی کردند و این یک نکته مهم برای حال و آینده کشور است. اهمیت این موضوع از نقائص اقتصادی کمتر نیست، بستر حل مشکلات اقتصادی در سهم ضرورت همگرایی سیاسی ا ست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: عجیب این است که برخی از سیاستمداران کشور مدت‌ها صاحب صناعتی شدند که خود را مامور به یافتن مواضع اختلافی می‌دانند نه پیدا کردن قلمروهای وسیع وفاق که البته وسیله دست بی‌هنران است،‌نه ابزار حکمت باهنران.

وی افزود: در چنین اوضاع و احوالی دشمنان کینه‌توز ملت ایران با فرصت‌طلبی از همه ابزارهای خود برای خشونت در کشور بهره‌جستند و این امر را سازماندهی کردند، با آتش کشیدن پرچم ایران و تخریب مساجد و حسینیه‌ها و مغازه‌ها و بانک‌ها و کشتن و زخمی کردن پلیس حرکت اعتراضی نیست که در چارچوب قانون اساسی محترم شمرده شده است؛ بلکه ایجاد آشوب و بلوا و سلب آسایش مردم و منافع ملت است و دیدید خود ملت در مقابل این حرکات ایستادگی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رفتار سبک رئیس‌جمهور آمریکا که دائم با ذوق‌زدگی توئیت‌های خود را ارسال می‌کرد هم تاسف‌آور بود و هم خنده‌آور که نهایت خود شیفتگی احمقانه او را نشان می‌دهد که آنی خود نیامد تا نفرت مستمر ملت را مشاهده کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: سخنان دو روز قبل این رئیس‌جمهور حیرت‌آور بود که با کلمات بسیار زننده سایر ملت‌ها را مخاطب قرار داد، بعید است در تاریخ بشر چنین موجودی را یک عنصر سیاسی پنداشته باشند؛ البته دشمنی برخی کشورها در این حوادث نیز برای همه طبقات ملت ایران درس‌آموز بود.

وی افزود: اقدامات غیرقانونی اخیر آمریکا در تحریم برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی کشور ما نکته دیگری است که لازم می‌دانم به آن اشاره کنم، گرچه رفتار ناهنجار ایالات متحده در این زمینه‌ها به نحوی شده است که تحریم‌های آنان باعث آبرو و افتخار اشخاص می‌شود اما زیاده‌خواهی این کشور همراه با سیاست کار چاق‌کنی تاجر مابانه تاثیر سویی در مراودات دیپلماتیک گذاشته به نحوی که صحنه دیپلماسی را با عدم تعیین زائد الوصفی مواجه کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه تغییر در ساختار توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد و تغییرات از سنخی که رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا بیان داشت با تخریب کل توافق برابری می‌کند و اگر چنین افکاری در سر دارند بلاوجه تا چند ماه دیگر لازم نیست صبر کنند. بدانند سر آنها به سنگ خواهد خورد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *