کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حسینی:

نباید با کسی که آگاهانه آشوب کرده مسامحه کرد

22 دی 1396 ساعت 17:07

دبیرکل کانون دانشگاهیان به تعبیر رهبری در خصوص«نشستن مگس روی زخم ناشی ازمشکلات و ضعف‌ها» اشاره کرد و ازمسئولان خواست با درمان زخم‌های جامعه وجلوگیری از ایجاد زخم جدید فرصت سوءاستفاده دشمنان را بگیرند.


به گزارش جهان نیوز؛ مقام معظم رهبری در دیدار با هزاران نفر از مردم قم با تجلیل و تحسین حرکت عظیم، پرشور، به‌موقع و منسجم ملت در روزهای اخیر، به تشریح ابعاد و لایه‌های مختلف توطئه‌ دشمنان برای سوءاستفاده از مطالبات به‌حق مردم پرداختند و نکات مهمی را پیرامون این مسئله بیان کردند که در رابطه با بخشی از سخنان معظم‌له گفت‌وگویی تفصیلی با سیدمحمد حسینی انجام داده‌ایم.
 
سیدمحمد حسینی متولد 1340 و دارای دکترای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی است. وی به مدت 4 سال رایزن فرهنگی ایران در کنیا بود و پس از آن در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس پنجم از شهر رفسنجان به مجلس راه  و در مجلس پنجم از استیضاح کنندگان عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد  دولت اصلاحات بود. حسینی در سال 88 وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت احمدی‌نژاد را برعهده گرفت و هم اکنون نیز دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران است.

سید محمد حسینی در این گفت‌و‌گو از مشکلات اقتصادی طبقه متوسط به پائین و ضعیف جامعه گفت و از اینکه باید برای رفع مشکلات معیشتی مردم تصمیماتی گرفته شود. وی به تعبیر زیبای رهبر انقلاب در خصوص نشستن مگس روی زخم ناشی از مشکلات و ضعف‌ها اشاره کرد و از مسئولان خواست با درمان زخم‌های جامعه و جلوگیری از ایجاد زخم جدید فرصت سوءاستفاده دشمنان را بگیرند.
 
متن کامل مصاحبه تفصیلی  با سید محمد حسینی به شرح زیر است:

 
* برای گرفتن فرصت سوء استفاده از دشمنان باید زخم‌های جامعه را درمان کنیم
 همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند تحلیل‌های متفاوتی در خصوص حوادث اخیر بیان شد، به نظر شما چه چیزی باعث نارضایتی‌های اخیر مردم شده است؟
حسینی: بهترین تعبیر را در این خصوص رهبر معظم انقلاب به‌کار بردند و فرمودند: «دشمنان مانند مگس روی زخم ناشی از مشکلات و ضعف‌ها می‌نشینند»، به همین دلیل ما باید تلاش کنیم زخمی در کشور وجود نداشته باشد تا دشمن فرصت سوءاستفاده پیدا نکند. یعنی مسئولان برای گرفتن فرصت سوء استفاده از دشمنان باید زخم‌های جامعه را درمان کنند و نگذارند زخم جدیدی ایجاد شود.
متاسفانه مشکلات اقتصادی و معیشتی و برخی ناهنجاری‌های معیشتی باعث می‌شود یک نوع گلایه و شکایت در جامعه ایجاد شود و از طرفی هم وقتی توقعات مردم برآورده نمی‌شود باعث می‌شود برخی‌ها عدم رضایت خود را نسبت به مسائل اعلام کنند. به همین دلیل ما بایستی تلاش بیشتر مسئولان را برای رفع مشکلات شاهد باشیم.

 نقش دشمنان در حوادث اخیر را چگونه دیدید؟
حسینی: دشمنان راه‌های زیادی را برای ضربه زدم به امتحان کرده‌اند و در هر بار هم ناکام مانده‌اند ولی امروز به دنبال این هستند که از طریق برخی افراد در داخل به ما آسیب برسانند.
مردم ما پشتیبان اصلی انقلاب هستند، خودشان این انقلاب را به وجود آورده‌اند و امروز هم برای حفظ آن تلاش می‌کنند، اگر این مردم ناراضی شوند و خواسته‌های معقول و منطقی آنها برآورده نشود طبیعی است که ما دیگر آن حمایت جدی را شاهد نخواهیم بود و چه بسا در مواردی بی‌تفاوت هم شوند و برخی‌ها هم که تحمل کمتری دارند ممکن است اعتراضاتی را انجام دهند که از بیرون آن را به آشوب و اغتشاش در سطح کشور تعبیر کنند.

* دولت باید عملیاتی کردن وعده‌هایش تلاش کند
وظیفه دولت در مواجهه با اعتراضات به حق مردم چیست؟
حسینی: دولت باید به صورت جدی پیگیر باشد تا وعده‌هایی که به مردم داده عملیاتی شود. بحث رکود، تورم، بیکاری و مشکلات معیشتی بحث بسیار مهمی در کشور است که دولت باید برای رفع آنها تلاش کرده و از این مشکلات گره‌گشایی کند.
دولت باید به سمت حل مشکلات مردم حرکت کند نه اینکه بعد از چهار سال بودجه‌ای ارائه کند که بر یاس و ناامیدی بیفزاید و موجب نگرانی مردم شود و مردم احساس کنند با این بودجه در آینده شاهد گرانی قیمت‌ها، حذف یارانه و مشکلات دیگری خواهند بود و آن امیدی هم که داشتند از بین برود.

* لزوم تغییر رویکرد در دولت و برخی دستگاه‌ها
به نظر بنده باید یک تغییر رویکرد در دولت، برخی نهادها و دستگاه‌ها شاهد باشیم و آنها باید  با توان و قدرت بیشتری برای رفع مشکلات مردم کار کنند و این امید در مردم ایجاد شود که مشکلات در حال برطرف شدن است.
مسلما اگر کمبودهایی که در کشور وجود دارد و برخی از آنها هم طبیعی است، برای مردم صادقانه توضیح داده شود خیلی از مردم قبول می‌کنند ولی مردم از تبعیض رنج می‌برند و تحمل اینکه فاصله طبقاتی وجود داشته باشد و برخی از مدیران و بستگان آنها از موقعیتی که دارند برای برخورداری بیشتر سوءاستفاده‌کنند، برای مردم دشوار خواهد بود.
هزینه‌های دولت باید کاهش پیدا کند و بیشتر به بحث اشتغال، بحث‌های عمرانی و برنامه‌ای و این موارد پرداخته شود تا مردم احساس کنند مسئولان به فکر مردم هستند و برای رفع مشکلات دارند تلاش جدی می‌کنند.

*  وعده‌های دولت انتظارات مردم را بالا برد/ باید به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی برگردیم
 به گفته شما عدم تحقق وعده‌های دولت باعث ایجاد نارضایتی در میان مردم شد، لطفا در این رابطه بیشتر توضیح دهید؟
حسینی: بله. مسئله دیگری که به نارضایتی‌ها دامن زد، همین موضوع است که دولت و مسئولان در زمان انتخابات و مذاکرات انتظارات مردم را بالا بردند و به گونه‌ای سخن گفتند که با برجام همه مشکلات حل خواهد شد و باعث شدند انتظارات بالا رود ولی بعد از مدتی مردم دیدند که اتفاقی در این رابطه رخ نداد.
به اعتقاد ما دولت و مسئولان در این شرایط باید به موضوع اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری برگردند و برای تحقق آن تلاش کنند و مطمئن باشند شرایط بهتر خواهد شد و وضعیت اقتصادی بهتری در کشور حاکم خواهد شد.

مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود بحث دخالت مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان مطرح کردند، این دخالت چگونه بود؟
حسینی: آمریکائی‌ها خصومت خود را از همان ابتدای انقلاب نشان داده‌اند، آنها بعد از پیروزی انقلاب هم همواره دشمن شماره یک مردم ایران بودند. اینکه امام(ره) فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است هم برای همین مسئله است که آنها هیچ وقت از خصومت‌ و توطئه‌ علیه ما دست بردار نبودند و به شیوه‌های مختلف همیشه به دنبال آسیب زدن به ما بودند.
مقام معظم رهبری هم تعبیر بسیار زیبایی در این رابطه داشتند و فرمودند: « تمام حرکات ناکام دشمن در این چهل سال، در واقع پاتک به انقلاب است». انقلاب حمله‌ای بود به آمریکا و آمریکا هم بدنبال پاتک زدن است و اگر چه در این مسیر ضربه‌هایی هم زده‌ ولی هیچ وقت موفق نبوده‌ و به اهدافش دست پیدا نمی‌کند.

 رهبری در سخنان اخیر خود به فعالیت مثلث آمریکا، اسرائیل؛ عربستان و پادوهای آنها در حوادث اخیر اشاره کردند، نظر شما در این رابطه چیست؟
حسینی: مسلما آمریکا برای ضربه زدن به ما از عوامل خودش هم استفاده می‌کنند، از ثروت سرشار آل سعود و برخی کشورهای دیگر هم برای رسیدن به اهدافشان بهره‌می‌گیرند. از منافقین که یک سازمان تروریستی به تمام معنا است و هزاران نفر را در ایران به شهادت رساند هم استفاده می‌کنند و افرادی هم در داخل دارند و علیه نظام کار می‌کنند.

از طرفی از فضای مجازی هم برای تحریک برخی افراد و پادوهایشان استفاده می‌کنند. به همین دلیل این مثلث با برنامه و سیاست‌گذاری آمریکا و رژیم صهیونیستی و پول‌های سرشار رژیم صعودی شکل گرفته است، بن سلمان هم چند وقت پیش به صراحت اعلام کرد که باید درگیری را به داخل ایران بکشیم، اخیرا هم دیدیم با برنامه ریزی‌های که انجام دادند دست به آشوب زدند. سلطنت‌طلبها و ضدانقلاب هم که البته هیچ پایگاهی در داخل ایران ندارند موضوع را تشدید کردند و توانستند به صورت پراکنده آشوب‌هایی را در کشور ایجاد کنند که البته این موضع با هوشیاری مردم سریعا جمع شد.

 همانطور که گفتید حوادث اخیر در زمان کوتاهی با هوشیاری مردم کنترل شد ولی چرا فتنه 88 زمان بیشتری طول کشید؟
حسینی: بله. همانطور که دیدیم آشوب‌های اخیر که با سوءاستفاده از برنامه‌ریزی دشمنان و با سوءاستفاده از خواسته‌های به حق مردم ایجاد شده بود برخلاف فتنه 88 که حدود 8 ماه کشور را درگیر کرد جمع شد و یکی از دلایل این موضوع هم این بود که هیچ جریان سیاسی در کشور از این بی قانونی‌ها و آشوب‌ها در داخل حمایت نکرد.

* اگر اصلاح‌طلبان افراطی سال 88 با فتنه همراهی نمی‌کردند ماجرا خیلی زودتر جمع می‌شد
سال 88 هم اگر عوامل فتنه که اصلاح‌طلبان افراطی بودند با فتنه همراهی نمی‌کردند خیلی زودتر ماجرا جمع می‌شد ولی متاسفانه همراهی و حمایت برخی جریانات داخلی باعث شد فتنه 88 مدت بیشتری ادامه داشته باشد.
 رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود بر این نکته تاکید کردند که « باید بین مطالبات صادقانه و به‌حق مردم و حرکات وحشیانه و تخریب‌گرانه‌ی یک گروه تفکیک قائل شد و مطالبات و خواسته‌های مردم را پیگیری کرد»، وظیفه مسئولان در این رابطه چیست؟
حسینی: این هم موضوع بسیار مهمی بود که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، ما باید بپذیریم که در کشور طبقه متوسط به پائین و ضعیف جامعه با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو هستند و باید یک تصمیمات اساسی برای رفع مشکلات آنها گرفته شود و حرف آنها شنیده شود.
متاسفانه به اعتراضات و تجمعاتی که این دسته از مردم داشتند بصورت جدی پرداخته نشده است، خب معلوم است چنین موضوعی بستری را برای سوءاستفاده دشمن ایجاد خواهد کرد.

* نباید برای برخورد با کسانی که سازماندهی‌شده و آگاهانه دست به آشوب زدند، مسامحه کرد
مسلما حرکات وحشیانه و مطالبات به حق مردم تفاوت دارد. مطمئنا مشکل مال‌باختگان موسسات اعتباری و افرادی که کارخانه‌ها و محل کارشان تعطیل شده از مواردی است که باید برای آن فکری شود ولی باید با کسانی که آگاهانه با برنامه‌ریزی دست به آشوب و اغتشاش می‌زنند و به عوامل دشمن تبدیل می‌شوند و کاملا سازماندهی شده‌اند به شدت و قاطعیت برخورد شود و جای مسامحه و سهل‌انگاری در مورد چنین افرادی جایز نیست و نباید کسی سنگ آنها را به سینه بزند.

ما در سال 71 هم که شاهد برخی از این درگیری‌ها و آشوب‌ها بودیم دولت سازندگی یک سری تغییرات در روند خودش ایجاد کرد، آن زمان می‌گفتند باید به هر قیمتی به سمت توسعه برویم ولو اینکه برخی طبقات ضعیف هم زیر چرخ توسعه له شوند ولی بعد از مدتی فهمیدند چنین موضوعی با واقعیت‌های جامعه تطابق ندارد.

امروز هم باید این تغییر رویکرد انجام شود و اگر هم نمی‌توانند باید افراد را تغییر بدهند، ما امروز افراد زبده و کارآمد در جامعه کم نداریم  که برخی افراد کم توان و افرادی که عزم و اراده‌ای برای انجام خدمت گسترده به مردم نداشته باشند در راس کار قرار بگیرند.
 
منبع: فارس


کد مطلب: 581277

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/581277/نباید-کسی-آگاهانه-آشوب-کرده-مسامحه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com