چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر:

موسیقی تلفیقی قرار گرفتن چند سازدرکنارهم نیست

پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 581157
مهیار طریحی که شب گذشته در کنار «تریووایلد استرینگز» به اجرای برنامه پرداخت، معتقد است که موسیقی تلفیقی، تنها قرار گرفتن چند ساز در کنار هم نیست.
موسیقی تلفیقی قرار گرفتن چند سازدرکنارهم نیست
به گزارش جهان نيوز، شب گذشته چهارشنبه 20 دی 1396 و در آغازین شب برگزاری جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای نیاوران میزبان گروه «تریووایلد استرینگز» به همراه مهیار طریحی بود. این گروه متشکل از سه نوازنده از کشورهای فرانسه و اسلونی بودند. این گروه با سازهای گیتار،‌ ویلن و ویلنسل به اجرای قطعاتی از موسیقی به روز شده بلوک شرق اروپا پرداختند. در سه قطعه نیز موسیقی سنتی ایرانی با سنتور نوازی طریحی به این گروه اضافه شد.

طریحی که فرصت کمی برای هماهنگی با این گروه اروپایی داشت در مورد چگونگی ارتباطش با آنها گفت: «آقای نوربخش مدیر جشنواره با من تماس گرفتند و کار این گروه را برایم فرستادند. همچنین از من خواستند تا نظرم را راجع به همکاری با این گروه عنوان کنم. من وقتی قطعات موسیقی آنها را شنیدم برایم بسیار جالب بود چرا که معمولاً مخاطب انتظار دارد از یک گروه غربی یک موسیقی غربی بشنود. ولی کار این گروه موسیقی بلوک شرق بود و ظرفیت زیادی برای ساخت یک موسیقی تلفیقی داشت.»


این موزیسین با بیان اینکه معنی موسیقی تلفیقی، صرفاً قرار گرفتن چند ساز در کنار هم نیست گفت: «بهترین حالت این است که جدای از بحث ساز، در چنین برنامه‌هایی هر کس موزیک کشور خودش را اجرا کند. یعنی من به عنوان نماینده ساز ایرانی، موسیقی ایرانی و گروه «تریووایلد استرینگز» نیز موسیقی بلوک شرق اروپا را اجرا کنیم.»

طریحی با اشاره به زمان کم تمرین برای اجرا گفت: «متاسفانه زمان خیلی کمی برای هماهنگی و تمرین در اختیار داشتیم. در حقیقت تنها 5 ساعت با هم تمرین داشتیم. اما اینکه با پنج ساعت تمرین توانستیم قطعات جدیدی را اجرا کنیم، به نظر من شاید یک رکورد جدید باشد(با خنده). به طور کلی همه ایده و سعی من این بود که کوکم را عوض نکنم و اگر قرار است نتی روی پرده باشد میکرو تونال باشد و این فاصله فلت و شارپ نشود.»

موزیسین کشورمان در مورد ریسک کار با یک گروه خارجی که شناخت چندانی در موردشان نداشت گفت: «مدتی قبل از اینکه همدیگر را ببینیم، موسیقی‌هایی که ساخته بودیم را برای هم فرستادیم تا به چند انتخاب مشترک برسیم. در نهایت به چهار قطعه رسیدیم که تنها سه تای آنها را موفق شدیم تمرین کنیم. خدا را شکر تجربه‌های این چنینی را داشتم و می‌دانستم که از عهده‌اش برمیایم. فقط به خاطر عدم شناخت به این گروه کمی نسبت به آنان شک داشتم که پس از مشاهده کارشان متوجه شدم با بسیار حرفه‌ای هستند»

طریحی با شاره به اهمیت همدلی یک گروه موسیقی برای به وجود آوردن یک اجرای خوب گفت: «اینکه کار در بیاید یک بخش قضیه است و اینکه ما با هم همدل شویم تا بتوانیم یک موسیقی متحد و واحد اجرا کنیم قضیه‌ای دیگر است. گروهی مثل «تریووایلد استرینگز» تجربه زیادی در فستیوال‌های مختلف دارند و قلبشان برای یک کار گروهی بسیار پذیرا است.»

وی در مورد سبک موسیقی اجرا شده گفت: موسیقی گروه «تریووایلد استرینگز» موزیک جدیدی نیست. بلکه مربوط به موسیقی سنتی سرزمینشان است که به روز شده است.»

گروه «تریووایلد استرینگز» نزدیک به چهار سال است که تشکیل شده است و نوازندگان را «توبی کان» از فرانسه، «الکساندر کوزمیچ» و «پدرا اوندروفوا» از اسلونی تشکیل می‌دهند.

اتفاق ویژه اجرای شب گذشته به غیر از استقبال مخاطبان از اجرا، حضور اردوان کامکار به عنوان میهمان ویژه بود.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *