جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
​سخنگوی پیشین وزارت خارجه:

آمریکا بازنده اصلی خروج از برجام

پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 581056
در صورتی که ترامپ تعلیق تحریم ها را تمدید نکند به نوعی خروج این کشور از برجام محسوب می شود و در این صورت قطعا رفتار و همکاری جمهوری اسلامی ایران نیز با آژانس متفاوت خواهد بود و اقدامات دیگری هم می تواند در دستور کار باشد به این معنا که به راحتی می توانیم در اقدامات داوطلبانه ای که در دستور کار قرار دادیم .
آمریکا بازنده اصلی خروج از برجام
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جام، حمیدرضا‌ آصفی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه طی یادداشتی در این روزنامه نوشت: براساس اخبار منتشره روز جمعه، چند سناریو را می‌توان در مورد تصمیم این روز (جمعه) ترامپ درباره تعلیق تحریم‌های ایران در نظر گرفت؛ اولین سناریو اعلام عدم پایبندی ایران به برجام و در عین حال تمدید تعلیق تحریم هاست. سناریوی بعدی، اعلام عدم پایبندی ایران به برجام و عدم تمدید تعلیق تحریم‌ها یا سکوت در این باره است. باید به این موضوع هم توجه داشت که طبق قانون آمریکا حتی در صورت سکوت نیز به طور خودکار تحریم‌ها باز خواهد گشت، لذا ترامپ باید در صورت تمایل، تعلیق تحریم ها را به صورت رسمی اعلام کند. این دو حالت را می توان سناریوی غالب عنوان کرد، اما به اعتقاد بنده احتمال تحقق سناریوی اول بیشتر است. در عین حال باید به این نکته هم توجه داشت که شخصیت ترامپ بسیار مذبذب و غیر قابل پیش بینی است و احتمالا خودش نیز نمی داند چه کاری انجام خواهد داد، البته شاید هم بداند، اما در این صورت هم ممکن است حلقه نزدیک ترامپ نظر وی را تغییر دهند.

آنچه کاملا مشخص شده است و مواضع اروپایی ها و حلقه نزدیک ترامپ در این باره اظهار نظر کرده اند این است که نسبت به خروج آمریکا از برجام به صراحت هشدار لازم را داده اند که این اقدام ترامپ برای منافع آمریکا بسیار زیانبار و موجب بی اعتباری بیشتر این دولت خواهد بود، همچنان که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات نیز در تلاش هستند به طرف آمریکایی عواقب زیر سوال رفتن برجام به گونه‌ای که مانع دستیابی و بهره مندی ایران از منافع برجام شود را اعلام و اقدامات مقتضی را انجام دهند. سفر آقای ظریف به روسیه و بروکسل نیز در همین چارچوب است تا به این ترتیب طرف اروپایی از ظرفیت خود برای ادامه برجام نهایت تلاش را به عمل آورد.

در صورتی که ترامپ تعلیق تحریم ها را تمدید نکند به نوعی خروج این کشور از برجام محسوب می شود و در این صورت قطعا رفتار و همکاری جمهوری اسلامی ایران نیز با آژانس متفاوت خواهد بود و اقدامات دیگری هم می تواند در دستور کار باشد به این معنا که به راحتی می توانیم در اقدامات داوطلبانه ای که در دستور کار قرار دادیم تجدید نظرکنیم و به سرعت به یکی دو سال قبل بازگردیم.

خروج آمریکا از برجام بیش از آن که به ضرر ایران باشد به ضرر آمریکا و متحدان اروپایی اش است. در این صورت علاوه بر اینکه آمریکا فرصت های بسیاری را در ارتباط با ایران از دست خواهد داد اعتبار کم این کشور هم کمتر می شود، در این ارتباط چین و اروپا هم نگران هستند که اقدام غیرمسئولانه ترامپ موجب چالش جدی در مذاکرات دو کره و کره شمالی با غرب شود. در مورد آینده برجام و تصمیم آمریکا در این ارتباط تحلیلی وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا در برجام خواهد ماند اما در عین حال به بهانه های مختلف همانند آنچه در ماجرای ناآرامی های اخیر دیدیم به دنبال وضع تحریم های جدید باشد و این اقدامی است که بکرات شاهد انجام آن از سوی آمریکا بوده‌ایم. همچنین آمریکا در تلاش است با همکاری برخی از کشورها به نوعی ایران را ملزم به گذشت از برخی حقوق خود به ویژه توانمندی های دفاعی و موشکی خود کند که البته موفق نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *