پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

وزیر خارجه ایران وارد بروکسل شد

پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 580969
وزیر خارجه ایران پس از سفری چند ساعته به مسکو و رایزنی با لاوروف برای شرکت در نشستی با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه انگلستان، آلمان و فرانسه وارد بروکسل مقر اتحادیه اروپا شد.
وزیر خارجه ایران وارد بروکسل شد
به گزارش جهان نيوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی های برجامی و در دومین مقصد سفرش ساعتی قبل وارد بروکسل پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا شد. 

وی قرار است امروز (پنجشنبه) در نشستی با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه
سه کشور اروپایی (انگلستان، فرانسه و آلمان) درباره آخرین روند اجرای برجام حضور یابد. ظریف را در این سفر سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه همراهی می کند.رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و برجام به گفتگو پرداخت. 

ظریف در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران درباره محورهای مورد گفت‌وگو در سفرش به مسکو افزود: روابط ما با روسیه راهبردی است و همسایه مهم ما و یکی از اعضای مهم 1+5 است که در گفت‌وگوهای مربوط به برجام نقش بسیار مهم و محوری را ایفا کرد و در 2 سال گذشته در روند اجرای برجام نقش بسیار اساسی داشته و در شورای امنیت نیز در این 2 سال از حمایت روسیه در راستای منافع ایران برخوردار بوده‌ایم.

ظریف ادامه داد: در مسکو و برای مشورت قبل از اجلاس (پنجشنبه) با وزرای خارجه 3 عضو اتحادیه اروپا و موگرینی در بروکسل، با آقای لاوروف به خصوص در مورد سیاست‌های مخرب آمریکا درباره برجام گفت‌وگو خواهیم کرد.
وی عنوان کرد: جامعه بین‌المللی کاملا به روشنی نشان داده که از سیاست‌های آمریکا حمایت نمی‌کند و این سیاست‌ها را مخرب می‌داند.

ظریف در دیدار با لاوروف با بیان اینکه آمریکا نه تنها تعهداتش را در برجام به طور کامل اجرا نکرده بلکه سیاست‌های بسیار مخربی را پیگیری کرده، گفت: نیازمند هماهنگی نزدیک هستیم تا اطمینان حاصل کنیم این دستاورد با جدیت پیگیری می‌شود.

لاوروف نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت برجام گفت: این امر بسیار مهم است که  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اجرای تعهدات ایران را مورد تائید قرار داده و روسیه کماکان بر نقش مهم این سازمان تاکید می‌کند.
ظریف پس از این دیدار در توئیترش نوشت: « در مسکو با [سرگئی] لاوروف وزیر خارجه [روسیه] نشست داشتم. برای تعامل با وزیران خارجه سه کشور اروپایی (انگلستان، فرانسه و آلمان) و [فدریکا] موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا، راهی بروکسل هستم.»

وی افزود: «همه اتفاق نظر داشتند که ضروری است که همه به تعهداتشان ذیل برجام پایبند باشد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی کامل ایران را تائید کرده است، اما ادامه این روند به پایبندی کامل ایالات متحده بستگی دارد.»
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از سفر چند ساعته به مسکو و قبل از عزیمت به بروکسل در جمع خبرنگاران درباره مذاکراتش با لاوروف درباره برجام عنوان کرد: همه تاکید دارند ضروری است آمریکا به تعهداتش عمل کند، تعهدات چند جانبه است که آمریکا مثل بقیه اعضا برجام موظف است آنها را رعایت کند.

وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا آمریکا قادر به خروج از برجام است؟ خاطرنشان کرد: از نظر بین المللی به نظر نمی رسد خروج از برجام توسط آمریکا از سوی بقیه اعضای جامعه بین المللی پذیرفته شده باشد. ولی مشاهده کردیم چند هفته گذشته آمریکا اقدام دیگری را صورت داد که کل دنیا آن را رد کرد و آن پذیرفتن بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بود، لذا نمی توان توقع اقدامات صرفا معقول را داشته باشیم. 

بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره دعوت موگرینی از ظریف برای برگزاری نشستی با حضور وزرای خارجه 3 کشور اروپایی (انگلستان، آلمان و فرانسه) که برخی رسانه‌ها آن را گفت‌وگو درباره اوضاع داخلی ایران عنوان کرده بودند، خاطرنشان کرد: آنچه که در برخی رسانه‌های وابسته رژیم صهیونیستی و به عمد و با اهداف مشخص در این خصوص مطرح شد قلب واقعیت و دروغ بود، ما با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی روابط سازنده و مستمری داریم و دیالوگ، تماس و گفت‌وگو با آنها به طور مرتب وجود دارد.

قاسمی اضافه کرد: با توجه به نزدیکی زمانی که می‌تواند در حوزه برجام و مسئله برجام در 22 دی‌ماه (13 ژانویه) اتفاق بیفتد، خانم موگرینی از آقای ظریف و 3 وزیر اروپایی برای برگزاری نشستی پیرامون برجام و آنچه که می‌تواند اتفاق بیفتد، دعوت کرده تا صحبت و رایزنی‌های لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: این نشست در روزهای پایانی هفته جاری در مقر اتحادیه اروپا و در دفتر خانم موگرینی در بروکسل برگزار خواهد شد و مرتبط کردن این نشست با مسائل داخلی ایران و ربط آن با این سفر که منابع آن مشخص است و با اهداف کینه‌توزانه صورت گرفته است،درست نیست.

قاسمی تصریح کرد: موضوع صرفاً در خصوص برجام و مرتبط با برجام و مذاکره با اروپا در این خصوص خواهد بود. ما قطعاً در تماس‌هایی که با اروپایی‌ها خواهیم داشت می‌توانیم در مورد مسائل مختلف از جمله خلیج فارس و ... از فرصت استفاده کرده و در این خصوص صحبت کنیم. در این گفت‌وگوها می‌تواند خیلی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح شود، ولی بحث اساسی و فلسفه دعوت و نشست، برجام خواهد بود.
«دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا روز جمعه قرار است یکبار دیگر درباره تمدید معافیت‌های تحریمی ایران تصمیم‌گیری کند.

ترامپ اواسط ماه ژانویه با دو ضرب‌الاجل روبرو است و یکی از آنها گزارش درباره پایبندی ایران به مفاد برجام و دیگری تمدید معافیت‌های تحریمی برای ایران است که عدم تمدید این معافیت‌های تحریمی به مفهوم خروج آمریکا از برجام است.

منبع: فارس
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *