پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
تحلیلی بر یک گفتگوی جنجالی؛

نقطه قوت و ضعف ارتش اسرائیل به روایت نصرالله

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب: 580895
سید حسن نصرالله در تبیین معادله خود در برابر ارتش رژیم صهیونیستی به برتری هوایی ارتش اسرائیل اذعان کرد و مشکل اساسی صهیونیست‌ها را در ضعف نیروی انسانی دانست.
نقطه قوت و ضعف ارتش اسرائیل به روایت نصرالله
به گزارش جهان نيوز؛ با وجود اینکه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله همواره روش مشخصی را در تعامل با مسائل و پرونده‌های مختلف ارائه می‌کرد و مبانی و ارزش‌ها و مواضعی که در معرض توجه وی بود نکته جدیدی را از خود نشان نمی داد، اما مسائل و معادلات متعددی در سخنرانی چهارشنبه گذشته خود در شبکه خبری المیادین مطرح کرد که بررسی و تحلیل آنها لازم است و باید به ویژه در زمینه مبارزه با داعش و رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار گیرد.
 
سید حسن نصرالله می‌گوید که مبارزه با داعش سخت تر از مبارزه با دشمن صهیونیستی است،  در درجه اول این موضوع به ذهن تداعی می‌کند که اسرائیل، دشمن است و  رژیمی است که توانمندی های مادی و نظامی و تکنولوژیک و اداری و سازماندهی بالایی دارد و از هیچ فرصتی برای رسیدن به پیشرفته ترین تسلیحات و توانمندی ها و تجهیزات نظامی دریغ نمی‌کند. در این راستا می‌بینیم که قدرت‌های بزرگ توانمندی‌ها و تسلیحات پیشرفته ای را به صورت اختصاصی و تنها برای استفاده ارتش رژیم صهیونیستی و یگانهای امنیتی این رژیم تولید می‌کنند.

در مقابل، داعش یک گروه تروریستی است که صدها هزار عضو  از کشورهای مختلف دارد و رویکرد های تندرو و افراط گرایانه دارد و  عناصر آن هیچ تاریخ یا جغرافیا و یا حتی زبان مشترکی با یکدیگر ندارند. درست است که این گروه از حمایت نامحدود برخی کشورها استفاده می کند و دولت های مذکور، آنها را ارتشی برای تحقق اهداف مورد نظر و فرصتی برای ایجاد تروریست ها در حمله به محور ها و دولت های مختلف می دانند و  تامین مالی و تسلیحاتی و  ایجاد تسهیلات و آموزش و تجهیز آنها به سلاح های مختلف استفاده می کنند،  اما این سازمان همچنین یک سازمان غیر منظم یا  با ساختار تشکیلاتی ابتدایی  باقی مانده که مبنای آن را ناحیه و بخش و امارات تشکیل می دهد و ارتش آن نیز با ساختارهایی نظیر خلیفه و امیر و امثال آن شناخته می شود. 

در این صورت با چه مبنا و اطلاعات دقیقی می توان مبارزه با داعش را سخت تر از مبارزه با اسرائیل قلمداد کرد،  این نکته‌ای بود که دبیرکل حزب الله به آن اشاره کرد. او کسی است که  با هر دو گروه مبارزه کرده و در مقابله با آنها به تجربه های ارزنده  ای دست پیدا کرده است.  بررسی این معادله و پذیرش بدون شک و تردید آن نیازمند درک برخی مسائل است. 

سایت العهد نوشت: سید حسن نصرالله در تبیین معادله خود در برابر ارتش رژیم صهیونیستی به برتری هوایی ارتش اسرائیل اذعان کرد و در مقابل تاکید کرد که  قدرت نظامی آن را در بیشتر مناطق نظامی دیگر گرفته است. وی در این رابطه به تحولات و وقایع درگیری‌های مستقیم بین نیروهای مقاومت و دشمن صهیونیستی قبل از آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و پس از خاتمه جنگ جولای ۲۰۰۶ اشاره کرد.  در این درگیری ها،  نیروی زرهی رژیم صهیونیستی سیلی تاریخی از  نیروهای مقاومت خوردند و باتلاق مرکاوا در منطقه سهل الخیام و وادی الحجیر و دیگر مناطق لبنان ایجاد شد و نیروهای چترباز این رژیم نیز کشته‌ها و زخمی‌های خود را در مناطق الغندوریه  و فرون  در سواحل رود لیتانی رها کرده و فرار کردند. 

دبیر کل حزب‌الله به این موضوع اشاره کرد که مشکل اسرائیل در ضعف نیروی انسانی است، به گونه ای که نظامی رژیم صهیونیستی جز با پشتیبانی و همراهی بالگردها و خمپاره اندازها و با حمایت های لوجستیک قادر به ادامه پیشروی نیست و تنها در سایه پوشش سنگین توپخانه‌ای و موشکی است که می‌تواند مبارزه کند. 


شاید بسیاری از تجربه های میدانی سید حسن نصرالله از روند مبارزه با دشمن صهیونیستی، وی را به این نتیجه رسانده باشد، علاوه بر اینها عناصر مقاومت تجربه های زنده و جدیدی را  در مبارزه خود با گروه تکفیری و تروریستی داعش در سوریه و لبنان و عراق و چه بسا مناطق دیگر نیز تجربه کرده اند. آنها در برخی از این مناطق به روش مبارزه ضد گروه‌های تروریستی و انتحاری دست زدند که روش اجرایی ویژه ای را می طلبد و توانمندی ها و فن آوری نظامی خاصی را طلب می کند و باید سیستم آموزشی متفاوت و ابتکاری را برای ایستادن در برابر آنها فرا گیرند که  در روند مبارزه با دشمن اسرائیلی چنین چیزی نیاز نیست. 

نکته جالب در گفتگوی تلویزیونی دبیرکل حزب الله لبنان این بود که سامی کلیب مجری شبکه المیادین بعد از این که به این نتیجه رسید که سید حسن ‌نصرالله تنها نقطه قوت رژیم صهیونیستی را نیروی هوایی این رژیم می‌دانند، بارها سعی کرد این نکته را به صورت مستقیم یا غیر مستقیمم متوجه شود که  آیا حزب الله سامانه های پیشرفته ضد هوایی را در اختیار دارد یا نه؟  وی متوجه شد که این موضوع یکی از اهداف اساسی نیروهای مقاومت به شمار می رود، اما نتوانست مطمئن شود که این هدف تاکنون محقق شده یا در آستانه تحقق است.  او همچنین متوجه شد که چیزی که بیش از همه باعث تزلزل و  حیرت رژیم صهیونیستی  در جنگ فراگیر خود در برابر حزب الله می شود،‌ همین ابهام کشنده نسبت به دارایی ها و توانمندی های تسلیحاتی و  برنامه ریزی های نظامی حزب الله است.

منبع:مشرق
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *