پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

بانوی جنگ طلب کاخ سفید

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 580826
نشریه پولیتیکو در گزارشی به نقش مهم نماینده آمریکا در سازمان ملل در تحقق تصمیم‌های خارجی خصمانه واشنگتن از جمله درباره ایران و کره شمالی پرداخت.
بانوی جنگ طلب کاخ سفید
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی نشریه آمریکایی پولیتیکو در تحلیلی نوشت: هفته گذشته، نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، بحثی را در شورای امنیت درباره ایران مطرح کرد که ممکن است جهان را خطرناک‌تر کرده یا دست‌کم رابطه کمتر دوستانه‌ای با آمریکا داشته باشد. عصر روز جمعه، اعضای این شورا با اکراه خیابان‌های یخ زده نیویورک را طی کردند تا به درخواست هیلی در یک بحث عمومی درباره اعتراضات اخیر ایرانیان شرکت کنند.

در این تحلیل آمده است: نماینده آمریکا قویا از جهان خواست از مردم ایران حمایت کنند، اما برخی از دوستان آمریکا درباره چگونگی برخورد با تهران تردید داشتند. نماینده فرانسه سوال کرد آیا این اعتراضات به مثابه تهدید امنیتی بین‌المللی است که نیاز به توجه شورای امنیت داشته باشد یا خیر. نماینده سوئد زمان برگزاری این جلسه را نامناسب خواند. نماینده کویت به همتایان خود یادآور شد که چگونه اعتراضات اولیه در بهار عربی نتایج بدی به بار آورد. کاملا روشن بود که از نظر شرکت‌کنندگان این جلسه حیله هیلی برای زیر سوال بردن توافق هسته‌ای ایران به صورت غیرمستقیم بود، اما دیپلمات‌ها یکی پس از دیگری حمایت قاطع خود را از این توافق اعلام کردند.

این جلسه بیشتر شبیه بحث درباره سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بود تا رفتار تهران. این جلسه هیچ نتیجه رسمی در بر نداشت به جز آن که شورای امنیت از تلاش‌های هیلی برای دامن زدن به خشم از ایران ابراز نارضایتی کرد.

هیلی چند هفته مانده به سالگرد ورودش به سازمان ملل با سوالات اساسی درباره این که چه نوع نماینده‌ای می‌خواهد باشد مواجه است. آیا وی می‌خواهد یک نیروی میانه رو در حاشیه دولت ترامپ باشد که تنش‌های میان رئیس جمهور و جهان را برطرف می‌کند یا وفادارانه مواضع سخت رئیس خود را درباره ایران و بحران کره ارائه خواهد داد و به بحران‌های دیپلماتیک در نیویورک دامن می‌زند؟

پولیتیکو در ادامه نوشت: این فرماندار سابق کارولینا تاکنون فعالیت‌های درخشانی در نیویورک داشته است. وی با حفظ یک فاصله امن از هرج و مرج کاخ سفید، به سرعت با نمایندگان مهم دیگر در سازمان ملل رابطه دوستانه برقرار کرد. وی در چارچوب خواسته ترامپ برای کاهش شدید بودجه سازمان ملل تلاش کرد و با کمک چین تحریم‌های جدی علیه کره شمالی اعمال کرد.

گرچه هیلی نتوانست مانع برخی از اقدامات رئیس خود، مانند ترک توافق آب و هوایی پاریس شود، سفرای خارجی و اعضای دستگاه سیاست خارجی آمریکا وی را مانند دریچه اطمینان دیپلماتیک می‌دانند. هر جایی که به نظر می‌رسد ترامپ عصبی شده است و می‌گوید قصد قطع کمک‌های مالی به سازمان ملل را دارد یا پیونگ‌یانگ را با جنگ تهدید می‌کند، هیلی آنجاست تا فشار‌ها را کاهش دهد. نقش وی قابل تقدیر است و اگر وی نتوانسته بود از طریق شورای امنیت فشار بیشتری بر کره شمالی بیاورد، آسیای شمال شرقی بیش از امروز به جنگ نزدیک شده بود.

با وجود همه این ها، همیشه یک هیلی دیگر وجود دارد که منتظر فرصت است: یک فرد تندرو که با ترامپ درباره لزوم صحبت و اقدام سختگیرانه درباره بسیاری از مسائل امنیتی همراه است. از همه مهمتر، وی یکی از جنگ‌طلبان مهم در دولت ترامپ در خصوص خاورمیانه است.

در ادامه این تحلیل آمده است: او به شدت موافق دفاع از اسرائیل و انتقاد از ایران است. از تابستان گذشته وی تلاش کرده است توافق هسته‌ای را رد کند و تهدید کرده است از شورای حقوق بشر مستقر در ژنو به علت انتقادات از اسرائیل خارج شود.

در انتهای این مطلب آمده است: اگر ترامپ همچنان به تضعیف توافق هسته‌ای ایران ادامه دهد، و اوایل این هفته از ادامه لغو برخی از تحریم‌های ایران خودداری کند، هیلی احتمالا در سازمان ملل به همراه اندک متحدان نزدیک خود از آن دفاع خواهد کرد. روس‌ها خوشحال خواهند شد که بتوانند متحدان قدیمی آمریکا را بر سر موضوع ایران در یک حلقه ضد ترامپ گرد هم آورد. این مسئله لزوما موجب نخواهد شد مسائل دیپلماتیک دیگر مانند گفتگو‌ها درباره کره تحت تاثیر قرار گیرند، اما اختلاف دیپلماتیک بر سر ایران به اعتبار آمریکا در نیویورک لطمه خواهد زد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *