پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

۴۰ برابر شدن ارزش فوتبال نسبت به ۲۵ سال پیش

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 580805
ارزش فوتبال نسبت به ۲۵ سال پیش،۴۰ برابر بیشتر شده است.
۴۰ برابر شدن ارزش فوتبال نسبت به ۲۵ سال پیش
به‌ گزارش ‌جهان نيوز، در این هفته‌ بارسلونا امضای قرارداد با فیلیپ کوتینیو را به صورت رسمی اعلام کرد. آبی‌اناری‌ها برای انجام این انتقال ۱۶۰ میلیون یورو (۴۰ میلیون متغیر) هزینه کردند تا این جابه‌جایی به گران‌ترین خرید تاریخ ‌اسپانیا تبدیل شود. کوتینیوی ۲۵ ساله تنها یکی از ۳۰ نامزد توپ طلای سال ۲۰۱۷ بود که در آخرین جایگاه قرار گرفت و هیچ رایی به خود اختصاص نداد.

جایگاه هافبک برزیلی نسبت به ارزشش فاصله زیادی دارد. از ۱۰ انتقال بزرگ جهان شش جابه‌جایی در دو سال اخیر اتفاق افتاده است. از شروع فصل نقل‌ و انتقالات زمستانی تا امروز مبلغ کمی نسبت به نقل‌ و انتقالات تابستانی جابه‌جا شده اما برای سه بازیکن خیلی هزینه شده است.
 
افزایش حق پخش تلویزیونی و گسترش فوتبال و تبدیل شدنش به یک صنعت، دو دلیل افزایش ارزش بازیکن‌ها است. فوتبال ‌اسپانیا برای نخستین بار در سال ۱۹۹۰ از حق پخش تلویزیونی بهره برد. آئوتونومیکاس و کانال پلاس قراردادی ۵۴ هزار میلیون پسویی برای هشت فصل امضا کردند. اکنون این رقم ۴۲ درصد افزایش یافته است. این قضیه در دیگر لیگ‌های بزرگ اروپایی نیز وجود داشت. حق پخش تلویزیونی لیگ برتر انگلیس ۵۱ میلیون یورو در سال ۱۹۹۲ فروخته شد. امسال به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو یعنی ۴۴ برابر رسیده است.

تنها اپراتورهای تلویزیونی باعث گران شدن انتقال‌ها در فوتبال نشدند. رومن آبراموویچ ثروتمند در سال ۲۰۰۳ با سرمایه ۵۳۰۰ میلیون دلار چلسی را خرید تا به افتخارات تیمی که تنها یک بار در لیگ برتر قهرمان شد بیفزاید. از آن تاریخ یک میلیارد و ۶۷۸ میلیون یورو برای قراردادها هزینه شد و آبی‌های لندن توانستند پنج بار فاتح لیگ برتر شوند و یک بار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و FA کاپ را تجربه کنند. از آن پس فوتبال به عنوان یک قدرت در مارکتینگ پا به عرصه گذاشت و در سال ۲۰۰۵ دیگر مرد ثروتمند جهان یعنی مالکوم گلیرز ۷۰ درصد باشگاه منچستریونایتد را خرید. او در سال ۲۰۱۴ درگذشت. مالکیت دیگر تیم این شهر یعنی منچسترسیتی به منصور ابن زاید واگذار شد.

در روزی که باشگاه مالکش عوض شد این تیم با روبینیو قراردادی به ارزش ۴۲ میلیون یورو امضا کرد. از آن تاریخ تا امروز یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون برای خرید بازیکن هزینه شده است و در این مدت سیتی یک جام حذفی و دو قهرمانی در لیگ برتر را به دست آورد.

در سال ۲۰۱۱ امیرزاده قطری سرمایه هنگفتی را برای پاری ‌سن‌ ژرمن کنار گذاشت. این تیم در نخستین فصل ۱۰۷ میلیون یورو در جذب بازیکن هزینه کرد. یعنی رقمی که در شش سال خرج کرده بود. در تابستان این رقم به ۴۱۸ میلیون یورو رسید (با در نظر گرفتن کیلیان ام‌باپه). امضای قرارداد ۲۲۲ میلیون یورویی با نیمار باعث به وجود آمدن چنین رقمی شد. این اتفاق باعث شد لالیگا شکایتش را به یوفا در رابطه با انجام نشدن فیرپلی مالی ارائه دهد. در این شرایط ممکن است قدرت فوتبال ‌اسپانیا به خطر بیفتد. چهار قهرمانی اخیر در لیگ قهرمانان اروپا به ‌اسپانیایی‌ها تعلق دارد.

منبع:ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *