پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

کیوسک/ اخبار ویژه روزنامه های ۲۰دی

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 580571
روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌ شود.
کیوسک/ اخبار ویژه روزنامه های ۲۰دی
به گزارش جهان نيوز، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان
ویدئوی منتشره از مجلس خبرگان نشانه بزرگی آیت‌الله خامنه‌ای است
وزیر ارشاد دولت اصلاحات که در فتنه سبز نقش‌آفرینی می‌کرد و در لندن اقامت دارد، تصریح کرد ویدئوی منتشر شده از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در مجلس خبرگان (خرداد 1368) نشانه بزرگی و صداقت و بی‌اعتنایی او به قدرت است.

عطاءالله مهاجرانی در یادداشتی نوشت: فیلمی از مجلس خبرگان مثل نقل و نبات در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها می‌گردد. گوشه ای از بحث مجلس خبرگان در خرداد ماه 1368در باره انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی را نشان می دهد. می توان به این فیلم و سخن یا اعتراف آیت‌الله خامنه‌ای در باره خود از دو زاویه نگاه و تفسیر کرد.

یکم: کسانی که از بنیاد با رهبری آیت‌الله خامنه‌ای مخالف بوده و هستند. می‌گویند ببینید خودش هم موافق رهبری خودش نبوده است. ثانیا رهبری ایشان موقت بوده و قرار بوده است که رفراندوم برگزار شود.

دوم: کسانی که همین فیلم را نشانه صلاحیت آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری می‌دانند.

چگونه می توان این دو زاویه دید را سنجید و تفسیر کرد؟

روز نخست رهبری آیت‌الله خامنه‌ای روز یکشنبه 14 خرداد 1368، بعد از جلسه دولت به دیدار ایشان رفتیم. پیش از آن هر چند وقت یک بار هیات دولت به ریاست ایشان تشکیل می‌شد. این بار ما به عنوان هیات دولت با مقام رهبری دیدار داشتیم. در نگاه نخست ایشان ساده‌تر شده بودند. قبا داشتند و نه لباده. گفتند: «بار بسیار سنگینی را بر دوش من نهاده‌اند. شانه‌های من برای این بار ناتوان است. به خداوند توکل می‌کنم. یَا یَحْیَی خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّهًْ!» دنباله آیه را نخواندند. تازه این سخن پس از انتخاب ایشان به عنوان رهبری بود . این ویژگی که فرد پای بر نفس خود می گذارد و خود را کوچک می شمرد، نشانه توانایی و بزرگی‌ست. فرهنگ ما متفاوت از فرهنگ غربی‌ست که با فریب و دروغ خود را چنان می نمایند که نیستند. ترامپ محصول چنین رویکرد و فرهنگی‌ست. سعدی در باب تواضع در بوستان سروده است:

بلندی از آن یافت کو پست شد
در نیستی کوفت تا هست شد
صمیمیت و برافروختگی که در سیما و سخن و حرکات آیت‌الله خامنه ای در این فیلم دیده می‌شود، تمامی نشانه‌های توانایی کسی‌ست که بر خود پیروز شده است، نه نشانه ضعف و ناتوانی.

نکته دوم سخن آیت‌الله هاشمی ست که می‌گوید انتخاب آیت‌الله خامنه ای تا رفراندوم و موقتی خواهد بود. این سخن برای تمام کردن بحث بوده است. ضمن این که مصوبه خبرگان رهبری بدون هیچگونه شرطی ابلاغ می شود و سند انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به شمار می رود.

کسانی که با هر انگیزه‌ای فیلم خبرگان را منتشر کرده‌اند، ممکن است در سطح برخی غوغاسالاران را خرسند کرده باشند تا در این روزهایی که مطامعی علیه نظام و رهبری تیز شده است، دستاویزی فراهم کنند، اما خردمندان و نکته‌بینان می‌دانند و می فهمند که این فیلم نشانی از صداقت و صمیمیت درخشانی را بهمراه دارد. عالی‌ترین سمت کشور را به کسی پیشنهاد می‌کنند و او با برافروختگی پای بر نفس خود می گذارد و نمی پذیرد. به تعبیر امام سجاد علیه السلام:

و لا ترفعنی فی الناس درجهًْ الّا حططتنی عند نفسی درجهًْ مثلها. مرا در میان مردم علوّ مقام مبخش، مگر آن که در درونم حس فروافتادگی بیشتر شود.

کاهش نفوذ ایران در منطقه انتظار آمریکا از اغتشاش
نشریه رسمی کنگره آمریکا اذعان کرد انتظار آمریکا از اغتشاش و بی‌ثباتی کاهش نفوذ فزاینده ایران در منطقه و ترساندن متحدان جمهوری اسلامی است.

نشریه هیل در نوشته آمیخته به آرزو نوشت: اعتراض‌ها (اغتشاش) در ایران رو به افول گذاشت اما فرصتی برای تقویت منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه ایجاد کرد. اگر آمریکا و شرکایش به درستی اقدام کنند، موقعیت و نفوذ ایران می‌تواند در منطقه تضعیف شود.

حسن روحانی رئیس‌جمهور «اصلاح‌طلب» ایران که از شل شدن تحریم‌ها و آزاد شدن دارایی‌های این کشور پس از توافق هسته‌ای قوت قلب گرفت، نمی‌تواند چرخ اقتصاد را بچرخاند.

رژیم ایران به احتمال قوی این توفان را پشت سر می‌گذارد. اما این درس را فراموش نمی‌کند که مرزی وجود دارد که ورای آن، جمهوری اسلامی خود را به خطر می‌اندازد.

آمریکا اکنون باید به اجرای سیاست هوشمندانه «مهار» جمهوری اسلامی با مجبور کردنش، ترویج روندی که ادامه عملیات آزادانه در منطقه را برای تهران سخت کند و بی‌اعتبار کردن ایران در نزد مردمی که با نیروها و گروه‌های نیابتی‌اش با آنها در آن سوی مرزها ارتباط برقرار می‌کند، سرعت بخشد.

ایالات متحده علی‌الخصوص باید با این روایت که آمریکا می‌آید و می‌رود، اما ایران همواره در آنجا (منطقه) حضور دارد، برخورد کند. متاسفانه، منافع آمریکا در خاورمیانه نوسان دارد و مردم ایران همواره در قلب این منطقه خواهد بود.

آمریکا باید این مسئله را برای گروه‌های نیابتی ایران روشن کند که تهران شاید همواره در منطقه حضور داشته باشد، اما ممکن است همیشه برای آنها و به نفع آنها در منطقه نباشد. ایران باید اندکی به داخل چرخش پیدا کند تا شبه‌نظامیان شیعه عراق، حزب‌الله لبنان و حکومت بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه احساس مضیقه و تنگنا کنند.

واشنگتن باید به طور خاص روی کسانی کار کند که به ایران تمایل دارند. آمریکا باید به این مسئله اشاره کند که گرایش به سوی ایران از بیم خروج آمریکا از منطقه، سیاستی کوتاه‌مدت است که بلندمدت به نظر می‌رسد.
آمریکا باید مردم منطقه را به درنظر گرفتن این مسئله سوق دهد که ایرانی‌ها درواقع چه عرضه می‌کنند و چه در ازای آن می‌خواهند.

ایران خواستار پیروی از برنامه نفوذ خود و الهیات رادیکال خمینی‌گرایی است. ائتلافی که ایران در قالب آن گروه‌های نیابتی‌اش را شکل داده و محور مقاومت خوانده می‌شود، نیرویی مبارز برای صلح نیست، بلکه جنبشی انقلابی است که هدف از تشکیل آن نظم‌بخشی دوباره و اصولی به خاورمیانه براساس دیدگاه ایران است.
آمریکا باید از فرصت مهیا شده کمال استفاده را ببرد. آمریکا باید فرصت را برای برقراری ارتباط مستقیم با سنی‌ها در دو کشور نه فقط علیه داعش بلکه علیه مقربان ایران، مغتنم بشمارد.

واشنگتن باید مخالفت خود با رژیم اسد را دوچندان و حمایت مستمر روسیه از نیروهای ایرانی و عوامل آن را محکوم کند.

نعل وارونه درباره جوانان اشتغال و اصلاحات اقتصادی
بخش عمده‌ای از سخنان رئیس‌جمهور در جمع مدیران وزارت اقتصاد، خلاف واقعیت‌ها یا دادن آدرس اشتباهی به افکار عمومی است.

آقای روحانی دیروز تصریح کرد: در حوادث اخیر، یک موضوع اساسی دیده نشد. مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم فاصله مسئولان با نسل جوان است. نمی‌توان سبک زندگی را به نسل‌های آینده تحمیل کرد. نسل جوان یک حرف بیشتر ندارد و آن اینکه می‌گوید من هم می‌فهمم و حرف دارم و باید به حرف من گوش کنید. مردم صراحتاً اعلام می‌کنند که حرف دارند. اگر اکثریت با نسل جوان است به معنای آن است که باید به نظر اکثریت عمل کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعضی‌ها تصور می‌کنند مردم فقط پول و اقتصاد می‌خواهند، اما آیا کسی حاضر است ماهیانه پول قابل توجهی دریافت کند، اما به طور مثال شبکه مجازی کاملا مسدود باشد و یا در تردد با خودرو و رفت‌وآمد به بیرون از خانه با محدودیتی مواجه بوده و حتی حق حرف زدن نداشته باشد. مگر می‌شود آزادی و زندگی مردم را با پول خریداری کرد، چرا عده‌ای آدرس غلط می‌دهند و این توهین به مردم است.

رئیس‌جمهور با اشاره به توقف یکی از شبکه‌های مجازی (تلگرام) و حمایت برخی افراد از ادامه فیلترینگ گفت: تو راحت خوابیده‌ای 40 میلیون نفر گرفتارند. 100 هزار نفر شغل‌شان را از دست دادند.

رئیس‌جمهور درباره لایحه بودجه 97 گفت: در این بودجه تبصره‌هایی پیش‌بینی کردیم که فقر مطلق را از بین ببریم و اگر نمایندگان مجلس نخواهند پای آن بایستند و دست دولت را ببندند، یا باید راه‌حل جایگزین بهتری ارایه دهند و یا خودشان پاسخگوی مردم باشند. دولت صدها ساعت جلسه و کار کارشناسی انجام داده و تبصره‌هایی برای رفع مشکلات کشور تنظیم کرده است.

روحانی تصریح کرد: دولت برای اشتغال جوانان و رفع بیکاری 300 هزار میلیارد تومان برای 5 سال پیش رو طراحی کرده است اما این تصمیم که حاصل کار کارشناسی است با یک رای باید از بین برود؟

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌گویند اصلاح قیمت‌ها را انجام ندهید و مبلغ مالیات هم افزایش نیابد و درمقابل خواهان افزایش حقوق و رسیدگی به فقرا هستند، اگر بر روی حرف اولشان تاکید دارند، پس بخش دوم ادعاها، شعار می‌شود. مشکلاتی مانند اشتغال و فقر با شعر و شعار حل نمی‌شود و ما خواهان راه حل هستیم.
وی در ادامه لزوم شفافیت و نظارت مردم بر مسئولین را مورد تاکید قرار داد و گفت: همچنان که دولت باید در اتاق شیشه‌ای باشد مجلس شورای اسلامی و دیگران هم باید در اتاق شیشه‌ای قرار بگیرند و تصمیماتی که اتخاذ می‌گردد بایستی به طور شفاف به مردم، توضیح داده شود و مردم باید قضاوت کنند.

درباره این اظهارات ابهامات و سوالاتی مطرح است. آیا جزو 3 اولویت اصلی جوانان در نظرسنجی‌های دولت، اشتغال و ازدواج و مسکن است یا چیز دیگر؟ اگر حرف اکثریت جوان جامعه واقعا باید شنیده شود، چرا دولت در تسهیل این امور کمترین تدابیر و تلاش‌ها را انجام داده است؟ چرا مثلا وام ازدواج با بوروکراسی عجیب و غریب مواجه است اما از آن طرف، وام‌های کلان و سهل‌الوصول برقرار است که به معوقات بانکی 105 هزار میلیارد تومانی ختم شده، بی‌آنکه مدیران دولتی و بانکی اهتمامی بر مطالبه این مبلغ داشته باشند.

آقای روحانی می‌گوید 300 هزار میلیارد تومان برای اشتغال در 5 سال آینده در نظر گرفته‌ایم که منوط به دست زدن مجلس به لایحه بودجه (مثلا موافقت با گران کردن 50 درصدی بنزین و برخی حامل‌های انرژی) است، درحالی‌که رقم معوقات بانکی به حال خود رها شده، یک سوم همین 300 هزار میلیارد تومان است! همین‌طور است رقم قاچاق کالا و واردات بی‌رویه که بالغ بر 30 میلیارد دلار را شامل می‌شود و اگر با آن مقابله شود و ارز خارج شده از کشور صرف سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید داخلی شود، قطعا به ایجاد میلیونی شغل در کشور ختم می‌گردد. چرا دولت به این امور اهتمام ندارد و مثلا گران کردن بنزین را چاره‌ ایجاد اشتغال می‌داند؟

درباره فضای مجازی باید پرسید اگر دولت حقیقتا غصه این فضا و تبادل اطلاعات و ایجاد اشتغال در این عرصه را دارد چرا بالغ بر 4 سال است از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی طفره می‌رود؟! یعنی یا باید سر سفره بیگانگانی نشست که سر بزنگاه همین فضای مجازی را تبدیل به ابزار تحریک به آشوب و آدم‌کشی و ایجاد بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی می‌کنند و یا کلا آن را تعطیل کرد؟ پس دولت و مسئولیت‌های ملی آن در ایجاد شبکه ملی اطلاعات چه می‌شود؟ آقای روحانی و دولت درباره این قصور و تقصیر باید عذرخواهی کنند یا قیافه طلبکار بگیرند؟ چرا همین حالا اقدام به جبران این کوتاهی نمی‌کنند؟

از سوی دیگر افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به اسم تعدیل اقتصادی یک بار در سال‌های 71 تا 74 منجر به تورم 49/6 درصدی و ناراضی کردن شدید مردم شد و یک بار در سال اخیر. با این همه چگونه می‌توان نام این اقدام بی‌محابا را که باعث فشار شدید به طبقات متوسط و پایین می‌شود، اصلاحات اقتصادی گذاشت؟ چرا دولت طی سه سال اخیر از عمل به قانون و افزایش سالانه قیمت‌ حامل‌های انرژی با شیب ملایم و خروجی تورمی پایین - صرفا با نگاه سیاسی و پوپولیستی به انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری 94 و 96 - طفره رفت و اکنون می‌خواهد هزینه سیاسی‌کاری خود با مردم را به واسطه شیب تند گران کردن قیمت‌ها جبران کند؟ آیا احترام به مردم و حرف و نظر آنها یعنی این مدل دولت‌داری و مدیریت؟!

یادآور می‌شود آقای روحانی همچنین گفت «معصوم نداریم و همه مسئولان باید نقد شوند» و این درحالی است که شخص ایشان زننده‌ترین و مبتذل‌ترین اهانت‌ها را نسبت به کارشناسان اقتصادی و سیاسی منتقد روا داشت و دولت ایشان بیشترین نقش را در پیگرد و مواخذه رسانه‌های منتقد داشت که بعید است خاستگاهی غیر از تلقی عصمت نسبت به خویش داشته باشد.

آقای روحانی! مردم تاکسی را با «اسنپ» می‌گیرند نه تلگرام!
«رئیس شورای عالی فضای مجازی تفاوت تلگرام با اسنپ را نمی‌داند؟»
سایت رجانیوز با طرح این سؤال از آقای روحانی می‌نویسد: به دنبال ترویج عملیات تروریستی و کشتار مردم در چندین کانال تلگرامی، این پیام‌رسان در ایران مسدود شد؛ اقدامی که اگرچه به دلیل وابستگی مردم به آن و عدم برنامه‌ریزی مسئولان برای ارائه جایگزین مناسب ایرانی آن در طول این سال‌ها، مشکلاتی را برای برخی کاربران ایجاد کرد اما به دلیل ممانعت از ادامه اغتشاشات و آشوب‌ها، با استقبال روبرو شد.

با این حال سخنان اخیر رئیس‌جمهور نشان داد که دقیقا عدم شناخت اینترنت و مسائل مربوط به آن سبب شده تا امنیت ملی ایران در اختیار یک پیام‌رسان خارجی قرار بگیرد.

 روحانی درباره فیلترینگ تلگرام گفت: «در این چند روزی که یکی از شبکه‌ها بسته بود و گفتم بازش کنند، دیدم چند تا از این‌ها نامه نوشتند که‌ ای کاش بسته می‌ماند. شما چرا عجله کردید و فلان. نمی‌گویند چند نفر در این شبکه‌ها اجناس‌شان را به نمایش می‌گذارند و به فروش می‌رسانند. آن طلبه گوشه حجره مدرسه فیضیه هم کتابی را که نمی‌خواهد، از طریق یکی از همین شبکه‌ها به فروش می‌رساند؛ می‌گوید من این کتاب‌ها را دارم و قیمت‌شان فلان مقدار است و هرکسی می‌خواهد، آدرس من این است. آن فردی هم که بخواهد از خانه با تاکسی برود، ترجیح می‌دهد از این فضا استفاده کند.»

این اظهارات نشان داد که رئیس شورای عالی فضای مجازی کشور حتی تفاوت ساده‌ میانِ تلگرام و اسنپ را نمی‌داند! اولی یک برنامه پیام‌رسان است و به مخاطبان امکان ارتباط با یکدیگر را می‌‎دهد و دومی یک برنامه کاربردی برای مدیریت رفت و آمد و استفاده از ماشین‌های مسافربری (نظیر شرکت آمریکایی «اوبر») است.

قطعا زمانی که رئیس‌جمهور اصلا تفاوت میان دو برنامه‌ کاربردی (اپلیکیشن) را نمی‌داند و با تندخویی، فیلترینگ تلگرام را مانع تاکسی گرفتن مردم می‌داند، انتظار بهبود فضای مجازی و ارائه خدمات مناسب به مردم و کاربران، انتظاری بیهوده است؛ حتی اگر حسن روحانی صدایش را بالا ببرد و از «آزاد گذاشتن مردم در اینترنت» سخن بگوید.

کاش مشاوران آقای رئیس‌جمهور به ایشان تذکر بدهند که ذات شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان مبتنی بر اطلاع‌رسانی است و بر همین اساس است که در بسیاری از کشورهای جهان، مقررات و قوانین مدونی برای مدیریت و فعالیت آنان در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، در همین چند هفته اخیر، مدیران دو شبکه اجتماعی «فیس بوک» و «توئیتر» از سوی مقامات امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده مورد بازخواست قرار گرفته‌اند که احتمالا شرایط را برای مدیریت افکار عمومی علیه امنیت ملی و سیاسی این کشور فراهم کرده‌اند.

از سوی دیگر، برنامه‌های کاربردی به استارت آپ‌هایی گفته می‌شود که شرایط را برای ارائه خدمات به کاربران فراهم می‌کنند. مثلا «اسنپ» در ایران برای سفارش خودرو و تاکسی به صورت آنلاین، «چیلوری» برای سفارش آنلاین غذا از رستوران، «بیمیتو» برای ثبت سفارش بیمه خودرو به صورت آنلاین و غیره هستند.

خراسان
هشدار به مدیران دولتی درباره نحوه اشتغال در شرکت های خصوصی
یک نهاد مسئول با ارسال نامه ای به تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی، متذکر شده از آن جایی که اشتغال کارکنان دولت به مشاغل غیردولتی مجاز، مستلزم استثناء از احکام قانون "منع مداخله آن ها در معاملات دولتی و کشوری" نیست، بنابراین چنان چه مدیران یا کارکنان دستگاهی، با رعایت موازین قانونی در شرکت های غیر دولتی شاغل باشند و طرف معاملات دولتی به ترتیب مقرر در قانون یادشده قرار بگیرند، عضویت این کارکنان در سمت‌ های مدیریتی، میزان سهام آن ها و ...، باید به نحوی باشد که مشمول ممنوعیت ‌های موضوع قانون منع مداخله، نشود.

گردش کار عجیب تغییر کاربری یک مینی بوس در سیستم دولت
در حالی که بر اساس مصوبه سال 1381 دولت اصلاحات، هرگونه تغییر در قسمت های محور، شاسی، اتاق، ‌اجزای اتاق یا تغییر در درجه و تیپ وسایل ‌نقلیه مسافربری ممنوع است، بررسی های کارشناسان یک نهاد نظارتی از نامه نگاری دستگاه های دولتی نشان می دهد حداقل سه مسئول مهم اجرایی در خصوص درخواست یک شرکت بخش خصوصی برای تغییر کاربری یک دستگاه مینی بوس مسافربری نظر داده اند و اگرچه در نهایت این موضوع مورد موافقت قرار نگرفته اما پیگیری اداری چنین موضوعی، قابل تامل است.

ایران
تکذیب احضار سفیر ایران در آلمان
یک منبع آگاه در سفارت کشورمان در برلین خبر احضار سفیر ایران از سوی وزارت خارجه آلمان را تکذیب کرد. این منبع آگاه به ایسنا گفت که هیچ تذکر یا احضاری برای سفیر کشورمان نیامده است. برخی رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که وزارت امور خارجه آلمان سفیر ایران در این کشور را برای پاسخگویی درباره اتهامات مربوط به آنچه جاسوسی سپاه قدس در آلمان از گروه‌های حامی اسرائیل عنوان شده، فراخوانده است.

توضیح هوا فضای سپاه درباره دود رؤیت شده در آسمان تهران
صبح دیروز در آسمان تهران دود سفیدی مشاهده شد که در پی آن  روابط عمومی نیروی هوافضای سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دود دیده شده در آسمان شهر تهران ناشی از تمرین تاکتیکی پرنده‌های بال ثابت و متغیر و همچنین پهپادهای نیروی هوا فضای سپاه بوده است. به گزارش ایرنا، در این اطلاعیه آمده است که این تمرین تاکتیکی در یکی از پایگاه‌های مختص تمرین‌های هوافضا صورت گرفته است.

طرح دعوی بانک‌های استان لرستان علیه امریکا
رئیس کل دادگستری استان لرستان از طرح دعوی بانک‌های این استان علیه دولت امریکا خبر داد و گفت: در جریان اغتشاشات اخیر تعدادی از بانک‌های استان لرستان تخریب و خساراتی به آنها وارد شد. به گزارش میزان، جعفر بدری گفت: بر اساس گزارش مأمورین و اظهارات اشخاص دستگیر شده این اقدامات بر اثر تحریک بعضی اشخاص مقیم امریکا صورت گرفته است.

این مقام قضایی بیان کرد: به موجب یکی از این مستندات که ضمیمه دعوی شده است یکی از اشخاص که در کشور امریکا اقامت دارد و فعالیت او تحت حمایت و پشتیبانی دولت ایالات متحده امریکا است طی بیانیه‌های مختلف اشخاصی را در داخل کشور مأمور به تخریب اموال عمومی و بانک‌ها کرده است که بر اثر این اقدامات خسارات زیادی به بانک‌ها وارده شده است.

اولین دیدار همزمان دو شخصیت با کروبی
محمدحسین کروبی فرزند شیخ مهدی کروبی با تأیید دیدار دو نفره محمدرضا عباسی‌فرد و اسماعیل دوستی با پدرش گفت: حاج آقا  اظهار امیدواری کردند مسئولان نظام به حقوق شهروندی مردم احترام بگذارند. به گزارش اعتماد آنلاین، فرزند کروبی در ادامه تأکید کرد که این دیدار نزدیک اذان مغرب بوده و آقایان در محل اقامت، نماز را خوانده‌اند.او همچنین در پاسخ به این سؤال که آقای کروبی هم درخواست دیدار با فردی را داشته‌اند، گفت: درخواست دیدارها از طرف حاج آقا نیست.

ایشان تأکید می‌کنند که اگر کسی به منزل آمد قدمش به روی چشم اما من نام کسی را نمی‌آورم.همچنین اسماعیل دوستی عضو حزب اعتماد ملی اولین دیدار دو نفره خود به همراه محمدرضا عباسی فرد با مهدی کروبی را تأیید کرد.

دوستی با بیان اینکه فعلاً امکان بیان جزئیات را ندارد تأکید کرد که این جلسه دو نفره حدود سه ساعت طول کشیده است. دیدار اسماعیل دوستی و محمدرضا عباسی‌فرد اولین ملاقات دو نفره و ششمین دیدار غیرخانوادگی با مهدی کروبی در حصر است.

مرعشی: هاشمی در سال 84 قصد انصراف داشت
حسین مرعشی از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله هاشمی گفته است که وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 قصد انصراف داشته است. وی در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی با عصر ایران گفت: ما فکر می‌کردیم تنهاترین کاندیدا احمدی‌نژاد است و به همین دلیل در دور دوم آقای هاشمی راحت‌تر با او رقابت می‌کند.

اما تمام حرف‌های منفی 5 کاندیدا که علیه آقای هاشمی در دور اول زده شد نتایجش را در دور دوم نشان داد و علاوه بر آن تخریب‌های بسیار سازماندهی شده‌ای انجام شد که وزارت اطلاعات آن را کشف کرد و البته پیگیری نشد که در آن نهادهای بزرگی دست داشتند.

مرعشی افزود: یکشنبه شب تصمیم آقای هاشمی انصراف بود که آقای روحانی از طرف رهبری آمدند و گفتند که رهبری با انصراف موافق نیست. آقای هاشمی شرط گذاشتند که برخی نهادها در مرحله دوم کنترل شوند و ایشان نیز تأیید کردند که این کار انجام شود اما زمان خیلی فشرده بود و کار به جایی نرسید.

آرمان
تصویب کلیات طرح نظارت بر صداوسیما
طرح 22 ماده‌ای اداره و نظارت بر صدا و سیما صبح سه‌شنبه در جلسه کمیسیون فرهنگی تصویب شد. سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران گفت: این طرح ترکیب هیات امنای سازمان صدا و سیما، پخش فراگیر داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان، وظایف هیات امنا و نحوه نظارت هیات امنا بر عملکرد سازمان، تصویب راهبردها و سیاست‌های فرهنگی سازمان، ضوابط اجرایی و مالی سازمان، تعیین ترکیب، وظایف و چگونگی عملکرد شورای نظارت، درآمدها و هزینه‌های سازمان، نحوه واگذاری‌های اموال منقول و غیرمنقول سازمان، تملک اراضی و املاک و شرایط بازنشستگی کارکنان سازمان را مشخص خواهد کرد.

توضیح درباره دود رویت شده در تهران
طی مشاهده شدن دود سفید در آسمان تهران، روابط عمومی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دود دیده شده صبح دیروز در آسمان شهر تهران ناشی از تمرین تاکتیکی پرنده‌های بال ثابت و متغیر و همچنین پهپادهای نیروی هوا فضای سپاه بوده است. در این اطلاعیه آمده است: این دود ناشی از تمرین‌های تاکتیکی پرنده‌های بال ثابت و سیار و همچنین پهبادهای نیروی هوافضای سپاه بوده است. روابط عمومی نیروی هوافضای سپاه افزود: این تمرین تاکتیکی در یکی از پایگاه‌های مختص تمرین‌های هوافضا صورت گرفته است.

تداوم آتش سوزی در نفتکش ایرانی
آتش‌سوزی در نفتکش ایرانی که در سواحل دریای شرقی چین با یک کشتی تصادف کرده بود، برای سومین روز متوالی همچنان ادامه دارد. یک مقام دولت چین با اعلام این خبر گفت: ده‌ها قایق نجات برای سومین روز متوالی به منظور مهار آتش‌سوزی تلاش می‌کنند. وزارت حمل و نقل چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شرایط جوی بد، وزش بادهای شدید، بارندگی و موج‌های بلند مانع تلاش‌ها برای خاموش کردن آتش سوزی و جست‌وجو برای ۳۱ خدمه مفقود شده این نفتکش شده است. دوشنبه گذشته پیکر یکی از خدمه این کشتی پیدا شده بود که به مقام‌های مسئول تحویل داده شد. نگرانی‌های بسیاری درباره احتمال انفجار و غرق شدن این نفتکش در شرایطی وجود دارد که تیمی شامل ۱۳ کشتی امداد منطقه‌ای به وسعت ۹۰۰ مایل دریایی را در اطراف کشتی جست‌وجو می‌کنند.

آزادی بازداشت‌شدگان بی‌نقش
نماینده اصفهان در مجلس گفت: از سوی مسئولان در مجلس به نمایندگان قول داده شد که دانشجویان و افرادی که در تخریب اموال عمومی نقشی نداشته‌اند به‌ زودی آزاد شوند تا به امتحانات خود برسند.حیدر علی عابدی در خصوص بازداشت شدگان محصل و دانشجو در اصفهان در پی اعتراض‌های اخیر، اظهار کرد: مسئولان مربوطه قول داده‌اند در اسرع وقت بازداشت شدگانی که در تخریب اموال عمومی و اغتشاش نقش نداشته‌اند به ‌زودی آزاد شوند، اما برخی از بازداشت شدگان سابقه‌دار هستند و در اغتشاش دست داشته‌اند که باید مراحل قانونی و بازجویی‌های اولیه از آنها طی شود. وی افزود: نسبت تحصیلات با تعداد دستگیرشدگان رابطه عکس دارد. یعنی افرادی که سواد کمتری داشته‌اند اکثریت بازداشت شدگان را شامل می‌شوند. تعداد بازداشت شدگانی که تحصیلات لیسانس و فوق لیسانس داشته‌اند بسیار کم است و بیشتر بازداشت شدگان زیر دیپلم هستند.

عدم افزایش عوارض خروج برای زائران
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کشور سال ۹۷ گفت: برساس مصوبه این کمیسیون عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات عالیات (سوریه، عراق و عربستان) بدون تغییر و با نرخ سال ۹۶ خواهد بود. علی اصغر یوسف نژاد اظهار کرد: کمیسیون تلفیق مصوب کرد در سال ۹۷ عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات عالیات مثل سال ۹۶ یعنی ۳۷۵۰۰ تومان هوایی و ۱۲۵۰۰ تومان زمینی باشد. به گفته وی به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، زائران اربعین به مقصد کشور عراق از پرداخت عوارض معاف هستند. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ همچنین تاکید کرد که هنوز در مورد عوارض خروج از کشور برای سایر کشورها تصمیم‌گیری نشده است.

تکذیب احضار سفیر ایران در آلمان
یک منبع آگاه در سفارت کشورمان در برلین خبر احضار سفیر ایران از سوی وزارت خارجه آلمان را تکذیب کرد. این منبع آگاه با تکذیب خبر احضار سفیر کشورمان گفت: هیچ تذکر یا احضاری برای سفیر کشورمان نیامده است. وی اخبار منتشر شده در این رابطه را در برخی از رسانه‌های آلمانی و بازتاب آن در رسانه‌های دیگر تکذیب کرد. برخی رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که وزارت امور خارجه آلمان سفیر ایران در این کشور را برای پاسخگویی درباره اتهامات مربوط به آن چه جاسوسی سپاه قدس در آلمان از گروه‌های حامی رژیم صهیونیستی عنوان شده، فراخوانده است.

آزادی ۱۶ نفر از ۴۱ بازداشتی دانشگاه تهران
رئیس دانشگاه تهران از بازداشت 41 دانشجوی این دانشگاه در اتفاقات اخیر خبر داد و گفت: تاکنون 16 دانشجوی بازداشت شده آزاد شدند و امیدوار هستیم بخش عمده‌ای از این دانشجویان تا پایان هفته آزاد شوند،‌ضمن اینکه قول آزادی تعدادی از دانشجویان نیز برای امروز داده شده است. دکتر محمود نیلی احمدآبادی ضمن اعلام این مطلب به تجمعات و اتفاقات اخیر دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: متاسفانه در هفته گذشته ما شاهد یکسری اتفاقات در سطح کشور و تهران بودیم بخشی از این اتفاقات ناظر بر انتظارات و مطالبات مردم بود که همه مسئولان بر روی این مطالبات تاکید کردند که بخشی از آن منشأ اقتصادی و بخشی نیز منشأ اجتماعی داشت.

منبع:مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *