جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

السیسی چگونه راه پیروزی در انتخابات را هموار کرد؟

سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب: 580517
با کنار رفتن رقبای عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور کنونی مصر از صحنه، می‌توان گفت که او پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را قطعی کرده است.
السیسی چگونه راه پیروزی در انتخابات را هموار کرد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از  تسنیم، "بیل ترو" خبرنگار روزنامه تایمز در قاهره  در یادداشتی نوشت که عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر بعد از تحت پیگرد قرار دادن احمد شفیق آخرین نخست‌وزیر مبارک و ساکت کردن او، راه را برای پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هموار کرده است.

وی افزود: احمد شفیق آخرین نخست وزیر دوره حسنی مبارک از مشارکت در انتخابات انصراف داد و بدین ترتیب السیسی می‌تواند بدون رقیب، فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کند.به نوشته ترو، شفیق دو ماه قبل هنگامی که در تبعیدگاه اختیاری خود یعنی امارات به سر می‌برد، از تصمیم خود برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده خبر داد، اما مدتی بعد، نظر او تغییر کرد.به نوشته تایمز، مقامات اماراتی مدت کوتاهی پس از اعلام تصمیم شفیق برای نامزدی در انتخابات او را از کشور اخراج کردند و السیسی تحت تدابیر امنیتی به مصر منتقل شد.

شفیق در صفحه خود بر روی فیسبوک نوشت که او شخص مناسبی برای رهبری مصر در دوره آینده نیست به‌ویژه اینکه تبعید باعث شده است او از تحولات کشورش دور باشد. این در حالی است که او در نوامبر گذشته گفته بود که مصر نیاز به چهره جدیدی دارد. 

به نوشته تایمز، بازگشت عجیب شفیق به مصر منجر به بازداشت 3 تن از هواداران وی شد و آن‌ها به پخش اطلاعاتی که به ضرر امنیت ملی است متهم شدند. در پی این رویداد، شفیق از هواداران خود که به دلیل رابطه با وی و حمایت از او بازداشت شدند، معذرت خواهی کرد.

شفیق آخرین نخست‌وزیر در دوره حسنی مبارک بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 میلادی با اختلاف اندکی از محمد مرسی نامزد اخوان‌المسلمین در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورد.شفیق یکی از مطرح‌ترین رقبای السیسی بود که همانند دوره قبل از صحنه کنار رفت.پیش از این، خالد علی حقوقدان مصری و از منتقدان السیسی به تحمل زندان محکوم شد و بنابراین او نمی‌تواند در انتخابات نامزد شود.

همچنین احمد قانصوه سرهنگ مصری بعد از اعلام نامزدی خود در انتخابات بازداشت و به 6 سال زندان محکوم شد و بنابراین او نیز نمی‌تواند در انتخابات نامزد شود.

به نوشته تایمز، السیسی از زمان رسیدن به قدر ده‌ها هزار نفر از مخالفان و منتقدان خود از جمله محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور و فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران را به زندان انداخته است. کمیته ملی انتخابات مصر روز گذشته اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ماه مارس آینده برگزار می‌شود.
بر اساس این گزارش، انتخابات ریاست‌جمهوری مصر در خارج طی روزهای شانزدهم الی هجدهم مارس (25 الی 27 اسفند) و انتخابات در داخل نیز طی روزهای بیست و ششم و بیست و هفتم همان ماه (6 الی 7 فروردین 97) برگزار می‌شود.

نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری مصر پس از سرنگونی حسنی مبارک خردادماه  1391 در مصر برگزار شد و در نهایت محمد مرسی نامزد اسلامگرای حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان‌المسلمین به پیروزی رسید. 
در پی برکناری محمد مرسی، دومین انتخابات مصر طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد 1393 در داخل و خارج از این کشور برگزار شد و در این انتخابات عبدالفتاح السیسی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح مصر با به دست آوردن  23٬780٬104 رأی به پیروزی رسید.
این انتخابات در حالی برگزار شد که توسط اخوان‌المسلمین و هواداران  مرسی تحریم شد.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *