جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

وعده‌ تک نرخی شدن ارز، ۳ ساله شد

سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب: 580271
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: از سال ۹۳ رئیس کل بانک مرکزی، در خصوص تک نرخی شدن ارز وعده‌هایی داد، اما هنوز زمان آن مشخص نشده است.
وعده‌ تک نرخی شدن ارز، ۳ ساله شد
به گزارش جهان نيوز، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران در جلسه هیات نمایندگان با اشاره به مشکلات ارزی کشور در روزهای اخیر اظهار کرد: با توجه به نوسانات بسیار نرخ ارز در ایام اخیر باید این‌ موضوع رایاداوری کرد که، از سال 93 رئیس کل بانک مرکزی بر لزوم تک نرخی شدن ارز تاکید می‌کرد و وعده می داد؛ اما هنوز زمان آن مشخص نشده است، در حالیکه در هفته‌های گذشته شاهد جهش قیمتی ارز‌ بوده ایم.
 
وی با بیان اینکه اگر قرار باشد نرخ ارز در تولید افزایش و اثر داشته باشد، در صادرات این طور نیست، ادامه داد: موضوع ارز دو کفه ترازو دارد که یک بحث آن صادرات و موضوع دیگر واردات است. در حالیکه با افزایش نرخ ارز، مشکلات صادرات برطرف نشده است، بنابراین نمی توان انتظار داشت که صادرات با افزایش نرخ ارز بالا رود.

این مقام مسئول بخش خصوصی با اشاره به باقی ماندن مشکلات حمل و نقل و عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی بیان کرد: در سال های قبل از ۹۰ حدود ۶۰ میلیارد دلار در سال واردات داشتیم که اکنون به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است، بنابراین علت اصلی کاهش واردات، این است که از تولیدات داخلی استفاده شده و واردات کاهش یافته است، پس اگر نرخ ارز واقعی شود، تولید افزایش می یابد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه کمبودی در کالاهای داخلی نیست، گفت: تا سال گذشته یکی از مشکلات اقتصاد ایران این بود که ذخیره انبارها افزایش می یافت، در حالیکه اگر قیمت ارز واقعی شود، قطعا در تولید می تواند موثر باشد.

وی با انتقاد دوباره از افزایش تعرفه ها و ممنوعیت واردات برخی کالاها تصریح کرد: حداقل باید سه ماه قبل به همه ذی نفعان آگاهی داده شود، ضمن اینکه با توجه به قول وزیر صنعت امیدواریم حداقل برای یک دوره دوساله، تثبیت نرخ تعرفه را داشته باشیم؛ در حالیکه ما با واردات مخالفیم و معتقد به مدیریت آن هستیم، ولی افزایش تمام شده تعرفه ها با توجه به افزایش نرخ ارز، بازار قاچاق را شاهد خواهیم بود.

خوانساری ادامه داد: افزایش تعرفه ها باید از سوی دولت با توجیه لازم و پیش آگاهی کافی باشد؛ ضمن اینکه باید جلوی قاچاق را هم گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن فعالیت ها و کسب و کارهای اینترنتی یادآور شد: آینده اقتصاد و اشتغال دنیا به سمت فناوری‌های جدید است. اگر قرار باشد اشتغال در کارخانجات شکل گیرد،  باید زمینه ساز توسعه به کارگیری فناوری های نو در کشور شویم؛ در این راستا پیشنهاد ما این است که برخورد با فضای مجازی منجر به لطمه زدن به این کسب و کارها شود؛ البته فضای مجازی مشکلات خاص خود را دارد و باید آن را به خوبی مدیریت کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *