پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۴۳

ماجرای فیلم دیده‌نشده جلسه خبرگان چیست؟

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۲
کد مطلب: 580186
ماجرا خیلی ساده است. امام‌خمینی اردیبهشت 68 در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت، دستور بازنگری برخی اصول قانون اساسی درباره 8 موضوع از جمله «رهبری» را صادر می‌کند.
ماجرای فیلم دیده‌نشده جلسه خبرگان چیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز؛ فرج الهی: امروز فیلم 6 دقیقه‌ای دیده‌نشده‌ای از جلسه انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر در مجلس خبرگان سال 68 درفضای مجازی منتشر شد.پایان فیلم، لحظات رای گیری درباره رهبری آیت‌الله خامنه‌ای است که مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌گوید «آقایانی که با رهبری جناب آقای خامنه‌ای- تا رفراندوم البته، این موقته،دائمی نیست- تا اون موقع موافق هستند قیام بفرمایند.»
 
با انتشار این فیلم، شبهه‌ها بر  موج بی‌اطلاعی نسل جوان سوار شد. اینکه ماجرای این فیلم دیده نشده چیست؟ ماجرای رهبری موقت و رفراندوم چیست؟ و اینکه آیا این فیلم، ناگفته‌ای را بر ملا کرده یا نه؟

ماجرا خیلی ساده است. امام‌خمینی اردیبهشت 68 در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت، دستور بازنگری برخی اصول قانون اساسی درباره 8 موضوع از جمله «رهبری» را صادر می‌کند.  طبق قانون، اصول جدیدی تصویب‌شده در این شورا، باید به رفراندوم عمومی گذاشته شده و پس از آن به تایید رهبری برسد. شورای بازنگری قانون اساسی فعالیت خود را شروع می‌کند، اما یک‌ماه بعد امام فوت می‌کند.

مجلس خبرگان برای تعیین رهبر جدید تشکیل می‌شود. یکی از بحثهای مطرح شده در این جلسه، این است که طبق قانون اساسی مصوب سال 58، «مرجعیت» یکی از شروط رهبری است. اما تعدادی از اعضای خبرگان که عضو شورای بازنگری هستند اعلام می‌کنند که در جریان بررسی مساله «رهبری» در بازنگری قانون اساسی، این مساله مورد بحث قرار گرفته و امام طی نامه‌ای اعلام کرده‌اند مرجعیت را لازمه و شرط رهبری ندانسته و «اجتهاد» را کافی می‌دانند. متن دونامه پرسش و پاسخ مذکور توسط آیت‌الله امینی در مجلس خبرگان قرائت می‌شود.

بر اساس همین نظر امام، نام آیت‌الله خامنه‌ای که از سال 62 با توجه به مجتهدبودن عضو خبرگان است به عنوان گزینه رهبری مطرح می‌شود. اما چون هنوز بازنگری قانون اساسی به پایان نرسیده، تصمیم می‌گیرند تا رفراندوم اصول بازنگری‌شده قانون اساسی، آیت‌الله خامنه‌ای  به عنوان رهبرموقت تعیین شود. و پس از رفراندوم، رای‌گیری مجدد با توجه به قانون جدید انجام شود. این، همان مساله‌ای است که در فیلم تازه منتشرشده توسط مرحوم هاشمی مطرح می‌شود.

برخلاف شبهات این روزها، این مساله آن زمان به هیچ‌وجه مخفی نبوده و اعلام می‌شود. ابتدای مردادماه، هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح قانون اساسی نیز به رفراندوم گذاشته می‌شود و با بیش از 97درصد آراء توسط مردم تایید می‌شود. چند روز پس از انتخابات و رسمیت یافتن قانون جدید و حذف «مرجعیت» از شروط رهبری، خبرگان مجددا تشکیل جلسه می‌دهند و در رای‌گیری مجدد، رهبری آیت‌الله خامنه‌ای با اکثریت قریب به اتفاق آراء به تصویب می‌رسد. صحبتهای آیت الله مشکینی در این باره 16 مردادماه تیتر روزنامه‌های کشور می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م
Romania
دروود برشما کار رسانه ی یعنی این به موقع....بنظرم ایت الله مومن در دیروز امروز فردا هم توضیح داد
Netherlands
مثل همیشه مردم نامحرم هستند و باید الان بعد از گذشت نزدیک به سی سال توسط رسانه های بیگانه از آن مطلع شوند
United States
سایت جهان نیوز؛ ایکاش نظرسنجی یا رفراندومی برگذار میشد و مردم نظرشان را در مورد رهبری و نهادهای زیر نظر ایشان اعلام می‌کردند. اکثر نهادهای زیر نظر ایشان نظیر صدا و سیما به هدر دادن بیت المال و پول مردم مشغولند.
کاربر محترم
با تشکر . یکی از مبانی قانونگذاری همین است که از نظر خواهی دائمی از مردم جلوگیری شود . ثانیا این سخن شما در این موقع و شرایط خواسته مورد پسندی نیست و امکان اجرا ندارد . قانون در باره رهبری و نهادهای آن راه کارهایی را قرار داده که مراجعه کنید بهتر است . جهان نیوز
United States
جهان نیوز ممنون که اطلاع رسانی کردید ولی من متوجه توضیحاتی که شما دادید نشدم فکر کنم باید چند صدباری بخونم تا متوجه بشم در هر صورت ممنون
Iran, Islamic Republic of
سایت جهان خودت فهمیدی چی گفتی . خدایی با این فهم و شعور شما و همفکرانتان دیگه نیازی به دشمنی آمریکا و اسراییل و انگلیس نیست.
Iran, Islamic Republic of
درسهاتو چند بار می خوندی تا بفهمی معدلت چند شد ؟
حسین
Netherlands
بعنوان ایرانی مسلمان که سعی دارد مومن شود ، عرض می کنم هر چه شده بکنار ، رهبریت رهبر در تمام این سالها و تصمیمات بی نهایت دقیق ایشان که بر اساس اسلامی استکه می فهمم ، از نظر این حقیر ثابت می کند که این انتخاب صد در صد صحیح و باز گشت به آن روزها می تواند حمل بر طرح مقاصد خاص از سوی مطرح کنند تلقی شود. ان شاءالله که طرح این گونه مسائل با نیت کمرنگ کردن نقاط ضعف کشنده قوا نشده و سعی سه قوه در جهت رضای خدای تبارک و تعالی و امت حزب الله و انجام وظیفه شرعی و قانونی باشد. یا حق
Iran, Islamic Republic of
درخصوص این فیلم موارد زیر قابل تامل است
۱ جلسه فوق تقریبا محرمانه بود امروز چگونه وتوسط چه کسی ویا کسانی خارج ومنتشر شده؟ وبه چه اهدافی منتشر شده ؟؟
۲ زمان انتشار؟ دراستانه سالگرد مرحوم ایت الله هاشمی چرا منتشر شده؟
۳ انتشار کنندگان ان مخالف هم هاشمی وهم رهبری بوده وهستند وقصد تسویه حساب سیاسی داشته ودارند
۴ انتشار فیلم فوق بدون ارتباط باجریاناتی که امروزه به عنوان انحرافی مشهور شدند ندارد
Canada
ممنون از اطلاع رسانی سریع قبل از اینکه بیماردلان فعال شوند. لطفا کاملتر به این موضوع بپردازید مثل صحبت های مرحوم مشکینی و تصاویر روزنامه و ..

تشکر
Iran, Islamic Republic of
سازمانهای اطلاعاتی پیگیری کنند چگونه مذاکرات محرمانه خارج شده؟صرفنظر از اهمیت ان
Iran, Islamic Republic of
چرا جو میدی الکی؟ سازمان های اطلاعاتی میگی و چنان ارد میدی انگار وزیری ... داداش تو زنگ بزنی 113 تلفن رو روت قطع میکنن ... لازم نیست هرچی میبینی نظر بدی ... بخونی هم مورد قبوله
Iran, Islamic Republic of
البنه به این سادگی هم نیست انتشار این فیلم جهان نیوز فرض کرده مگراینکه خودش در انتشار ان دست داشنه باشد؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
این فیلم مگر مشکلش چه بوده است که باید محرمانه میماند
Iran, Islamic Republic of
اینکه گفته شده رهبری موقت. هیچگاه در این سالهای طولانی هیچگاه در مورد ان صحبت نشده و هیچوقت هم از آن رونمایی نشده است. این برای اولین بار است که این مسئله شنیده و عنوان می شود. هر ساله در سالگرد ۱۵ خرداد هیچگاه این مسئله در فیلمهای منتشره از تلویزیون نشان داده نشده است. سوال این است چرا تلویزیون یک چنین مسئله مهمی را از مردم پنهان کرده اند
کجا گفته شده که ایت الله خامنه ای بطور موقت تا برگزاری رفراندوم بعنوان رهبر انتخاب شدند. از ابتدا عنوان شده بود که ایشان بطور دائم انتخاب شده اند. چرا پنهان کاری سوال این است.
Iran, Islamic Republic of
این که شما عمرت به اون زمان قد نمیده معنیش این نیست که پنهانکاری در کار بوده. قرار نیست از وقتی شما به دنیا آمدی همه اتفاقات گذشته رو برات توضیح بدن. همون زمان صحبتش مطرح شده بود.
United Arab Emirates
این حرفهایت نشان میدهد عقلت قد نمیدهد . از کجا میدونی ما ان روزگار نبودیم. این حرفهایت نشان از کوته بینی شماست. کی کجا و چه کسی این حرفهای رهبری را که دراین فیلم دیده می شود بیان کرده است. ؟موقت بودن رهبری ایشان را چه کسی تا بحال بیان کرده است؟
Iran, Islamic Republic of
مسئله پنهانی نبوده .
صرفا درباره آن زیاد صحبت نشده است. اینکه الان در مورد آن صحبت میکنند به دلیل شیطنت های رسانه ای است. یک دفعه نزدیک به 30 سال بعد از یک انتخاب درباره آن صحبت میکنند جز واکاوی و اغراض سو چیز دیگری نیست. بالاخره این هم نوعی از فتنه گری است. از مردم سرد شدند رفتند اصل نظام و رهبری را هدف قرار دادند. از این به بعد فتنه ها این شکلی است. چیزهایی میشنویم که همه شان در ارتبط با رهبری ، نقش ولی فقیه ، روحانیت ، سیاست و شخص مقام معظم رهبری است.
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
فقط دراین مود پنهانکاری نشده
مثالهای فراوانی است که با مردم روراست نبوده اند که یکیش موضوع مک فارلین است که به ایران گیت مشهورشد
البته فاش شدن این قضایاهم عمدتا به تسویه حساب های شخصی و جناحی ارتباط دارد که درحال حاضر خوراک رسانه ها را از جانب دوجناح فراهم می کند!
Iran, Islamic Republic of
بیچاره اگه کمک های نظامی امریکا نبود یه دونه از اف14 و اف5 و سی130 ها نمیتونست بپره. اگه اسراییل عملیات علیه عراق نمیکرد حالا تهران شده بود دخترعموی هیروشیما. البته برادرای فلسطینی و لبنانی که جزو لشکر صدام بودند و حتی کشته و معلول و اسیر شدن هم یادتون نره. بترسیم از روزی که اسناد حقیقی جنگ منتشر بشه!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
چقدر شما با ادب و باشعوری!
طبق نظروتجربه بزرگان جوابت خاموشی است
Iran, Islamic Republic of
برو کشکت را بساب وطن فروش. معلومه که از سرکوب فتنه و شکست مطلق آمریکا در سوریه بدجوری سوختی.
Iran, Islamic Republic of
داداش چه افشا شدنی؟؟ همه داستان مک فارلن و مبادله اسلحه ها را می دانند مسلسل های کنتراها اومد اینجا و انبار های موشک اسرائیل دیگه همه میدوننن بعد جالبه بعدش هم دوباره میگن مرگ بر اسرائیل
خدایی دم کره شمالی گرم یه جنم و احرتامی برای خودش داره فقط لب و دهن نیست
Iran, Islamic Republic of
متوهم!! هنوز هم اف 14 واف 4و5 می پره ! یه سی 100 سی مک فارلین لوازم یدکی پیشکش سال فکر کنم 64 بود فرستادبا کیک وکتاب انحیل (که با هاشمی!! ملافات کردند.فکر کردی 8سال جنگ را ساپورت کرد.بعد از جنگ تا الان را چی می گی ؟
تازه مملکت مگر قائم به هاشمی بود به قول امام مردم قائم به اسلامند نه شخص !
Iran, Islamic Republic of
الان اینکه گفتی چه ربطی به کامنت بالائیت داره؟
ضمنا کمی با ادب هم باشی بدنیستا!
بیشتر مطالعه کن
Iran, Islamic Republic of
اولا در قضیه مک فارلین، هاشمی دنبال دور زدن امام بود کما اینکه در دوران رهبری حضرت آقا و فتنه 1388، موضوع شورایی کردن رهبری را به کرات تکرار می کرد که خروجی آن بشود" قائم مقام"ر هبری! و خود نیز تنها گزینه آن بود!
ثانیا طرف آمریکایی در فرودگاه مهر اباد صرفا چند موشک هاوک و لوازم یدکی داد و هدیه ای به هاشمی! در قابل تلاش ایران برای آزادسازی هفت گروگان آمریکایی که در لبنان اسیر حزب‌الله لبنان بودند، صورت گرفت. یعنی اقتدار حزب الله و سپاه قدرتمند امریکا را مجبور به امتیاز دهی کرد و هاشمی مثل برجام دنبال اهداف سیاسی خود بود که عمدتا تثبیت در جایگاه سکانداری نظام بود!.
ثالثا رخداد علنی این قضیه در اسفند ماه 1365 بود.بنابراین بفرمایید پس از آن رسوایی و ساقط شدن ریگان، چه کسی سلاح های ما را تامین کرد؟!
و این درحالی بود که سالهای 1365 تا پایان جنگ، سالهای پر عملیات و پر تنش نظامی ما با دشمن بعثی بود که حجم مهمات و تجهیزات استفاده شده بسیار حجیم تر از سنوات گذشته بود!
بنابراین امریکا جز خدمت به دشمن بعثی در حوزه تامین تجهیزات و مهمات و در اختیارگذاردن اطلاعات نظامی ما با استفاده از سیستم های ماهواره ای و اواکس و غیره و نهایتا با تهاجم مستقیم نظامی به نیروی دریایی و چاههای نفتی ما، جز جنایت و کشتار و شهادت مردم بی گناه و رزمندگان عزیزمان ، هیچ نکرد.
دولت جنایتکار امریکا ومردم حامی او، هیچگاه تطهیر شدنی نیستند کما اینکه " سگ" و " خوک" تطهیر شدنی نیستند!
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
فقط دراین مود پنهانکاری نشده
مثالهای فراوانی است که با مردم روراست نبوده اند که یکیش موضوع مک فارلین است که به ایران گیت مشهورشد
البته فاش شدن این قضایاهم عمدتا به تسویه حساب های شخصی و جناحی ارتباط دارد که درحال حاضر خوراک رسانه ها را از جانب دوجناح فراهم می کند!
مهدویان
Iran, Islamic Republic of
دقیقا. تنها مقصر همچین داستان هایی، صدا و سیماست.
عنایات امام زمان نبود همین یه قلم صدا سیما کافی بود تا انقلاب هر روز سرنگون بشه. نیازی به بی بی سی و آمدنیوز و من و تو نیست.
Iran, Islamic Republic of
...
رضا
Germany
اى داد و اى امان از اين دوستان نادان انقلاب !
از خدا نمى ترسيد دروغ ميگيد ؟! كى و كجا اين موضوع اعلام شد ؟! فكر مى كنيد با دروغ و دونگ ميشه به انقلاب و نظام خدمت كرد ؟!
هيهات ! هيهات !
Canada
درباره موقت بودن توضیحات خوبی دادی.
United States
خخخخخ ایولا چقد قوۀ تخیل قدرتمندی دارین 😆😆
Iran, Islamic Republic of
نظام مثل دولت فعلی نیست که مردم براش نامحرم باشن نه تنها مردم براش نامحرم نیستن بلکه وظیفه مهم خودش می دون که کوچکترین مسایل رو به اطلاع مردم برسونه
Iran, Islamic Republic of
اینو صدا و سیمای نظام شفافسازی نکرده. بی بی سکینه بوده اخوی
Iran, Islamic Republic of
همه چيز براي شما ساده و شفافه از بس خوش خيالي شايدم نون توشه
Iran, Islamic Republic of
ممنون از كار قشنگتون
رسانه ي خوب يعني همين
سريع و موثر عمل كردن
Germany
سريع و مؤثر كدومه بد بخت ؟! سى ساله حدوداً از اين موضوع سپرى شده حالا داره افشاء ميشه !
Iran, Islamic Republic of
این فیلمهایی که توسط BBC پخش می شوند ...
Iran, Islamic Republic of
این بدبختا دست به هر کاری می‌زنن که رهبری و و کلا نظام اسلامی رو از بین ببرن

ولی کور خودندن تا خون امام حسین ع در جوش و خروش نمی‌تونن هیچ غلطی بکنن

در ضمن این فیلم من خودم از صدا و سیما یکی دو بار دیدم
عمو
Iran, Islamic Republic of
تو خودت يكى دو بار ديدى ؟!!
با چشمهاى خودت ؟!!
به خداى احد و واحد دروغ ميگى .
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
دوره این شعارها گذشته. مردم از این تهدیدات شما دیگه نمیترسن. میان تو خیابونو حرفشونو میزنن
بازی هنوز ادامه دارد
Iran, Islamic Republic of
بازی براندازی و حرکت فتنه گران و موریانه های درون نظام هنوز به سمت اهداف فتنه 1388 ادامه دارد.در آن فتنه 2 هدف کلی دنبال شد:
1- براندازی یا تغییر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران منهای اصل مترقی ولایت فقیه
2- تغییر رهبری یا شورایی کردن رهبری
و این بازی امروز با گسترش فضای مجازی و از طرفی عدم آگاهی دهی به مردم از سوی رسانه ملی ، نخبگان، ارکان فرهنگی نظام و مسئولین، دشمن به نوعی ما را در موضع انفعال قرار داده است بطوریکه حضرات مسئول منتظر نشسته اند که دشمن چه اقدام تهاجمی انجام دهد تا بلکه پاسخ دهند!
رویکرد فرهنگی کشور در برابر شبهات و شایعات حریف ، باید رویکر فعالانه آگاهی دهی به وقت و تهاجمی علیه دشمن و جریان فتنه و نفاق باشد.
باید هویت ساختاری دشمن و پادوها بطور جدی به چالش کشیده شود آنچنان که موضوع " هولوکاست" به چالش کشیده شد و دشمن را ماهها و سالها درگیر کرد.
دشمن و پادوهایش بشدت آسیب پذیرند .اگر آنها امروز رویکرد تهاجمی گرفته اند به علت همسویی عوامل نفوذی در داخل وملاحظات سیاسی مسئولین غربگرا برای حفظ همان تعامل" برجامی" خسارت بار است!
و تا این نوع نگاه ، رویکرد و رفتار هست، فتنه بدتر و پر هزینه تر خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
توزیع این فیلم در سالگرد اکبر توسط شبکه های بیگانه باید دید چه چیزی پشت این موضوع داشته اند که ان را پخش کرده اند ؟؟؟
رضوی
Iran, Islamic Republic of
واقعیت اینه که هاشمی مرحوم چون میدونست که اکثریت مردم ازدوره ریاست جمهوری ایشان بخاطرسیاست لیبرالیش دل خوشی ندارن وامکان رهبری خودش وجودنداره ویاوظیفه قانونیش درجلسه بود واگرفیلم کامل اون جلسه پخش بشه کارشاقی انجام نداد چون حاضرین جلسه افراد مسن ومطرح بودن که نمیشه گفت بانفوذ هاشمی رای دادن وبیشترحاضرین اون جلسه هم ازخودشخص هاشمی گله مندبودن لذااون حرافی های فرزنداش بی مورده ودرواقع شخص واجدشرایطی غیرازشخص رهبربه معنای عام نبود