کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا برخی دختران کمتر به حجاب اقبال دارند؟

18 دی 1396 ساعت 12:55

مدیر مؤسسه ندای فطرت گفت: بیشتر افرادی که بدحجاب هستند، می‌گویند می‌دانیم جزو آموزه‌های دین است و عدم پذیرش بدان معنا نیست که این موضوع را نمی‌دانیم، بلکه احساس خوبی درباره آن نداریم!


به گزارش جهان نیوز،‌ حجت‌الاسلام و المسلمین علی قهرمانی مدیر مؤسسه ندای فطرت  با اشاره به ریشه و علت بدحجابی گفت: افرادی که درباره حجاب شبهه دارند، باید دید شبهه‌شان درباره چه موضوعی است، بعضی افراد مشکلشان، مشکل فهم مسأله حجاب است، باید پاسخ در این حوزه داده شود، برخی افراد مسأله حجاب را می‌فهمند، اما نسبت به آن احساس خوبی ندارند، آن هم به خاطر هجمه‌هایی که در رسانه‌های غربی و شرقی اتفاق می‌افتد، همچنین خواسته یا ناخواسته رسانه‌های داخلی بر آن دامن می‌زنند.

*حجاب یک رفتار است

وی افزود: حجاب یک رفتار است، فقط بخشی از پوشش نیست، مسأله حجاب مسأله نوع پوشیدگی ما است نه آن لباسی است که می‌پوشیم، چرا که اگر لباس باشد باید درباره جنس، رنگ و مواردی از این قبیل بحث کنیم، در حالی که حجاب، رفتاری درباره پوشش است.

قهرمانی با اشاره به تعریف حجاب گفت: حجاب در واقع این است که چگونه خودمان را بپوشانیم، نکته دوم در مورد شبهات حجاب به نوع پاسخگویی بر می‌گردد که باید بر اساس نیاز مخاطب پاسخ داده شود، یک وقت افراد درباره حجاب سؤال دارند، باید جواب ما به اندازه آن سؤال گویا باشد، یک وقت آن حس و عاطفه‌ای است که در فرد به وجود آمده که برخی مواقع ممکن است درست نباشد، پس بر اساس عواطف ۱۰ گانه انسان که شامل حب، بغض، خوف، رجاء و ... می‌شود، پاسخ داده شود.

*خداوند حجاب را برای زنان به عنوان نماد قرار داده است

وی ادامه داد: اگر فردی سؤال و شبهه درباره حجاب دارد، باید به او فهماند که حجاب یکی از آموزه‌های دین است و برای منفعت، مصلحت و مصونیت انسان است، اینکه چه جواب‌هایی در آیات قرآن است، این مسأله دیگری است، در یکی آیات این مصحف شریف بیان می‌کند که «لتعارفوا» برای اینکه اینگونه در جامعه شناخته شود، حال چگونه شناخته شوند، خداوند حجاب را برای زنان به عنوان نشانه و نمادی قرار داده که چنین فردی نسبت به دستورات الهی پایبند و مقید است و از سوی دیگر، دیگران هم او را با چنین ویژگی‌هایی بشناسند که برای حدود الهی احترام قائل است.

*عدم پذیرش بدان معنا نیست که این موضوع را نمی‌دانیم

کارشناس معنویت و رسانه با تأکید بر اینکه بیشترین شبهات درباره حجاب به بعد عاطفی آن بر می‌گردد، اظهار داشت: بیشتر افرادی که بد حجاب هستند، می‌گویند می‌دانیم جزو آموزه‌های دین است و عدم پذیرش بدان معنا نیست که این موضوع را نمی‌دانیم، بلکه احساس خوبی درباره آن نداریم، در پاسخ به این افراد باید گفت که حجاب برای آن‌ها چه منفعت و مصلحتی دارد.

*روح قشنگ حجاب را به مردم نشان دهیم

وی خواستار ورود هنر و فرهنگ در عرصه تبیین مسأله حجاب شد و گفت: کاری که سینما و هنر غرب در خدمت شهوت‌رانی انسان غربی قرار داده است، در حوزه حجاب و آسیب آن هجمه فرهنگی باید فرهنگ‌شناسان، هنرمندان و اصحاب رسانه ورود پیدا کنند و جذابیت، زیبایی‌ها و روح قشنگ حجاب را به مردم نشان دهند.

*دلیل گرایش بدحجابی دختران ما بُعد عاطفی است

قهرمانی با اشاره به فعالیت میدانی هشت سال گذشته‌اش درباره حجاب و عفاف که بیش از سه سال به طول انجامید، خاطرنشان کرد: از بعد روانشناسی ورود پیدا کردیم و دلیل اینکه چرا دختران جامعه ما کم‌تر به حجاب اقبال دارند و دوست دارند آن را پس بزنند با پاسخ‌ها و دلیل‌های قانع‌کننده دست نیافتیم، بنابراین علت اقبال و گرایش بازیگران، خوانندگان و مانکن‌های غربی در بیش از ۱۰۰ مورد جستجو کردیم که دلایل خوبی را برای حجاب خودشان ذکر کرده بودند.

وی وجود امنیت، دست پیدا کردن هویت و احساس رضایت‌مندی را از دلایل گرایش هنرمندان غربی به حجاب برشمرد و گفت: این هنرمندان در حالی حجاب را انتخاب کرده بودند که در جامعه‌شان همه گونه آزادی وجود داشته، ما این پاسخ‌ها را در پیش‌روی دختران ایرانی قرار دادیم و آن‌ها گفتند بسیاری از سؤالات ما را درباره علت گرایش به حجاب را این هنرمندان جواب دادند، در نتیجه متوجه شدیم دلیل گرایش بدحجابی دختران ما بُعد عاطفی است.

*حجاب کامل فقط به پوشیدگی نیست

مدیر مؤسسه ندای فطرت خواستار بازنمایی نهادهای فرهنگی برای القای حس خوب با حجاب بودن در میان بدنه جامعه شد و بیان داشت: این احساس سختی حجاب بیشتر یک تلقین بیرونی است، به طور مثال دوچرخه‌سواری سختی‌های زیادی دارد، اما لذتش بیشتر از سختی‌ها است، اینکه برخی می‌گویند رعایت حجاب سخت است، از بیرون قضاوت کردن است، چرا که نسبت به آن به درکی نرسیده‌اند.

وی با بیان اینکه حجاب کامل نماد بندگی است، افزود: در بعد اجتماعی حجاب یک رفتار اجتماعی است که خداوند قوانینی را برای آن وضع کرده است،، اما در بعد فردی نشانه بندگی است که منجر به ارتباط خوب با خداوند می‌شود، حجاب کامل فقط به پوشیدگی نیست، بلکه به گویش، بینش و پویش رفتار هم مربوط می‌شود که تأثیر آن در زندگی فرد هم دیده می‌شود.

*دوگانگی رفتاری میان مسئولان در امر حجاب

قهرمانی با بیان اینکه دیدن دوگانگی رفتاری میان مسئولان در امر حجاب یکی از عوامل رواج بدحجابی در جامعه است، تصریح کرد: اگر رفتاری که امام خمینی (ره) در اوایل انقلاب انجام دادند، را ادامه می‌دادیم، مردم از حجاب خوششان می‌آمد، اینکه برخی افراد در جایگاه دین نشستند و میان مسئولان بودند و رفتار‌هایی را انجام دادند که با دین تطابق نداشت، مردم فکر کردند دوگانگی وجود دارد، این دوگانگی را دیدند و حس کردند میان دینداری آن‌ها و این افراد فرسنگ‌ها فاصله دارد.

وی ادامه داد: پس مردم مظاهر دینی را که برایشان سخت بود کنار زدند، در این اثنا برخی المان‌ها و نشانه‌های جامعه دینی را شناسایی کردند و گفتند با آزادی در تعارض است مانند حجاب و شادی همراه با گناه، در حالی که اسلام با شادی به تنهایی مشکل ندارد، بلکه با افرادی که عامدانه کاری انجام دهند که به فساد و تباهی منجر شود مشکل دارد.

مدیر مؤسسه ندای فطرت اظهار داشت: همچنین رسانه‌ها غربی از سویی دیگر تلاش کردند که فضای موجود در جامعه ایرانی را بسته نشان دهند، در حالی که انقلاب اسلامی در اوج جوانی، درایت و عقل خودش رسیده است و احساس می‌کنیم باید برخی مسیر‌هایی که رفته‌ایم را جبران کنیم، یکی از مشکلات این بوده که موضوع حجاب را خوب تبیین نکردیم و منافع و مصالح آن را بیان نکردیم.

 
منبع:فارس


کد مطلب: 580050

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/580050/چرا-برخی-دختران-کمتر-حجاب-اقبال

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com