سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
در اختتامیه فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند عنوان شد؛

سینمای مستند رشد خوبی داشته است

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 579932
مدیر شبکه مستند گفت: سینمای مستند رشد قابل توجهی داشته و اگر از سینمای داستانی جلوتر نباشد، عقب تر هم نیست.
سینمای مستند رشد خوبی داشته است
به گزارش جهان نيوز، مراسم اختتامیه فصل سوم نخستین جشنواره تلویزیونی مستند عصر روز یکسنبه ۱۷ اسفند با حضور سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، مهدی میر تیموری دبیر جشنواره تلویزیونی مستند و جمعی از مستند سازان در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

در ابتدا مراسم میر تیموری دبیر جشنواره تلویزیونی مستند گفت: این جشنواره از ابتدای سال ۹۶ آغاز شده است و امروز اختتامیه فصل سوم این جشنواده برگزار می شود. در طول ۳ فصل ۱۳۴ فیلم مستند روی آنتن رفته است.

وی ادامه داد: فصل چهارم جشنواره تلویزیونی مستند از شنبه ۲۳ دی کار خود را با ۴۵ فیلم آغاز خواهد کرد و با پایان چهار فصل ۱۶۰ فیلمساز در قالب جشنواره مستند تلویزیونی مستند معرفی می شوند.

دبیر جشنواره تلویزیونی مستند در خصوص فیلمسازان شهرستان ها بیان کرد: نقش فیلمسازان شهرستانی در طول این چهار فصل پر رنگ بوده است و حضور فیلمسازان شهرستانی انگیزه ای بود تا بتوانیم این جشنواره را برگزار کنیم.

میرتیموری در خصوص استقبال از این جشنواره عنوان کرد: تاکنون ۹۵۰ اثر در سامانه جشنواره ثبت نام کرده اند و ما چهار فصل از جشنواره را با این آثار برگزار می کنیم. برخی ها فکر می کنند جشنواره برای پر کردن آنتن شبکه مستند برگزار می شود. اما این جشنواره فصلی است و در طول یک فصل ما ۳۰ برنامه یک ساعته در شبکه مستند پخش می کنیم. این در حالی است که شبکه مستند در طول یک فصل ۷۲۰ ساعت برنامه روی آنتن می برد. بنابر این با وجود تعیین ۷۲۰ ساعت برنامه برای تهیه ۳۰ ساعت برنامه لنگ نمی زند.

 دبیر جشنواره تلویزیونی مستند درخصوص اهمیت جشنواره اظهار داشت: من این سخن را از کسانی می شنوم که دست شان در جیب سازمان ها و نهادهاست، ولی هدف ما از برگزاری این جشنواره شناخت فیلمسازان جوان و با استعداد است و در این مسیر به زودی نیروهای خلاق به سینمای مستند کشور تزریق خواهد شد.

 میرتیموری با اشاره به ویژگی آثار مستند بیان کرد: چندی پیش اتفاقی در کشور رخ داد که بستر اولیه آن اقتصادی بود. در این میان سوءاستفاده عده ای وطن فروش کام مردم را تلخ کرد. باید توجه داشت یکی از بسترهایی که می توان از طریق آن به شکل مسالمت آمیز احقاق حق کرد، ساخت فیلم های مستند است. ما در شبکه مستند با برنامه هایی مثل «به اضافه مستند» و یا جشنواره تلویزیونی مستند آثاری داشته ایم که نقش انتقادی داشته و نسبت به مشکلات به نقد پرداخته و پخش هم شده اند.

دبیر جشنواره تلویزیونی مستندخاطرنشان کرد: انتظار ما این است که مسئولان فیلم های مستند را ببینند تا بتوانند در مسیر اصلاح امور گام برداریم.

در ادامه این مراسم، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند درخصوص جشنواره تلویزیونی مستند گفت: مخاطب این جشنواره مردم ایران هستند و اکران فیلم ها به جای سالن سینما در منازل مردم است.
وی ادامه داد: در سه فصل گذشته مجموع فیلم ها ۱۵ میلیون مخاطب داشتند. آماری که نشان از رشد سینمای مستند است.

مدیر شبکه مستند در خصوص رشد سینمای مستند اظهار داشت: سینما مستند در این چند سال اخیر رشد خوبی داشته است. به جرات می توان گفت سینمای مستند اگر از سینمای داستانی جلو نباشد عقب هم نیست و در جشنواره های داخلی و بین المللی با موضوعاتی که دارد می تواند موج ایجاد کند. بازخورد مدیران نشان می دهد که شرایط مستند در شرایط متفاوتی از سال های گذشته است.

برگزیدگان فصل سوم جشنواره تلویزیونی مستند
 در فصل سوم این جشنواره، جایزه بخش مردمی از میان مستند‌های کوتاه به فیلم «10، 4 و نیم و 3 و نیم» به کارگردانی مهدی حیدری اهدا شد. این جایزه در بخش فیلم‌های نیمه بلند به «خدیجه نی‌زن و رمه‌هایش» به کارگردانی امیر شکرگزار ناوی تعلق گرفت و «اشترانکوه» ساخته بهمن ابراهیمی جایزه فیلم‌ بلند این بخش را از آن خود کرد.

در بخش دیگر این جشنواره که توسط روبرت صافاریان، مهدی شاه‌محمدی و مهدی مطهر داوری شده بود، جایزه فیلم کوتاه به مستند «سارو» ساخته مهدی عبدالهی و جایزه فیلم نیمه بلند به «دغدغه‌های یک زوج کهنسال» به کارگردانی محسن علیدادی تعلق گرفت و در بخش فیلم بلند ضمن تقدیر از فیلم «بغض هامون» ساخته محسن شیرزایی، جایزه به مستند «آزادی» ساخته رضا فرهمند و کمیل سهیلی اهدا شد.

گفتنی است؛ آثار رسیده به نخستین جشنواره تلویزیونی مستند از شبکه به نمایش در می‌آیند و هم توسط مردم و هم توسط داوران مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در نهایت برگزیدگان در دو بخش معرفی می‌شوند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *