چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۳۰

مصوبه‌ امنیتی-سیاسی‌ غیر قانونی‌ شورای‌ شهر تهران!

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۴۳
کد مطلب: 579869
شورای شهر تهران در اقدامی عجیب، خارج از حیطه وظایف و با وجود مخالفت برخی از اعضا طرحی را تصویب کرده که به موجب آن باید مکانی برای تجمعات اختصاص داده شود...
مصوبه‌ امنیتی-سیاسی‌ غیر قانونی‌ شورای‌ شهر تهران!
به گزارش جهان نيوز؛ با وجود معضلات مهم و عریان پایتخت و مشخص بودن وظایف 34 گانه شورای شهر تهران، اما این نهاد به مسائلی دردسرساز و خارج از صلاحیت خودش ورود می‌کند. پیشنهاد عجیب احمد مسجدجامعی درباره ایجاد مکان ثابت برای برگزاری اجتماعات قانونی در تهران از این نمونه است. این پیشنهاد با وجود انتقاد برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه ورود به این موضوع در حیطه وظایف شورای شهر نیست، روز گذشته تصویب شد.  
 
احمد مسجدجامعی در جریان ارائه این طرح دوفوریتی گفت: این طرح ارائه شده است تا مکان مناسبی برای بیان انتقادات و حتی اعتراضات به شیوه درست برای شهروندان تهرانی فراهم شود. در اکثر کشورها این مکان از سوی مسئولان در نظر گرفته شده است و به همین دلیل ما نیز پیشنهادی را بر همین اساس ارائه کرده‌ایم. باید به حقوق شهروندی احترام گذاشته شود، ضمن اینکه در بیان اعتراضات باید به شیوه درست عمل کرد.  

وی افزود: بوستان‌هایی از جمله بوستان گفت‌وگو یا حتی پارک لاله برای این موضوع مکان مناسبی است که البته در این زمینه باید مدیریت شهری تصمیم‌گیری کند.  
  
عطش و احساس به جای منطق
حسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم ضمن انتقاد از ارائه این طرح دوفوریتی خطاب به مسجدجامعی گفت: دوستان در ارائه این طرح دچار عطش و احساس شده‌اند. وی تصریح کرد: قاعدتاً موضوعات اعتراضات مردمی و شهروندی در دستور کار دستگاه‌های امنیتی است و این موضوع ارتباطی به حوزه مدیریت شهری ندارد. در صورتی که نیاز باشد وزیر کشور می‌تواند از آقای شهردار و شورای شهر تهران تقاضایی برای چنین مکانی ارائه کند که البته در ادامه باید این موضوع مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار بگیرد.  

از سوی دیگر شهربانو امانی، دیگر عضو شورای شهر تهران و به‌عنوان یکی از موافقان طرح اشاره شده، گفت: شورای پنجم با توجه به رأی بالایی که از مردم تهران کسب کرده است وظایف سنگینی را برعهده دارد؛ یکی از وظایف ما اصل 27 قانون اساسی است که باید کمک کنیم این اصل اجرایی شود و مردم بتوانند مطالبات خود را پیگیری کنند.  

امانی افزود: این طرح می‌تواند در راستای حقوق شهروندی و بیان مطالبات و اعتراضات مردمی به صورت آرام در یک مکان مشخص شده باشند.  

درخواست نابجای مسئولان دولتی
محمود میرلوحی، دیگر عضو شورای شهر هم ضمن موافقت از طرح اشاره شده، وی بیان کرد: قبول دارم که اینگونه مسائل در حیطه دستگاه‌های امنیتی است، اما ما می‌توانیم در این زمینه اقداماتی را انجام دهیم.  
وی با حمایت از طرح اشاره شده بیان کرد: البته در دیداری که با استاندار و فرماندار تهران داشتیم، حتی پیشنهاد این طرح از سوی مسئولان استانداری و فرمانداری داده شد و این در حالی است که فرمانداری نیز با تأمین این محل از سوی مدیریت شهری مخالفت نخواهد کرد.  

در پایان سی‌وششمین جلسه شورای شهر تهران و با حضور 15 نفر از اعضا، طرح دوفوریتی به منظور ایجاد مکانی برای اجتماعات قانونی جهت تحقق حقوق شهروندی و صیانت از آزادی بیان با 10 رأی به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید!

بهانه‌هایی مخالف قانون
این مصوبه در حالی است که براساس شرح وظایف شورای شهر و حتی شهرداری این نوع تصمیم‌گیری‌ها هیچ ربطی به آنها ندارد، بلکه نهادهایی چون شورای عالی امنیت، وزارت کشور و مجلس باید در این رابطه تصمیم‌گیری کنند.  

بر طبق قانون وظایف شورای شهر، بررسی و شناخت کمبودها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح‌های اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی در این زمینه‌ها جهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول است.  

مطابق این موارد شورای شهر اجازه ورود به مباحث امنیتی و سیاسی را ندارد. استناد به اصل 27 قانون اساسی برای طرح تصویب شده هم از دیگر عجایب است. اصل مذکور برای تظاهرات و تجمعات دو قید «بدون حمل سلاح» و «مخل مبانی اسلام نبودن» را ذکر کرده که در طرح تصویب شده شورای شهر نحوه رعایت این قیود و موارد بسیار دیگری مشخص نیست.  

تجمع و اعتراض با حفظ شرایط، نه‌تنها بد نیست که خوب و لازم هم هست، ولی یقیناً نهاد تصمیم‌گیر در این رابطه شورای شهر که مسئول رتق و فتق امور اجرایی و رفاهی شهر است، نیست. تجربه سایر کشورها هم در این رابطه نشان می‌دهد که نهادهای سیاسی - امنیتی بالادستی در رابطه با اختصاص مکانی برای تجمع معترضان ورود کرده، قانون تصویب کرده و بر نحوه اجرای آن نظارت می‌کنند.

منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


M.sh
Iran, Islamic Republic of
اونایی که دائم قانون رو زیر پاشون له میکنند! اون وقت دم از اصلاح امور میزنند! تازه با این اوصاف میخوان جلوی سوریه شدن ایران رو بگیرند!!!
Iran, Islamic Republic of
میگم شهردار جون شما توی سال 88 کجا اعتراضت رو بیان کردی ؟!!! تازه به تو چه مربوط که "هاید پارک" میخواهی درست کنی ؟ پاشو جمع کن بساطت رو . خیلی عرضه داری برو جلوی این خودروسازهای مفتخور رو بگیر تا این دود رو توی حلقوم تهران فرو نکنند .
Iran, Islamic Republic of
حضرات مدعی اصلاحات
این مسخره و توهین است
چون همه جای دنیا متقاضیان راهپیمایی و تجمع خودشان مسیر و مکان را اعلام میکنند نه مسئولان
تا مسئولان صدایشان را بشنوند
جلوی پارک و بوستان چه فایده دارد؟
Iran, Islamic Republic of
اگر اعتراض جلوی مجلس یا دولت نباشد چه معنا دارد؟
این توهین به شعور مردم است
یزدی زاده
Iran, Islamic Republic of
در کل این موضوع خوبی است زیرا 1-در انجام وظایف دستگاههای اجرایی خللی ایجاد نمیکند 2- ترافیک و مشکلات شهری درست نمیکنه 3- با اخذ مجوز و اعلام موضوع برگزاری تجمع؛ فقط افراد پاسخو در ساعت تعیین شده در محل حضور پیدا کرده و جواب مردم رو میدن و مسائل حاشیه ای آن به شدت کم میشه4- قدرت مانور و سوء استفاده افراد فرصت طلب و اغتشاشگر به شدت کم میشه 5- مسئولین توان برنامه ریزی محافظت از برگزاری تجمع وکنترل اون رو با کمترین هزینه وامکانات پیدا میکنن 6- در زمان ایجاد التهاب و تنش خسارات مردمی تقریبا به صفر میرسه واز خسارت به اماکن عمومی هم کاسته میشه و...
Iran, Islamic Republic of
فقط جلوي دولت و مجلس؟ جايي ديگه اي نبايد اعتراض كنن
Iran, Islamic Republic of
جلوی مجلس و میدان بهارستان باید مکانی برای اعتراضات و تحصن ها مردم باشد، یادمان نرفته تحصن اعتراض به تصویب برجام که پلیس می گفت سدمعبر کرده اید؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
خیلی جاهای دیگه هم میشه اعتراض کرد چرا فقط مجلس و دولت
Iran, Islamic Republic of
آقای مسجد جامعی کمی از خودشان مراقبت کنند که خدای ناکرده توسط دستگاههای امنیتی خارج از کشور دزدیده نشوند
ماشاءالله افکار ونبوغ فوران می کند!
این آقایان کجا بودند تا حالا
وقتی می گویند امر مشتبه شده اینجاست
Iran, Islamic Republic of
عرضه ندارند کاری برای مردم بکنند یا بازی سیاسی در میاورند یا میرن خط 7مترو را تعطیل میکنند وچند ماه بعدش بازی افتتاح کردنش رو درمیارن.اینا خیلی عشق شفافیت وازادی هستند ،ده درصد ارای صندوقهای امسال شورای شهر تهران رو بازشماری میکردند .
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
اینها هنرشون رو نشون میدن هنرشون سیاسی بازیه هنر کار کردن برای شهروندان ندارن قالیباف در آباد کردن شهر آنقدر خوب کار کرد و تو دلها جا کرد اینا چون نمی تونن مثل اون کار کنن میخوان با سیاسی کاری نظر مردمو به خودشون جلب کنن
Iran, Islamic Republic of
آره مخصوصا با اون املاک الهیه و ولنجکی که داد به رفتگرهای زحمتکش، صاف رفت تو دل مردم!!
Iran, Islamic Republic of
نگران نباش.این جدیدیا که میلیاردی پول دادند ورفتند توی لیست از شدت عشقشون به خدمت به شما بوده است.براوتن جبران میکنند!
مگر ایران انگلیسه و یا مگر تهران لندن این اقاین کجا زندگی می کنند مثلا اتش زدن پرچم و اهانت به مقدسات در یک جای مشخص درسته این اقایان به این طرح رای دادند
بجای حل مشکلات مردم بجای حل مشکل بیکاری و محیط زیست رئیس از حقوق شهروندی حرف میزند اینها هم طرح مکانی باری اعتراض را تصویب می کنند گرانی بیکاری و معیشت مردم مهم است؟ اصلا مردم مهم هستند؟
موجک
Iran, Islamic Republic of
شورای شر بگوییم بهتر است. البته کسی با اجرای قانون مشکلی ندارد اما تظاهر و ریاکاری برخی اعضاء شورای شر، خاطره فتنه 88 را زنده می کند.
Iran, Islamic Republic of
این شورای شر با مصوب کردن افزایش عوارض به نفع شهرداری ها وطرح ترافیک دقیقا جا پای دولت ومجلس گذاشتند برای چاپیدن مردم وبه خیابان کشیدن اون ها .همه ش مردم را می دوشند به عناوین مختلف .آبونمان گاز هم تبدیل شد به خدمات مستمر(بازی لغات )
مسعود48
پيشنهاد ميشه حضرات فكور مدير و مدبر!! شوراي شهر تهران يه چندتا اتوبوس درون شهري و سطل آشغال و نرده مخصوص وسط خيابان و دكور يكي دوتا پايگاه بسيج وپاسگاه پليس و بانك و مغازه هم در محل مورد نظر قرار بدن تا حاميان اين حضرات در مواقع ضروري امكان بروز دادن اعتراضشون رو داشته باشن و بتوانند به نحو احسن به وظيفه اصليشون عمل كنن!!!
ویشگون
Iran, Islamic Republic of
شوراجان .....مواظب باش هیزم تو آتیش انداختن دودش تو چشم خودتون میره . ازما گفتن بود
علي
Romania
كاره خوبيه ولي نميدونم شما چرا ميترسين!!!
Iran, Islamic Republic of
نمی ترسیم میان یه سالن سرپوشیده درنظر می گیرند می گن بیا بروید این تو خودتونو وگلوتونو جــــــــــــــــــــــــــربدهید وتخلیه بشوید.وکاری به ما وماشین هاوویلاهامون وبچه های باهوش ورانتی مون نداشته باشید.....وهر چی مصوب می کنیم مثل بز اخفش سر تایید تکان بدهید.
Iran, Islamic Republic of
درست میگی بجایی که یه جایی تعیین کنند که مثل مردم با فرهنگ بری حرفت رو بزنی باید ولت کنند مثل زمان اقشاشات اخیر بری کف خیابون به اموال عمومی خسارت بزنی دل رهبری رو خون کنی.
شریف مهاجر
Iran, Islamic Republic of
عمدتا اعتراضات در ضعف مدیریت وسوء تدبیر مدیران خود نمایی می کند واگر به وعدهای اعلام شده که تبدیل به مطالبات مردمی گردید جامه عمل پوشیده شود اعتراضی ایجاد نخواهد شد تا نیاز به یک محل محدود باشد. ضمنا نکند مصوبه شورای شهر منجر به محدود شدن راهپیما ئ های اعتراضی ملت ایران علیه مستکبرین جهانی شود.!!!
سدرا -ر
Iran, Islamic Republic of
این مصوبه شورای شهر پیام بزرگی داشت
اون هم اینکه بالاخره مرجع و تشکیلاتی در کشور هر چند نامرتبط با وظایف و تکالیفش پیدا شد تا مصوبه ای رو ابلاغ کند، شاید که چه عرض شود، بلکه هیچ مرجع و ارگانی از بدو انقلاب تاکنون با این صراحت اجازه ورود به چنین مباحثی را به خودش نداده بود! خدا رو شکر همین که شورای شهر توانست موضوع به این مهمی را مطرح و پیام قاطبه مردم ایران را از طریق تصویب آن هر چند نامرتبط با حیطه مسئولیتش به گوش مخاطبان و تصمیم گیرندگان اصلی آن در وزارت کشور و یا شورای امنیت ملی برساند مسلما جای تقدیر و تشکر دارد.انشالله اساس و شاکله انقلاب 40 ساله ایران اسلامی تاکنون بایستی آنقدر سفت و سخت بنیان شده باشد که با تصویب چنین مصوباتی هراسی به دل راه ندهد. امثال جهان نیوز هم بهتر است به جای اقدامات و تلاش هایی که مخل حقوق اساسی و شهروندی مردم است، چشمان بسته خود را باز کند و کمی هم به فکر خواسته های مشروع و اعتراضات به حق مردم که گرانی و فقر و بیکاری و فساد و تبعیض امانشان را بریده است، باشد.
Iran, Islamic Republic of
شورای شهر مگه کار دیگه ای نداره که دلسوز شده اصلا به شورای شهر جه ارتباطی داره آقاین گزارش بدن در این چند مدت که رو کار آمدند اقداماتشان را برای مردم بیان کنند
Iran, Islamic Republic of
عزیزم به جای این مسخره بازی ها آلودگی هوا رو درست کن که اون معترض ها بتونن نفس بکشن.
بعضی مسئولین ما خیلی پرتن از قضیه.
تقصیر خود ملته به این افراد رای میدن
Iran, Islamic Republic of
چوب رو که بر میداری گربه دزده حساب کارشو می کنه ....
مهدی
Iran, Islamic Republic of
فتنه جدیدی در حال اجرا است اگر کل سهر خواستند اعتراض کنند ایا در یک محل امکان جمع شدن دارد و در ثانی ایا راهپیمایی های جمایتی نیز در این چارچوپ جای خواهد گرفت طرح ساده انگارانه و قرن ۱۸ است چرا که با یک فراخوان کوچک عده ای در ان محل ها جمع خواهد شد و سازمان های کنترلی چه باید بکنند بهتر است شورای شهر به کارهای شهر سازی برسد
Iran, Islamic Republic of
خب اگه مشکلات و نواقص مردم را برطرف کنند تا تجمع اعتراضی نداشته باشیم، بهتر نیست؟
علی
Iran, Islamic Republic of
اگر مردم را آزاد بگزارید مردم می فهمند با فتنه گران چکار کنند