چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۴
۳۹

اعدام قاتل دختر بچه ۹ساله قابل ستایش نیست؟ +عکس

يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۶
کد مطلب: 579857
روزنامه‌های زنجیره‌ای شرق و قانون در گزارش‌هایی به اعدام قاتل ستایش دختر نه ساله افغانستانی پرداخته و ضمن نوجوان خواندن قاتل و این که چرا پدر مقتول رضایت نداده است در چرایی اجرای این حکم آسمانی تشکیک کردند!
اعدام قاتل دختر بچه ۹ساله قابل ستایش نیست؟ +عکس
به گزارش جهان نيوز؛ روزنامه‌های زنجیره‌ای شرق  و قانون در گزارش‌هایی به اعدام قاتل ستایش دختر نه ساله افغانستانی پرداخته و ضمن نوجوان خواندن قاتل و این که چرا پدر مقتول رضایت نداده است در چرایی اجرای این حکم آسمانی تشکیک کردند!

بنابر این گزارش، در بخشی از گزارش شرق در این رابطه آمده است: «نوجوان ایرانی متهم به قتل ستایش، دختربچه افغانستانی، صبح روز پنجشنبه اعدام شد... زمانی که مأموران به خانه امیرحسین رفتند، جسد در اسید سوخته ستایش را پیدا کردند و به دستور بازپرس آن را به پزشکی ‌قانونی انتقال دادند. امیرحسین بعد از دستگیری به قتل اعتراف کرد.»
 
زیر سؤال بردن حکم الهی قصاص توسط زنجیره ای ها!؟


چنان که از این گزارش‌ها مشخص می‌شود قاتل دختر بچه بیگناهی را مورد تجاوز قرار داده، در ادامه او را کشته و پس از آن ضمن جنایت بر میت او را در اسید سوزانده است!

حکم آسمانی و قرآنی چنین فردی مشخص است ولی روزنامه زنجیره ای شرق در ادامه به تلاش‌های بی نتیجه برای کسب رضایت از پدر مقتول می‌پردازد و می‌نویسد : « در این مدت خانواده امیرحسین خیلی تلاش کردند تا از خانواده ستایش رضایت بگیرند. پدر و مادر امیرحسین به‌همراه تعدادی از فعالان اجتماعی برای جلب رضایت اقدام کردند، اما خانواده ستایش رضایت ندادند. البته او مرد محترمی است و من در این مدت بی‌احترامی از او ندیدم، اما می‌توانست امیرحسین را ببخشد که این کار را نکرد.»

انتظار تحکم آمیز و شماتت پدر یک دختر بچه بیگناه که او را مورد تعرض قرار داده کشته  و در اسید سوزانده‌اند تا قاتل را مورد عفو قرار دهد خود جنایت و خباثت دیگری است که از یک انسان آزاده و متدین انتظار آن نمی‌رود ولی ظاهرا روزنامه‌های زنجیره‌ای مرزهای انسانیت را درنوردیده  و تعاریف دیگری از مفاهیم انسانی ارائه کرده‌اند.
 
ممکن است فردی در حالت عصبانیت فردی را به قتل برساند و خانواده مقتول به توصیه قرآن و بزرگان دین گذشت کنند  و قاتل نجات یافته و عمر دوباره‌ای را شروع کند ولی زمانی که یک انسان علاوه بر قتل مرتکب جنایات دیگری شده باشد از جمله تعرض به مقتول  و جنایت بر میت و به عنوان نمونه سوزاندن پیکر او در اسید جامعه دچار ناامنی روانی می‌شود، در سال گذشته جنایات مشابه از جمله قتل آتنا اصلانی و سرقت یک خودرو منتهی به قتل یک نوزاد بیگناه اتفاق افتاده و جامعه ملتهب گردید، انتظار روزنامه‌های زنجیره‌ای که التهاب و تشنج روانی جامعه نادیده گرفته شده و قاتل و متهمین مورد عفو قرار بگیرند عجیب و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد.

منبع: شهدای ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ابوذر
Iran, Islamic Republic of
خداوند کسانی را که با احکام و دستورات قرآن مخالفت می کنند لعنت می کند. مردم باید بصیرت داشته باشند و متوجه باشند که این گروه چگونه آرام آرام احکام اسلام را زیر سوال می برند و اصول انقلاب را زیر پا می گذارند و در آغوش شیطان بزرگ غش می کنند
Iran, Islamic Republic of
آقا ابوذر، سلام
ميشه بفرماييد روزنامه هاي شرق و قانون، دقيقاً كجا و با درج چه عبارتي با انجام دستورات قرآن مخالفت كرده اند؟ متأسفانه اتهام زني هاي سست و بي پايه به جناح مقابل، از رويه هاي ثابت و رايج هر دو جناح حاكم بر ملت ايران است.
Romania
اونچه که گفته شده در تیتر جهان نیوز ، براساس پیش درآمدهاییست که از نظریات گذشته این آقایان بدست آمده .
بعبارتی چون جهان نیوز از ریشه فکری این آقایان در خصوص احکامی همچون اعدام اطلاع داشته ، به این برداشت رسیده که بنظر من هم درست است .
Iran, Islamic Republic of
جناب نسبتاً محترم. یکی از ترفند های این روزهای اصلاحات اینه که قشنگ احکام رو منکر می شن بعد می گن : ما کجا نوشتیم این حکم خلافه؟
یعنی طرف تمام مبانی و محمولات یک موضوع رو بهم می زنه، بدون اینکه اصل اون موضوع رو انکار کنه.

کور خوندید. شما به اندازه کافی به ما یاد دادید. حالا درس پس می دیم.
رفیق در قرآن درباره ی قصاص چی اومده؟
فرمود: و لَکُم فی قصاصِ حیاةَُ : در حکم قصاص زندگانی است.
شما تیتر مطلب و متن رو بخونید.
اینجا گفته اعدام_ (مستعار قصاص) _ ستایش _( کنایه از حیات) _ نشد.
متن رو نگاه کنید: تاسف خورده بابت تعیین مجازات قصاص برای افراد بالغی که به سن شرعی رسیدن.
یک فرد بالغی که دست به جنایت زده، و کسی که مورد جنایت قرار گرفته چطور قضاوت شده؟ روزنامه قانون و سایت فرارو تا به حال چند مطلب در همدردی با ظالم و توجیه جنایتش رفته؟ و چند مطلب در دفاع از خانواده مظلوم و شخص مظلوم نوشتند؟

اون منطق وحشی که جفری دایمر رو، پس از قتل و تجاوز به ده ها جنازه، فقط حبس و زندان می کنه. همون منطقی هست که در ایران می گه: اعدامی که ستایش نشد. اگر اصلاح طلبان از حملات هوایی علیه داعش ناراحت می شن و اگر در نامه تشکر از قاسم سلیمانی، نمایندگانشون در مجلس امضا نمی زارن. و الان که از اغتشاشات حمایت می کنند، از همین منطق سرچشمه گرفته. یعنی مواضع سیاسی اصلاح طلبان برخاسته از فلسفه ی سکولار هست. فلسفه ای که یک سرش مثل هاوکینگ می گه: انسان های حاصل ضایعات شیمیایی هستند. وقتی انسانی در حد یک ذباله ی ضایعاتی تعریف بشه، می شه انتظار حرمت نَفس و دَم براش قائل شد؟
اون کسی از جانی حمایت می کنه. به لحاظ روانی با جنایتکار نسبت نزدیکی داره. یعنی اگه جای جانی بود همون کارو می کرد. برای همین باهاش همدردی می کنه. دیگه نمی گم چرا اصلاح طلبان از حملات هوایی علیه داعش ناراحتن یا برای اغتشاشگرانی که ماشین آتشنشانی رو کودک می اندازن بیانیه حمایت صادر می کنن!

حالا فرض کنید این خانواده مهاجر افغان در جایگاه قاتل بودند. رسانه های اصلاحات _ با توجه به حضور فاطمیون در سوریه _ چطور این مسئله رو پوشش می دادن؟

من واقعاً گله دارم از جهان نیوز و سردبیرش. شما چرا متن بیانیه خانواده قریشی، پس از اعدام قاتل ستایش رو منتشر نکردید؟ تو این بیانیه پدرش چه خوب از وحدت ملتین ایران و افغانستان حمایت کرد. و مضومنش اینه: که با اجرای عدالت، اعتماد جامعه افغان و مهاجرین به برادران ایرانی خود بیشتر شده. و چقدر زیبا از حکم قصاص دفاع کرده. جا داره در کنار فعالیت پر حجم خناسان شما هم چند گزارش از خانواده قریشی می گرفتید.
مهم نیست
United States
البته که در ظاهر هیچ برداشت مخالفت با اسلامی در این خبر دیده نمی شود. بخشش همیشه قابل تحسین بوده و هست. ولی کسی هم اگه نبخشد سرزنش روا نیست. به خصوص در چنین شرایطی هییییییییچ سرزنشی وارد نیست چه برسد که تیتر یک روزنامه به این بزرگی شود. حیف واژه اصلاح است که به شما نسبت بدهند.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
افراد ظاهر بین در تیتر این خبر البته مخالفتی با اسلام نمی بینند ولی افرادی که از شگردهای رسانه ای اطلاع دارند از همین چها کلمه یک کتاب مطلب می فهمند برادر
Iran, Islamic Republic of
لعنت خدا، بر افسادطلبان. بر این بدتر از صهیونیست های حاضر در ایران
Iran, Islamic Republic of
روزنامه ها زنجیره ای را بشناسید اینها که مدعی طرفداری از مردم هستند . کسی که تجاوز کرده کشته و جسد را سوزانده اعدامش قابل ستایش نیست ؟؟؟واقعا که شما بویی از انسانیت نبرده اید.
Iran, Islamic Republic of
اينكه اعدام اميرحسين قابل ستايش باشد يا نه بحث ديگري است. اين روزنامه نوشته "ستايش نشد" به دو معني. معناي اول اين است كه خيلي ها كه اين خبر را شنيدند اين اقدام را ستايش نكردند هر چند آن را حق مسلم اولياء دم مي دانستند. (اين صرفاً يك جمله خبري است و در مقام قضاوت نيست) معناي دوم اين است كه "قاتل اعدام شد اما اين اعدام (براي اولياء دم) "ستايش" نشد. يعني با اعدام اميرحسين، ستايش زنده نشد و به خانواده اش بازنگشت. (اگر اين معناي دوم، مد نظر روزنامه باشد، البته جمله نادرستي است چرا كه در بطن خود نوعي "قضاوت منفي" نسبت به "عدم بخشش" اولياء دم ايجاد مي كند كه صحيح نيست) اما اين خطا، باز هم به معناي تشكيك در احكام الهي نيست.
حسین
Netherlands
نظر جنابعالی ، در مورد ترویج جملات مبهم چه از روی ضعف در زبان فارسی باشد یا چیز دیگر ، را بر حق می دانم.
با تشکر از شما بلحاظ توجه و قبول زحمت
یا علی
Romania
دوست عزیز ۱۰۱۹ آن دو برداشت را میشود داشت ولی برداشت سومی هم از آن هست و آن هم اینکه نظر خودشان را که بارها و به بهانه های مختلف درباره اعدام اعلام کرده اند ، نظر مردم و یا تعداد زیادی از مردم اعلام کند تا هم به دیگران نظرشان را القا کنند و هم سدی در مقابل انجام این حکم ایجاد کنند .
اینها نتیجه فقط این یک خبر نیست بلکه نتیجه انباشت است . وقتی مطلبی بارها تکرار شود به تدریج رسوخ می کند .
کدام یک از ما اگر بجای پدر ستایش بودیم میتوانستیم بگذریم ؟ تجاوز به خودی خود وحشتناک و دردآور است ، چه برسد به اینکه این شرایط را هم داشته باشد
خردسال باشد
دختر باشد
بقتل رسیده باشد
بعد از قتل هم ....
بدنش سوزانده شده باشد
و ....
من بعید می بینم کسی بتواند از اینچنین موضوعی بگذرد
بعلاوه که گذشت از اینچنین مساله ای خود میتواند باعث عادی شدنش در جامعه و از بین رفتن همه اصول اخلاقی شود
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز قضاوتتان به معنی دوم درست است ولی به معنی اول نه . چون مطبوعات حتی با جملات خبری نظرسازی می کنند و القاء نظر می نمایند و این یک اصل در فعالیت رسانه ای است بنابراین همه ی اهالی رسانه و کسانی که دستی در این کار دارند می دانند که معنی این تیتر و مراد نویسنده از نوشتن آن القاء این نظر است که این اعدام قابل ستایش نیست قبول دارم که این جمله همانطور که شما قشنگ توضیح داده ای ایهام دارد و به دو معنی است ولی نویسنده با معنی دوم غیر مستقیم در صدد القاء نظر خود است و با معنی اول مستقیم .و فرقی نمی کند نتیجه هر دو یکی می باشد
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
در همین کامنت هانگاه کن و نتیجه بگیر که آیا این اعدام ستایش شدنی است یا نه مشت نمونه خروار است پس وقتی نویسنده می نویسد ستایش نشد نظر اکثریت را نمی نویسد بلکه در حال نظر سازی و القاء نظر خود است والا اگر طرف در کف جامعه حرکت کند و نظر سنجی کند بیش از ۹۵ در صد جامعه این اعدام را تائید می کنند و همانطور که گفتم مشت نمونه خروار است اگر کسی خر وار قضاوت نکند
Germany
ﻣﺎﻟﻪ ﻛﺸﻲ ﺭا ﺧﻮﺏ اﺯ اﺳﺘﺎﺩﺗﺎﻥ ﻣﺎﻟﻪ ﻛﺶ ﻳﺎﺩ ﮔﺮﻓﺘﻴﺪ, ﺁﻓﺮﻳﻦ ﺻﺪ ﺁﻓﺮﻳﻦ!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
از کسانی که تفاوت متهم و مجرم را تشخیص نمی دهند و مجرم را متهم و متهم را مجرم می خوانند چه انتظاری می توان داشت؟ مشکل اصلی حمایت های دولتی از روزنامه نگاران فاسد و مفسد است...
Iran, Islamic Republic of
این روزنامه ها کلی از بیت المال یارانه می گیرند وبعد برعلیه قانون شرع واسلام این مردم چاقوتیز می کنند اوووف برشما باد
سیدحامد
Spain
اصلا نباید و نمیتوان در این گونه موارد اظهار نظرات شخصی و یا تیترهای سلیقه‌ای انتخاب کرد....موضوع به قدری بغرنج و ناگوار بود که فقط کافیه خودمونو جای خانواده مقتول بذاریم. خواهر شش ساله‌مون بهش تجاوز شده بعد جسدشون با اسید سوزاندند و سرشو هم با چاقو میوه خوری جدا کردند....حالا نقش والدین قاتل کجای این ماجراست بماند.... به خاطر خدا شش دانگ حواس والدین به بچه هاشون باشه به جای خوب یا بد دانستن اعدام به فکر بچه هامون باشیم. مراقبت کنیم ازشون تنهاشون نذاریم بی حد و حصر امکانات در اختیارشون نذاریم نظارت کنیم به رفتارهاشون و با خدا و ائمه معصومین ارتباط بگیریم تا بچه هامون هم رفتارهای سنجیده تر و معقول تری پیدا کنند.
Iran, Islamic Republic of
مشکل اینجاست که دست اندرکاران فاسد اینگونه روزنامه ها بیشتر جای قاتل هستند تا جای مقتول
عباس
Iran, Islamic Republic of
مسلما قاتلانی که الان در زندان و منتظر اعدام هستند این حکم را ستایش نمیکنند.بنده بعنوان یک پدر که فرزند خردسالم قرار است در این جامعه زندگی کند احساس امنیت نمیکنم چون قاتلی با این قساوت و وحشی گری در جامعه من وجود دارد و قرار است از روی زمین محو شود تا من احساس امنیت بیشتری کنم ولی میبینم این شخص طرفدارانی دارد که میگویند او را حذف نکنید .این احساس به من دست میدهد که شبیه این فرد زیاد است شاید حتی یکی از آنها روزنامه نگاری باشد که بسیار شیک و تر تمیز خود را جز قشر فرهنگی جامعه جا زده است و خیالش راحت است که اگر او هم این کار را بکند فعالان اجتماعی و بقیه از اعدام او جلو گیری میکنند آیا من باید در چنین جامعه ای احساس امنیت کنم؟
Iran, Islamic Republic of
اگر کسانی که دم از انسانیت می زنند و می گویند قاتل را باید بخشید خودشان را یک لحظه جای پدر ومادر اون طفل معصوم بی گناه بگذارند
هوچی گری وطرفداری از بدتر از داعش که نشد کار آیا حاضرند لحظه ای جای آن پدر وماد باشند ؟
این عقده ایها همان کسانی هستن که آشوبگرتربیت می کنندوبعد به جان مردم می اندازند وبعد انتظار ببخشش دارند
توحید
Iran, Islamic Republic of
داعشیهای اتوکرده وروشنفکرنماهای آشوب طلب
رامــــــــین
Iran, Islamic Republic of
واقعا که این روزنامه نگاران زنجیره ای بی وجدان هم آیه شریفه 179 سوره مبارکه بقره رو که فرموده "و لكم فی القصاص حیوةٌ یا أولی الألباب لعلّكم تتّقون"
منکر شده و هم حکم قانون مجازات رو ،که بند "ت" ماده ۲۴۴ قانون مجازات اسلامی مقرر داشته:حد زنا در موارد زیر اعدام است:
.
.
ت ـ زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است."
صرفنظر از اینکه قاتل در کنار تجاوز به عنف جنایت دیگری هم مرتکب شده بود از جمله جنایت بر مرده و قتل عمد
ش م
Iran, Islamic Republic of
در صورت صحت خبر اگر این اتفاق نا گوار خدای ناکرده برای فرزند ان دومسئول روزنامه می افتاد چه اقدامی را انجام می دادند.؟!!
Iran, Islamic Republic of
ببینم اگه یه نفر سر دختر یکی از همین روزنامه چیها همین بلا رو میاوردم همین و میگفتن یا نه دنبال قصاص بودن اینکه خدا فرمود در قصاص حیات است برای همینه از این روزنامه چیها بپرسید... عکس العمل شما چی بود ؟
Iran, Islamic Republic of
اگه این اتفاق برای آنها می افتاد در پشت صحنه چانه زنی می کردند و مبلغ گزافی می گرفتند و بعد در جلوی دوربین ها پز روشنفکری می دادند و قاتل را می بخشیدند . شاید هم با تبلیغ برعلیه نظام زمین و زمان را به هم می دوختند
سلام
Iran, Islamic Republic of
البته اينها موظف هستند از نظر غربى ها پيروى كنند.اگر خواهر و يا مادر اينها هم به جاى ستايش باشد باز اينها قانون مدار هستند و طرفدار نظريه غزب.
Iran, Islamic Republic of
قانون مدار یا طرفدار نظریه غرب دوست عزیز ؟
مصطفی آذر
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اول ؛تشکر فراوان از قوه قاطع قضاییه.
دوم ؛ این افراد و این طرز تفکر را باید در جایگاه خانواده مقتول گذاشت و بعد دید که چه عکس العملی دارند.
سوم؛این افراد اینقدر در افکار نمایشی حقوق بشری غربی غرق شده اند که از طرف دیگر بام در حال افتادن هستند.
چهارم؛این افراد مگر همانهایی نیستند که برای آزار یک سگ به شخص آزار دهنده حمله ور میشوند و تقاضای اشد مجازات میکنند؟
پنجم؛گرگی که به قول خودشان در نوجوانی اینکارها را انجام میدهد تا ۴۰ سالگی چه کارهایی میتواند انجام دهد؟
و...............
احکام دین شریف اسلام تماما حساب شده بوده و اگر بخواهیم به تفکر این افراد عمل کنیم ؛ در صورت حمله به کشور و جان و ناموسمان باید آنها را ببخشیم و دفاعی نکنیم.
Iran, Islamic Republic of
غلط کردند پدر و مادر ستایش از حق خودشون استفاده کردند اگر من هم جای اونا بودم و می دیدم که یک نفر در شرایط سالم ذهنی این بلا رو سر بچم اوردن هیچ وقت نمی بخشیدم و همینکارو می کردم بخشش برای کسی هست که ناخواسته اشتباهی کرده نه کسی که عمدا قتل و تجاوز کرده
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز جمله ات مبهمه کی غلط کرد؟
Iran, Islamic Republic of
از قوه قضاییه ممنونیم
Sweden
کلا این جماعت شبه روشنفکر و غربزده میخوان بگن با اعدام مخالفند. طوطی واری چیرهایی میپرانند بدون اینکه از واقعیات جوامع و فرهنگها خبری داشته باشند.روزگاری نه چندان دور در خود غرب هم اعدام بوده و هنوز هم در خود امریکا هست حال چرا از دید این غربزده های وطنی ما که کشوری اسلامی هم هستیم و از قوانین اسلام پیروی میکنیم نباید حکم قصاص یا اعدام داشته باشیم.کاش ما هم میتوانستیم مثل سوئد همه مجرمین ریز و درشت را بازپروری میکردیم ولی ایا این شدنی است؟بگذریم از اینکه اولیا دم محق ترین افراد برای ایحاد احساس عدالت هستند که اسلام بخوبی نظر نهایی انها را مد نظر قرار داده است که بسیار مترقی هم هست ولی اقایان اصلاح طلبان دایم چشم و زبانشان مانند طوطی ها به غربی هاست و اصلا کاری به ابعاد مختلف واقعیات یک دنیای متکثر و دایم در حال تغییر ندارند. این قانون لایتغیر جهان نیست که حتما اعدام نباید انجام بشود. متاسفانه غرب باوران بسیار جزم اندیش هستند.
ناصر
Iran, Islamic Republic of
و لکم فی القصاص حیاة

اما این بی سوادها قران را نمی فهمند.
Iran, Islamic Republic of
این همه به اسم اسلام وقران اعدام شدند مشکل حل شد
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
کدام اعدام ها اخوی . اسلام برای نفس هرفرد احترام خاصی قائل است آنجا که کشتن یک نفس کشتن همه مردم می داند ونجات یک نفس را نجات همه می داند آن اسلمی که تو از آن دم می زنی اسلام آمریکای داعشی ودست ساخته صهیونیزم جهانی است بطور خلاصه اسلام وهابی وتکفیری است. و امثال شما از اسلام یا بی خبرید یا مغرض هستید و یا مریض هستید که نسبت ناروا به اسلام و قوانین الهی و مترقی آن می دهید . البته در بعضی مواقع دست خودتان نیست . لقمه ونطفه ناپاک بی اثر نیست که چنین درباره اسلام قضاوت می شود
Iran, Islamic Republic of
بله حل شد. اگر قصاصی در کار نباشد، اینجا از تگزاس، صدبرابر بدتر میشود. این یعنی حل جناب مدعی منورالفکری
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
البته اطلاع رسانی درکشورماهم درست نیست چون باید بنویسن قصاص شد نه اعدام به دلیل اینکه کسی یک نفررابدون دلیل کشته و....واینجاست که محکوم علیه قصاص شده ولی توصیه میکنم بزرگواران زودقضاوت نکنن چون کسی که جنایت برروی خودوخانوادش اتفاق افتاده درد اونو کس دیگری خوب درک نمیکنه ولذا دراین مورد عفو وبخشش مفهومی نداره وازطرفی دیگه اگرمصاحبه قبل اعدام اون ادم روگوش میکردید هیچ اثری ازپشیمانی وندامت دیده نمیشد ونبایدکسی روکه رضایت نداده وعفونکرده مذمت کنیم
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
جناب مصطفی آذر فرمایشتان صحیحه ولی جالبه که همین مدعیان مورداشاره مرگ روبرحق برای همسایه میخوان واگرکوچکترین تعرض یاتوهینی به خودشون بشه به اعدام هم راضی نمیشن والبته درجامعه هم یه عده شیرین عقل وجوددارن وساده لوح