سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

پایگاه نظامی چین در نزدیکی مرزهای آبی ایران

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۶
کد مطلب: 579514
برخی رسانه‌ها از تصمیم چین در ساخت پایگاه نظامی در بندری واقع در پاکستان و در نزدیکی ایران خبر دادند.
پایگاه نظامی چین در نزدیکی مرزهای آبی ایران
به گزارش جهان نيوز؛ برخی رسانه‌ها از تصمیم چین در ساختن پایگاه نظامی نزدیک به بندر چابهار در ایران خبر دادند و آن‌را تلاش پاکستان در واکنش به مواضع «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه این کشور عنوان کردند.
 
به نوشته روزنامه «اکونومیک تایمز» مواضع ترامپ درباره قطع کمک‌های مالی به پاکستان به بهانه عدم موفقیت در نبرد با تروریسم موجب نزدیک شدن بیشتر اسلام آباد با پکن از حیث دفاعی و اقتصادی شده است.

روزنامه «واشنگتن تایمز» نیز اخیرا گزارش کرده است که چین در رایزنی با پاکستان برای ساختن دومین پایگاه دریایی به عنوان گامی به سوی ارائه قابلیت های دریایی بزرگتر در مسیرهای راهبردی آبی است.

 بر پایه این گزارش، این پایگاه در بندر «جیوانی» نزدیک مرز با ایران و دریای عمان بنا می‌شود و چین بدین طریق قادر است به آب‌های گرم منطقه دست یابد.

تحلیلگران این اقدام پاکستان را فشار تاکتیکی پاکستان بیان کردند. برخی دیگر نیز آن‌را پاسخی به راهبردهای «هند، اقیانوس آرام» آمریکا  و متحدانش دانستند.

نخستین پایگاه نظامی برون مرزی چین در جیبوتی بنا شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *