کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابتکار توانیاب نخبه برای اشتغال معلولین

16 دی 1396 ساعت 15:28

مرد جوان با سر انگشتانش خمیده و کم جان و معلولیت مادر زادی تاکنون کارهای مهمی را انجام داده و به دنبال اشتغالزایی برای معلولان دیگر است.


به گزارش جهان نیوز،‌ وحید رجبلو، توانیاب نخبه اظهار داشت: با یک بیماری ژنتیکی به نام «اس ام ای» به دنیا آمدم که بیماری پیش رفته عضلانی است و به مرور زمان بدنم ضعیف تر و عضله هایم کوچکتر می شد. به همین دلیل و چند حادثه دیگر در کودکی نتوانستم به مدرسه بروم و در خانه تا سوم راهنمایی را به صورت غیرحضوری تحصیل کردم. بعد از آن هم به دلیل هزینه های تحصیل، مقطع دبیرستان را ادامه ندادم و ترک تحصیل کردم.

وی افزود: کارهای سفالگری و نقاشی را در حد خوب انجام می دادم، اما مدتی بیماریم پیشرفت کرد و دوباره دستانم ضعیف شد. سپس به طور کل دست چپم از کار افتاد و مجبور شدم صنایع دستی را کنار بگذارم؛ اما بازهم بیکار نشستم و سراغ کامپیوتر رفتم. خانواده برایم کامپیوتر تهیه کرد واکنون نزدیک به یازده سال است که مشغول کارهای کامپیوتری هستم.

رجبلو ادامه داد: اوایل کارم سخت بود، زیرا هیچ چیزی از کامپیوتر نمی دانستم. چون کلاس رفتن برایم دشوار بود، به صورت خود آموز کار کردن با کامپیوتر را از سایت های خارجی آموزشی یاد گرفتم. اینگونه وارد بازار کار شدم. یعنی بنری بالای درب خانه نصب کردم و از دانش آموزان سفارش کارهای تایپی و گرافیکی مر گرفتم. تا کنون هفت سال است که کار برنامه نویسی و طراحی سایت انجام می دهم.

وی درباره راه اندازی سامانه ای با عنوان «همیار مهر» اظهار داشت:  قرار است که این سامانه خدماتی را در اختیار معلولان بگذارد؛ به طوری که کل مشاغل کشور را داخل این سامانه دعوت می کنیم. مثلا شغل آرایشگری، کارهای بانکی، امور اداری و حتی پزشک. در واقع هر فردی که بخواهد به معلولان منطقه خودش کمک کند، با ثبت نام در سایت ثبت نام توانیابی می تواند به خدماتی از جمله  نزدیک ترین آرایشگر و پزشک و ... دسترسی داشته باشد.

رجبلو درباره اجرایی شدن سامانه «همیار مهر» خاطرنشان کرد: این سامانه اکنون در حد آزمایشی پیش رفت،ه اما برای ادامه کار نیازمند حمایت از مسئولان هستم تا یک ماه دیگر با روند سریعتر آن را راه اندازی کنیم.

وی در پایان درباره آرزویش گفت: به خاطر شرایطم، خانواده ام خیلی درگیر کارهای من شدند و الان یک پرستار 24 ساعته لازم دارم؛ الان به طور دائم مادرم بالای سرم است و این من را آزار می دهد، اما توان مالی برای گرفتن پرستار ندارم.

منبع:باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 579467

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/579467/ابتکار-توانیاب-نخبه-اشتغال-معلولین

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com