سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

انتقاد از افزايش تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب: 579431
رئيس هيئت مديره يک شرکت وارد کننده خودروهاي هيبريدي گفت: افزايش تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي، تنها به منبع درآمد دولت بدل مي شود و هيچ نقشي در تنظيم بازار و حمايت از توليد داخل نخواهد داشت.
انتقاد از افزايش تعرفه واردات خودروهاي هيبريدي
به گزارش جهان نيوز، محمد جواد محمدي زاده در نشست خبري با حضور خبرنگاران افزود: طبق مصوبه اخير دولت تعرفه واردات خودروها افزايش شديدي داشت و در نتيجه ، تعرفه هاي خودروهاي هيبريدي بين 1500 تا 2 هزار سي سي، از 5 درصد به 45 درصد افزايش داشت.
 
وي افزود: تعرفه ها در جهان با سه رويکرد تنظيم بازار، حمايت از توليد داخل و افزايش درآمد دولت ها وضع مي شود که در اين مورد، مشخص است که تنها هدف سوم يعني افزايش درآمد دولت هدف بوده و در نتيجه، تامين هزينه هاي دولت بايد از جيب مردم عادي و رانندگان عادي تامين شود.

محمدي زاده افزود: طبق قوانين بالاستي و از جمله قانون هواي پاک مصوب مجلس شوراي اسلامي و قانون ششم توسعه، دولت بايد براي بهبود کيفيت هوا و کاهش مصرف سوخت از فناوري هاي جديد و خودروهاي پاک حمايت کند درحاليکه اين مصوبه، آثار زيان باري براي مصرف کنندگان نهايي داشته است.

وي افزود: به عنوان مثال يک خودروي تاکسي هيبريدي با افزايش 9 برابري تعرفه خود تا 60 ميليون تومان افزايش قيمت مي يابد و گرانتر از خودروي بنزين سوز مي شود و در نتيجه، کسي رغبتي به استفاده از خودروي پاک نخواهد داشت و اين درحاليست که تعرفه واردات همان خودرو اگر بنزين سوز باشد از 32 تا 35 درصد به 75 درصد رسيده است يعني 2.5 برابر شده است.

رئيس هيئت مديره شرکت وارد کننده خودروهاي هيبريدي با اشاره به سوابق علمي و اجرايي خود از جمله در سمت رياست سازمان حفاظت محيط زيست در دولت قبل افزود: از سوي ديگر، طبق قانون وزارت نفت متعهد است به ازاي هر خودروي هيبريدي تا 6 هزار و 800 دلار پرداخت کرده و ورود به محدوده طرح ترافيک نيز براي اين خودروها رايگان باشد و دولت با تامين وام کم بهره و شهرداري با اعطاي کمک بلاعوض به تاکسي هاي هيبريدي، از گسترش ناوگان حمل و نقل عمومي پاک حمايت کند اما هيچ کدام از اين تعهدات اجرايي نشده و شهرداري از ابتداي امسال از هر خودروي هيبريدي براي ورود به محدوده طرح ترافيک، بيش از دو ميليون تومان مطالبه کرد.

وي با اشاره به اينکه برخلاف گفته مسئولان، از شرکت ما براي افزايش تعرفه ها، هيچ نظر خواهي نشد افزود: بستن سامانه ثبتارش درد ديگري بود که به بدنه صنعت وارد شد و اين درحالي اتفاق افتاد که واردات خودرو بر اساس آمارهاي رسمي هيچ کاهشي نيافت که نشان مي دهد در مدت شش ماه بسته بودن سامانه ثبت سفارش خودرو، رانت ها و سودهايي براي عده اي حاصل شد و کساني نفع زيادي به جيب زدند.

محمدي زاده درباره لزوم حمايت دولت از خودروهاي هيبريدي گفت: خودروهاي هيبريدي بخاطر داشتن دو موتور برقي و بنزيني 15 تا 25 درصد گرانتر از خودروهاي معمولي بنزين سوز هستند و دولت ها تلاش مي کنند با وضع قوانين تشويقي و کاهش يا به صفر رساندن تعرفه، اين محصول را با همان قيمت و يا حتي ارزانتر از خودروي بنزين سوز روانه بازار کنند تا مردم به حمل و نقل پاک راغب شوند.

منبع:صداوسیما
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *