چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

نفوذ یک درصدی مکانیزاسیون در مزارع زعفران

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 579259
عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه ضریب نفود مکانیزاسیون کمتر از یک درصد است، گفت: برای افزایش این ضریب، باید قیمت ماشین آلات با بودجه کشاورزان تطابق داشته باشد.
نفوذ یک درصدی مکانیزاسیون در مزارع زعفران
به گزارش جهان نيوز، علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با اشاره به مکانیزه شدن تمامی مراحل تولید زعفران اظهار کرد: در شرایط کنونی، زعفران در مزارع یکپارچه به صورت نیمه مکانیزه کشت می شود، در حالیکه کشت مکانیزه در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت تاثیر بسزایی در کاهش قیمت تمام شده، افزایش کیفیت و رقابت پذیری با سایر رقبا دارد.
 
وی با اشاره به ضرورت تعادل قیمت زعفران در بازار افزود: ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا به شمار می رود که  نوسان قیمت در بازار داخلی وخارجی  می تواند این مزیت مهم را دستخوش تحولاتی قرار دهد.

حسینی ادامه داد: با وجود آنکه ایران تولیدکننده بیش از 90 درصد زعفران دنیاست، اما تنها 20 درصد سهم بازارهای صادراتی را به خود اختصاص داده است، در حالیکه با توسعه مکانیزاسیون، کاهش قیمت تمام شده  و افزایش رقابت پذیری می تواند؛ سهم بیشتری از بازارهای دنیا را تصاحب کند.

این مقام مسئول گفت: با توجه به خُرد بودن اراضی؛ امکان ورود ماشین آلات به مزارع وجود ندارد، در حالیکه برنامه ریزی برای تصاحب بیشتر بازارهای صادراتی امری ضروری است.

وی در خاتمه با بیان اینکه ضریب نفود مکانیزاسیون کمتر از یک درصد است، یادآور شد: برای افزایش ضریب نفوذ مکانیزاسیون مراحل تولید زعفران باید قیمت ماشین آلات با بودجه کشاورزان تطابق داشته باشد تا امکان دسترسی همگان به آن فراهم باشد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *