پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

اشتباه خانمان سوز یک مقام سابق امنیتی

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۱
کد مطلب: 579155
«علی ربیعی»، از مقامات سابق امنیتی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت آقای روحانی که چند روز قبل در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دوم سیما، حضور یافت؛ با چالش مهمی در بحث «فقر مطلق» مواجه شد.
اشتباه خانمان سوز یک مقام سابق امنیتی
به گزارش جهان نيوز،‌ در بخشی از برنامه، مجری به وزیر می‌گوید: ایران طبق تعریف بانک جهانی از فقر مطلق که دریافت ۲۱۰۰ کیلو کالری برای هر فرد در روز است؛ فقر مطلق ندارد و بانک جهانی در گزارش اخیر خود اذعان کرده است که ایران دارای این فقر نیست.

ربیعی اما در پاسخ می‌گوید: فقر یک مفهوم ذهنی است. خود فقر و احساس فقر متفاوت هستند و بخشی از آن نیز در شهرها بوسیله مقایسه ایجاد می‌شود... در دنیا با شاخص‌های مختلفی فقر را اندازه می‌گیرند. من تعبیری که خودم به کار می‌برم، می‌خواهم فقر شدید و فقر مطلق را تمییز کنم. این تعاریف قرارداد است.[۱]

*ربیعی یک ماه قبل از ناآرامی‌های اخیر طی اظهاراتی گفته بود: کمتر از ۴۰ میلیون نفر در ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند.[۲]

و صد البته معنای روانی زیر خط فقر در ذهن مخاطب نیز روشن است...

در پیامد صحبت‌های ربیعی نیز برخی افراد که متأسفانه تعدادی از آنها از مسئولان بودند به صحنه آمدند و با تأکید بر اینکه نیمی از جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند، بر این گزاره تأکید کردند که وضعیت فعلی ایران قابل دفاع نیست!

و به همین سادگی کارآمدی نظام اسلامی در ذهن عده‌ای زیر سؤال رفت و طبق نظر عده‌ای، امثال همین سیاه‌نمایی‌های غلط سهوی یا عمدی بود که سبب‌ساز ایجاد «فتنه اقتصادی» و اغتشاشات اخیر در کشور شد.

براستی چرا برخی مقامات دولت آقای روحانی و حتی شخص رئیس‌جمهور، در وخیم نشان دادن اوضاع اقتصادی کشور، گوی سبقت را از همه! ربودند و حتی حاضر به اعلام آمار بانک جهانی هم درباره مثبتات اقتصادی کشور نشدند؟

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که بدانند گزاره‌های زیر تماماً توسط مقامات بلندپایه دولت آقای روحانی بیان شده‌اند:

_خزانه خالیست.

_ بازنشستگان از حقوق خود راضی نیستند.

_قطعا با مردم گرسنه و فقیر و بیکار نمی‌توان امنیت را تأمین کرد و حرکت ما به سمت

اقتصاد مقاومتی می‌تواند برای ما امنیت را هم رقم بزند.

_شاخص‌های اقتصادی کشور غیر قابل قبول است.

_هر خانه در ایران ۳ بیکار دارد. (که می‌شود حدود ۷۲ میلیون بیکار!)

غیر از دولتی‌ها، حامیان ستادی آنها یعنی اصلاح‌طلبان نیز پرونده قطوری در سیاه‌نمایی از اوضاع کشور طی ۶ سال گذشته دارند.

اقتصاد ایران فلج شده، اقتصاد ایران بحران زده است، استخوان مردم خرد شده، اگر برجام نبود به سیاست نفت در مقابل غذا می‌رسیدیم، کاری نمی‌شود کرد! دچار مشکل معیشتی هستیم و... تماماً گزاره‌هایی هستند که توسط معاریف اصلاح‌طلب بیان شده‌اند.

سؤال اینجاست که تکلیف این سیاه‌نمایی‌ها چه زمانی روشن خواهد شد؟!

مثلا وزیر محترم کار آیا حاضر خواهد شد به مردم بگوید که درباره فقر مطلق و چیزی به نام «زیر خط فقر» از مفاهیم ذهنی خود نیز حرف زده و آمار بانک جهانی مبنی بر نبود فقیر مطلق در ایران را به مردم نگفته است؟!

گفتنیست، احمد میدری، معاون وزیر کار به تازگی طی اظهاراتی با اشاره به اغتشاشات اخیر و در کنایه به رقبای دولت و رسانه‌های ارزشی گفته است: «۵ سال پمپاژ یاس کردید به جامعه حالا جمعش کنید... چرا در تورم ۴۰ درصدی صدای خبرگزاری‌های اصولگرا شنیده نمی‌شد؟»

و پر واضح آنکه حقایق اشاره شده در بالا در کنار اظهارات معاون وزیر کار، واقعیتی روشن‌تر را پیرامون ناآرامی‌های اخیر هویدا خواهد ساخت.

خط آخر این صحبت‌ها آنست که هیچکس منکر وجود مشکل اقتصادی برای کسانی از مردم عزیز ایران نیست و نمی‌تواند باشد اما تفاوت زیادی وجود دارد بین سیاه‌نمایی و بیان واقعیت‌ها...
ایران اسلامی اگرچه مشکل اقتصادی دارد اما بحران ندارد و طی ۴۰ سال گذشته به توفیقات بزرگی در زمینه اقتصاد نائل آمده است.

ریشه‌کن کردن فقر مطلق به گواه بانک جهانی، کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری طی ۷ سال گذشته (از ۱۴ به ۱۲ درصد)، خارج کردن عموم بیکاری فعلی از حالت بحرانی (به نحوی که ده‌ها هزار شغل پیشنهادی وزارت کار توسط کارجویان رد می‌شود) و رساندن ایران به جایگاه هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان به گواه صندوق بین‌المللی پول، از جمله دستاوردهای نظام اسلامی هستند.

منبع:مشرق
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *