پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

خطراتی که بی‌خوابی و بدخوابی به همراه دارد!

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 578581
بیدار ماندن برای ساعت‌های طولانی درشب و بی توجهی به الگوی خواب منظم شبانه می‌تواند سبب بروز بیماری‌های مرگبار شود.
خطراتی که بی‌خوابی و بدخوابی به همراه دارد!
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند تنها یک شب بی‌خوابی یا خوابیدن دیروقت می‌تواند سبب بالارفتن ریسک خطر ابتلا به بیماری آلزایمر به دلیل تولید پروتئین‌های سمی در مغز شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند یکی از عامل‌های اصلی ابتلا به آلزایمر تولید پروتئین سمی بتا آمیلیوئید در مغز است که سبب مرگ سلول‌های مغزی و از دست رفتن مسیر ارتباطی بین آن‌ها می‌شود.

کارشناسان دانشگاه واشنگتن دریافتند حتی یک شب بی خوابی و بیدارماندن درطول شب می‌تواند افزون بر آلزایمر بی‌خوابی را مسبب ابتلا به 10 بیماری مزمن مرگبار دیگر نیز دانسته‌اند.خواب به میزان کافی نقشی موثر بر حفظ سلامت بدن، ترمیم بافت‌های آسیب دیده، خارج کردن مواد سمی از مغز، تقویت حافظه و جایگزینی اطلاعات در مغز دارد.

در زمان خواب پروتئین‌های سمی بتاآمیلیوئید از مغز خارج می‌شوند تا سبب ابتلای فرد به بیماری آلزایمر نشوند.
ازجمله گروه‌های پرخطری که در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر وجود دارند افراد شب کار هستند، این افراد ساعت خواب منظمی ندارند و افزون بر آلزایمر احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان سینه در بانوان نیز امکان پذیر است.کارشناسان مواردی، چون ژنتیک، محیط زیست و شیوه زندگی را در ابتلای افراد به بیماری آلزایمر موثر می‌دانند.

آلزایمر در ابتدا با علائمی، چون از دست دادن حافظه، مشکل در به یاد آوردن اطلاعات، پرخاشگری، ضعف شناختی، کم بینایی، از دست دادن قدرت چشایی و شنوایی شروع می‌شود و به تدریج با از دست دادن حافظه، فرد توان زندگی مستقل را از دست می‌دهد و نیاز به مراقبت دائم پیدا می‌‍کند.

بیشتر مبتلایان به آلزایمر امید به زندگی کمی دارند و پس از ابتلا به بیماری در اثرمشکل هایی، چون افسردگی و انزوا، فراموش کردن مصرف داروها، بالا رفتن فشارخون، سقوط از ارتفاع، سکته مغزی و حمله قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

کارشناسان در پژوهش‌های خود دریافتند افرادی که دارای مبتلایان به آلزایمر در اقوام درجه یک خود هستند به میزان بیشتری پروتئین بتا آمیلیوئید در مغز خود به نسبت دیگران دارند و خطر ابتلا به این بیماری در آن‌ها درصد بالاتری دارد.
محققان به افراد توصیه می‌کنند برای ایمن ماندن از ابتلا به بیماری آلزایمر که به گفته کارشناسان درسال‌های آینده میلیون‌ها نفر از اهالی کره زمین به آن مبتلا خواهند شد، مردم باید از سنین جوانی توجه ویژه به الگوی خواب، رژیم غذایی سالم، ورزش، انجام تمرین‌های ذهنی، اجتناب از مصرف بیش از حد نمک، کنترل وزن و فشارخون خود داشته باشند تا درمیان سالی وسالمندی به این بیماری خطرناک دچار نشوند.

با انجام برنامه ریزی دقیق افراد باید بیشترین بهره را از ساعت‌های روز ببرند تا شب به میزان کافی استراحت کنند، افرادی که شیفت شب کار می‌کنند بهتر است در بازه زمانی استراحت خود به میزان کافی دریک اتاق کاملاً تاریک استراحت کنند، همچنین والدینی که دارای فرزند خردسال هستند بهتر است با تقسیم وظایف با دیگر اعضای خانواده خود زمانی کافی برای استراحت درنظر بگیرند.

پژوهش‌ها نشان داده است مشکل هایی، چون بد خواب و بی خوابی می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا درصد بالایی افزایش دهد.نتایج این پژوهش در نشریه سالنامه عصب شناسی (Annals of Neurology) به چاپ رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *