جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

۲۰۱۸؛ سالی سرنوشت ساز برای برگزیت

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 578513
یک نشریه آلمانی به بررسی مهمترین مراحل روند برگزیت در سال ۲۰۱۸ پرداخته و در عین حال امکان پیش رفتن این مراحل را نامشخص ارزیابی کرد.
۲۰۱۸؛ سالی سرنوشت ساز برای برگزیت
به گزارش جهان نيوزبه نقل از تسنیم ، سال جدید میلادی درباره آینده انگلیس تصمیم گیری می شود و این مسئله مشخص می شود که آیا یک دوران انتقالی وجود خواهد داشت و مناسبات آینده انگلیس با اتحادیه اروپا چگونه خواهد بود و آیا خروجی نرم و منظم شکل خواهد گرفت؟

مرحله اول از اوایل ژانویه تا پایان ماه مارس سال 2018
حدود دو ماه پیش بینی شده تا شرایط برای دوران گذار مد نظر انگلیس فراهم شود. اتحادیه اروپا خواستار ادامه وضعیت فعلی از تاریخ برگزیت تا پایان سال 2020 است.  بر این اساس در این دوران انگلیس همه وظایف یک عضو اتحادیه اروپا را خواهد داشت و باید سهم بودجه خود را پرداخت کرده و آزادی تردد را برای شهروندان تضمین کرده و عضو بازار داخلی اتحادیه اروپا باقی بماند. البته لندن در این دوران حق رای خود در اتحادیه اروپا را از دست داده و شرایطی مانند نروژ پیدا می کند. یک توافق تجاری جدید در این دوران انجام می شود و انگلیسی ها می توانند در این دوره در این باره مذاکره کرده و به نتیجه نهاییی دست یافته اما حق اجرایی کردن آن را ندارند.

در این زمان کمیسیون اروپایی یک سری از سمینارها را برای کشورهای عضو خود برگزار می کند. آن ها باید روابط اقتصادی مربوطه خود با لندن را به نمایش گذاشته و اولویت های خود را برای روابط آینده تدوین کنند. از جمع بندی این علایق و منافع فردی باید یک برنامه مذاکره برای میشیل بارنیر، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در برگزیت تنظیم شود. در این روند باید به اصول و معاهدات اروپایی احترام گذاشته شود.
اولین بحث ها در کابینه انگلیس درباره آینده این کشور بعد از خروج کمی قبل از کریسمس برگزار شد. در این مرحله همچون سابق دو جبهه در مقابل هم قرار گرفتند.

حامیان خروج، خواهان خروج سخت از بازار داخلی و اتحادیه گمرکی و همه قوانین اتحدیه اروپا هستند. آن ها آرزوی یک انگلیس آزاد را دارند که در سطح جهانی توافقات تجارت آزاد را منعقد کرده و به عنوان رقیب اتحادیه اروپا قلمداد شود. این جناح شامل بوریس جانسون، لیام فاکس، یعقوب ریس مگ و برخی دیگر هستند.
در جناح مخالف فیلیپ هامون، امبر رود و حامیان آن ها قرار دارند که برای یک خروج حتی الامکان نرم تلاش می کند چرا که از سقوط اقتصاد انگلیس می ترسند. آن ها می خواهند حتی الامکان بعد از خروج نیز به بسیاری از قواعد اروپایی پایبند بمانند تا از دسترسی به بزرگترین بازار صادرات خود حمایت کنند.

ترزا می ، نخست وزیر انگلیس نیز برای اوایل سال جدید میلادی ایراد یک سخنرانی دیگر را اعلام کرده است که می خواهد در آن ویژگی ها و عناصر اصلی درخواست های انگلیس را ارائه دهد. در اصل وی و دیوید دیویس، وزیر برگزیت انگلیس خواهان یک راه حل مناسب هستند که به وسیله آن انگلیسی ها حقوق زیادی را دریافت کرده و البته از وظایف و تعهدات اروپایی خود رها شوند.

در 22 و 23  ماه مارس سال 2018 ( دوم و سوم فروردین سال 97) نشست اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار می شود. در این نشست باید درباره مرحله انتقالی در انگلیس تصمیم گیری شده، توافق نامه طلاق و جدایی به صورت قانونی منعقد شود و دستور مذاکرات برای میشل بارنیر درباره روابط آینده با انگلیس صادر شود.
مشخص نیست که آیا دولت انگلیس تا آن زمان یک موضع واقع بینانه را در این راستا اتخاذ خواهد کرد. همچنین مشخص نیست که آیا کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا آن زمان همچنان متحد باقی می مانند یا اختلاف منافع و اختلاف عقایدی در این راستا شکل می گیرد.

مرحله دوم از آوریل 2018 تا پایان اکتبر سال 2018
در این دوران در بروکسل این هدف مد نظر قرار دارد که یک توافق چارچوبی سیاسی درباره مناسبات آینده بین اتحادیه اروپا و انگلیس منعقد شود. برای دستیابی به این هدف در عرض شش ماه باید طرف انگلیسی به مذاکرات بسیار فشرده تر و بیشتر از سابق روی آورد. بعد از آن یک بیانیه بنیادین باید مبنای مشترکی برای مذاکرات تجاری آینده از سال 2019 به بعد تعریف کند.

به گفته رهبران اتحادیه اروپا این مسئله مطرح است که یک زمین بازی قابل مقایسه و رقابت عادلانه تضمین شود. بر اساس این توافقات هر چقدر انگلیس در این دوران بیشتر به قوانین اتحادیه اروپا پایبند باشد به همان اندازه بیشتر دسترسی به بازار داخلی اتحادیه اروپا خواهد داشت.
بروکسل چندین بار در این باره هشدار داده است که هیچ گونه امتیازات خاصی برای انگلیس بعد از خروج در نظر گرفته نخواهد شد. صدر اعظم آلمان هم در اظهار نظری گفته است که بعد از خروج شرایط برای انگلیس بدتر از قبل خواهد شد.
اما در لندن همه چیز به این مسئله مربوط می شود که آیا ترزا می نخست وزیر انگلیس باقی می ماند.  در حال حاضر اکثریت محافظه کاران انگلیس می خواهند ترزا می را در مسئولیت حفظ کنند چرا که به زعم آن ها وی بین تناقضات در برگزیت تعادل ایجاد می کند. اما شرایط سیاسی در لندن می تواند تغییر کند.

نشست اتحادیه اروپا در 18 و 19  اکتبر(26 و 27 مهر سال 97 ) سال 2018
در این زمان باید توافق چارچوبی درباره روابط آینده طرفین، نهایی و تصمیم گیری شود. بعد ازآن کشورهای عضو اتحادیه اروپا چند ماه زمان نیاز دارند تا در پارلمان های خود درباره توافق اقتصادی دو طرف تصمیم گیری کنند. با این حال افراد مشکوک به این روند درباره تحقق این امر در این تاریخ زمانی تردید دارند.

مرحله نهایی: از اواخر اکتبر تا نشست اتحادیه اروپا در 13 و 14 دسامبر ( 22 و 23 آذر ماه 97 ) سال 2018
در مرحله آخر برگزیت انتظار می رود که بار دیگر بحث ها بالا بگیرد. این دو ماه برای این منظور در نظر گرفته شده است که اختلافات در همه جبهه ها و طرف ها تحت فشار زمان به توافق بیانجامد.
 بهر حال استراتژی مذاکرات انگلیس در اواخر سال آینده می تواند همچنان تحت تاثیر حقایق اقتصادی باشد.

در صورتی که توافق مرحله گذار تا پایان ماه مارس سال آینده هماهنگ نشود، شرکت ها تصمیمات اضطراری خود را اجرایی خواهند کرد. بانک ها در حال حاضر تاسیس شعبه هایی را در قاره سبز آغاز کرده اند.
اینکه آیا در نهایت تا پاییز سال آینده یک اکثریت در کابینه انگلیس می توانند  درباره یک مدل برگزیت برای توافق چارچوبی با اتحادیه اروپا  توافق کنند هنوز مشخص نیست. ممکن است انتخابات مجددی با خروجی غیر قابل پیش بینی برگزار شود. در شروع سال 2018 تقریبا همه مسائل مهم درباره برگزیت در جبهه انگلیس همچنان باز و نامشخص است.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *