جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
هشدار وزارت بهداشت:

مردم از بازار فروش پرندگان وحشی دوری کنند!

سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب: 578440
تماس با پرندگان مهاجر به ویژه پر کندن و تماس با ترشحات داخل بدن و مدفوع آنها عامل گسترش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح جامعه و خسارات بیشتری به طیور است و همچنین احتمال ابتلای انسان به این بیماری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
مردم از بازار فروش پرندگان وحشی دوری کنند!
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، به دنبال شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور که طبق گفته مسئولان، تنها عامل گرانی تخم‌مرغ است، تمرکزها به منشاء انتشار این ویروس در کشور معطوف شده است. صید، کشتار و عرضه پرندگان مهاجر که به عنوان ناقل ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شناخته می‌شوند.

محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در این باره به تسنیم می‌گوید: هرچند تاکنون موردی از ابتلای انسان به بیماری فوق حاد پرندگان در کشور گزارش نشده اما گسترش انفجاری ویروس آنفلوانزای فوق حاد در میان پرندگان سبب شده دانشمندان احتمال بدهند که این ویروس طی تغییراتی ساختاری، جهش یافته و علاوه بر طیور، برای انسان هم بیماری‌زا باشد. به همین دلیل وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی هر اقدامی به منظور جلوگیری از ابتلای انسان به این بیماری لازم باشد در دستور کار دارند.

وی ادامه می‌دهد: در این راستا هر زمان که کانونی از آنفلوانزا مشاهده شود فورا نسبت به آن واکنش نشان داده می‌شود. این واکنش دوبخشی است؛ از یک سو، سازمان دامپزشکی بلافاصله عملیات معدوم‌سازی و پاکسازی محیطی را انجام داده و تا شعاع چند کیلومتری را تحت مراقبت قرار می‌دهند و از سوی دیگر وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به تمامی کارکنان آن کانون واکسن آنفلوانزا تزریق کرده، برای مصرف 10 روز داروی پیشگیری در اختیارشان می‌گذارند و به مدت 10 روز آنها را تحت نظر قرار می‌دهند تا در صورتی که اگر علائمی از بیماری مشاهده شود بلافاصله تحت مراقبت قرار گیرد.

گویا با تاکید بر اینکه بازارهای غیرقانونی فروش پرندگان مهاجر که تحت نظارت سازمان دامپزشکی قرار ندارند کانونی برای انتشار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند می‌گوید: اگر مردم موردی را مشاهده کنند که پرندگان مهاجر به صورت غیرقانونی فروخته می‌شوند اکیدا از نزدیک شدن خودداری کنند و فورا سازمان دامپزشکی را در جریان قرار دهند تا این سازمان وارد عمل شده و اقدامات لازم را برای برخورد انجام دهد.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت تاکید می‌کند: به مردم توصیه می‌کنیم از تماس با پرندگان وحشی، خریداری و مصرف گوشت آنها جدا خودداری کنند. تماس با این پرنده‌ها به ویژه پر کندن و تماس با ترشحات داخل بدن و مدفوع آنها عامل گسترش این بیماری در سطح جامعه و خسارات بیشتری به طیور است و همچنین احتمال ابتلای انسان به این بیماری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

گفتنی است علی اکبرمهرفرد معاون بازرگانی و صنایع غذایی وزارت جهاد کشاورزی، هفته گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت: علت اصلی و تنها علت گرانی تخم مرغ در بازار بیماری حاد تنفسی آنفلوآنزا است. موج اول بیماری آنفلوآنزا اوایل سال بود که با مدیریت اتحادیه میهن ( مرغ داری و مرغ گذاری های کشور) کنترل شد. ما در حال حاضر 25 درصد گله های تخم گذار را از دست داده ایم وبه دلیل بیماری آنفلوانزا با کاهش تولید مواجه شده ایم، صادرات را نیز به دلیل کاهش تولید قطع کرده‌ایم. بیماری آنفلوآنزا حادثه غیرمترقبه‌ای است و عمدتا از طریق پرندگان مهاجر شیوع پیدا می کنند.

این در حالی است که ولی‌اله نانواکناری، نماینده فریدونکنار و بابلسر بارها ارتباط کشتار و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر را با شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان رد کرده و در دفاعی تمام‌قد از صیادان و فروشندگان متخلف فریدونکنار، رسانه‌های منتقد به این تخلفات را متهم به هجمه به "مردم فریدونکنار" عنوان کرده‌ تاکید کرده است. در حالی که طبق اظهارات مقامات محلی، جمع صیادان، دامگاه‌داران و فروشندگان متخلفی که از طریق کشتار و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر سود هنگفت حاصل می‌کنند به صد نفر هم نمی‌رسد.

حالا باید منتظر ماند و دید، آیا جلب رضایت این صد متخلف همچنان برای مسئولان نسبت به بهداشت عمومی و اقتصاد کشور در اولویت قرار دارد یا برخورد قانونی با این تخلفات بناست در دستور کار آنها قرار گیرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *