جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

کاهش ۸۰ درصدی بارش در ۹ استان کشور

سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 578438
پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور در پیش‌بینی فصلی خود با اشاره به کاهش بارش اعلام کرد: بیشترین کاهش بارشها تاکنون به ترتیب در استانهای خراسان جنوبی، قم، یزد، اصفهان، مرکزی، کرمان، سیستان و بلوچستان، تهران و چهارمحال و بختیاری بین ۸۰ تا ۹۵ درصد رخ داده است.
کاهش ۸۰ درصدی بارش در ۹ استان کشور
 به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور پیش‌بینی فصلی سه ماهه گذشته و سه ماهه آتی کشور را به‌طور کامل انجام داده که در بخش خلاصه آن تأکید شده است: به استثنای مناطق بسیاری محدودی واقع در نوار شمال غربی و جنوبی، بارش کشور از ابتدای سال زراعی جاری تا مورخ چهارم دی ماه 96 بیش از 50 درصد نسبت به میانگین دوره مشابه بلند مدت کاهش یافته است که بیشترین کاهش به ترتیب در استانهای خراسان جنوبی، قم، یزد، اصفهان، مرکزی، کرمان، سیستان و بلوچستان، تهران و چهارمحال و بختیاری بین 80 تا 95 درصد رخ داده است.

کاهش بارش نسبت به دوره مشابه سال قبل 25 درصد است؛ بارش فصل زمستان (با استثنای بخش‌هایی از سواحل خزر) کمتر از نرمال بوده و کمبود بارش ناشی از فصل پاییز، به صورت کم‌بارشی انباشته تا پایان سال ادامه خواهد داشت. علاوه بر آن، توزیع بارش دارای ناهمگنی زمانی و مکانی خواهد بود. میانگین بارش کشور در هفته دوم دی به صورت: کمتر از نرمال، هفته سوم دی: نوار شمالی کشور بیش از نرمال سایر مناطق نرمال تا کمتر از نرمال، هفته چهارم دی: کمتر از نرمال خواهد بود.

میانگین دمای دی ماه یک تا دو  درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود. میانگین دما در هفته‌های دوم و سوم دی بین دو تا سه درجه بیش از نرمال بوده اما در هفته چهارم با قدری تعدیل بین یک تا دو درجه بیش از نرمال خواهد بود.

انتظار می‌رود ماه بهمن با ناهنجاری منفی دما مواجه باشد. میانگین دمای زمستان در حد نرمال تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود. فعالیت نسبتاً ضعیف سامانه‌های بارشی و ناهنجاری منفی دمایی، به شکل بالقوه می‌تواند موجب افزایش فراوانی تعداد روزهای آلوده در کلان شهرها و شهرهای صنعتی و پرجمعیت در دو ماه آتی شود.
بخشی از کم‌بارشی‌های پاییز ناشی از لانینای متوسطی است که حداکثر فعالیت آن دی‌ماه خواهد بود. در مجموع، شرایط یاد شده مدیریت واقع‌بینانه منابع آب در حوضه‌های آبریز کشور - به خصوص برای تامین آب کشاورزی و شرب فصل بهار و تابستان سال آتی - را می‌طلبد.
وضعیت جاری:
از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون  میانگین بارش کشور 56 درصد کمتر از میانگین بلندمدت است؛ در دوره یاد شده کمبود بارش در حدود نیمی از استان‌های کشور بیش از 60 درصد است. خراسان جنوبی، قم، یزد و اصفهان با بیش از 90 درصد کاهش بارش، شرایط بسیار نامساعدی نسبت به سایر استانهای کشور دارند. در این بازه زمانی، کاهش بارش در استان تهران 81 درصد است.

پیش‌بینی بارش:
بارش فصل یاد شده در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود که کاهش در مناطق غرب و شمال شر نسبت به سایر نواحی بیشتر است. بارش در سواحل خزر در حد نرمال خواهد بود؛ بارش فصل زمستان نمی‌تواند کمبود بارش سال زراعی را جبران کند.
بارش در ماه دی کمتر از نرمال (به استثنای بخش‌هایی از سواحل خزر که بیش از نرمال خواهد بود)، در بهمن‌ و اسفند کمتر از نرمال و در فروردین 1397 در حد نرمال مورد انتظار است.

پیش‌بینی دما:
انتظار بر این است که میانگین دمای زمستان در غرب و جنوب غرب بیش از نرمال و در سایر مناطق در حد نرمال باشد.
دمای دی ماه تا یک درجه بیش از نرمال است و این افزایش در استانهای واقع در نوار غربی کشور به بیش از دو درجه می‌رسد؛ در بهمن ماه نیز میانگین دما در حد نرمال  تا یک درجه کمتر از آن است. در اسفند ماه دمای هوا در بیشتر مناطق در حدود نرمال خواهد بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وقتی که گناهان زیاد شود نعمت ها از آسمان کم میشوند