جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رتبه دوم ایران در فرسایش خاک در جهان

سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 578345
ایران دارای 50 میلیون هکتار زمین قابل کشت است که تنها نیمی از این اراضی صرف کشاورزی شده و مابقی به علت کمبود منابع آبی و مدیریت صحیح به حال خود رها شده‌اند و این امر مشکلات فراوان دیگری را چون ریزگردها در کشور ایجاد کرده است.
رتبه دوم ایران در فرسایش خاک در جهان
به گزارش جهان نيوز، خاک و آب یکی از مهم ترین منابع طبیعی برای هر کشور ی به شمار می آید که این دو عناصر اصلی در کشاروزی و ادامه حیات لازم هستند و در این میان خاک اهمیت بیشتری نسبت به آب به دلیل قابل بازیافت نبودن دارد.
 
ایران با توجه به مساحت 165 میلیون هکتاری کشوری کم آب محسوب می شود که از این میزان 50 میلیون هکتار زمین قابل کشت است و کمتر از نیمی از آن صرف مقاصد کشاورزی می شود و مابقی این اراضی بخاطر کمبود منابع آبی به حال خود رها شده اند، به علاوه استفاده از سم و کودهای شیمیایی موجب نابودی بیش از بیش خاک شده و رها کردن زباله های صنعتی و آب شور این روند نابودی را تشدید خواهد کرد.

از بین رفتن خاک موجب کاهش حاصلخیزی خاک می شود و این امر کیفیت تولید محصولات کشاورزی را نیز به خطر خواهد انداخت، همچنین در این میان توانایی نگهداری آب در خاک نیز اُفت کرده و شرایط بیرای وقوع سیل را فراهم می کند.

براین اساس، فرسایش خاک یکی از موضوعات مهم در جهان محسوب می شود، که ایران جز کشورهای است که بالاترین نرخ فرسایش خاک را به خود اختصاص داده و گزارشات حاکی از آن است که با با توجه به فرسایش سالانه 2 تا 4  میلیاردی خاک، ایران جر دومین کشور از نظر فرسایش خاک در کل جهن به حساب می آید که این راقام 4 برابر متوسط جهانی است.

این عوامل به اقتصاد کشور و عوامل زیست محیطی ضربه وارد می کند و با در نظر گرفتن ارزش ارزش هر تن خاک به رقم 28 دلار، هزینه فرسایش خاک در ایران به 56 میلیارد دلار می رسد که بالاتر از کل درآمد نفتی کشور است که در سال 2016 به 41.123 میلیارد دلار رسید.

فرسایش خاک در ایران در مرحله نخست تحت تاثیر عناصر مشخصی اتفاق می افتد که می توان آنها را به عوامل طبیعی و عوامل ناشی از فعالیت های انسانی تقسیم بندی کرد، از آنجایی که اکثر مناطق ایران خشک هستند، وزش بادهای شدید موجب آسیب دیدن خاک شده، در حالی که آب نیز در مناطق کوهستانی و به ویژه شیب های تند خاک را فرسایش می دهد.

در این میان اقدامات دولت برای حفاظت بهتر از منایع خاکی نادیده گرفته نمی شود ولی به گفته کارشناسان این اقدامات برای حفاظت از خاک در کشور کافی نیست.

شایان ذکر است، فعالیت هایی نظیر کشاورزی، معدن کاری، ساخت و ساز، قطع درختان و چرای بیش از حد دام خاک را بیشتر به خطر می اندازد و قطع درختان و چرای بیش از حد موجب کاهش پوشش گیاهی می شود که عامل تسریع در فرسایش خاک است.

گفتنی است در ایران، فرسایش خاک موجب ایجاد یک بجران زیست محیطی دیگر یعنی ریزگردها در بسیاری از نقاط کشور به ویژه استان های جنوبی و جنوب غربی نظیر خوزستان شده است.

منبع:میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *