جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سن مصرف مخدر «گل» به ۱۵ سال رسید

دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب: 578125
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سن شروع مصرف مواد مخدر در کشور اخیرا با توجه به توسعه مصرف گل کاهش داشته و سن شروع مصرف گل در کشور به ۱۵ سال رسیده است.
سن مصرف مخدر «گل» به ۱۵ سال رسید
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، پرویز افشار در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به آمار عملکرد دستگاه‌های مختلف طی 9 ماه گذشته اعلام کرد: طی 9 ماه نخست امسال بیش از 616 تن انواع مواد مخدر توسط دستگاه‌های مربوطه کشف و ضبط شده است که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 14.5 درصد رشد داشته است.

وی با هشدار نسبت به افزایش تولید مواد مخدر در کشور افغانستان گفت: گزارش‌های بین‌المللی حاکی از افزایش 90 درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان دارد و امسال سال بسیار بدی است در خصوص مواد مخدر در این کشور بود و تولید این مواد از 4600 تن در سال به 9 هزار تن در سال جاری رسیده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: از میان مواد کشف شده سهم تریاک با 498.5 تن بیشترین سهم بوده که 17 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و پس از آن حشیش با 82.5 تن، هروئین 18.5 تن و مورفین با 12 تن بیشترین کشفیات این مواد را به خود اختصاص داده‌اند.

افشار با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 1272 عملیات برای انهدام باندهای مواد مخدر انجام گرفته است افزود: تعداد عملیاتهای انجام گرفته طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش داشته ولی افزایش کشفیات در مقایسه با کاهش عملیاتهای انجام شده نشان دهنده آن است که نیروهای مقابله‌ای بر اقدامات اطلاعاتی تمرکز داشته‌اند.

وی با اشاره به انهدام 108 کارگاه شیشه در 9 ماهه نخست امسال گفت: طی این مدت 9 نفر از نیروهای کشورمان به شهادت رسیدند که این تعداد 12.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته این در حالی است که در مقابل 64 نفر از اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در عملیاتهای انجام شده به هلاکت رسیدند که این آمار نیز با رشدی 10.3 درصدی همراه بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد خودروهای توقیف شده طی این مدت را 15 هزار و 292 دستگاه و تعداد سلاحهای کشف شده را 856 قبضه اعلام کرد و افزود: طی این مدت 320 هزار نفر در سراسر کشور در خصوص جرائم مرتبط با مواد مخدر دستگیر شدند که این تعداد رشد بیش از 9 درصدی را نشان می‌دهد.

* فعالیت 3 مرکز ترک اجباری زنان در کشور
افشار در ادامه گزارش عملکرد دستگاه‌های مربوطه با اعلام فعال بودن 7516 مرکز درمان معتادان در سراسر کشور از راه‌اندازی مراکز مخصوص درمان زنان معتاد باردار خبر داد و افزود: در حال حاضر 20 مرکز ماده 16 برای معتادان متجاهر در کشور وجود دارد که با توجه به نیاز، با حکم قضایی از ظرفیت مراکز ماده 15 نیز برای درمان این افراد استفاده می‌شود.
وی گفت: همچنین در حال حاضر سه مرکز درمان ماده 16 برای زنان در 3 استان قم، خراسان رضوی و کرمان فعال هستند و خدمات خود را به معتادان زن متجاهر ارائه می‌دهند.

* ثبت 36 هزار مبتلا به ایدز در کشور/ تخمین 200 هزار نفری معتادان تزریقی
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به موضوع انتقال ویروس اچ‌آی‌وی‌ از طریق معتادان تزریقی گفت: خوشبختانه شاهد کاهش میزان انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از طریق معتادان هستیم اما مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که انتقال این ویروس از طریق تزریق مواد به انتقال از رفتارهای مخاطره‌آمیز جنسی حرکت کرده است.
افشار گفت: براساس تخمین‌ها و برآوردهای انجام شده در حال حاضر 200 هزارمعتاد تزریقی در کشور وجود دارند.
وی در  پاسخ به سوال تسنیم در خصوص تعداد مبتلایان به ایدز در سراسر کشور گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت تا اواسط مهرماه مجموعا 36 هزار و 39 نفر بیمار مبتلا به ایدز در کشور ثبت شده‌اند و تعداد کلی فوت شدگان آنها حدود 9 هزار نفر بوده است.

* کاهش 5 درصدی مرگ‌ومیر معتادان در هشت ماهه نخست سال 96
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آمار ثبت شده مرگ و میر معتادان گفت: براساس آمار پزشکی قانونی طی 8 ماهه نخست امسال 1988 مرگ و میر به واسطه سوء‌مصرف و یا اوردوز ثبت شده که اکثر این افراد به دلیل مصرف بیش از اندازه مواد مخدر پس از خروج از مراکز درمان اعتیاد جان خود را از دست داده‌اند.
وی گفت: تعداد مرگ و میر در این مدت در حالی است که طی مدت مشابه سال قبل 2106 مرگ و میر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر ثبت شده بود که این آمار حاکی از کاهش 5.6 درصدی مرگ و میر معتادان طی 8 ماهه نخست سال جاری است.

* گلایه سخنگوی ستاد از وزارت بهداشت برای عدم انعقاد قرارداد مراکز دولتی با بیمه‌
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص مصوبه اخیر ستاد درباره حمایت از معتادان بی‌بضاعت گفت: این مصوبه با محوریت وزارت رفاه اجرایی می‌شود و براساس آن قرار است کلیه معتادان بی‌بضاعت که توانایی تامین هزینه درمان اعتیاد خود را ندارند از سوی این وزارتخانه و بازوی آن یعنی سازمان بهزیستی کشور تحت پوشش درمان قرار گیرند.

افشار با بیان اینکه امسال مجموعا 79 میلیارد تومان برای بیمه معتادان تامین اعتبار شده است از ناکافی بودن آن خبر داد و گفت: این رقم به هیچ وجه پوشش مورد نظر را تامین نمی‌کند و با توجه به این محدودیت گروهای خاصی از جمله زنان، کودکان، معتادان تزریقی، مبتلایان به اچ‌آی‌وی‌ای، سربازان وظیفه‌ای که هنوز به خدمت اعزام نشده‌اند و... در اولویت بهره‌مندی این اعتبارات قرار دارند.

وی با گلایه از وزارت بهداشت در خصوص عدم انعقاد قرارداد با بیمه گفت: کلیه مراکز دولتی وابسته به وزارت بهداشت و سازمان بهزیسیتی موظف شدند تا با بیمه برای تحت پوشش قرار دادن این معتادان انعقاد قرارداد کنند ولی متاسفانه گزارشهایی به دست ما رسیده که در برخی استانها این اتفاق نیفتاده و به عنوان مثال در تهران مراکز درمانی زیر نظر سه دانشگاه علوم پزشکی هنوز قرارداد با بیمه منعقد نکرده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین تاکید کرد: مراکز درمانی خصوصی نیز حداقل می‌بایست به میزان 10 درصد با بیمه قرارداد منعقد کنند.

* سن شروع مصرف «گل» به 15 سال رسیده است
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره کاهش سن گرایش به اعتیاد گفت: متاسفانه در خصوص این مطلب برداشتهای متفاوتی می‌شود و دو موضوع مهم باید مورد توجه قرار گیرد که یک موضوع سن اعتیاد در کشور است و موضوع دیگر سن شروع مصرف.
افشار با بیان اینکه سن اعتیاد در کشور به هیچ وجه پایین نیامده خاطرنشان کرد: براساس چندین مطالعه معتبر انجام شده سن اعتیاد در کشور پایین نیامده و بازه 21 تا 24 سال سن اعتیاد در کشور است.
وی ادامه داد: اما سن شروع مصرف مواد مخدر در کشور اخیرا با توجه به توسعه مصرف گل کاهش داشته و سن شروع مصرف گل در کشور به 15 سال رسیده است که البته دسترسی آسان به این ماده، تبلیغات فریبنده در خصوص آن و همچنین تولید آن در گلخانه‌های خانگی از جمله دلایل این موضوع است.

* رها شدن معتادان مبتلا به ایدز پس از دستگیری را پیگیری می‌کنیم
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال تسنیم درباره چرایی فعال شدن معتادان خیابانی مبتلا به ایدز پس از دستگیری آنها توسط پلیس و تحویل آنها به بهزیستی گفت: این افراد می‌بایست حتما در مرحله غربالگری شناسایی و به مراکز مشاوره وزارت بهداشت معرفی شوند تا این وزارتخانه نسبت به درمان آنها اقدامات لازم را انجام دهد.
وی ادامه داد: البته اگر گزارشی در خصوص رها شدن این افراد پس از تحویل آنها به مراکز بهزیستی ارائه شود موضوع را حتما بررسی خواهیم کرد و اگر هر یک از دستگاه‌های مسئول از این وظیفه خود احراز کرده باشند پیگیری لازم را انجام خواهیم داد.

* حداکثر یک چهارم مواد مخدر وارد شده به کشور کشف می‌شود
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال دیگر تسنیم در خصوص افزایش 90 درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان و افزایش 14 درصدی کشفیات انجام گرفته در کشور ما و چرایی عدم تطابق این آمار و یکدیگر گفت: نکته قابل توجه این است که همه90 هزار تن مواد مخدر تولید شده در افغانستان به کشور ما وارد نمی‌شود و براساس اعلام مراجع مربوطه بین 20 تا 30 درصد مواد مخدر تولیدی این کشور وارد ایران می‌شود و از این میان نهایتا بین 20 تا 25 درصد از این مواد کشف می‌شود. 

وی با بیان اینکه در کشورهای مترقی دنیا نیز بیش از 20 تا 25 درصد مواد مخدر وارد شده کشف نمی‌شود گفت: باید توجه داشت که مرزهای ما مستحکم‌تر از مرزهای آمریکا نیست و در آن کشور نیز بیش از 20 درصد مواد مخدر وارد شده به این کشور شناسایی و کشف نمی‌شوند البته نکته قابل توجه دیگر آن است که مافیای موارد مخدر برای کنترل قیمت بازار تمامی مواد تولید شده در افغانستان را وارد بازار نمی‌کند و بخشی از آن را دپو کرده تا در سنوات بعد و با توجه به قیمت این مواد به بازار تزریق کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *