جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

چرایی تمایل دختران به زندگی با مردان میانسال

يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 577706
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دخترانی که به ازدواج با افراد میانسال تمایل دارند، اغلب دختران بالای 30 سال هستند که برای تامین زندگی نمی‌توانند به پسران جوان اعتماد کنند. همچنین خشونت در پسران جوان بسیار بالاست، بنابراین دختران به سمت مردی می‌روند که رفتار محبت‌آمیز داشته باشد.
چرایی تمایل دختران به زندگی با مردان میانسال
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایلنا، امیرمحمود حریرچی درباره افزایش ازدواج مردان بالای 60 سال گفت: در جایی زندگی می‌کنیم که آدم‌ها بسیار تنها هستند و در واقع برای فرار از این تنهایی کارهای مختلفی انجام می‌دهند. افراد در جامعه ایران سعی می‌کنند؛ برای فرار از تنهایی شرایطی را فراهم کنند که این نوع از ازدواج‌ها نیز به همین مسئله مربوط است.
او با اشاره به اینکه مسئله ازدواج مردان بالای 60 سال را می‌توان از زاویه‌های مختلف اجتماعی نگاه کرد، ادامه داد: ازدواج دختران با مردان بالای 60 سال در طبقات مرفه جامعه با توجه به اینکه امکانات در این طبقات بیشتر است و این دختران نیز توقعات مالی واقتصادی زیادی دارند، راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

افزایش طلاق تمایل ازدواج دختران با مردان میانسال را بالا می‌برد
وی با بیان اینکه اکثر ازدواج‌های جوانان را طلاق تهدید می‌کند، افزود: از طرفی دختران با این مسئله رو‌به‌رو هستند که اکثر ازدواج هم‌سن و سال‌هایشان با شکست مواجه می‌شود، پس ترجیح می‌دهند ازدواج امن‌تری داشته باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به مسئله اقتصاد در خانواده، گفت: اگر امروز قرار باشد دختران با پسران جوان ازدواج کنند باید استقلال مالی داشته باشند یا حتی در مواردی بخشی یا همه مخارج زندگی را تامین کنند که همه این موارد می‌تواند انگیزه‌ای برای ازدواج با مردهای سن بالا باشد.

حریرچی با تاکید بر اینکه انگیزه‌‌‌های عاطفی زنان برای این گونه‌ ازدواج‌ها کمتر است، خاطرنشان کرد: این مسئله درباره مردان بیشتر عاطفی است و این مردان کمبود عاطفی‌شان را با دختران یا زنانی برطرف می‌کنند که تمایلی به بچه‌دار شدن، ندارند.

این جامعه شناس درباره این‌گونه ازدواج‌ها در طبقات پایین جامعه، گفت: متاسفانه در اقشار پایین جامعه می‌توان نام این موضوع را یک معامله گذاشت، به ویژه اینکه مردان با سن‌های بالا دختران کم سن و سال را انتخاب می‌کنند، اما در طبقات متوسط و بالا این پدیده بیشتر میان دختران بالای 30 سال وجود دارد که در اکثر آنها نیز دیده می‌شوند زندگی زناشویی موفق است، زیرا زن از نظر مالی تامین می‌شود و محبت بیشتری هم نسبت به دیگران از شوهرش دریافت می‌کند.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، مسئله ازدواج مردان میانسال با دختران جوان در گذشته زیاد بوده است.

حریرچی با بیان اینکه قبح این مسئله در گذشته ایران ریخته شده است، گفت: در گذشته این موضوع کاملا قابل قبول بوده است، مخصوصا که میان زنان بیوه یا مردانی که زنان خود را از دست می‌دادند، رواج زیادی داشته است، اما در حال حاضر این مسئله برای جامعه قبح دارد.

فرار از تنهایی علت اصلی ازدواج مردان بالای 60 سال
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: مردان 60 تا 75 سال مردان میانسال هستند و می‌توانند فعالیت داشته باشند و شاید نمی‌‌توان به آنها پیر گفت. اکثر مردانی که در این سن و سال به ازدواج تمایل پیدا می‌کنند از طبقات بالای جامعه و از مردانی هستند که یا طلاق گرفتند یا همسرشان فوت کردند. این مردان برای فرار از تنهایی ازدواج می‌کنند.

وی تاکید کرد: مسئله طلاق به خصوص طلاق‌های عاطفی یکی از علت‌های این موضوع است. وقتی دختران جوان شاهد طلاق‌های زیاد یا زندگی‌های ناموفق هستند؛ تمایل بیشتری به این نوع از ازدواج‌ها پیدا می‌کنند؛ چون هم از لحاظ مالی تامین خواهند بود و زندگی امن‌تری دارند و تنها هم نخواهند بود، البته این مسئله قبح دارد اما فرد به جایی می‌رسد که به نگاه منفی جامعه تن می‌دهد.

حریرچی با اشاره به ریشه‌های روان‌شناختی این مسئله گفت: افرادی که به این نوع ازدواج‌ها تمایل دارند یا این گونه ازدواج می‌کنند در تلاش‌اند تنهایی‌شان را پر کنند و با افرادی که مانند خودشان هستند این تنهایی را به اشتراک بگذارند.

عدم احساس مسئولیت جامعه را از ازدواج منطقی دور کرده است
این جامعه شناس با بیان اینکه این موضوع یکی از واقعیت‌های جامعه ایران است که از گذشته وجود داشته، گفت: ایران جامعه موفقی از نظر ازدواج نیست. سن ازدواج بالا رفته و پسران به دنبال دختران جوان هستند بنابراین بسیاری از دختران بالای 30 سال فرصت ازدواج را از دست دادند شاید به مردی که مهر و محبت داشته باشد و بتواند هزینه‌های زندگی را تقبل کند حتی با سن بالا تمایل نشان دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: ما باید در جامعه فکری به حال تنهایی آدم‌ها بکنیم، چون افراد برای فرار از تنهایی ممکن است تن به بسیاری از مسائل دهند که این گونه ازدواج‌ها حداقل آن است.
وی افزود: هم‌چنین پسران جوان نمی‌توانند هزینه‌ها و معیشت خانواده را تامین کنند حتی می‌توان گفت تلاش زیادی هم برای این موضوع ندارند. دخترانی که به ازدواج با افراد میانسال تمایل دارند اغلب دختران بالای 30 سال هستند که برای تامین زندگی نمی‌توانند به پسران جوان اعتماد کنند. هم‌چنین خشونت در پسران جوان بسیار بالاست و در جوانان بیشتر دیده می‌شود، بنابراین دختران به سمت مردی می‌روند که رفتار محبت‌آمیز داشته باشد.

حریرچی با تاکید بر اینکه احساس مسئولیت در پسران جوان و کل جامعه کم رنگ شده است، گفت: این عدم احساس مسئولیت نیز باعث شده افراد دچار مشکلات عاطفی و تنهایی شوند. متاسفانه ما سواد عاطفی پایینی داریم. اگر بتوانیم سواد عاطفی را افزایش دهیم شاهد ازدواج‌های منطقی خواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *