جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

دسترسی شیطان به خودتان را مسدود کنید!

پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 577052
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق بیان فرمودند: اینکه شیطان گفت من قدرت ندارم بندگان مخلَص را فریب بدهم برای این است که به آنها دسترسی ندارد نه اینکه نسبت به آنها رحمی بخواهد بکند.
دسترسی شیطان به خودتان را مسدود کنید!
به گزارش جهان نيوز، آیت الله العظمی جوادی آملی  با بیان این مطلب که دستورات اسلامی در همه زمانها و مکانها کارا و راهگشاست، بیان داشتند: دستورهای اسلامی به گونه ای است که بتواند کل سال انسان را اداره کند. سِرّش آن است که دشمن و رقیب ما دائماً، چه در شب و چه در روز درصدد اغوای ماست نه دشمن درونی به نام هوس و نفس آرام می‌گیرد، نه دشمن بیرونی به نام شیطان.

ایشان ادامه دادند: هیچ دشمنی نیست که انسان نتواند با او دوست شود مگر دشمن نفس و غرور و خودخواهی از درون و ابلیس از بیرون. برای اینکه بر عکس دیگر دشمن ها، غرور و خودخواهی دشمنانی هستند که هر چه ما بیشتر با آنها کنار بیاییم آنها بدتر نیش می‌زند، اگر کسی خواست مغرور یا خودخواه شود یا جاه‌طلب شود یک مقدار که انسان به خواسته این هواهای نفسانی عمل کرد نتیجه آن می شود که انسان جاه‌طلب‌تر و یا مغرورتر می‌شود. پس این دشمن، دشمنی نیست که با ما کنار بیاید.

معظم له فرمودند: وقتی ما به جایی رسیدیم که سلطان حیثیت و آبرو شدیم خدا به شیطان اجازه نمی‌دهد تا بالا بیایید و به انسان دسترسی پیدا کند چرا که حد شیطان مشخص است اینکه شیطان گفت من قدرت ندارم بندگان مخلَص را فریب بدهم برای این است که به آنها دسترسی ندارد نه اینکه نسبت به آنها رحمی بخواهد بکند.

این استاد برجسته حوزه در فراز پایانی فرمایشات خود به جایگاه والای لذایذ معنویی اشاره کردند و بیان داشتند: آن لذتی که مردان الهی در طهارت روح دارند هرگز نصیب دیگران نیست چون این لذت‌های خوردن و نوشیدن مادامی است که در فضای دهن است، چند دقیقه بعد اگر دوباره برگردد یعنی آن غذا را بالا بیاورند بدبوست. این دیگر لذت نیست اما لذت علم، لذت احسان، لذت گذشت کسی مشکلی کسی را حل کرد. بیست سال قبل خدمتی به کسی کرد، احسان به کسی کرد الآن وقتی یادش می‌افتد لذت می‌برد.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یونس
Iran, Islamic Republic of
مردم دارن از گشنگی فقر بدبختی و بیکاری گرانی میمیرن
این داره دم از شیطون و اجنه میزنه.
شکم گرسنه این چیزا سرش نمیشه جناب املی