پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

از خواص شگفت انگیز "مریم گلی" غافل نشوید

پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 576972
مریم گلی از جمله گیاهانی است که برای مصارف دارویی کاربرد فراوانی دارد و اسانس مریم گلی در رایحه درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از خواص شگفت انگیز "مریم گلی" غافل نشوید
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، متخصصان رایحه درمانی و طب جایگزین اغلب از مریم گلی به عنوان اسانس یا روغن در درمان‌هایشان استفاده می‌کنند و معتقدند که این گیاه خواص درمانی بسیاری دارد.همچنین از روغن مریم گلی به دلیل خواص ضد افسردگی، ضد التهابی، تقویت فرآیند هضم، تاثیر آنتی باکتریال، کاهش استرس و تقویت گردش خون استفاده می‌شود.

تاثیرات ضد افسردگی: در سال ۲۰۱۰ در مطالعه‌ای تاثیر ضد افسردگی چندین اسانس مختلف روی موش‌ها بررسی شد. محققان مشاهده کردند در میان اسانس‌های بررسی شده اسانس مریم گلی بیشترین تاثیر ضد استرس را داشته است.
به گفته محققان اسانس مریم گلی می‌تواند درمان موثری برای افراد مبتلا به افسردگی باشد. همچنین تاثیر این اسانس با هورمون دوپامین که باعث احساس خوب در فرد می‌شود مرتبط است.

کاهش فشار خون و تاثیر ضد اضطراب: در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت مشخص شد استشمام اسانس مریم گلی به طور چشمگیری فشار خون را پایین می‌آورد. همچنین نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که استشمام اسانس این گیاه روش موثری برای تقویت آرامش فرد است.
تاثیر ضد التهابی: محققان در مطالعه‌ای دریافتند عصاره مریم گلی تاثیرات ضد التهابی چشمگیری در موش‌ها دارد. همچنین عصاره این گیاه می‌تواند درمان موثری برای بیماری التهابی لثه باشد.

تقویت عملکرد ذهنی و روانی: محققان در بررسی تاثیر خواص گیاه مریم گلی به نقش آن در تقویت حافظه، افزایش سطح هوشیاری و تاثیر بالقوه آن در مقابله با آلزایمر دست پیدا کردند.

تاثیر آنتی باکتریال: اسانس گیاه مریم گلی دارای خواص آنتی باکتریال است. در مطالعه انجام گرفته در سال ۲۰۱۵ به ارزیابی تاثیرات آنتی‌باکتریال اسانس مریم گلی پرداخته و مشخص شد تاثیر ضد باکتری این گیاه برای مقابله با انواع باکتری‌های تست شده موثر است.

اسانس‌ مریم گلی علاوه بر خواصی که دارد می‌تواند با عوارض جانبی نیز همراه باشد. برخی بررسی‌ها حاکی از آن است که این گیاه موجب افزایش سطح استروژن در بدن می‌شود اگرچه در یک مطالعه اخیر این ارتباط مشاهده نشده است. همچنین دیگر عوارض جانبی اسانس مریم گلی در تحقیقات مورد تایید قرار نگرفته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *