جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

یکسان سازی نرخ آرد و گندم در راه است

پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 576894
رییس اتحادیه نان گفت: با توجه به کاهش یارانه در بودجه سال آینده به نظر می رسد که یکسان سازی نرخ آرد و گندم و رقابت سالم میان نانوایان اجرا شود.
یکسان سازی نرخ آرد و گندم در راه است
 
اندازه فونت
نسخه چاپی ارسال به دوستان
 
به گزارش جهان نيوز،  محمد جواد کرمی رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی با اشاره به ضرورت آزاد پز شدن نانوایی های کشور اظهار کرد: در شرایط کنونی حدود 20 درصد نانوایی های استان تهران آزاد پز هستند که 15 درصد از آن مربوط به نانوایی های حجیم و نیمه حجیم است.
 
وی افزود: براساس مصوبه دولت در سال 93، تعدادی از واحدهای نانوایی آزاد پز شدند، درحالیکه قرار بود این مصوبه استمرار یابد اما در شرایط کنونی دیگر خبری از اجرای آن نیست.

 کرمی ادامه داد: در صورت استمرار این مصوبه تا کنون  تمامی نانوایی ها یا حداقل 60 درصد نانوایی ها باید آزاد پز شده بودند، چرا که این امر تاثیر بسزایی در بهبود شرایط کیفیت و قیمت گذاری دارد.

 این مقام مسئول با اشاره به ضرورت یکسان سازی نرخ آرد و گندم بیان کرد: با توجه به ثبات قیمت نان و افزایش هزینه ها در سه سال اخیر، نانوایی ها در شرایط سختی به سر می برند و در صورت اجرا نشدن یکسان سازی نرخ آرد  و گندم ، نانوایان با مشکلات متعددی روبرو خواهند بود.

 وی از کاهش یارانه نان در بودجه سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به کاهش بودجه به نظر می رسد که به سمت  یکسان سازی نرخ آرد و گندم و رقابت سالم میان نانوایان پیش رویم.

به گفته کرمی؛ با یکسان سازی نرخ آرد و گندم به سبب برخوداری نانوایان از شرایط یکسان شاهد افزایش کیفیت نان و درنهایت رقابت میان واحد های تولیدی خواهیم بود.

رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی ادامه داد: در شرایط کنونی ، پرداخت یارانه دولت تنها به تعدادی از واحدهای تولیدی به سبب متفاوت بودن نرخ آرد زمینه را برای ایجاد رانت و فساد مهیا می سازد، در این صورت نانوایان به دنبال کیفیت و ایجاد رقابت در فضای سالم نیستند.

کرمی در پاسخ به این سوال که نانوایان از منتفی شدن گرانی 15 درصدی قیمت نان گلایه مند هستند یا خیر، بیان کرد: در یک ماه اخیر که بحث افزایش 15 درصدی قیمت نان مطرح شد، با دستور رییس جمهور جهت بررسی بیشتر منتفی شد، چرا که در صورت یکسان سازی نرخ آرد و افزایش مجدد قیمت ها فشار بیش از پیش بر خانوارها وارد می شد.

تبعات منفی افزایش قیمت بنزین برای سایر اقلام اساسی
 وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ بنزین در سال آینده تبعات منفی برای سایر اقلام اساسی به همراه خواهد داشت، اذعان کرد: با افزایش نرخ بنزین، تغییر و تحولاتی در نرخ سایر اقلام صورت خواهد گرفت از این رو به نظر می رسد که دولت به سبب کاهش یارانه نان در بودجه سال آینده و افزایش نرخ بنزین، از گرانی 15 درصدی نرخ نان جلوگیری به عمل آورد.

 این مقام مسئول در ادامه افزود: با هدفمندی یارانه ها در سال 89 و افزایش قیمت بنزین و سایر فرآورده های نفتی شاهد تغییرات قیمت سایر گروه کالاهای مصرفی خانوار بودیم که به همین خاطر افزایش نرخ بنزین و کاهش یارانه نان در سال آینده و حرکت به سمت و سوی یکسان سازی نرخ آرد و گندم موجب تغییراتی در نرخ نان خواهد شد.

با یکسان سازی نرخ آرد و گندم، قیمت نان به نرخ واقعی خود می رسد
 به گفته وی؛ با یکسان سازی نرخ آرد و گندم، افزایش قیمت نان بیش از 15 درصد نخواهد بود.
 رییس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی در ادامه یادآور شد: با یکسان سازی نرخ آرد و گندم، مواد اولیه با نرخ واحد در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد که در نهایت با از بین رفتن شرایط سو استفاده برخی افراد، واحدهای تولیدی جهت افزایش کیفیت با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

 وی در خاتمه در پاسخ  به این سوال که افزایش کیفیت نان می تواند عاملی برای افزایش مجدد قیمت آن باشد یا خیر، گفت: یکی از آیتم های افزایش کیفیت، ایجاد رقابت سالم میان واحدهای تولیدی است، از این رو افزایش کیفیت ، ارتباطی به گرانی بیش از پیش قیمت ها ندارد، چرا که با یکسان سازی نرخ آرد و گندم، قیمت نان به نرخ واقعی خود می رسد.

منبع:باشگاه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *