جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
از سوی مسکو صورت گرفت؛

هشدار درباره ارسال تسلیحات به اوکراین

سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب: 576541
مسکو هشدار داده تسلیحات مرگبار آمریکا و کانادا که برای اوکراین ارسال شده، ممکن است برای اهدلف دیگر استفاده شود. یک دیپلمات‌ ارشد روس نیز گفت، اوکراین به قدری فاسد است که کیف نمی‌تواند تضمین دهد این تسلیحات در دست افراد نادرست قرار نخواهند گرفت.
هشدار درباره ارسال تسلیحات به اوکراین
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، گریگوری کاراسین، معاون وزیر امور خارجه روسیه به ریا نووستی گفت، ابتدا کانادا و پس از آن آمریکا اعلام کردند که تصمیم دارند تسلیحات کشنده‌ای را -ظاهرا به قصد دفاع از خود-  برای اوکراین فراهم کنند. اما این کشورها باید خطرهای ناشی از انتقال تسلیحات پیشرفته به کشوری را که به خاطر نرخ بالای فساد بدنام است، در نظر داشته باشند.

وی اظهار کرد: آیا واشنگتن و اوتاوا اطمینان دارند که سلاح‌هایشان "به دست افراد نادرست" نخواهد افتاد؟ مثلا به دست تروریست‌ها؟ یا مطمئن هستند که این تسلیحات توسط دلال‌های اوکراینی به خاورمیانه یا مناطق دیگری که آمریکا آن‌ها را تهدیدی برای منافعش می‌داند، فروخته نخواهند شد؟ ما این سوالات را از شرکایمان در آن سوی اقیانوس می‌پرسیم و از آنان می‌خواهیم که خطرهای چنین اقدامات شتابزده‌ای را دوباره بررسی کنند.

کانادا و آمریکا، پیشتر انتقال تسلیحات مرگبار به اوکراین به منظور تقویت ظرفیت‌های دفاعی این کشور را مجاز دانستند. ارتش اوکراین در حال حاضر با جمهوری‌های خودخوانده در شرق این کشور که کودتای مسلحانه سال ۲۰۱۴ در کیو را تکذیب می‌کنند، در بن‌بست قرار دارد. به لطف توافق صلحی که با کمک روسیه، آلمان و فرانسه به دست آمد، از شدت این خصومت‌ها نسبت به زمان اوج آن در اوایل سال ۲۰۱۵ کاسته شده است.

روسیه با بیان اینکه ممکن است کیف برای منحرف کردن اذهان عمومی از دشواری‌های اقتصادی پی‌درپی تحت حکومت مسئولان جدید اوکراین، وسوسه شود که درگیری را تشدید کند، از آمریکا و کانادا انتقاد کرد.

کاراسین اظهار کرد: آمریکا و کانادا در را به روی تمام بلایا و شوربختی‌ها می‌گشایند و دوفاکتویی که در درگیری‌ اوکراین در داخل این کشور رخ می‌دهد، به سطحی بین‌المللی گسترش پیدا می‌کند. هم‌اکنون مربی‌های نظامی از آمریکا، کانادا و سایر کشورهای عضو ناتو در اوکراین حضور دارند. اکنون ممکن است بسیاری از اوکراینی‌ها، این افراد را مبارزان در جنگ داخلی در شرق این کشور بدانند.

آمریکا رکورد برنامه‌های تامین سلاح احزاب در کشورهای خارجی را در اختیار دارد و تازه‌ترین مثال آن هم در سوریه رخ داد؛ جایی که واشنگتن تلاش کرد گروه‌های مسلحی را که در پی سرنگونی دولت دمشق بودند، با انتقال مخفیانه سلاح‌های پیشرفته که از کشورهایی نظیر بلغارستان و رومانی خریداری شده بود، سر پا نگه دارد. اما بر اساس گزارشی که در ماه جاری منتشر شد، بسیاری از این تسلیحات پیشرفته در اختیار داعش و گروه‌های تروریستی  قرار گرفتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *